Besluit verkeermaatregelen omgeving Aweg en Hoendiepskade Groningen

Logo Groningen

Kenmerk 6059977

[ Edgar van Heerde ]

[ Overwegingen ten aanzien van het besluit ]

1 . Overwegingen Hoendiepskade tussen Hoendiep s kade 9 en aansluiting Westersingel

Op Hoendiepskade wordt Centrumhalte West gerealiseerd. Centrumhalte West bestaat uit 4 bushaltes die in midden ligging op Hoendiepskade/ Aweg worden aangelegd. Als gevolg daarvan worden bushaltes verplaatst, busstroken opgeheven en aangewezen en de indeling van de rijbaan gewijzigd.

a) Wijzigen bushaltes

Op Hoensdiepkade wordt een bushalte aangelegd en een bestaande bushalte verplaatst.

a1) Op Hoendiepskade wordt een nieuwe bushalte in midden ligging aangelegd ter hoogte van Hoendiepskade 4;

a2) op Hoendiepskade wordt de bestaande bushalte welke gelegen is direct ten oosten van de aansluiting met Westerhaven in noordelijke richting verplaatst van zijligging naar midden ligging.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

b) Wijzigen route autoverkeer en fietsverkeer

Om de bushaltes in midden ligging te kunnen realiseren wordt de rijstrookindeling aangepast.

b1) De busstroken worden verschoven in noordelijke richting zodat tussen de in midden ligging gelegen bushaltes kan worden doorgereden;

b2) in de huidige situatie is op Hoendiepskade, tussen de aansluiting Blekersstraat en Westerhaven, door middel van een geslotenverklaring en een onderbord bepaald dat alleen bussen, taxi’s en (brom)fietsers vanaf Hoendiepkade richting Westersingel mogen rijden. Door de komst van de busstroken op Westerhaven wijzigt de rijrichting van de eenrichtingsweg Westerhaven en daarmee de parkeerroute richting onder andere parkeergarage Westerhaven. Hierdoor dient de route Hoendiepskade richting Westerhaven voor gemotoriseerd verkeer mogelijk te worden. Dit wordt bereikt door de bestaande geslotenverklaring inclusief onderborden op te heffen;

b3) om de bushaltes in midden ligging en de bijbehorende busstroken te kunnen realiseren is gekozen om de fietsstrook voor fietsers in oostelijke richting tussen Hoendiepskade en de aansluiting met Westerhaven op te heffen waardoor fietsers ter hoogte van Centrumhalte West de rijbaan gaan delen met het gemotoriseerd verkeer;

b4) om de bushaltes in midden ligging en de bijbehorende busstroken te kunnen realiseren is gekozen om het verplichte fietspad op Hoendiepskade tussen Westerhaven en Astraat op te heffen waardoor fietsers de rijbaan gaan delen met het gemotoriseerd verkeer.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

a)Instellen 30 kilometer per uur zone Hoendiepskade

In de huidige situatie is op Hoendiepskade een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur van kracht. De komst van de Centrumhalte West, het gedeelde gebruik van de rijbaan door auto en fietsers - en het oversteken van voetgangers van en naar Centrumhalte West - zijn aanleiding om op Hoendiepskade een 30 kilometer per uur zone van toepassing te verklaren. De zone zal op Hoendiepskade ter hoogte van huisnummer 10b en 11 ingaan in oostelijke richting. Op de volgende andere locaties worden zonepoorten aangebracht met borden A1(30) zonale toepassing dan wel A2(30) zonale toepassing waardoor de zone sluitend wordt aangeduid: Westersingel vanaf huisnummer 6 in zuidelijke richting, Westerhaven vanaf Eendrachtskade in noordelijke richting. Daarnaast worden vanwege de uitbreiding van de zone de 30 kilometer per uur zonepoorten op Astraat ten westen van aansluiting Westerhavenstraat, Blekerstraat ter hoogte van aansluiting Aweg en Steenhouwerskade nabij Westerhaven opgeheven.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2 . Overwegingen Aweg

Op Aweg wordt Centrumhalte West gerealiseerd. Als gevolg daarvan worden bushaltes verplaatst, busstroken opgeheven en de indeling van de rijbaan gewijzigd. De halte wordt binnen het verblijfsgebied gebracht waar een 30 kilometer per uur zone geldt. Daarnaast wordt een 2 tal gehandicapten parkeerplaatsen – en een laadlocatie voor elektrische voertuigen – verplaatst.

a) Wijzigen bushaltes

Op Aweg wordt een bushalte aangelegd en een bestaande bushalte verplaatst.

a1) Op Aweg wordt een nieuwe bushalte in midden ligging aangelegd ter hoogte van de aansluiting met Blekersstraat;

a2) op Aweg wordt de bestaande bushalte welke gelegen is ter hoogte van Aweg 3 in zuidelijke richting verplaatst van zijligging naar midden ligging.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

b) Wijzigen route autoverkeer en fietsverkeer

Om de bushaltes in midden ligging te kunnen realiseren wordt de rijstrookindeling aangepast. De volgende maatregelen worden hierbij gerealiseerd:

b1) de busstrook wordt verplaatst in zuidelijke richting zodat tussen de in midden ligging gelegen bushaltes kan worden doorgereden;

b2) om de bushaltes in midden ligging en de bijbehorende busstroken te kunnen realiseren is gekozen om het verplichte fietspad op Aweg vanaf Westersingel richting Blekerstraat op te heffen waardoor fietsers de rijbaan gaan delen met het gemotoriseerd verkeer;

b3) ter hoogte van de aansluiting van Westerhaven wordt op Aweg een gebod tot het volgen van de rijrichting die het bord aangeeft rechtdoor ingesteld. Hiermee wordt voorkomen dat gemotoriseerd verkeer vanaf Aweg linksaf richting Westerhaven gaat rijden. Fietsers worden door middel van een onderbord uitgezonderd van het gebod. Het afslaan van gemotoriseerd verkeer dient te worden voorkomen om de doorstroming van bussen te kunnen garanderen en daarnaast ook de verkeersveiligheid zo goed mogelijk te kunnen waarborgen. Gemotoriseerd verkeer dat komende vanaf Westersingel via Aweg richting Westerhaven wil rijden kan gebruik maken van de keermogelijkheid die op Aweg gerealiseerd is direct ten westen van Centrumhalte West wordt gerealiseerd en zo via Hoendiepskade rechtsaf richting Westerhaven rijden;

b4) ter hoogte van Aweg 14 gaat het nieuwe wegprofiel dat met de komst van Centrumhalte West wordt gerealiseerd over in het bestaande wegprofiel van de Aweg. Hierbij wordt de fietser in westelijke richting vanaf de rijbaan van de Aweg richting het bestaande verplichte fietspad geleid;

b5) de busstrook op Aweg tussen Blekerstraat en Aweg huisnummer 20 wordt opgeheven. Tussen de Centrumhalte West en Aweg huisnummer 20 dient verkeer dat achter de halte langs rijdt in westelijke richting in te voegen naar de linkerrijstrook rechtdoor. Ter hoogte van Aweg 20 kunnen de bussen gebruik maken van de busstrook (rechter rijstrook rechtdoor) om hun weg te vervolgen richting Hoendiep.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

a)Instellen 30 kilometer per uur zone Aweg

In de huidige situatie is op Aweg een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur van kracht. De komst van de Centrumhalte West, het gedeelde gebruik van de rijbaan door auto en fietsers - en het oversteken van voetgangers van en naar Centrumhalte West - zijn aanleiding om op Aweg een 30 kilometer per uur zone van toepassing te verklaren. De zone zal op Aweg ter hoogte van huisnummer 15 ingaan in oostelijke richting. Op de volgende andere locaties worden zonepoorten aangebracht met borden A1(30) zonale toepassing dan wel A2(30) zonale toepassing waardoor de zone sluitend wordt aangeduid: Westersingel vanaf huisnummer 6 in zuidelijke richting, Westerhaven vanaf Eendrachtskade in noordelijke richting. Daarnaast worden vanwege de uitbreiding van de zone de 30 kilometer per uur zonepoorten op Astraat ten westen van aansluiting Westerhavenstraat, Blekerstraat ter hoogte van aansluiting Aweg en Steenhouwerskade nabij Westerhaven opgeheven.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

