Verkeersbesluit Spoorstraat ‘t Harde

Logo Elburg

Inleiding

Wij hebben ons beraden op de meest wenselijke voorrangssituatie: regelen we de voorrang niet specifiek, of geven we de rechtdoor-richting -die tevens wordt gebruikt door zwaar verkeer- voorrang, of geven we het verkeer van/naar het station voorrang?

Wij vinden dat de wegconfiguratie ter plaatse -een aansluiting onder een scherpe hoek, met vanwege de aanwezige bossages geen maximaal wederzijds zicht op elkaar- het expliciet regelen van de voorrang bijdraagt aan de verkeersveiligheid, als bedoeld in artikel 2 lid 1a en 1b van de Wegenverkeerswet 1994.

Verder zijn wij van mening dat, gezien de plaats van de bestuurder in het voertuig -links-, het verkeer vanaf bedrijventerrein Het Spoor beter/eerder zicht heeft op het verkeer vanaf het station dan andersom. Aanvullend, maar niet doorslaggevend, vinden wij dat de weg naar bedrijventerrein “Het Spoor”, die buiten de bedrijfstijden afgesloten kan worden, daardoor minder het karakter van een openbare weg heeft dan de -per definitie altijd openbare- weg naar het station. Het verdient aanbeveling dit (beperkte) verschil in hiërarchie mee te nemen in de voorrangsregeling.

Tegen dit alles kan worden ingebracht dat zware voertuigen een langere remweg nodig hebben, en dus voorrang zouden moeten hebben. Wij zijn echter van mening dat alle verkeer, zeker zwaar verkeer, haar snelheid altijd zodanig dient te kiezen dat zij vóór attentiepunten -zoals kruispunten- tot stilstand kan komen. Het reeds aanwezige drempeltje in de toegangsweg tot het bedrijventerrein draagt daaraan bij.

Ter voorkoming van misverstanden over de door het vrachtverkeer te volgen route stellen wij een geslotenverklaring voor vrachtverkeer in met betrekking tot het stationsvoorplein.

De Spoorstraat en de toegangsweg naar het station ’t Harde liggen buiten de bebouwde kom en hiervoor geldt momenteel een maximum snelheid van 80 km/uur. Gezien de inrichting van deze wegen vinden wij dit niet wenselijk en daarom willen wij voor de Spoorstraat en de toegangsweg naar het station ’t Harde een 30-km zone in gaan stellen. Hiermee wordt voldaan aan artikel 2, lid 1a (verzekeren van de veiligheid op de weg) en lid 1b (het beschermen van weggebruikers en passagiers) van de Wegenverkeersweg 1994.

De genoemde wegen liggen buiten de bebouwde kom, zijn eigendom van en in beheer bij de gemeente Elburg en op grond van artikel 18, lid 1d is zij bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.

Advies en inspraak

Het ontwerpbesluit is in het kader van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer voorgelegd aan de politie. De gemandateerde verkeersadviseur T.J.M. Scheffer, van de politie Oost Nederland, Noord en Oost Gelderland Noord West Veluwe en Apeldoorn heeft op 6 oktober 2016 aangegeven dat de onderborden (OB712) formeel niet geplaatst mogen worden in combinatie met de borden B3, B4 en B5. Wij onderkennen dit, maar zijn van mening dat deze borden op deze locatie een grote meerwaarde kunnen hebben en wijken daarom af van dit advies.

Het ontwerpbesluit heeft van 9 november t/m 20 december 2016 voor een ieder ter inzage gelegen. In dezelfde periode zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hierover zienswijzen in te dienen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Besluit

 

Op grond van het voorgaande besluiten wij:

1a. een zodanige voorrangsregeling in te stellen dat het verkeer van/naar het stationsvoorplein voorrang heeft op het verkeer van/naar bedrijventerrein Spoor;

1b. dit kenbaar te maken door het plaatsen van de borden B4, B5, B6 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) met onderborden die het verloop van de voorrang weergeven (ook wel bekend als OB712), zoals aangegeven op

bijgevoegde plattegrond;

2a. het stationsvoorplein gesloten te verklaren voor vrachtverkeer;

2b. dit kenbaar te maken door het plaatsen van bord C7 van bijlage 1 RVV 1990 bij de toegang tot het stationsvoorplein zoals aangegeven op bijgevoegde plattegrond;

3a. een 30-km zone in te instellen voor de Spoorstraat en de toegangsweg naar het station ’t Harde;

3b. dit kenbaar te maken door het plaatsen van de borden A1 (30-km zone) en A2 (einde 30- km zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de randen van het gebied.

Dit besluit is genomen in overeenstemming met artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, met artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 1 april 2008 en het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 29 december 2015.

 

 

Elburg, 9 januari 2017

Namens het college van burgemeester en wethouders,

 

 

J.J. Ruster

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

 

Dit besluit treedt in werking één dag na bekendmaking in de Staatscourant.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland, afdeling Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

In dit beroepschrift moet vermeld staan:

uw naam en adres, de datum waarop het beroepschrift is geschreven, een omschrijving van het gemeentelijke besluit waartegen u in beroep gaat, de reden waarom u in beroep gaat en uw handtekening.

Door het indienen van het beroepschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een beroepschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen bij de Rechtbank Gelderland, afdeling bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven