Document kenmerk: 2084596

Logo Ommen

Zaak kenmerk: 2084569

Verkeersbesluit

Onderwerp: Verkeersbesluit Junnerweg

Burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen:

gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is bepaald dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 waarin is bepaald dat plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) waarin is bepaald dat voor plaatsing of verwijdering van een limitatief aantal opgesomde verkeerstekens een verkeersbesluit genomen moet worden;

  • -

    artikel 34 BABW waarin is bepaald dat tijdelijke maatregelen kunnen worden genomen ingeval van dreigend gevaar of andere dringende omstandigheden van voorbijgaande aard;

  • -

    artikel 24 BABW, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

overwegende dat:

  • -

    sinds 1998 op de brug in Junne een gesloten verklaring voor voertuigen en samenstellen van de voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan 3 ton, van toepassing is;

  • -

    door de gemeente in de periode 1998 – 2005 in totaal 26 ontheffingen zijn verleend aan diverse (loon)bedrijven en agrariërs voor het passeren van de brug in Junne met de voertuigen en samenstellen van de voertuigen waarvan de totaalmasse hoger is dan 3 ton en lager is dan 15 ton;

  • -

    uit een navraag in 2017 is gebleken dat er nog 11 ontheffingshouders gebruik maken van de verleende ontheffingen;

  • -

    uit de verkeerstellingen en de meldingen bij de gemeente is gebleken dat de brug in Junne veelvuldig wordt gebruikt door zwaar vracht- en landbouwverkeer waarvan de totaalmassa veel hoger is dan 15 ton;

  • -

    door het passeren van de brug door zwaar verkeer de constructie van de brug en de stuw waarop de brug is gebouwd in slechte conditie is geraakt;

  • -

    uit de berekeningen van het Waterschap Vechtstromen is gebleken dat het, om constructieve redenen, niet meer verantwoord is de brug open te houden voor zwaar verkeer;

  • -

    het, uit het oogpunt van de verkeersveiligheid, wenselijk is om ter plaatse van de beperkte doorrijdbreedte/hoogte een snelheidsbeperking in te stellen;

  • -

    de maatregel zoals genoemd in dit besluit het bevorderen van de volgende doelen dient, zoals omschreven in artikel 2 eerste en tweede lid van de WVW 1994:

    • 1.

      Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

    • 2.

      Het beschermen van weggebruikers en passagiers.

    • 3.

      Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

    • 4.

      Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade .

    • 5.

      Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • -

    hier sprake is van dringende omstandigheden waardoor de verkeersveiligheid van de weggebruikers in het gedrang is gekomen ;

  • -

    er verwacht wordt dat de ingestelde beperking voor de groepen weggebruikers langer dan vier maanden zal duren;

  • -

    een verkeersbesluit wordt genomen teneinde alle belangen goed af te kunnen wegen en belanghebbenden in de gelegenheid te stellen tegen dit besluit rechtsmiddelen aan te wenden;

  • -

    een overleg heeft plaatsgevonden met de vertegenwoordigers van LTO en Cumela om de belangen van de landbouwers en loonbedrijven uit de omgeving af te kunnen wegen tegenover de belangen van andere bewoners uit de omgeving Junne en Stegeren en de algemene belangen als omschreven in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW 1994, zoals eerder genoemd ;

  • -

    dat tijdens dit overleg is vastgesteld dat, gezien van de conditie van de brug, niet verantwoord is landbouw- en vrachtverkeer toe te laten tot de brug in Junne;

  • -

    dat voor dit soort verkeer een omleidingsroute wordt ingesteld;

  • -

    dat de gemeente samen met Waterschap Vechtstromen de mogelijkheden in beeld brengt voor een vervangende brug die geschikt is voor landbouwverkeer en deze mogelijkheden terugkoppelt naar LTO en Cumela;

  • -

    dat het concept-verkeersbesluit om reden van urgentie niet voor inspraak ter inzage heeft gelegen;

  • -

    dat de direct belanghebbenden van het voornemen van dit besluit persoonlijk op de hoogte zijn gebracht middels een brief;

  • -

    dat met betrekking tot de in dit besluit opgenomen maatregelen overleg heeft plaatsgevonden met de politie en dat deze kan instemmen met deze maatregelen;

  • -

    dat door diverse wegversmallingen voor en op de brug in Junne de maximum snelheid van 30 km/uur redelijkerwijs voortvloeit uit de gesteldheid van dit wegvak;

  • -

    dat de Junnerweg een erftoegangsfunctie heeft voor slechts verkeer dat zijn bestemming of herkomst op de wegen in de directe omgeving van de brug heeft;

  • -

    dat de gemeente eigenaar en beheerder van de weg is;

Besluit:

  • -

    met ingang van 30 maart 2017 de Junnerweg ter hoogte van brug in Junne af te sluiten voor voertuigen en samenstellen van de voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan 3 ton alsmede de voertuigen die, met inbegrip van de lading, breder zijn van 2,3 meter of hoger zijn dan 2,2 meter en dit te regelen door het plaatsen van de borden conform model C21, C18 en C19 als bedoeld in de bijlage 1 van het RVV 1990 aan weerszijden van de brug in Junne alsmede door het plaatsen van doorrijhoogte en -breedteportalen en een fysieke voorwaarschuwing in de vorm van een portaal aan weerszijden van de brug in Junne om het passeren van de brug van de voertuigen waarop dit besluit van toepassing is fysiek onmogelijk te maken;

  • -

    met ingang van 30 maart 2017 op de Junnerweg ter hoogte van de brug in Junne de maximumsnelheid te beperken tot 30 km/uur door het plaatsen van een bord conform model A01 (30) als bedoeld in de bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    met ingang van 30 maart 2017 alle verleende ontheffingen voor de voertuigen en samenstellen van de voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan 3 ton en lager is dan 15 ton, in te trekken.

Ommen, 28 maart 2017

Secretaris,

Drs. L. Dennenberg Burgemeester,

Mr. M. Boumans MBA MPM

Bezwaarprocedure

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via het digitale loket op www.Ommen nl. U hebt hiervoor wel een DigiD nodig.

Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moet u het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit is gepubliceerd. Onderteken uw bezwaarschrift en vermeld:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u uw bezwaarschrift hebt geschreven;

• een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht of een kopie van dit besluit;

• de redenen voor uw bezwaar.

Daarnaast kunt u volgens artikel 8.81 van de Awb de Voorzieningenrechter van Rechtbank Overijssel verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, als er sprake is van zogenoemde ‘onverwijlde spoed’. U kunt alleen een voorlopige voorziening aanvragen, als u ook binnen zes weken een bezwaarschrift indient. U kunt uw verzoek om een voorlopige voorziening richten aan:

Rechtbank Overijssel, de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht

Postbus 10067

8000 GB Zwolle

Naar boven