Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2017, 18228 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2017, 18228 | Besluiten van algemene strekking |
maart 2017
Inhoud |
1 |
|
Vooraf |
2 |
|
1. |
Inleiding |
3 |
1.1 |
Algemeen |
3 |
1.2 |
Inwerkingtreding |
3 |
2. |
Werkzaamheden en producten accountantsonderzoek |
3 |
2.1 |
Algemeen |
4 |
2.1.1 |
Opdracht accountant |
4 |
2.1.2 |
Werkzaamheden accountant |
4 |
2.2 |
Inzet interne accountant |
5 |
2.3 |
Eindproducten |
5 |
2.3.1 |
Controleverklaring |
5 |
2.3.2 |
Accountantsrapport |
5 |
2.3.3 |
Rapport van feitelijke bevindingen |
6 |
2.4 |
Review |
6 |
3. |
Uitgangspunten voor het accountantsonderzoek |
6 |
3.1 |
Verantwoording |
6 |
3.2 |
Het begrippenkader |
6 |
3.2.1 |
Objecten van onderzoek |
6 |
3.2.1.1 |
Uitvoeringsverslag |
6 |
3.2.1.2 |
Financieel verslag |
6 |
3.2.2 |
Rechtmatigheid |
7 |
3.2.2.1 |
Financiële rechtmatigheid |
7 |
3.2.2.2 |
Procedurele rechtmatigheid |
7 |
3.2.3 |
Verantwoordelijkheid |
7 |
3.2.3.1 |
Directe verantwoordelijkheid |
7 |
3.2.3.2 |
Gebruikersverantwoordelijkheid |
7 |
3.2.4 |
Wet- en- regelgeving |
7 |
3.2.5 |
Fouten |
7 |
3.2.5.1 |
Incidentele fout |
8 |
3.2.5.2 |
Structurele fout |
8 |
3.2.6 |
Onzekerheden |
8 |
3.2.7 |
Foutentabel |
8 |
3.2.7.1 |
Verantwoording niet gecorrigeerde fouten door Wlz-uitvoerder |
8 |
3.2.7.2 |
Verantwoording niet gecorrigeerde fouten door accountant |
9 |
3.2.7.3 |
Format foutentabel |
9 |
3.2.8 |
Fouten en onzekerheden voorgaand verslagjaar |
9 |
3.3 |
Betrouwbaarheid en nauwkeurigheid |
9 |
3.3.1 |
Goedkeuringstoleranties |
9 |
3.3.2 |
Soort verklaring |
10 |
4. |
Onderzoek naar de financiële rechtmatigheid |
10 |
4.1 |
Juiste en volledige afhandeling declaraties Zorg in Natura (ZIN) en persoonsgebonden budget (pgb) |
11 |
4.1.1 |
PGB-beschikkingen op regioniveau |
11 |
4.2 |
Financieel kader (contracteerruimte en subsidieplafond) |
11 |
4.2.1 |
Contracteerruimte |
11 |
4.2.2 |
Bewaking regiobudget pgb (subsidieplafond) |
11 |
4.3 |
Het toerekenen van beheerskosten |
12 |
4.3.1 |
Beheerskostenbudget |
12 |
4.3.2 |
Rechtmatige beheerskosten |
12 |
4.3.3 |
Voorwaardelijke beheerskostenbudgetten |
12 |
4.3.4 |
Budgetresultaat |
12 |
4.3.5 |
Wettelijke reserve |
12 |
4.3.6 |
Maximale stand wettelijke reserve en negatieve reserve |
13 |
4.3.7 |
Rendement wettelijke reserve |
13 |
4.4 |
Buitenlandzorg |
13 |
5. |
Werkzaamheden voor overige twee onderzoeken (non-assurance) |
13 |
5.1 |
Onderzoek naar de naleving van de criteria ter bepaling van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren. |
13 |
5.2 |
Onderzoek naar processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude |
13 |
6. |
Verklaring en rapportages |
14 |
6.1 |
Controleverklaring |
14 |
6.2 |
Accountantsrapport |
14 |
6.3 |
Rapport van feitelijke bevindingen |
15 |
Bijlage 1. Lijst met circulaires en wet- en regelgeving Wlz |
16 |
|
Bijlage 2. Lijst met circulaires en wet- en regelgeving AWBZ |
18 |
|
Bijlage 3. Modeltekst controleverklaring |
20 |
|
Bijlage 4. Modeltekst rapport van feitelijke bevindingen |
23 |
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) streeft naar een wijze van toezicht houden die principle based is. Dit houdt in dat voor de assurance-opdrachten minder in detail wordt voorgeschreven waaraan het onderzoek van de accountant moet voldoen. Dit protocol is anders dan voorgaande jaren en ambieert om meer dan voorheen ruimte te creëren voor eigen invulling en verantwoordelijkheid. Hierdoor wordt beter aangesloten bij de Schrijfwijzer Accountantsprotocollen van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA): ‘Het is voor de accountant duidelijk hoe hij zijn onderzoek moet inrichten. In een protocol is niet beschreven wat al vastligt in de gedrags- en beroepsregels voor de accountant. Een protocol moet niet alle werkzaamheden tot in detail willen voorschrijven, dat valt onder de vaktechnische verantwoordelijkheid van de accountant. Een protocol is geen werkprogramma.’
Wlz-uitvoerders zijn op basis van de Wet langdurige zorg (Wlz) verplicht om jaarlijks een uitvoeringsverslag (artikel 4.3.2 Wlz) en een financieel verslag (artikel 4.3.1 Wlz) op te stellen. De NZa heeft de voorschriften hiervoor nader uitgewerkt in de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-008] {verder de ‘regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag’ genoemd}.
In de beleidsregel TH/BR-022 ‘Normenkader Wlz-uitvoerder’ ligt vast hoe de NZa invulling geeft aan haar taak om toezicht te houden op de Wlz en van welke normen zij bij haar toezicht uitoefening uitgaat.1 De opgenomen normen in deze beleidsregel drukken uit wat de NZa verwacht van de Wlz-uitvoerders.
In dit Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders stelt de NZa regels2 voor de inhoud en inrichting van de verklaring en het accountantsverslag op grond van artikel 31 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg). Het protocol heeft betrekking op de Wlz en voor bepaalde onderdelen heeft dit protocol ook betrekking op de uitvoering van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) over eerdere jaren.3
Voor de uitvoering van de Wlz hebben zich in totaal tien Wlz-uitvoerders aangemeld. De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft voor 2016 acht Wlz-uitvoerders aangewezen als zorgkantoor. Twee Wlz-uitvoerders zijn niet als zorgkantoor aangewezen. Een Wlz-uitvoerder kan voor één of meerdere zorgkantoorregio’s zijn aangewezen.
Het zorgkantoor is verantwoordelijk voor de rechtmatige en doelmatige regionale uitvoering van het persoonsgebonden budget (pgb). Het zorgkantoor is daarnaast verantwoordelijk voor de administratieve werkzaamheden. De overige Wlz taken vallen, uitgaande van de wet, onder de verantwoordelijkheid van de Wlz-uitvoerder.
Om de uitvoering en verantwoording te verduidelijken en de administratieve lasten te beperken, hebben VWS en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) (namens de Wlz-uitvoerders) eind 2015 een convenant (Convenant Wlz-uitvoerings- en verantwoordingsstructuur 2015-2017) afgesloten. Zorginstituut Nederland en de NZa hebben verklaringen uitgebracht waarin zij de in het convenant neergelegde afspraken ondersteunen. Hierin is vastgelegd dat het uitgangspunt dat de Wlz wordt uitgevoerd voor de verzekerden van de Wlz-uitvoerder, wordt vervangen door het uitgangspunt dat de Wlz regionaal wordt uitgevoerd. Verder zijn hierin nadere afspraken opgenomen over de manier waarop de beheerskosten, de zorgkosten en de wettelijke reserve Wlz verantwoord moeten worden in het financieel verslag. Een belangrijke afspraak is dat alle kosten (beheerskosten en zorgkosten) op regioniveau verantwoord worden.
De NZa heeft de intentie om een ‘stabiel’ protocol uit te brengen dat de komende jaren op hoofdlijnen hetzelfde zal blijven.
De Nederlandse Zorgautoriteit
L. de Maat
directeur Toezicht en Handhaving
Verantwoordingsdocumenten
De NZa heeft voorschriften voor de inrichting van het uitvoeringsverslag en het financieel verslag nader uitgewerkt in de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag. De regeling bevat onder andere voorschriften over hoe Wlz-uitvoerders zich moeten verantwoorden in het uitvoeringsverslag en het financieel verslag.