a)Verplaatsen laad- en loslocatie Aweg

Ten gevolge van het realiseren van Centrumhalte West dient de bestaande gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen te worden verplaatst. De bestaande laad- en loslocatie ter hoogte van Aweg huisnummer 4 tot en met 6 wordt hierbij opgeschoven naar Aweg huisnummer 2. Met het verschuiven blijft de hoeveelheid beschikbare ruimte om te kunnen laden en lossen gelijk. Ook de tijden waarop de laad- en loslocatie van kracht is blijven ongewijzigd van kracht, namelijk van maandag tot en met zaterdag dagelijks tussen 9.00 – 18.00 uur.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

e ) Verplaatsen algemene gehandicapten parkeerplaatsen

Ten gevolge van het realiseren van Centrumhalte West dient ook een tweetal Algemene Gehandicapten Parkeerplaatsen te worden verplaatst. Deze nieuwe Algemene Gehandicapten Parkeerplaatsen worden gerealiseerd in de parkeerstrook aan de linkerzijde van de rijbaan van Aweg ter hoogte van huisnummer 15. Tegelijkertijd komt het tweetal Algemene Gehandicapten Parkeerplaatsen op Aweg direct ten westen van aansluiting Westerhaven te vervallen.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

a)Verplaatsen laadlocatie Elektrische voertuigen

Ten gevolge van het realiseren van Centrumhalte West dient ook een laadlocatie ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s te worden verplaatst. Deze nieuwe laadlocatie wordt gerealiseerd in de parkeerstrook aan de huizenzijde van de rijbaan van Aweg ter hoogte van huisnummer 15. Tegelijkertijd komt de bestaande laadlocatie ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s op Aweg direct ten westen van aansluiting Westerhaven te vervallen.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

3 . Overwegingen verkeersmaatregelen kruispunt Westerhaven - Aweg / Hoendiepskade

a) Wijzigen voorrangssituatie

Op kruispunt Westerhaven - Aweg/ Hoendiepskade is in de huidige situatie een middels verkeerstekens geregelde voorrangssituatie van toepassing waarbij bestuurders op Westerhaven voorrang verlenen aan bestuurders op Aweg/ Hoendiepskade. In de nieuwe situatie is gekozen om de middels verkeerstekens ingestelde voorrangssituatie op te heffen zodat een gelijkwaardig kruispunt ontstaat waarbij bestuurders voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die van rechts naderen. Met de gelijkwaardige voorrangssituatie wordt de keuze voor inrichting van de situatie rond Centrumhalte West als verblijfsgebied benadrukt. De prioriteit van de lijnbussen wordt bereikt door middel van de plaatsing van (2 kleurige) verkeerslichten en tram/buslichten.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

b ) Opheffen Voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden)

In de huidige situatie zijn op kruispunt Westerhaven - Aweg/ Hoendiepskade twee zebrapaden aanwezig. Met de komst van Centrumhalte West - en het verleggen van de busroute naar Westerhaven - wordt gekozen voor een compactere inrichting en wordt de prioriteit gelegd bij een vlotte afwikkeling van de openbaar vervoer. Om die reden worden de zebrapaden waarmee voetgangers door bestuurders voorgelaten dienen te worden opgeheven.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

c) Opheffen middengeleider tussen Aweg en Hoendiepskade

Om het realiseren van Centrumhalte West mogelijk te maken komt de middenberm te vervallen. Hierbij worden ook de borden met een gebod tot het passeren van het bord in de richting die de pijl aangeeft (rechts) verwijderd.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

4 . Overwegingen verkeersmaatregelen kruispunt Westersingel – Aweg / Astraat

Doordat Centrumhalte West wordt gerealiseerd en bussen via de busstroken Westerhaven rijden in plaats van via de Astraat wijzigt de route van de bussen op kruispunt Westersingel – Aweg/Astraat.

