"Gemeente Den Helder - Kennisgeving Ontwerp-bestemmingsplan - Postkantoor 2017"

Logo Den Helder

Burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder maken bekend dat ingevolge van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening, met ingang van 3 april 2017 voor een periode van zes weken (dus tot en met maandag 15 mei 2017) voor een ieder ter inzage ligt:

het ontwerp bestemmingsplan Postkantoor 2017, met planidentificatie NL.IMRO.0400.213BPPostk2017-ONT1, evenals de op het plan betrekking hebbende stukken.

 

Het bestemmingsplan Postkantoor 2017 is opgesteld vanuit de wens om het gebouw en aanpalende terreinen behorende bij het voormalige postkantoor aan de Middenweg 172-174 in Den Helder te behouden.

 

Voor het plangebied geldt momenteel geen actueel bestemmingsplan. Het huidige plan dat op het plangebied betrekking heeft stamt uit 2003. De Wet ruimtelijke ordening schrijft voor dat de gemeente voor haar gehele grondgebied bestemmingsplannen dient vast te stellen en dat deze elke 10 jaar herzien dienen te worden. Met het onderhavige plan wordt hieraan voldaan.

 

De gemeente is voornemens om het voormalige postkantoor te verkopen middels een tenderverkoop. Hierbij is een belangrijke voorwaarde dat de glazen vleugel wordt voorzien van een functie ten behoeve van cultuur en ontspanning. Het gebruik als museum valt binnen deze bestemming. De overige invulling van het gebouw moet een bijdrage leveren aan de levendigheid van het Stationsplein, bijvoorbeeld door horeca. Hierbij wordt de mogelijkheid gecreëerd om op de verdieping een aantal nieuwe woningen of 'startups' te realiseren.

 

Voor het opstellen van het bestemmingsplan is als basis het bestaande ruimtelijke beleid op rijks-, provinciaal en gemeentelijk niveau gebruikt. Daarnaast is de bestaande situatie in de toelichting opgenomen evenals de milieuaspecten, het bodemonderzoek, de ontwikkelingsvisie en de juridische planopzet. Voor de verschillende bestemmingen in het plangebied zijn regels opgesteld.

 

Inzage

Het ontwerp-bestemmingsplan Postkantoor 2017 ligt op de volgende wijzen ter inzage:

  • 3.

    bij het Klant Contact Centrum in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op maandag tot en met woensdag van 8.30 tot 17.00 uur, donderdag van 8.30 tot 19.30 uur en vrijdag van 8.30 tot 15.00 uur.

Zienswijzen

Gedurende deze periode van terinzagelegging, kan eenieder naar keuze mondeling of schriftelijke zienswijzen inbrengen tegen het ontwerp-bestemmingsplan. Deze zienswijze(n) bevat uw naam, adres, het registratienummer, motivatie, datum en een handtekening. Zij moeten worden gericht aan de Gemeenteraad van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Voor het indienen van mondelingen zienswijzen, kunt u binnen de voormelde termijn een afspraak maken met de afdeling Ruimte en Economie, team Ruimte, bereikbaar op telefoonnummer 0223-678 817.

 

Naar boven