Op grond van artikel 31 van de Wmg kan de NZa regels stellen voor de controle door de Wlz-uitvoerders, de inhoud en inrichting van de verklaring en het accountantsverslag. De regels voor het accountantsonderzoek en de inhoud en inrichting van het accountantsverslag heeft de NZa vastgelegd in dit Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders.
Dit Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders geeft richtlijnen voor het door de accountant uit te voeren onderzoek naar de getrouwheid van het financieel verslag en de financiële rechtmatigheid van de verantwoorde schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ. Het doel van het protocol is niet om de aanpak van het onderzoek voor te schrijven, maar om kaders te geven waarbinnen het onderzoek moet plaatsvinden.
De accountant geeft de uitkomst van zijn onderzoek weer in een gecombineerde controleverklaring over de getrouwheid en de rechtmatigheid. Ook stelt hij een accountantsrapport en een rapport van feitelijke bevindingen op.
De Wlz-uitvoerder moet de verantwoordingsdocumenten vergezeld van de accountantsproducten voor 1 juli van het jaar volgende op het verslagjaar toezenden aan de NZa. De aanlevering van de verantwoordingsdocumenten vindt digitaal plaats aan de NZa (bij voorkeur niet meer op papier).
Toezicht
De NZa maakt bij haar toezicht op de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wlz zoveel mogelijk gebruik van de verantwoordingsdocumenten van de Wlz-uitvoerder en van de controleverklaring, het accountantsrapport en het rapport van feitelijke bevindingen van de accountant.
Daarbij beoordeelt de NZa de toereikendheid van de door de accountant uitgevoerde werkzaamheden, in opdracht van of onder verantwoordelijkheid van de Wlz-uitvoerder, en stelt op basis van haar bevindingen haar eigen onderzoekswerkzaamheden vast. Op grond van de verzamelde informatie vormt de NZa zich een oordeel over:
− de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wlz door de Wlz-uitvoerders en;
− over de rechtmatigheid van de daarmee samenhangende ontvangsten en uitgaven.
Jaarlijks brengt de NZa voor 1 december volgend op het verslaggevingsjaar van de Wlz-uitvoerder (t+1) verslag uit over de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wlz door de Wlz-uitvoerders en het CAK.4
De raad van bestuur van de NZa heeft op 14 maart 2017 dit ‘Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders’ vastgesteld. Dit protocol
treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin dit protocol wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2016. U kunt dit protocol en alle andere in dit protocol genoemde documenten raadplegen op www.nza.nl.
Dit hoofdstuk bevat een beschrijving van de werkzaamheden en de producten die de Wlz-uitvoerder en diens accountant moeten overeenkomen om te voldoen aan de vereisten van de NZa.
De Wlz-uitvoerder geeft een accountant opdracht om een tweetal onderzoeken uit te voeren. Bij deze opdracht vormen de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag en dit Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders het uitgangspunt.
Bij het volgende onderzoek verwacht de NZa een zekerheid die voldoet aan de professionele standaarden van de accountant (assurance-opdracht):
Bij de overige twee onderzoeken ontvangt de NZa de onderzoeksbevindingen van de accountant (non-assurance opdracht):
− Een onderzoek of de genoemde criteria die weergegeven zijn ter bepaling van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren in bijlage 2 ‘Prestatie-indicatoren Wlz’ van de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag zijn nageleefd.
− Een onderzoek naar de uitvoering van de processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude, zoals uiteen is gezet in paragraaf 5. Onderzoek naar processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude.
In de hierna opgenomen tabel is de relatie tussen de onderzoeksgebieden, de verantwoordingsdocumenten, de standaarden in Handleiding Regelgeving Accountancy (HRA) en producten opgenomen.
Deelgebieden van onderzoek |
Verantwoordings-documenten |
Standaarden in HRA |
Product1 |
---|---|---|---|
De getrouwheid van het financieel verslag en de financiële rechtmatigheid van de daarin opgenomen schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ2 3 |
Financieel verslag & Uitvoeringsverslag |
Standaard 800 (assurance) |
Controleverklaring & accountantsrapport |
De naleving van de criteria ter bepaling van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren |
Uitvoeringsverslag |
Standaard 4400 (non-assurance) |
Rapport van feitelijke bevindingen |
De uitvoering van de processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude. |
Uitvoeringsverslag |
Standaard 4400 (non-assurance) |
Rapport van feitelijke bevindingen |
Bron: NZa
De Wlz-uitvoerders moeten vóór 1 juli van het jaar volgend op het verslagjaar producten aanleveren bij de NZa.
Het onderzoek naar de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële beheer zoals bedoeld in artikel 4.3.1 van de Wlz is geïntegreerd in de toetsingscriteria voor rechtmatigheid (hoofdstuk 4).
De werkzaamheden van dit onderzoek zijn inclusief de beoordeling of de andere informatie met het financieel verslag verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat en of de andere informatie alle informatie bevat die op grond van de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerders is vereist.
De Wlz-uitvoerder en de accountant maken voor de uitvoering van het onderzoek afspraken over de samenwerking. De accountant maakt bij zijn onderzoek voor zover mogelijk gebruik van de interne controlewerkzaamheden van de Wlz-uitvoerder.
De accountant hanteert de geldende beroepsvoorschriften, in het bijzonder de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants
(VGBA), de verordening inzake onafhankelijkheid van de accountant bij Assurance opdrachten (VIO) en de Nadere Voorschriften Controle- en Overige Standaarden (NV COS). Daarnaast hanteert de accountant dit protocol als kader voor zijn werkzaamheden.
De interne accountant van een Wlz-uitvoerder kan onder de hieronder genoemde randvoorwaarden het accountantsproduct afgeven bij enkele onderzoeken in plaats van de externe accountant. Het gaat hier om onderzoeken in het kader van NV COS 4400 (non-assurance).
Hiervoor gelden de volgende randvoorwaarden:7
− De onafhankelijke positie van de interne accountant binnen de organisatie moet zijn geborgd. De interne accountantsdienst moet direct onder de hoogste leiding van de Wlz-uitvoerder (of op een onafhankelijke positie in een concern) zijn geplaatst. Daarnaast zijn er binnen de Wlz-uitvoerder schriftelijke afspraken gemaakt dat de interne accountant rechtstreeks toegang heeft tot bestuurlijke en toezichthoudende organen van de Wlz-uitvoerder.
− De werkzaamheden moeten plaatsvinden onder de verantwoordelijkheid van een interne accountant als bedoeld in artikel 1 van de Verordening op de ledengroepen.
− De afgifte van het accountantsproduct moet plaatsvinden door een accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
− Als een Wlz-uitvoerder gebruik wil maken van deze mogelijkheid, moet dit vier maanden vóór de uiterste aanleverdatum van het betreffende onderzoek worden gemeld bij de NZa. Een Wlz-uitvoerder die voor de eerste maal gebruikmaakt van de mogelijkheid, moet bij de melding een document opstellen en aanleveren aan de NZa waaruit blijkt dat voldaan wordt aan de gestelde randvoorwaarden.
− De Wlz-uitvoerder stelt uiterlijk twee maanden voor de uiterste aanleverdatum van het betreffende onderzoek het volledige controleplan ter beschikking aan de NZa, zodat deze zich een oordeel kan vellen over de controleaanpak. Het controleplan dient digitaal te worden aangeleverd aan de NZa.
De NZa kan een Wlz-uitvoerder weigeren voor de interne certificering als niet aan de randvoorwaarden is voldaan en/of de controleaanpak onvoldoende kwaliteitsborging biedt. Hierover brengt de NZa de Wlz-uitvoerder schriftelijk op de hoogte.
Het (eerste) deelonderzoek van het financieel verslag en het uitvoeringsverslag leidt tot een gecombineerde controleverklaring van de accountant over de getrouwheid en de financiële rechtmatigheid van het financieel verslag van de Wlz-uitvoerder. In deze controleverklaring geeft de accountant aan:
− Of het financieel verslag een getrouw beeld8 geeft van de grootte en de samenstelling van het vermogen per 31 december 2016 en van het resultaat over 2016.
− Of de in het financieel verslag verantwoorde schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid.9 Dit houdt in dat deze bedragen tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de bepalingen van de relevante wet- en regelgeving zoals opgenomen in bijlagen 1 en 2.
− Of de andere informatie, voor zover de accountant dat kan beoordelen, met het financieel verslag verenigbaar is en geen materiele onjuistheden bevat.
− Of de andere informatie alle informatie bevat die op grond van de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerders (TH/NR-008) is vereist.
In het accountantsrapport (assurance) brengt de accountant verslag uit over zijn onderzoek naar de getrouwheid van het financieel verslag en over zijn onderzoek naar de rechtmatigheid van de daarin opgenomen schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ.