Vanwege de prioriteit die het openbaar vervoer heeft is gekozen om de met verkeerstekens geregelde voorrangssituatie op te heffen. Daarnaast wordt op Westersingel een 30 kilometer per uur zone in gesteld zodat de Centrumhalte West aan het verblijfsgebied wordt toegevoegd. Concreet vinden de volgende wijzigingen plaats:

a) Opheffen bestaande voorrangssituatie

Op bovengenoemd kruispunt wordt de middels verkeerstekens geregelde voorrangssituatie opgeheven. In de huidige situatie verlenen bestuurders op Westersingel voorrang aan bestuurders op de route Astraat en Aweg/ Hoendiepskade. De aansluiting Astraat – Westersingel zal door middel van een inritconstructie worden vormgegeven. Zo wordt bereikt dat verkeer op de route Astraat al het overige verkeer - conform het gestelde in artikel 54 van het RVV 1990 - voor moet laten gaan.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

b) Aanbrengen haaientanden Aweg ter hoogte van Westerkade

Door het realiseren van Centrumhalte West in midden ligging gaat verkeer op Aweg komende vanuit de richting Westerhaven en gaande richting Astraat/ Westersingel in de nieuwe situatie achter de halte langsrijden. Nabij kruispunt Aweg- Westersingel wordt Centrumhalte West/ de busstrook beëindigd en gaat de bus gebruik maken van de rijbaan om richting Westersingel te rijden. Op dit punt dient duidelijkheid geschapen te worden of het voorrangsgedrag dat wenselijk is tussen bussen en verkeer dat zich op dezelfde weg, namelijk Aweg, bevindt. Gekozen is om zelfstandig toegepaste haaientanden - zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 - toe te passen dusdanig dat bestuurders die achter de bushalte langsrijden bestuurders van lijnbussen die uit Centrumhalte West wegrijden voor dienen te laten gaan. De haaientanden ondersteunen hierbij de regel dat doorgaand verkeer op dezelfde weg voorgaat op afslaand verkeer.

c ) Verplaatsen 30 kilometer per uur zone

Op Astraat is in de huidige situatie reeds een 30 kilometer per uur zone van kracht. Aan deze zone wordt het gebied op Westersingel ten zuiden van huisnummer 6, Hoendiepskade/ Aweg en Westerhaven aan de zone toegevoegd. Dit kan worden gerealiseerd door de zonepoort inclusief borden A1(30) met daarboven zone en borden A2(30) vanaf Astraat, die geplaatst is ten zuidwesten van aansluiting met Westerhavenstraat te verplaatsen richting Westersingel ter hoogte van huisnummer 6.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

d ) Opheffen Voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden)

In de huidige situatie zijn op kruispunt Westersingel – Aweg/ Astraat twee zebrapaden aanwezig. Met de komst van Centrumhalte West – en het verleggen van de route van de busroute naar Westerhaven – wordt gekozen voor een compactere inrichting en wordt de prioriteit gelegd bij een vlotte afwikkeling van de openbaar vervoer. Om die reden worden de zebrapaden waarmee voetgangers door bestuurders voorgelaten dienen te worden opgeheven. Doordat een inritconstructie wordt gerealiseerd op aansluiting Westersingel – Astraat blijft het voor voetgangers overigens mogelijk om met prioriteit over te steken over Astraat.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

5 . Overwegingen Blekerstraat

a) Omdraaien rijrichting autoverkeer

In Blekersstraat wordt de rijrichting van de eenrichtingsweg omgedraaid. In de bestaande situatie rijdt het verkeer komende vanaf Aweg/ Hoendiepskade in de richting van Melkweg.

In de nieuwe situatie komt Centrumhalte West ter hoogte van de Blekersstraat in de middenberm te liggen. Hierdoor is het niet langer mogelijk om vanaf Hoendiepskade (linksaf) in te rijden richting Blekersstraat. Om te voorkomen dat verkeer op rustige momenten vanaf Hoendiepskade aan de verkeerde zijde van de halte richting Blekersstraat gaat rijden is gekozen om de rijrichting op Blekersweg om te draaien. Autoverkeer dat vanaf Hoendiepskade richting Blekerstraat, Nieuwe Blekerstraat of Melkweg, wil rijden kan via Westersingel en vervolgens via Blekerstraat de bestemmingen bereiken.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

b) Opheffen 30 kilometer/ uur zonepoort

Als gevolg van het realiseren van Centrumhalte West op Aweg/ Hoendiepskade komt de zonepoort van de 30 kilometer per uur zone op Aweg/ Hoendiepskade ten westen van Blekerstraat te liggen. Dit heeft als consequentie dat de bestaande poort op Blekerstraat binnen de zone komt te vallen en kan worden opgeheven. Op deze manier wordt het verblijfsgebied uitgebreid en blijft de zone sluitend aangeduid.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

6 . Overwegingen Voetgangersgebied Westerkade

In de huidige situatie is winkelgebied Westerkade aangewezen door middel van een geslotenverklaring voor voertuigen (RVV bord C1), waar door middel van een onderbord, is aangegeven dat alleen ter hoogte van Westerkade 20 (komende vanaf Museumbrug) mag worden ingereden door verkeer dat komt laden en lossen tussen 5.00 – 11.00 en 18.00 – 20.00 uur. Aan de zijde van Westerkade bij de Aweg wordt alleen uitgereden en is ook een geslotenverklaring voor voertuigen geplaatst. Daarnaast zijn er nog twee doorsteken tussen Westerhaven en Westerkade, die ook voorzien zijn van een geslotenverklaring voor voertuigen. De routering van het bevoorradend verkeer zal worden gehandhaafd. Alleen wordt gekozen om het gebied aan te duiden als voetgangerszone. Daarnaast worden de venstertijden waarop laden en lossen mag plaatsvinden aangepast, zodat deze zo goed mogelijk aansluiten op het gewenste gebruik. Deze manier van aanduiden past binnen de systematiek van het RVV 1990 waarbij bij voorkeur positief wordt aangewezen middels een gebod in plaats van een verbod. De volgende maatregelen worden getroffen:

a1) door het aanduiden van winkelgebied Westerkade met borden Voetpad (begin/ einde zonale toepassing) - inclusief een onderbord waaruit blijkt dat laden en lossen dagelijks is toegestaan tussen 5-12 uur - op Westerkade nabij Westerkade 20 een voetgangerszone in te stellen in Westelijke richting en tevens een vooraankondiging te plaatsen ter hoogte van de aansluiting met Sluiskade;

a2) door het aanduiden van winkelgebied Westerkade met borden Voetpad (begin/ einde zonale toepassing) op Westerkade direct ten zuiden van de aansluiting op Aweg een voetgangerszone in te stellen in zuidelijke richting;

a3) door het aanduiden van winkelgebied Westerkade met borden Voetpad (begin/ einde zonale toepassing) op de doorsteken tussen Westerhaven en Westerkade deze vanaf Westerhaven in oostelijke richting aan te duiden als voetgangerszone;

b) de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee – inclusief onderborden - welke op de onder a1 tot a3 benoemde locaties is aangebracht, op te heffen zodat deze niet langer van kracht zijn.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Dat de bovengenoemde verkeersmaatregelen getroffen kunnen worden door het plaatsen en/ of verwijderen van borden A1(30) zonale toepassing, B3, B4, B5, B6, C1, C2, C3, C4, D2, E6, E7, G7 (zonale toepassing), G11, en L3 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van blokmarkering bij bushaltes als genoemd in artikel 23, lid 1 onder e, het aanbrengen en/ of verwijderen van tekst: ‘BUS’ op het wegdek en zo een busstrook conform artikel 1 van het RVV 1990 - aan te wijzen/ op te heffen, het aanbrengen en/ of verwijderen van fietssymbolen op het wegdek fietsstroken zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 op te heffen of aan te brengen en het aanbrengen en/ of verwijderen van voetgangersoversteekplaats (zebra)markering als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990.

Dat de verkeersmaatregelen zijn uitgewerkt in bebordings- en markeringsplannen verkeersmaatregelen DO Westerhaven (4 bladen) d.d. 11-01-2017.

