Ons kenmerk

Logo Gulpen-Wittem

G.17.00656

*G.17.00656*

Dossiercode:

B&W-besluit

Ontwerp-verkeersbesluit omgeving Willem Alexanderplein Poststuk

Burgemeester en wethouders van Gulpen-Wittem besluiten:

Onderwerp :

Ontwerp-verkeersbesluit ten behoeve van het instellen van een 30 km/uur-zone in de straten Tramweg, Aan het Veld, Prinses Ireneweg, Deken Schneiderstraat en Schoolstraat.

Bevoegd gezag :

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn Burgemeester en Wethouders van Gulpen-Wittem bevoegd een verkeersbesluit te nemen.

Burgemeester en Wethouders hebben besloten dat dit besluit volgens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zal worden voorbereid.

Overwegingen van het besluit :

  • dat voor de straten Tramweg, Aan het Veld, Prinses Ireneweg, Deken Schneiderstraat en Schoolstraat een snelheidsregime van 50 km/uur geldt;

  • dat op 20 mei 2009 het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) voor de gemeente Gulpen-Wittem is vastgesteld;

  • dat de Tramweg, Aan het Veld, de Prinses Ireneweg, de Deken Schneiderstraat en de Schoolstraat ingevolge het GVVP zijn gecategoriseerd als “erftoegangsweg type II”;

  • dat erftoegangswegen type II in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom aangewezen dienen te worden als 30 km/uur-zone;

  • dat de betreffende weggedeelten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Gulpen-Wittem;

  • dat op grond van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht een ontwerp-verkeersbesluit gedurende zes weken ter inzage moet hebben gelegen, alvorens een definitief besluit kan worden vastgesteld;

  • dat dit ontwerp verkeersbesluit kenbaar wordt gemaakt in 1Gulpen-Wittem en Staatscourant vanaf 30 maart 2017 en vervolgens 6 weken ter inzage wordt gelegd.

Formeel kader :

Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de zoneborden A01 en A02, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

Belangenafweging :

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • 1.

    Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • 2.

    Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 3.

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ;

  • 4.

    Het voorkomen en/of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Gehoord :

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de door de korpschef van politie hiertoe aangestelde verkeerscoördinator de heer J. Lemmens van de politie Mergelland. Er is op 15 maart 2017 een positief advies afgegeven.

Besluiten:

Door het plaatsen van de borden A01(zone) en A02(zone) van Bijlage I van het RVV 1990 en aan te wijzen als 30 km/uur-zone:

- de Tramweg;

- Aan het Veld;

- de Prinses Ireneweg;

- de Deken Schneiderstraat;

- de Schoolstraat.

De borden A01 (zone 30 km/uur) zullen worden geplaatst bij de beide toegangen van het zonegebied aan de Tramweg en Aan het Veld, zoals op de bij dit besluit als bijlage bijgevoegde situatietekening is aangegeven.

De borden A02 (einde zone 30 km/uur) worden op dezelfde locaties geplaatst aan de andere zijde van de weg, bij het uitrijden van de weg.

Zienswijze:

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden, gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen, hun zienswijze over het ontwerp-verkeersbesluit naar keuze schriftelijk dan wel mondeling naar voren brengen bij het College van Burgemeester en Wethouders van Gulpen-Wittem.De zienswijzen op het ontwerpbesluit worden meegenomen in het definitieve besluit van Burgemeester en Wethouders. Op het definitieve besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. 

Datum effectuering:

Het besluit zal op zijn vroegst op de dag na bekendmaking van het DEFINITIEVE verkeersbesluit worden uitgevoerd.

Bijlage

Naar boven