In het rapport van feitelijke bevindingen (non-assurance) rapporteert de accountant zijn onderzoeksbevindingen inzake:
– De naleving van de criteria ter bepaling van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren uit bijlage 2 van de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder.
– De werkzaamheden van de Wlz-uitvoerder in het kader van het voorkomen en het aanpakken van zorgfraude.
De NZa kan zonder verdere tussenkomst van de Wlz-uitvoerder contact opnemen met de accountant over eventueel aanvullend te verstrekken informatie en over vaktechnische aangelegenheden.
De NZa kan de accountant verzoeken10 om stukken uit het accountantsdossier aan te leveren, de gevraagde stukken (laten) kopiëren voor haar dossiervorming en een review verrichten op de uitgevoerde werkzaamheden.
Om meer duidelijkheid te krijgen over de Wlz-uitvoerings- en verantwoordingsstructuur heeft ZN namens de Wlz-uitvoerders met het ministerie van VWS een convenant afgesloten. De belangrijkste afspraak daarin is dat het uitgangspunt dat de Wlz wordt uitgevoerd voor de verzekerden van de Wlz-uitvoerder, wordt vervangen door het uitgangspunt dat de Wlz regionaal wordt uitgevoerd. In het convenant is vastgelegd dat de Wlz-uitvoerder zich verantwoordt over de totale financiële middelen van al zijn taken. Verder is hierin een nadere toelichting gegeven over hoe de zorgkosten, beheerskosten en de wettelijke reserve Wlz verantwoord moeten worden in het financieel verslag.
In artikel 4.3.2 Wlz is opgenomen dat de Wlz-uitvoerder voor 1 juli aan de NZa:
− rapporteert over de uitvoering van deze wet in het voorafgaande kalenderjaar, en;
− een overzicht geeft van zijn voornemens met betrekking tot de uitvoering van deze wet in het lopende kalenderjaar en het daaropvolgende kalenderjaar.
De eisen voor het uitvoeringsverslag zijn opgenomen in de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag.
Een Wlz-uitvoerder zendt voor 1 juli aan de NZa een financieel verslag over het voorafgaande kalenderjaar. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen de beheerskosten en de kosten van verstrekking van zorg en vergoedingen (artikel 4.3.1 Wlz).
Het financieel verslag bestaat uit een algemene toelichting, een balans, een exploitatierekening en een toelichting op beide. Hierin verantwoordt de Wlz-uitvoerder zowel de geldstromen die rechtstreeks via de Wlz-uitvoerder lopen als de geldstromen die via andere rechtspersonen gaan, zoals de betaling van zorgaanspraken via het CAK en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Het normenkader voor deze verantwoording is de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag.
Rechtmatigheid in algemene zin wil zeggen: in overeenstemming met de relevante wet- en regelgeving. Een proces (of de uitkomsten daarvan) voldoet wel of niet aan de geldende wet- en regelgeving. In die zin is rechtmatigheid een absoluut begrip. De concrete invulling van het begrip rechtmatigheid is echter afhankelijk van de gekozen normstelling, de aard en reikwijdte van de regelgeving, het soort organisatie en het karakter van het betreffende proces of de uitkomst daarvan.
Bij financiële rechtmatigheid hebben handelingen en beslissingen van een organisatie directe financiële gevolgen. De (financieel) rechtmatige uitvoering kan worden gekoppeld aan de geldstromen die het gevolg zijn van het voldoen aan de wettelijke taken zoals omschreven in de Wlz. Als de wettelijke taken niet rechtmatig worden uitgevoerd, heeft dat financiële consequenties voor de Wlz-uitvoerder. De controleverklaring bij de financiële verantwoording is gericht op financiële rechtmatigheid.
Bij procedurele rechtmatigheid heeft de rechtmatige uitvoering van taken geen financiële dimensie, waardoor er geen directe koppeling is met een geldstroom. De procedurele rechtmatigheid valt buiten de reikwijdte van de controleverklaring bij de financiële verantwoording.
De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich uitsluitend over de doelen en taken waarvoor de verantwoordelijkheid bij hem ligt overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving en de afspraken uit het convenant.
Daar waar sprake is van directe verantwoordelijkheid is de Wlz-uitvoerder verantwoordelijk voor de volledigheid, de juistheid en de tijdigheid van de uitvoering van het proces en voor de betrouwbaarheid van de gegevens die derden als input voor het proces aanleveren.
Daar waar sprake is van gebruikersverantwoordelijkheid moet de Wlz-uitvoerder zorgen voor de juiste, volledige en tijdige uitvoering van een proces en is hij verantwoordelijk voor de uitkomsten daarvan. De Wlz-uitvoerder mag echter uitgaan van de juistheid en volledigheid van de gegevens die derden daartoe aanleveren.
Op de betrouwbaarheid van deze gegevens hoeft de Wlz-uitvoerder zelf geen controle uit te voeren. Indien deze gegevens onvolledig of onbetrouwbaar mochten zijn, hoeft de Wlz-uitvoerder hierop zelf geen aanvullende controles uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn gegevens die het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), de SVB, het CAK of de Basisregistratie Personen (BRP) verstrekken.
De accountant13 hanteert de begripsomschrijvingen uit de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag als uitgangspunt voor het financiële rechtmatigheidsonderzoek dat hij uitvoert. Bijlage 1. ‘Lijst met circulaires en wet- en regelgeving Wlz’ en Bijlage 2. ‘Lijst met circulaires en wet- en regelgeving AWBZ’ geven een limitatieve opsomming van het normenkader voor de rechtmatigheidscontrole door de accountant.
De Wlz-uitvoerder moet alle geconstateerde fouten corrigeren in het financieel verslag. Niet gecorrigeerde fouten en onzekerheden moeten worden opgenomen in de foutentabel.
Voor een adequate onderbouwing van het oordeel is het noodzakelijk dat fouten en onzekerheden zoveel mogelijk worden gekwantificeerd.
Van een fout in de verantwoording is sprake indien naar aanleiding van het uitgevoerde onderzoek is gebleken dat een (gedeelte van) een post niet in overeenstemming is met één of meer aspecten van de wet- en regelgeving en dit Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders. Fouten worden in absolute zin opgevat, saldering van fouten is daarom niet toegestaan.
Van een incidentele fout is sprake als het gaat om een toevallige fout. Kenmerkend voor incidentele fouten is dat deze fouten zich in principe niet zullen herhalen.
Onder een incidentele fout verantwoordt de Wlz-uitvoerder ook de
a-typische fouten. Hiermee worden afwijkingen of deviaties bedoeld die aantoonbaar niet representatief zijn voor afwijkingen of deviaties in een populatie.14
Van een structurele fout is sprake als de oorzaak van de fout gelegen is in (onderdelen van) het uitvoeringssysteem van de wettelijke taken, waardoor fouten met een (zeker) herhalingskarakter (kunnen) optreden.
Structurele fouten moeten niet alleen verder worden uitgezocht en in totaliteit worden gecorrigeerd, maar ook het systeem van uitvoering waardoor de fouten zijn ontstaan dient te worden geëvalueerd (onder andere opname in risicoanalyse, aanpassing systeem).
Wlz-uitvoerders moeten onzekerheden in het verslag kwantificeren.
Het uitgangspunt is dat de Wlz-uitvoerder alle onzekerheden moet onderzoeken, oplossen en corrigeren.
Een onzekerheid in de verantwoording doet zich voor als onvoldoende (controle-) c.q. ongeschikte informatie beschikbaar is om een (gedeelte van een) post als rechtmatig of goed of fout aan te merken, kortom als onzekerheid bestaat over de (on)rechtmatigheid van de post.
Onzekerheden die naar aanleiding van de door de Wlz-uitvoerder uit te voeren onderzoeken die nog niet zijn gepland, gestart of afgerond en mogelijk consequenties hebben voor (een gedeelte van) financiële stromen, worden opgenomen in de foutentabel.
Aannames die gebruikt worden bij deze berekening moeten onderbouwd worden opgenomen in het accountantsdossier.
Voor de verantwoordingen geldt dat de onzekerheden die de Wlz-uitvoerder om een bepaalde reden objectief niet kan oplossen, hij deze in een foutentabel opneemt en hij deze vermeldt in de bestuursverklaring met vermelding van de objectieve verhindering om niet te kunnen corrigeren.
Het uitgangspunt is dat de Wlz-uitvoerder alle geconstateerde fouten corrigeert in de verantwoording. Wlz-uitvoerders moeten:
− fouten waarvan het niet mogelijk is om ze te corrigeren en;
− geconstateerde onzekerheden over de rechtmatigheid
toelichten in het uitvoeringsverslag en in de bestuursverklaring met bijbehorende foutentabel. Dit geldt ook voor mogelijke fouten en onzekerheden uit voorgaande jaren die nog niet zijn afgewikkeld.
De Wlz-uitvoerder geeft in het uitvoeringsverslag de verbeteracties aan die hij denkt te starten of heeft gestart om de geconstateerde (structurele) fouten en onzekerheden in de toekomst te voorkomen.
De accountant neemt in het accountantsrapport een foutentabel op, waarin alle fouten en onzekerheden die geconstateerd zijn tijdens zijn controle en die ten tijde van het indienen van het financieel verslag niet zijn gecorrigeerd worden opgenomen. Met het oog op een adequate onderbouwing van het rechtmatigheidsoordeel is het noodzakelijk dat de accountant fouten en onzekerheden kwantificeert.
De accountant neemt bij de foutentabel een toelichting op over de oorzaak van de fouten en onzekerheden. Hierbij moet aangegeven worden of deze fouten en onzekerheden betrekking hebben op de Wlz of de AWBZ en of deze incidenteel of structureel van aard zijn.
Geconstateerde fouten die niet gecorrigeerd zijn, moeten – ongeacht hun omvang – in de foutentabel worden vermeld. Hiervoor maakt men gebruik van Tabel 2. Foutentabel (in € 1.000).
Jaar |
AWBZ of Wlz |
Incidenteel |
Structureel |
Totaal |
|
---|---|---|---|---|---|
Fouten in het financieel verslag |
|||||
Onzekerheden in het financieel verslag |
Bron: NZa
De accountant neemt fouten en/of onzekerheden beneden de € 10.000 niet afzonderlijk op in de foutentabel, maar als één bedrag. In het accountantsdossier neemt hij deze fouten en onzekerheden wel gespecificeerd op.
De NZa verwacht dat de Wlz-uitvoerder fouten en onzekerheden zelf uitzoekt en indien nodig corrigeert in het eerstvolgende verslagjaar. De NZa verwacht van de accountant dat hij bij zijn accountantsonderzoek nagaat of de Wlz-uitvoerder geconstateerde fouten en onzekerheden heeft uitgezocht en indien nodig gecorrigeerd. Indien deze fouten en onzekerheden niet nader zijn uitgezocht of zijn indien nodig gecorrigeerd worden deze (wederom) opgenomen in de foutentabel. Wanneer geen correctie heeft plaatsgevonden moet de Wlz-uitvoerder dit duidelijk motiveren. De accountant rapporteert over de opvolging van fouten en onzekerheden in zijn accountantsrapport en geeft (indien van toepassing) een bevestiging van correcte en volledige afhandeling.
Om te kunnen vaststellen of aan de gewenste betrouwbaarheid en nauwkeurigheid is voldaan, moet de accountant weten welke toleranties en foutdefinities voor het onderzoek gelden. Daarvoor moet de accountant gebruik maken van de in tabel 3 en tabel 4 opgenomen goedkeuringstoleranties/materialiteit. Hierbij merken wij op dat er aparte toleranties van toepassing zijn op de Wlz en de AWBZ. Voor de beschikkingen pgb geldt een afwijkende tolerantie.
Controledeelgebied |
Tolerantie |
---|---|
Schaden Wlz – uitgaven |
1% van de totale schaden Wlz |
Schaden Wlz – balanspost |
Goedkeuringstolerantie getrouwheid |
Bedrijfsopbrengsten Wlz – ontvangsten |
1% van de totale bedrijfsopbrengsten Wlz |
Bedrijfsopbrengsten Wlz – balanspost |
Goedkeuringstolerantie getrouwheid |
Beheerskosten Wlz |
1% van de totale beheerskosten Wlz |
Beschikkingen pgb |
1% van de totale schaden Wlz |
Bron: NZa
Voor specifieke onderdelen kan op basis van de geldende wet- en regelgeving een andere tolerantie van toepassing zijn. Indien dit het geval is wordt hier in dit Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders specifiek naar verwezen.
Controledeelgebied |
Tolerantie |
---|---|
Schaden AWBZ – uitgaven |
1% van de totale schaden AWBZ |
Schaden AWBZ – balanspost |
Goedkeuringstolerantie getrouwheid |
Bedrijfsopbrengsten AWBZ – ontvangsten |
1% van de totale bedrijfsopbrengsten AWBZ |
Bedrijfsopbrengsten AWBZ – balanspost |
Goedkeuringstolerantie getrouwheid |
Beheerskosten AWBZ |
1% van de totale beheerskosten AWBZ |
Bron: NZa
Voor specifieke onderdelen kan op basis van de geldende wet- en regelgeving een andere tolerantie van toepassing zijn. Indien dit het geval is wordt hier in dit Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders specifiek naar verwezen.
Bij zijn oordeelsvorming over de financiële rechtmatigheid streeft de accountant naar een hoge mate van zekerheid. De financiële rechtmatigheid is gewaarborgd als met een betrouwbaarheid van 95% de bewering juist is dat het financieel verslag geen grotere fout of onzekerheid bevat dan de hieronder genoemde goedkeuringstoleranties.
Rechtmatigheid is gewaarborgd |
Rechtmatigheid met beperking |
Geen oordeel over rechtmatigheid |
Rechtmatigheid niet gewaarborgd |
||
---|---|---|---|---|---|
Fouten in de verantwoording |
< 1% |
> 1% |
< 3% |
– |
> 3% |
Onzekerheden in de verantwoording |
< 3% |
> 3% |
< 10% |
> 10% |
– |
Soort controleverklaring |
Goedkeurend |
Met beperking |
Oordeelonthouding |
Afkeurend |
Bron: Normenkader Auditdienst Rijk
Genoemde percentages zijn ontleend aan het Handboek Auditing Rijksoverheid (HARo) 2006 van het Interdepartementaal Overleg Departementale Auditdiensten (IODAD).
Voor specifieke onderdelen kan op basis van de geldende wet- en regelgeving een andere rechtmatigheid van toepassing zijn. Indien dit het geval is wordt hier in dit Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders specifiek naar verwezen.
Bovenstaande tabel moet in relatie worden gezien met de goedkeuringstoleranties zoals opgenomen in tabel 3 en 4.
De Wlz-uitvoerder is verantwoordelijk voor het uitvoeren van wettelijke taken van de Wlz, met uitzondering van de taken die aan het zorgkantoor zijn toebedeeld. Het zorgkantoor is verantwoordelijk voor de rechtmatige en doelmatige regionale uitvoering van het pgb. Het zorgkantoor is daarnaast verantwoordelijk voor de administratieve werkzaamheden.
De accountant geeft een gecombineerde controleverklaring over de getrouwheid en financiële rechtmatigheid van de financiële stromen van de Wlz-uitvoerder. De accountant kan voor de rechtmatigheid steunen op de werkzaamheden die hij ten behoeve van de getrouwheid heeft uitgevoerd.
In dit hoofdstuk wordt niet verder ingegaan op de te verrichten werkzaamheden in het kader van het getrouw beeld. Hiervoor verwijzen wij naar de geldende beroepsregels.
De hieronder genoemde verdere toelichting heeft betrekking op het onderzoek naar de rechtmatigheid van de in het financieel verslag opgenomen schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ.
Dit neemt niet weg dat de accountant zijn verantwoordelijkheid neemt om de controle volgens de daarvoor geldende beroepsregels uit te voeren.
De van toepassing zijnde wet- en regelgeving is opgenomen in Bijlage 1 (Lijst met circulaires en wet- en regelgeving Wlz) en Bijlage 2 (Lijst met circulaires en wet- en regelgeving AWBZ).
De accountant rapporteert zijn bevindingen in het accountantsrapport.
De accountant stelt vast dat de declaraties juist, volledig en rechtmatig zijn verantwoord door de Wlz-uitvoerder, conform de van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals opgenomen in Bijlage 1 (Lijst met circulaires en wet- en regelgeving Wlz) en Bijlage 2 (Lijst met circulaires en wet- en regelgeving AWBZ).
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder beschikt over een adequate cliëntvolgende bedrijfsadministratie, waarin een verband kan worden gelegd tussen de geldige indicatiebesluiten van de Wlz-verzekerden, de in opdracht van Wlz-uitvoerders geleverde zorg en de betalingen aan zorgaanbieders die deze zorg geleverd hebben.
De accountant onderzoekt of de Wlz-uitvoerder formele en materiële controles uitvoert met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving (Bijlage 1: Lijst met circulaires en wet- en regelgeving Wlz en Bijlage 2: Lijst met circulaires en wet- en regelgeving AWBZ).
