Amsterdam-Noord, verkeersbesluit nieuwbouw Entreegebied, geleden tussen de IJdoornlaan en de Waalenburgsingel

Logo Amsterdam

Z16-

Het dagelijks bestuur van de Bestuurscommissie Noord, gemeente Amsterdam;

gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissies,

gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Overwegende dat:

• in het Entreegebied, gelegen tussen de IJdoornlaan en de Waalenburgersingel bouwkavels zijn

uitgegeven die de komende 3 jaar zullen worden bebouwd;

• hiertoe nieuwe wegen zullen worden aangelegd;

• dit gebied zodanig word vorm gegeven dat het word ingericht als 30 km per uur gebied, waarbij snelheid beperkende voorzieningen zullen worden aangebracht, bestaande uit verkeersdrempels, verbreding trottoirgedeelten en verhoogde kruisingsvlakken;

• dit gebied, gezien de ligging en voornoemde inrichting, niet aantrekkelijk is voor het doorgaande verkeer, zodat de rijbaan hoofdzakelijk zal worden gebruikt door weggebruikers, die aldaar hun vertrekpunt of bestemming hebben;

• het, uit oogpunt van verkeersveiligheid, gewenst is om in dit gebied een maximum snelheid van 30 km per uur in te stellen;

• in dit gebied parkeerplaatsen zullen worden aangelegd;

• voorkomen dient te worden dat buiten deze parkeerplaatsen word geparkeerd omdat dan de bereikbaarheid van de woningen ernstig kan worden belemmerd en er onnodige hinder en overlast kan ontstaan;

• dit kan worden voorkomen door in dit gebied een parkeerverbodszone in te stellen;

• aan de west- noord en zuidzijde de wijk word ontsloten door fietspaden;

• voorkomen dient te worden dat ander verkeer dan fietsverkeer gebruik zal gaan maken van deze paden en ze derhalve als zodanig dienen te worden aangewezen;

• in verband met de verkeersveiligheid de politie een voorstander is om de voorrang te regelen van het fietspad welke uitkomt op de IJsselmeerstraat en deze kruising zal worden aangewezen als voorrangskruising;

• de Zuiderzeeweg en de IJdoornlaan reeds bij besluit zijn aangewezen als voorrangsweg en de IJsselmeerstraat en de aansluitende fietspaden op deze bestaande voorrangsregel zullen worden aangesloten;

• ter geleiding van het verkeer bij de toegang van het gebied een verkeersgeleider zal worden aangelegd;

• voorkomen moet worden, dat bestuurders deze verkeersheuvel aan de verkeerde zijde voorbij gaan;

• dit kan worden gerealiseerd door het instellen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

• de maatregelen in dit besluit worden genomen op basis van artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 om de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoelt in de Wet milieubeheer te voorkomen of te beperken;

• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven tenzij benadeelden onevenredig getroffen worden;

• met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie, die was vertegenwoordigd in 1005e Centrale verkeerscommissie van Amsterdam en de opmerkingen in dit overleg zijn verwerkt in dit besluit;

• de hierna genoemde weggedeelten onder beheer zijn van en gelegen is binnen de grenzen van stadsdeel Noord.

Besluit

  • 1.

    het plaatsen van verkeersborden conform model A1 30 zone en A2 30 zone van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een maximumsnelheid van 30 km per uur in een zone:

    • a.

      het Drontermeerpad;

    • b.

      het Nuldernauwpad;

    • c.

      de IJsselmeerstraat;

    • d.

      de Randmeersingel;

    • e.

      het Wolderwijdpad;

  • 2.

    het plaatsen van verkeersborden conform model B4/B5 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruising:

de IJsselmeerstraat, de hoofdrijbaan en de fietsdoorsteek komende vanaf de IJdoornlaan, met dien verstande dat het verkeer rijdende op het fietspad voorrang moet verlenen;

  • 3.

    het plaatsen van verkeersborden conform model D2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft: de IJsselmeerstraat, de verkeersgeleider gelegen ter hoogte van de ingang van het Entreegebied;

  • 4.

    het plaatsen van verkeersborden conform model E1 zone en E1 zone einde van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een parkeerverbod in een zone:

    • a.

      het Drontermeerpad;

    • b.

      het Nuldernauwpad;

    • c.

      de IJsselmeerstraat;

    • d.

      de Randmeersingel;

    • e.

      het Wolderwijdpad;

  • 5.

    het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad:

    • a.

      het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen tussen de Zuiderzeeweg en de IJsselmeerstraat, aan de zuidoostzijde, in beide richtingen;

    • b.

      het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen tussen de IJdoornlaan en de IJsselmeerstraat, aan de westzijde, in beide richtingen;

    • c.

      het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen tussen de Markengouw en de IJsselmeerstraat, aan de noordzijde, in beide richtingen;

Zoals aangegeven op bijgevoegde tekening.

Amsterdam, 27-3-2017

Namens het dagelijks bestuur van de Bestuurscommissie Noord, gemeente Amsterdam,

N.D. Bouquet

Manager Schoon en Heel a.i.

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie Noord, gemeente Amsterdam, t.a.v.

Afdeling Juridische Zaken

Postbus 37608

1030 BB AMSTERDAM

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

• uw naam, adres en telefoonnummer;

• de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening;

• het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit;

• waarom u bezwaar maakt.

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven