Ontheffing art. 26 luchtvaartwet BES

Datum: 23 december 2016

Nummer: ILT-2016/96933

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Gelezen het verzoek van de heer T. Walsh van 1 november 2016;

Overwegende dat het verzoek zich richt op het starten en landen met een helikopter van het type MD902, met de registratienummers N906AF, van het motorjacht MY Tatoosh gelegen nabij Saba, waarmee VFR-vluchten worden uitgevoerd naar en van de luchthaven Bonaire International Airport (BIA) en Franklin Delano Roosevelt Airport, respectievelijk gelegen op Bonaire en Sint Eustatius;

Gelet op artikel 26, tweede lid onder b, van de Luchtvaartwet BES.

Gezien de e-mail van de Gezaghebber van het Openbaar Lichaam van Saba van 16 december 2016;

BESLUIT:

Artikel 1 Algemeen

Aan de heer T. Walsh, hierna te noemen verzoeker, wordt in zoverre ontheffing verleend van de verbodsbepalingen als bedoeld in artikel 26, eerste lid, van de Luchtvaartwet BES, dat het vanaf 23 december 2016 tot 24 januari 2017 geoorloofd is om, onder de in artikel 2 en 3 genoemde voorwaarden, binnen het Openbaar Saba op te stijgen van en te landen op het motorjacht ‘MY Tatoosh’ met een helikopter van het type MD902AF met registratie N906AF, als genoemd in de Standard Airworthiness Certificate, uitgegeven door de Federal Aviation Administration van de Verenigde Staten van Amerika.

Artikel 2 Voorschriften en beperkingen

  • 1. Er mag uitsluitend worden gestart dan wel geland op het motorjacht MY Tatoosh. Het is niet toegestaan om ergens anders buiten een aangewezen luchtvaartterrein te landen;

  • 2. Alvorens een vlucht wordt uitgevoerd binnen de Air Traffic Zone Yrausquin, Saba dient contact te worden opgenomen met Yrausquin via frequentie 118.250 Mhz;

  • 3. Vluchten mogen alleen direct en uitsluitend naar de luchthaven BIA, Franklin Delano Roosevelt Airport, respectievelijk gelegen op Bonaire of Sint Eustatius plaatsvinden. Vluchten naar de luchthaven Saba zijn niet toegestaan;

  • 4. Alle aanwijzingen van de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst dienen strikt en direct opgevolgd te worden;

  • 5. VFR-vluchten binnen het vluchtinformatiegebied worden uitsluitend uitgevoerd met toestemming van de bevoegde plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst;

  • 6. Tijdens het uitvoeren van de vlucht is een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst of Aerodrome flight information service en wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd;

  • 7. De in- en uitvliegrichting van de helikopterluchthaven van de MY Tatoosh dient obstakelvrij te zijn.

Artikel 3

  • 1. De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerder bekend is met de inhoud van deze ontheffing.

  • 2. Bij het niet of niet volledig nakomen van de voorschriften en beperkingen, genoemd in artikel 2, kan dat aanleiding zijn deze ontheffing in te trekken.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR ILT/LUCHTVAART, M. van Velzen Senior Inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beschikking, kunt u daartegen volgens de Wet administratieve rechtspraak BES naar keuze een beroep- of bezwaarschrift indienen. Dit kan binnen zes weken na verzending van de beschikking.

Een beroepschrift dient u in tweevoud in bij de griffie van het Gerecht in eerste aanleg van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (nadere informatie telefoonnummer (5997) 178172).

Een bezwaarschrift dient u enkelvoudig in bij het bestuursorgaan dat de beschikking heeft genomen.

Het beroep- of bezwaarschrift is ondertekend en voorzien van datum en, mede van uw eventuele gemachtigde, naam en adres op Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Ook omvat het de vordering, de gronden voor beroep of bezwaar en een omschrijving van deze beschikking met, zo mogelijk, een kopie en de daarop betrekking hebbende stukken.

De indiening van een beroepschrift is belast met griffierecht; de indiening van een bezwaarschrift is rechtenvrij.

Courtesy translation

THE STATE SECRETARY FOR INFRASTRUCTURE AND THE ENVIRONMENT,

Having read the request from Mr T. Walsh from the 1st of November 2016;

Considering that the request is aimed at performing starts and landings with a helicopter, type MD902, registration N906AF, of the MY Tatoosh located near Bonaire, Sint-Eustatius and Saba, where VFR-flights are performed to and from the aerodromes Bonaire International Airport and Franklin Delano Roosevelt Airport respectively located at Bonaire and Sint Eustatius;

With reference to article 26, second paragraph under item b, of the Aviation Act BES.

Taking into account the e-mail of the Island Governor of the Public Entity of Saba, dated 16 December 2016;

DECREE:

Article 1 General

Mr T. Walsh, hereafter referred to as the applicant, shall be granted exemption from the prohibition referred to in section 26, subsection 1 of the Aviation Act BES and shall be permitted from the 23rd of December 2016 until the 24th of January 2017, under the conditions referred to in articles 2 and 3, within the Public body of Saba to take off from and land at MY Tatoosh with a helicopter, type MD902, registration N906AF which is mentioned in ‘Standard Airworthiness Certificate’, of the United States of America.

Article 2 Terms and Conditions

  • 1. Starts and landings outside registrated aerodromes can only be preformed from the MY Tatoosh. It’s forbidden to start/ land at other areas outside registrated aerodromes;

  • 2. Before a flight can be performed from and to the MY Tatoosh within the Air Traffic Zone (ATZ) Yrausquin, Saba permission has to be granted from Yrausquin via frequentie 118.250 Mhz.;

  • 3. Flights can only be executed directly and only to the airport Flamingo Airport and Franklin Delano Roosevelt Airport, respectively located at Bonaire or Sint Eustatius. Flights toward the airport of Saba are not allowed;

  • 4. All directions of the local Air Traffic organisation must be followed strictly and directly;

  • 5. VFR-fligths within the flight information will only be executed with permission of the local Air Traffic Control organization or Aerodrome flight information services.

  • 6. During the flight a two way radio connection is established with the local Air Traffic organization and is constantly listened on the appropriate radio frequency;

  • 7. During start and landing there will be no obstacle in the obstacle free sector of the helideck of the MY Tatoosh.

Article 3

  • 1. The applicant is responsible that the pilot is familiar with the content of this permission;

  • 2. This permission will be withdrawn when the terms and conditions mentioned in article 2 are not or not completely followed.

Objections and immediate judicial sentence

In case you do not agree with this decision, you can lodge a notice of objection or an application for judicial review under the Administrative Procedure Act BES. The time limit for lodging a notice of objection or application for judicial review shall be six weeks after this decision is sent.

An application for judicial review shall be lodged in duplicate by the registry of the Court of first instance of Bonaire, Sint Eustatius and Saba (further information may be obtained from number (5997) 178172).

A notice of objection shall be lodged with the State Secretary for Infrastructure and the Environment.

The application for judicial review or the notice of objection shall be signed and shall contain: the date and, also from your possible agent, the name and address on Bonaire, Sint Eustatius or Saba. It shall also contain the legal claim, the grounds of the objection or application for judicial review and a description of the decision against which the objection or application for judicial review is being lodged, if possible accompanied by both a copy of the decision and the documents relating to the decision.

Court fees shall be levied on lodging an application for judicial review. They shall not be levied on lodging a notice of objection.

Naar boven