De normenkaders op het gebied van formele controle, materiële controles en fraudeonderzoek door de Wlz-uitvoerder zijn opgenomen in de Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders. Deze regeling stelt voorwaarden en voorschriften voor de uitvoering van
administratie en controle door Wlz-uitvoerders, om de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wlz te bevorderen.
In deze regeling zijn de te hanteren betrouwbaarheids- en nauwkeurigheidspercentage vermeld zoals deze door de Wlz-uitvoerder gehanteerd dienen te worden. De accountant houdt bij zijn oordeelsvorming rekening met de gehanteerde zekerheid die is verkregen door de controles uitgevoerd door de Wlz-uitvoerder.
De accountant is niet verplicht om zijn oordeel over de materiële controle statistisch te onderbouwen. Een kwalitatieve, in het dossier vastgelegde onderbouwing ervan is ook mogelijk.
De accountant stelt vast dat de Wlz-uitvoerder zijn taken uitvoert op het nacalculatieformulier zoals deze zijn vastgelegd in het NZa Controleprotocol Wlz-zorgaanbieders Nacalculatie welke betrekking heeft op het verantwoordingsjaar.15 Hetgeen voor de Wlz-uitvoerders is opgenomen in het Controleprotocol Wlz-uitvoerders Nacalculatie van het verantwoordingsjaar valt ook onder de financiële rechtmatigheid.
Het zorgkantoor waarborgt de juistheid van de vaststelling van de pgb-beschikking.16 Het zorgkantoor rapporteert in het financieel verslag over de afgegeven beschikkingen17 per regio. De accountant toetst in het kader van de afgegeven pgb-beschikkingen op regioniveau of:
− Dit afgegeven beschikkingen zijn voor verzekerden van de juiste zorgkantoorregio.
− Alle individuele beschikkingen optellen tot het totaal per zorgkantoorregio.
− Er aansluiting is op de administratie van het zorgkantoor.
− De juiste peildatum (1 mei t+1) is gehanteerd door het zorgkantoor.
De accountant toetst of de Wlz-uitvoerder in het verslagjaar binnen het financieel kader is gebleven voor de productieafspraken met de door hem gecontracteerde aanbieders.
De accountant toetst of het totaal van de afgegeven pgb-beschikkingen over het verslagjaar het pgb-subsidieplafond per regio van dat jaar18 niet heeft overschreden en of het zorgkantoor uitvoering heeft gegeven aan de laatst geldende regeling Monitoring uitgaven Persoonsgebonden budget en individueel aangepaste Wlz-hulpmiddelen.19
Op grond van artikel 4.3.1 van de Wlz maakt de Wlz-uitvoerder in zijn financieel verslag onderscheid tussen beheerskosten en de kosten van verstrekking van zorg en vergoedingen (schades). Op grond van artikel 4.6 van het Besluit Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) mag de Wlz-uitvoerder geen onverantwoorde uitgaven ten laste van het beheerskostenbudget brengen, tenzij de NZa anders besluit.
De Wlz-uitvoerders ontvangen op basis van door Zorginstituut Nederland vastgestelde rekenregels (Besluit Wfsv, artikelen 4.4 en 4.5) een beheerskostenbudget.
De accountant stelt vast dat het verantwoorde beheerskostenbudget Wlz in het financieel verslag overeenstemmen met de beschikkingen van
Zorginstituut Nederland, de herverdeling via de clearinghouse-constructie van ZN en de gemaakte afspraken in het convenant.
De methodiek voor de toerekening van de budget beheerskosten aan de Wlz-uitvoerder voldoet aan de gestelde criteria in de Beleidsregel Normenkader Wlz-uitvoerder (bestendige gedragslijn, transparant,
toetsbaar en rekenkundig juist).
De aan een Wlz-uitvoerder (binnen de groep waarvan hij deel uitmaakt)
toegerekende beheerskosten zijn rechtmatig als deze in ieder geval juist, volgens een bestendige gedragslijn20 en op basis van consistente verdeelsleutels21 zijn toegerekend aan de Wlz-uitvoerders. De beheerskosten moeten zijn gemaakt voor de uitvoering van de Wlz en in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving. De Wlz-uitvoerder zet het budget in voor zijn beheerskosten, verband houdende met de uitvoering van de Wlz of de afwikkeling van de AWBZ.
Van de Wlz-uitvoerders en de niet als zorgkantoor aangewezen Wlz-uitvoerders wordt een uitsplitsing verwacht van de beheerskosten AWBZ enerzijds en Wlz anderzijds.
Vanaf het verantwoordingsjaar 2014 zijn er diverse voorwaardelijke budgetten voor beheerskosten beschikbaar gesteld aan de Wlz-uitvoerders. Over deze budgetten dienen de Wlz-uitvoerders zich te verantwoorden in het financieel verslag. Voor de verantwoording van de voorwaardelijke beheerskostenbudgetten zijn de opgenomen passages van paragraaf 4.3.2 van toepassing. Daarnaast zijn er specifieke voorwaarden opgenomen in de beleidsregels van Zorginstituut Nederland (zoals opgenomen in bijlagen 1 en 2).
De accountant stelt vast dat de Wlz-uitvoerder in het financieel verslag
de gemaakte kosten ten behoeve van deze voorwaardelijke budgetten rechtmatig heeft opgenomen en voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.
In overeenstemming met het gesloten convenant wordt het budgetresultaat in het verslagjaar volledig in aanmerking genomen bij de Wlz-uitvoerder die de taken daadwerkelijk heeft uitgevoerd.
De wettelijke reserve AWBZ is ex artikel 11.2.4 van de Wlz overgedragen van het voormalige AWBZ-zorgkantoor naar de als zorgkantoor aangewezen Wlz-uitvoerder ten behoeve van de uitvoering van de Wlz. In artikel 11.2.4 van de Wlz is geregeld dat de beheerskosten Wlz en de beheerskosten voor de afwikkeling van de AWBZ ten laste van de wettelijke reserve gebracht kunnen worden. Het budgetresultaat voor alle door de Wlz-uitvoerder uitgevoerde taken komt ten laste of ten gunste van de wettelijke reserve.
In artikel 4.6 van het Besluit Wfsv is bepaald dat een Wlz-uitvoerder een reserve uitvoering Wlzaanhoudt. De wettelijke reserve uitvoering Wlz ultimo enig jaar van de Wlz-uitvoerder mag maximaal twintig procent van het beheerskostenbudget bedragen, zoals bedoeld in artikel 4.4 van het Besluit Wfsv voor dat jaar. Indien Zorginstituut Nederland vaststelt dat de wettelijke reserve het gestelde maximum te boven gaat, dient de Wlz-uitvoerder het door Zorginstituut Nederland vastgestelde bedrag van de overschrijding binnen vier weken in het Fonds langdurige zorg (Flz) te storten. Dit is geregeld in artikel 4.6 van het Besluit Wfsv. De accountant stelt vast dat de hoogte van de wettelijke reserve in het financieel verslag niet boven het gestelde maximum komt.
In het geval de Wlz-uitvoerder ultimo boekjaar over een negatieve wettelijke reserve beschikt, stelt de accountant vast dat de Wlz- uitvoerder maatregelen22 heeft genomen om deze negatieve wettelijke reserve om te buigen naar een positieve wettelijke reserve.
Relevant bij buitenlandzorg zijn:23
− De zorgkosten van wonen en tijdelijk verblijf in het buitenland op basis van de Regeling Hulp in bijzondere omstandigheden.
− De kosten van Wlz-zorg in het buitenland zonder toepassing van een verordening of verdrag.
− De uitvoering van de overgangsregeling 2006 (Zilveren Kruis).
De accountant stelt vast dat het opgenomen ontvangsten en uitgaven
buitenlandzorg in de financiële verantwoording juist is.
De accountant stelt vast dat de Wlz-uitvoerder bij de vergoeding van kosten bij wonen en tijdelijk verblijf in het buitenland de geldende wet- en regelgeving in acht heeft genomen (Bijlage 1: Lijst met circulaires en wet- en regelgeving Wlz en Bijlage 2: Lijst met circulaires en wet- en regelgeving AWBZ).
Deze toetsingscriteria hebben betrekking op of de genoemde criteria ter bepaling van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren uit de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag zijn nageleefd.
De accountant onderzoekt hoe de criteria die weergegeven zijn in de betreffende bijlage bij de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag om de berekening van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren te bepalen, zijn gehanteerd. De accountant stelt daartoe vast of de in het uitvoeringsverslag opgenomen resultaatgerichte outcome-indicatoren aansluiten op de onderliggende registraties en juist zijn berekend overeenkomstig de definities genoemd in de Regeling. Van de accountant wordt geen inhoudelijk oordeel verwacht ten aanzien van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren. De accountant geeft de bevindingen van zijn onderzoek weer in een rapport van feitelijke bevindingen.
