Medegebruik luchtvaartterrein Saba

Datum: 3 april 2017

Nummer: ILT-2017/38710

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Gelezen het verzoek tot ontheffing ex. artikel 39 Luchtvaartwet BES van de Kustwacht voor het Koninkrijk der Nederlanden in het Caribisch Gebied, Ltz 1 R. de Graaf, Stafofficier Luchtvaart KWCARIB van 2 februari 2017;

Overwegende dat het verzoek zich richt op het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de reguliere openstellingsuren, welke zijn vastgelegd in de Regeling heraanwijzing luchtvaartterreinen BES van en naar het luchtvaartterrein Juancho E. Yrausquin, gelegen op Saba met helikopters van het type AgustaWestland AW-139, Eurocopter AS-532 Cougar en NH-Industries NH-90, met als doel het uitvoeren van Search and Rescue missies en patrouillevluchten ten behoeve van de algemene rechtshandhaving, alsmede het uitvoeren van noodzakelijke trainingsvluchten;

Gezien de verklaring van geen bezwaar van de gezaghebber van Saba van 3 maart 2015, aangevuld met schriftelijke herbevestiging van 2 mei 2016;

Gelet op artikel 39, tweede lid, van de Luchtvaartwet BES.

BESLUIT:

Artikel 1 Algemeen

Aan de exploitant van de luchthaven Juancho E. Yrausquin te Saba, hierna te noemen verzoeker, wordt van 1 juli 2017 tot en met 30 juni 2018 ontheffing verleend van het verbod als bedoeld in artikel 39, eerste lid, onder a, van de Luchtvaartwet BES om het luchtvaartterrein te gebruiken ten behoeve van het uitvoeren van helikoptervluchten met helikopters in gebruik bij de Kustwacht voor het Koninkrijk der Nederlanden in het Caribisch Gebied van het type AgustaWestland AW-139, Eurocopter AS-532 Cougar en NH-Industries NH-90 buiten de daglichtperiode.

Artikel 2 Voorschriften en beperkingen

  • 1. Landingen en starts op het genoemde luchtvaartterrein worden uitsluitend uitgevoerd ten behoeve van het uitvoeren van Search and Rescue missies en patrouillevluchten ten behoeve van de algemene rechtshandhaving, alsmede het uitvoeren van noodzakelijke trainingsvluchten.

  • 2. Landingen en starts op het genoemde luchtvaartterrein worden uitsluitend uitgevoerd via de verlichte start- en landingsbaan.

  • 3. Het luchtvaartterrein is uitgerust met baanverlichting, informatieborden, markeringen, een verlichte windzak, strijkverlichting terzijde van het platform en, indien van toepassing, obstakelverlichting.

  • 4. Gedurende operaties naar en van het genoemde luchtvaartterrein is te allen tijde tweezijdig radiocontact tussen de gezagvoerder van de opererende helikopter en de havendienst van de luchthaven mogelijk.

  • 5. Ter uitvoering van operaties op het genoemde luchtvaartterrein voldoet verzoeker aan Bijlage CARNA part 14 behorende bij het Besluit toezicht luchtvaart BES.

Artikel 3 Geldigheidsduur

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 1 juli 2017 en vervalt met ingang van 1 juli 2018.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR ILT/LUCHTVAART, M. van Velzen Senior Inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beschikking kunt u daartegen volgens de Wet administratieve rechtspraak BES naar keuze een beroep- of bezwaarschrift indienen. Dit kan binnen zes weken na verzending van de beschikking.

Een beroepschrift dient u in tweevoud in bij de griffie van het Gerecht in eerste aanleg van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (nadere informatie telefoonnummer (5997) 178172).

Een bezwaarschrift dient u enkelvoudig in bij het bestuursorgaan dat de beschikking heeft genomen.

Het beroep- of bezwaarschrift is ondertekend en voorzien van de datum en, mede van uw eventuele gemachtigde, de naam en het adres op Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Ook omvat het de vordering, de gronden voor beroep of bezwaar en een omschrijving van deze beschikking met, zo mogelijk, een kopie en de daarop betrekking hebbende stukken.

De indiening van een beroepschrift is belast met griffierecht; de indiening van een bezwaarschrift is rechtenvrij.

Courtesy transion

THE STATE SECRETARY FOR INFRASTRUCTURE AND THE ENVIRONMENT,

Having read the request for a permission according to article 39 of the Aviation Act BES from the Dutch Coast Guard in the Caribbean dated 2nd of February 2017;

Considering that the request is aimed at performing VFR helicopter services to and from the aerodrome Juancho E. Yrausquin located at Saba, outside the regular opening hours as laid down in the Regulation re-designation of aerodromes BES, with helicopters type(s) AgustaWestland AW-139, Eurocopter AS-532 Cougar and NH-Industries NH-90, in order to perform Search and Rescue missions and patrol flights for general law enforcement and conducting of necessary training flights;

Having read the approval of the commissioner of the island of Saba of the 3th of March 2015, supplemented with confirmation the 2nd of May 2016;

With reference to article 39, second paragraph, of the Aviation Act BES.

DECREE:

Article 1 General

The operator of the aerodrome Juancho E. Yrausquin at Saba, hereafter referred to as the applicant, is hereby granted exemption from the 1st of July 2017 up till the 30th of June 2018 from the prohibition referred to in article 39, first paragraph, sub-paragraph a, of the Aviation Act BES in order to use the aerodrome to conduct helicopter flights with helicopters of the Dutch Coast Guard in the Caribbean, types AgustaWestland AW-139, Eurocopter AS-532 Cougar en NH-Industries NH-90 outside of the uniform daylight period.

Article 2 Conditions

  • 1. Landings and take-offs at the aerodrome shall only be conducted to perform Search and Rescue missions and patrol flights for general law enforcement and conducting of necessary training flights.

  • 2. Approaches and take-offs at the aerodrome shall only be conducted via the lighted Runway.

  • 3. The aerodrome is equipped with a runway lighting system, information signs, a lighted wind direction indicator, platform floodlights and obstacle lights.

  • 4. During flight operations to and from the mentioned aerodromes two-way radio communication between the pilot in command of the operating helicopter and aerodrome operations concerned shall be possible, at all times.

  • 5. The operator of the aerodrome complies with Schedule CARNA part 14 as incorporated in the Regulation on aviation supervision BES.

Article 3 Validation

This approval has a validity from the 1st of July 2017 up till the 30th of June 2018.

THE STATE SECRETARY OF INFRASTRUCTURE AND THE ENVIRONMENT,

on behalf of,

THE INSPECTOR CIVIL AVIATION AUTHORITY THE NETHERLANDS,

M.A.M. van Velzen

Objections and immediate judicial sentence

In case you do not agree with this decision, you can lodge a notice of objection or an application for judicial review under the Administrative Procedure Act BES. The time limit for lodging a notice of objection or application for judicial review shall be six weeks after this decision is sent.

An application for judicial review shall be lodged in duplicate by the registry of the Court of first instance of Bonaire, Sint Eustatius and Saba (further information may be obtained from number (5997) 178172).

A notice of objection shall be lodged with the State Secretary for Infrastructure and the Environment.

The application for judicial review or the notice of objection shall be signed and shall contain: the date and, also from your possible agent, the name and address on Bonaire, Sint Eustatius or Saba. It shall also contain the legal claim, the grounds of the objection or application for judicial review and a description of the decision against which the objection or application for judicial review is being lodged, if possible accompanied by both a copy of the decision and the documents relating to the decision.

Court fees shall be levied on lodging an application for judicial review. They shall not be levied on lodging a notice of objection.

Naar boven