De accountant onderzoekt of de Wlz-uitvoerder respectievelijk de Wlz-uitvoerder uitvoering heeft gegeven aan de processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude, gegeven artikel 7.10 van de Regeling langdurige zorg. De accountant stelt daartoe vast dat:
– De Wlz-uitvoerder beschikt over een strategisch beleid voor de bestrijding van zorgfraude in de Wlz.
– Het strategisch beleid is gericht op het voorkomen van interne en externe fraude.
– Het strategisch beleid is vertaald naar een plan van aanpak.
– In het plan van aanpak is opgenomen op welke wijze de Wlz-uitvoerder voldoet aan het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit.
– De implementatie en toepassing van het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit eens per twee jaar is beoordeeld door een interne of externe accountant.
– Het plan van aanpak rekening heeft gehouden met de uitgangspunten, gedragscodes en richtlijnen van zorgverzekeraars en Wlz-uitvoerders, waaronder de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Zorgverzekeraars en de Maatregelenrichtlijn van ZN.
– De uitvoering van fraudeonderzoek plaatsvindt op basis van het plan van aanpak.
– Geconstateerde fraude wordt gemeld aan beleidsbepalende instanties zoals het ministerie van VWS, Zorginstituut Nederland, Informatie Knooppunt Zorg (IKZ) en/of de NZa.
– Vermoeden van misbruik wordt gemeld aan het Kenniscentrum Fraudebeheersing van ZN, het fraudeloket van het Verbond van Verzekeraars, Informatie Knooppunt Zorg (IKZ) en de NZa.
– De Wlz-uitvoerder op basis van de uitkomsten van uitgevoerde controles maatregelen en vervolgacties heeft ondernomen richting zorgaanbieder. De Wlz-uitvoerder gaat, indien nodig, over tot terugvordering van (deels) onrechtmatig gedeclareerde zorg.
– De Wlz-uitvoerder beoordeelt of geconstateerde fraude een incident is of dat deze ook binnen andere werkprocessen kan voorkomen (en of daar wel voldoende beheersingsmaatregelen zijn getroffen).
– Maatregelen in het proces worden genomen door de Wlz-uitvoerder ter voorkoming van voorkoming fraude.
– De Wlz-uitvoerder signalen en resultaten van onderzoek naar zorgfraude registreert in een database.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar de processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude het kader zoals uiteengezet in regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag, het Normenkader Wlz-uitvoerder en de Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders.
De accountant geeft de bevindingen van zijn onderzoek weer in een rapport van feitelijke bevindingen.
De accountant geeft een controleverklaring af bij het financieel verslag. In Bijlage 3 (Modeltekst controleverklaring) is het model opgenomen zoals deze door de NBA is vastgesteld. De strekking van het oordeel kan behalve goedkeurend ook met beperking, metoordeelonthouding of afkeurend zijn.
Naast de controleverklaring legt de accountant in een accountantsrapport (assurance-opdracht) zijn bevindingen vast van zijn onderzoek naar de getrouwheid van het financieel verslag en de rechtmatigheid van de in het financieel verslag opgenomen schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ.24 25
In het accountantsrapport neemt de accountant de volgende onderdelen op:
Onderbouwing oordeel van de controleverklaring
− De accountant rapporteert over:
− bijzonderheden naar aanleiding van de controle van de posten van het financieel verslag;
− of het financieel verslag is opgesteld in overeenstemming met bijlage 4 ‘Modellen financieel verslag 2016’ behorende bij de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag.
Foutentabel
− De accountant neemt een foutentabel over het verslagjaar op. Daarbij stelt de accountant vast of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in de foutentabel.
Bij de foutentabel neemt de accountant een toelichting op van de oorzaak van de fouten en onzekerheden.
De accountant rapporteert over de juiste en volledige opvolging door de Wlz-uitvoerder van fouten en onzekerheden in voorgaande verslagjaren.
Uitvoeringsverslag
− De accountant vermeldt zijn bevindingen van zijn onderzoek of de opgenomen informatie in de andere informatie (het uitvoeringsverslag en de bestuursverklaringen) met het financieel verslag verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat en of de andere informatie (het uitvoeringsverslag en de bestuursverklaringen) alle informatie bevat die op grond van Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder (TH/NR-008) is vereist.
De accountant geeft aan of in licht van de tijdens het onderzoek van de financiële verantwoording verkregen kennis en begrip over de Wlz-uitvoerder en zijn omgeving, materiële onjuistheden in het uitvoeringsverslag zijn gebleken onder opgave van de aard van die onjuistheden.
Het rapport van feitelijke bevindingen (non-assurance) betreft de rapportering over de feitelijke onderzoeksbevindingen van de accountant in het kader van overeengekomen specifieke werkzaamheden, in overeenstemming met Standaard 440026 (non-assurance).
In het rapport van feitelijke bevindingen geeft de accountant zijn onderzoeksbevindingen weer over:
Resultaatgerichte prestatie-indicatoren Wlz
De bevindingen uit het onderzoek naar de naleving van de criteria ter bepaling van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren.
Onderzoek naar de processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude
De bevindingen uit het onderzoek naar processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude.
De accountant kan gebruik maken van de modeltekst in
Bijlage 4: Modeltekst rapport van feitelijke bevindingen.
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Wmg, Wlz (m.b.t. voorschriften voor verslaglegging door Wlz-uitvoerders) |
Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder |
|
Wlz-uitvoerder |
Convenant Wlz-uitvoerings- en verantwoordingsstructuur 2015-2017 |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Wet langdurige zorg (Wlz) |
Wlz-uitvoerder |
Convenant Wlz-uitvoerings- en verantwoordingsstructuur 2015-2017 |
Wetten.overheid.nl |
Besluit Wet financiering sociale verzekeringen |
Wetten.overheid.nl |
Beleidsregels ter verdeling besteedbare middelen beheerskosten Wlz-uitvoerders Wlz 2016 |
Wetten.overheid.nl |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) |
Wetten.overheid.nl |
Besluit langdurige zorg (m.b.t reserve uitvoering Wlz) |
https://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/beheers-+en+zorgkosten+awbz-wlz/wlz+2014 |
Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten 2014 |
https://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/beheers-+en+zorgkosten+awbz-wlz/wlz+2015 |
Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten 2015 |
https://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/beheers-+en+zorgkosten+awbz-wlz/wlz+2016 |
Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten 2016 |
Wetten.overheid.nl |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) |
Wetten.overheid.nl |
Beleidsregels WNT |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Tarieflijst Wlz-zorgaanbieders 2016 |
|
Regeling Monitoring uitgaven Persoonsgebonden budget en individueel aangepaste Wlz-hulpmiddelen |
|
Controleprotocol Wlz-zorgaanbieders Nacalculatie (inclusief de hierin genoemde wet-en regelgeving) |
|
Regeling Transparantie Contracteerproces Wlz |
|
Wetten.overheid.nl |
Wet langdurige zorg |
Wetten.overheid.nl |
Besluit zorgaanspraken Wlz |
Wetten.overheid.nl |
Regeling langdurige zorg |
Wetten.overheid.nl |
Wet gebruik burgerservice-nummer in de zorg |
Wetten.overheid.nl |
Besluit aanwijzing zorgkantoren 2016 |
Jaar/Circulairenummer/Bron |
Korte omschrijving inhoud circulaire |
|
---|---|---|
2004/70 |
www. zorginstituutnederland.nl |
Bevoorschotting instellingen AWBZ |
2005/30 |
www. zorginstituutnederland.nl |
Bijstelling maandelijkse bevoorschotting |
2012/01 18 oktober 2012 CCZ/2012109310 |
www. zorginstituutnederland.nl |
Betaling zelfstandige zorgverleners |
Brief CVZ CCZ/2011015809 10 maart 2011 |
Verantwoording en uitbetaling uitleenhulpmiddelen |
|
Brief CVZ CCZ/2011101912 24 oktober 2011 |
Overheveling geriatrische revalidatiezorg van AWBZ naar Zvw per 1 januari 2013 |
|
Brief CVZ CCZ/2011041236 26 oktober 2011 |
Wijziging bevoorschotting zorgaanbieders AWBZ in 2012 |
|
Brief CVZ CCZ/2011126753 2 januari 2012 |
Bevoorschotting/afrekening instellingen AWBZ; afwikkeling oude jaren |
|
Brief CCZ/2012118749 23 oktober 2012 |
Controle op doelmatige zorgverlening; ZZP VV10 |
|
Brief Zorginstituut 2014160502 16 december 2014 |
Bevoorschotting Wlz in 2016 |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Besluit Wet financiering sociale verzekeringen |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Wlz, Blz |
Wetten.overheid.nl |
Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden volksverzekeringen 1999 |
Wetten.overheid.nl |
Regeling Hulp in bijzondere omstandigheden |
Wetten.overheid.nl |
Uitvoering van de overgangsregeling 2006 (Zilveren kruis) |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Wet bescherming persoonsgegevens |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder |
|
Wetten.overheid.nl |
Protocol Verzekeraars & Criminaliteit |
Wlz-uitvoerder |
Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Zorgverzekeraars |
Wlz-uitvoerder |
Maatregelenrichtlijn van ZN |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Besluit Wet financiering sociale verzekeringen |
Wetten.overheid.nl |
Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten AWBZ 2014 |
Wetten.overheid.nl |
Beleidsregels ter verdeling besteedbare middelen beheerskosten verbindingskantoren AWBZ |
Wetten.overheid.nl |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) |
Jaar/Circulairenummer /Bron |
Korte omschrijving inhoud circulaire |
---|---|
Brief 23093246 van 5 december 2004 |
Voorzieningen beheerskosten (Technische voorziening en solvabiliteit) |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Maximumtarieven vrije beroepsbeoefenaren |
Zie NZa-tarieven |
Tarieven instellingen |
Zie NZa: tariefbeschikkingen en tarieflijst AWBZ-zorgaanbieders 2014 |
Wetten.overheid.nl |
Administratiebesluit bijzondere ziektekostenverzekering |
Wetten.overheid.nl |
Besluit zorgaanspraken AWBZ |
Wetten.overheid.nl |
Regeling zorgaanspraken AWBZ |
Regeling controle en administratie AWBZ-verzekeraars |
|
Wetten.overheid.nl |
Besluit wachttijd bijzondere ziektekostenverzekering |
Wetten.overheid.nl |
Zorgindicatiebesluit |
Wetten.overheid.nl |
Wet gebruik burgerservice-nummer in de zorg |
Wetten.overheid.nl |
Besluit aanwijzing administratie-instellingen bijzondere ziektekosten |
Jaar/Circulairenummer/Bron |
Korte omschrijving inhoud circulaire |
|
---|---|---|
2004/70 |
www. zorginstituutnederland.nl |
Bevoorschotting instellingen AWBZ |
2005/30 |
www. zorginstituutnederland.nl |
Bijstelling maandelijkse bevoorschotting |
11/01 |
www. zorginstituutnederland.nl |
Wijziging bevoorschotting zorgaanbieders AWBZ in 2012 |
Brief CVZ CCZ/2011126753 2 januari 2012 |
Bevoorschotting/afrekening instellingen AWBZ; afwikkeling oude jaren |
Jaar/Circulairenummer/ Bron |
Korte omschrijving inhoud circulaire |
---|---|
Brief CCZ/2010030213 25 maart 2011 |
Doorbelasting AWBZ-kosten van personen die tijdelijk in Nederland verblijven |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Regeling subsidies AWBZ |
Zorginstituut Nederland |
Controleprotocol pgb-AWBZ |
Wetten.overheid.nl |
Regeling subsidies AWBZ |
Zorginstituut Nederland |
Controleprotocol pgb-AWBZ |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Administratiebesluit bijzondere ziektekostenverzekering |
Wetten.overheid.nl |
Bijdragebesluit zorg |
Wetten.overheid.nl |
Bijdrageregeling zorg |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Administratiebesluit bijzondere ziektekostenverzekering |
Wetten.overheid.nl |
Bijdragebesluit zorg |
Wetten.overheid.nl |
Bijdrageregeling zorg |
Wetten.overheid.nl |
Besluit Wet financiering sociale verzekeringen |
Wetten.overheid.nl |
Regeling voorschotverlening op uitkeringen AWBZ (onder andere wijziging berekening rentebaten financieringsoverschotten) |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Wlz, Blz |
Wetten.overheid.nl |
Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden volksverzekeringen 1999 |
Wetten.overheid.nl |
Regeling Hulp in bijzondere omstandigheden |
Wetten.overheid.nl |
Uitvoering van de overgangsregeling 2006 (Zilveren kruis) |
Wetten.overheid.nl |
Wet bescherming persoonsgegevens |
Bron/Vindplaats |
Korte omschrijving inhoud |
---|---|
Wetten.overheid.nl |
Wlz, Blz |
Wetten.overheid.nl |
Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden volksverzekeringen 1999 |
Wetten.overheid.nl |
Regeling Hulp in bijzondere omstandigheden |
Wetten.overheid.nl |
Uitvoering van de overgangsregeling 2006 (Zilveren kruis) |
Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor een goedkeurende
controleverklaring bij het financieel verslag en het uitvoeringsverslag.
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant |
Afgegeven ten behoeve van de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland
Aan: Opdrachtgever
Ons oordeel
Wij hebben het financieel verslag 2016 van ... (naam Wlz-uitvoerder) te ... (statutaire vestigingsplaats) gecontroleerd.
Naar ons oordeel:
– geeft het financieel verslag een getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van het vermogen van (naam Wlz-uitvoerder) per 31 december 2016 en van het resultaat over 2016 in overeenstemming met de Wet langdurige zorg (Wlz), de bepalingen van en krachtens de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) en de Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-008]
– voldoen de in het financieel verslag verantwoorde schaden Wlz, schaden Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ over 2016 in alle van materieel belang zijnde aspecten aan de eisen van financiële rechtmatigheid. Dit houdt in dat deze bedragen tot stand gekomen zijn in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals limitatief opgesomd in Bijlage 1 en Bijlage 2 van het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk}
Het financieel verslag bestaat uit:
1. de balans per 31 december 2016 en
2. de exploitatierekening over 2016 met de toelichting,
3. de toelichting waarin zijn opgenomen een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving en andere toelichtingen.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de Nederlandse controlestandaarden, de Regeling Controleprotocol WNT 2016 en het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk} vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het financieel verslag.
Wij zijn onafhankelijk van ... (naam Wlz-uitvoerder) zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel.
Beperking in gebruik en verspreidingskring
Het financieel verslag is opgesteld voor de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland met als doel (naam Wlz-uitvoerder) in staat te stellen te voldoen aan de bepalingen van de Wlz en de Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-008]]. Hierdoor is de verantwoording mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend bestemd voor (naam Wlz-uitvoerder), de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen. Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.
Naast de financieel verslag en onze controleverklaring daarbij, omvatten de jaarstukken andere informatie, die bestaat uit:
– het uitvoeringsverslag;
– bestuursverklaringen.
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
– met de financieel verslag verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat;
– alle informatie bevat die op grond van Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-008] is vereist.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons begrip, verkregen vanuit de controle van het financieel verslag of anderszins, overwogen of de andere informatie materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in de Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-008] en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de jaarrekening.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van het uitvoeringsverslag en de bestuursverklaringen in overeenstemming met Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-008].
Verantwoordelijkheden van het bestuur en het toezichthoudend orgaan voor het financieel verslag
Het bestuur van (naam Wlz-uitvoerder) is verantwoordelijk voor het opmaken van het financieel verslag die het vermogen en het resultaat getrouw dient weer te geven in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals limitatief opgesomd in Bijlage 1 en Bijlage 2 van het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk}. Het bestuur is er ook voor verantwoordelijk dat de in het financieel verslag verantwoorde schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ over 2016 voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid. Dit houdt in dat deze bedragen tot stand gekomen zijn in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals limitatief opgesomd in Bijlage 1 en Bijlage 2 van het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk}
In dit kader is het bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing die het bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van het financieel verslag mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van het financieel verslag moet het bestuur afwegen of de Wlz-uitvoerder in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond van genoemd verslaggevingsstelsel moet het bestuur het financieel verslag opmaken op basis van de continuïteits-veronderstelling, tenzij besloten is dat de Wlz-uitvoerder zijn taken niet meer zal uitoefenen in het komende jaar. Het bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de Wlz-uitvoerder haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten, toelichten in het financieel verslag.
Het toezichthoudend orgaan is verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het proces van financiële verslaggeving van de Wlz-uitvoerder.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het financieel verslag
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van dit financieel verslag nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse controlestandaarden, het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk}, het Controleprotocol WNT 2016, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen. Onze controle bestond onder andere uit:
– het identificeren en inschatten van de risico’s dat het financieel verslag afwijkingen van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude, het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
– het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden. Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit van de interne beheersing van de Wlz-uitvoerder;
– het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving en het evalueren van de redelijkheid van schattingen en de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria door het bestuur en de toelichtingen die daarover in het financieel verslag staan;
– het vaststellen dat de door het bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de Wlz-uitvoerder haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen in het financieel verslag. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een Wlz-uitvoerder haar continuïteit niet langer kan handhaven;
– het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van het financieel verslag en de daarin opgenomen toelichtingen;
– het evalueren of het financieel verslag een getrouw beeld geeft van de onderliggende transacties en gebeurtenissen en of de in het financieel verslag verantwoorde schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ over 2016 in alle van materieel belang zijnde aspecten voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid.
Wij communiceren met het toezichthoudend orgaan onder andere over de geplande reikwijdte en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne beheersing.
Wij bevestigen aan het toezichthoudend orgaan dat wij de relevante ethische voorschriften over onafhankelijkheid hebben nageleefd. Wij communiceren ook met het toezichthoudend orgaan over alle relaties en andere zaken die redelijkerwijs onze onafhankelijkheid kunnen beïnvloeden en over de daarmee verband houdende maatregelen om onze onafhankelijkheid te waarborgen.
Plaats en datum
...(naam accountantsorganisatie)
...(naam accountant)
Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor het rapport van feitelijke bevindingen. De accountant kan voor dit deel van het rapport de volgende modeltekst gebruiken:
Rapport van feitelijke bevindingen {naam Wlz-uitvoerder te ... (statutaire vestigingsplaats)} |
Aard en reikwijdte van de verrichte werkzaamheden
Wij hebben onze specifieke werkzaamheden verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder Standaard 4400 ‘Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden met betrekking tot financiële informatie’. Daarbij hebben wij rekening gehouden met de bepalingen en begripsomschrijvingen in de Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-...].
Het doel van een opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden is het verrichten van die werkzaamheden die wij met (naam Wlz-uitvoerder) zijn overeengekomen en het rapporteren over de feitelijke bevindingen. Aangezien wij slechts verslag doen van feitelijke bevindingen uit hoofde van de overeengekomen werkzaamheden betekent dit dat op het in de onderzochte informatie opgenomen cijfermateriaal en toelichtingen geen accountantscontrole, beoordelingsopdracht of andere assurance-opdracht is uitgevoerd in overeenstemming met de Nederlandse controle- en overige standaarden. Dit houdt in dat aan onze rapportage geen zekerheid kan worden ontleend omtrent de getrouwheid van het in het uitvoeringsverslag opgenomen cijfermateriaal en toelichtingen daarop.
Het is de bedoeling dat u zelf een oordeel vormt over de werkzaamheden en over de in dit rapport weergegeven bevindingen en op basis daarvan uw eigen conclusie trekt. Wij wijzen u erop dat indien wij aanvullende werkzaamheden zouden hebben verricht of een controle- of beoordelingsopdracht zouden hebben uitgevoerd, wellicht andere onderwerpen aan het licht zouden kunnen zijn gebracht die voor u van belang kunnen zijn.
De toereikendheid en geschiktheid van de te verrichten werkzaamheden is de verantwoordelijkheid van de gebruikers van deze rapportage met wie deze werkzaamheden zijn overeengekomen. Derhalve doen wij geen uitspraak over de toereikendheid en geschiktheid van de verrichte werkzaamheden in relatie tot het doel waarvoor deze worden verricht, noch voor elk ander doel.
Volledigheidshalve wijzen wij er nog op dat, indien wij aanvullende werkzaamheden zouden hebben verricht zoals onderzoek naar de werking, wellicht andere onderwerpen aan het licht zouden kunnen zijn gebracht die voor u mogelijk van belang zouden kunnen zijn geweest.
Ten slotte maken wij u erop attent dat de uitkomsten van ons onderzoek niet zonder meer gelden na datum van afsluiting van ons onderzoek.
Beschrijving van de uitgevoerde specifieke werkzaamheden
Conform hoofdstuk 5 van het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders hebben wij een onderzoek uitgevoerd naar de resultaatgerichte prestatie-indicatoren Wlz en de processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude.
Beschrijving van de onderzoeksbevindingen
De accountant vermeldt hier de bevindingen van zijn onderzoek zoals uitgewerkt in hoofdstuk 5 van het Protocol accountantsonderzoek
Wlz-uitvoerders {kenmerk}.
De accountant kan voor de afsluiting van dit deel van het rapport de volgende modeltekst gebruiken:
Overige aspecten beperkingen in verspreidingskring en gebruik
Wij wijzen erop dat onze werkzaamheden uitsluitend zijn verricht ten behoeve van de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland, aangezien anderen die niet op de hoogte zijn van het doel van de werkzaamheden de resultaten onjuist kunnen interpreteren. De rapportage mag niet aan anderen partijen worden verspreid, noch mag eruit worden geciteerd, of eraan worden gerefereerd, zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
Plaats en datum
... (naam accountantsorganisatie)
... (naam accountant)
Het normenkader Wlz-uitvoerder (beleidsregel TH/BR-022) is een interpretatie van de NZa en kan als hulpmiddel voor de controle worden gebruikt. Het is geen vervanging van de tekst van de geldende wet- en regelgeving.
Voor het CAK is een separaat model en protocol van toepassing. Deze zijn te raadplegen op www.nza.nl.
Het onderzoek naar de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële beheer zoals bedoeld in artikel 4.3.1 van de Wlz is geïntegreerd in de toetsingscriteria voor financiële rechtmatigheid (hoofdstuk 4).
De werkzaamheden van dit onderzoek zijn inclusief de beoordeling of de andere informatie met het financieel verslag verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat en of de andere informatie alle informatie bevat die op grond van de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerders is vereist.
De NZa zal het verzoek van de interne accountant niet honoreren als niet aan alle genoemde randvoorwaarden is voldaan.
Een getrouw beeld houdt in dat de financiële overzichten een getrouwe weergave, in alle van materieel belang zijnde opzichten, dan wel een getrouw beeld geven van de informatie waarvoor is voorzien dat deze door de financiële overzichten wordt gepresenteerd.
Het onderzoek naar de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële beheer zoals bedoeld in artikel 4.3.1 van de Wlz is geïntegreerd in de toetsingscriteria voor financiële rechtmatigheid (hoofdstuk 4).
De NZa kan besluiten passages uit de accountantsrapporten te gebruiken voor haar rapportages, indien dit noodzakelijk is voor een juiste en volledige weergave. Indien de NZa hiertoe besluit past zij hierbij hoor- en wederhoor toe.
De NZa kan over de uitkomsten van de review aan de accountant (als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek) rapporteren via een reviewmemorandum. De NZa stelt de accountant in de gelegenheid om op het concept van het reviewmemorandum te reageren en de NZa verwerkt deze reactie in het definitieve memorandum. Op basis van het Samenwerkingsconvenant tussen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de NZa van januari 2014 deelt de NZa de bevindingen over de accountantscontroles met de AFM. De AFM betrekt deze informatie vervolgens bij het bepalen van de prioriteiten van haar toezicht op accountantsorganisaties en de financiële verslaggeving.
Definitie afkomstig uit NV COS 530 Het gebruiken van steekproeven bij een controle, artikel 5e.
Met beschikkingen worden alle beschikkingen bedoeld die door de Wlz-uitvoerder worden afgegeven.
Hiermee worden niet de beschikkingen bedoeld die worden verstrekt nadat de werkelijke bestedingen zijn bepaald.
Met bestendige gedragslijn wordt de grondregel bedoeld, dat gelijksoortige posten op gelijke wijze worden toegerekend binnen één boekingsperiode, evenals van periode tot periode.
Met consistente verdeelsleutel wordt bedoeld dat er samenhang is tussen de gehanteerde verdeelsleutels en dat hij niet tegenstrijdig is met voorgaande jaren.
Maatregelen kunnen allerlei activiteiten betreffen die worden uitgevoerd om de negatieve wettelijke reserve om te buigen.
Hierop zijn de goedkeuringstoleranties van toepassing zoals deze zijn afgesproken met Zorginstituut Nederland. Zie hiervoor het handboek informatie-uitvraag Wlz 2017 van Zorginstituut Nederland.
Het onderzoek naar de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële beheer zoals bedoeld in artikel 4.3.1 van de Wlz is geïntegreerd in de toetsingscriteria voor rechtmatigheid (hoofdstuk 4).
De werkzaamheden van dit onderzoek zijn inclusief de beoordeling of de andere informatie met het financieel verslag verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat en of de andere informatie alle informatie bevat die op grond van de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerders is vereist.
Dit betekent overigens niet dat deze regelgeving indirect van toepassing kan zijn op de COS 800 verklaring.
Dit betekent overigens niet dat deze regelgeving indirect van toepassing kan zijn op de COS 800 verklaring.
Dit betekent overigens niet dat deze regelgeving indirect van toepassing kan zijn op de COS 800 verklaring.
Dit betekent overigens niet dat deze regelgeving indirect van toepassing kan zijn op de COS 800 verklaring.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-18228.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.