BESLUIT

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

1. Hoendiepskade tussen Hoendiepskade 9 en aansluiting Westersingel

a) Wijzigen bushaltes

a1) Door het plaatsen van bord L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een bushalte aan te wijzen in midden ligging ter hoogte van Hoendiepskade huisnummer 4.

a2) Door het plaatsen en verwijderen van bord L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een bushalte te verplaatsen van zij ligging naar midden ligging op Hoendiepskade direct ten oosten van de aansluiting met Westerhaven.

b) Wijzigen route autoverkeer en autobussen

b1) Door het aanbrengen en verwijderen van busstroken als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 op Hoendiepskade de bestaande busstroken te verschuiven in noordelijke richting.

b2) Door het verwijderen van bord C1 - en een onderbord waaruit blijkt dat taxi’s, bussen en (brom)fietsers uitgezonderd zijn – de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters, geleiders van rij- en trekdieren of vee op Hoendiepskade op te heffen.

c) Instellen 30 kilometer per uur zone Hoendiepskade

Door het plaatsen van bord A1 (30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Hoendiepskade vanaf huisnummer 10b en 11 een 30 kilometer per uur zone in te stellen in de richting van Westersingel.

2. Aweg

a) Wijzigen bushaltes

a1) Door het plaatsen van bord L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een bushalte aan te wijzen in midden ligging ter hoogte van aansluiting Aweg- Blekerstraat.

a2) Door het plaatsen en verwijderen van bord L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een bushalte te verplaatsen van zij ligging naar midden ligging op Aweg ter hoogte van huisnummer 3.

b) Wijzigen route autoverkeer, autobussen en fietsverkeer

b1) Door het aanbrengen en verwijderen van busstroken als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 op Aweg de bestaande busstroken te verschuiven in zuidelijke richting.

b2) Door het verwijderen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 het fietspad aan de noordzijde van Aweg op te heffen voor zover deze gelegen is tussen Westersingel en Blekerstraat.

b3) Door het plaatsen van bord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en onderborden waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn – op Aweg ter hoogte van Westerhaven een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven rechtdoor in te stellen.

b4) Door het plaatsen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 op Aweg ten westen van de aansluiting met Blekerstraat een verplicht fietspad aan te wijzen in westelijke richting.

b5) Door het verwijderen van de tekst ‘BUS’ van het wegdek busstroken als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 te verwijderen op Aweg tussen Blekerstraat en Aweg huisnummer 20.

c) Instellen 30 kilometer per uur zone Aweg

Door het plaatsen van bord A2 (einde 30 zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Aweg vanaf huisnummer 15 een 30 kilometer per uur zone te beëindigen in westelijke richting.

 

  • 1.

    Verplaatsen laad en loslocatie Aweg

    Door het verwijderen en plaatsen van bord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en een onderbord waaruit blijkt dat het bord geldt van maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 – 18.00 uur – de bestaande gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen ter hoogte van huisnummer 4 tot en met 6 op te heffen en daarnaast een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen in te stellen op Aweg ter hoogte van huisnummer 2.

     

  • 2.

    Verplaatsen Algemene Gehandicapten Parkeerplaatsen Aweg

    Door het verwijderen en plaatsen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 het bestaande tweetal Algemene Gehandicapten Parkeerplaatsen op Aweg, gelegen ten westen van aansluiting Westerhaven te verplaatsen naar een locatie in de parkeerstrook aan de overzijde van de rijbaan Aweg ter hoogte van Aweg huisnummer 15.

     

  • 3.

    Verplaatsen Laadlocatie elektrische voertuigen Aweg

    Door het verwijderen en plaatsen van bord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en een onderbord waaruit blijkt dat het parkeervak bedoeld is voor: het opladen van Elektrische voertuigen - op Aweg de bestaande laadlocatie, gelegen ten westen van aansluiting Westerhaven te verplaatsen naar een locatie in de parkeerstrook aan de huizenzijde van de rijbaan Aweg ter hoogte van Aweg huisnummer 15.

     

    3. Kruispunt Westerhaven – Aweg/ Hoendiepskade

    a) Wijzigen voorrangssituatie

    Door middel van het verwijderen van borden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de middels verkeerstekens ingestelde voorrangssituatie op kruispunt Westerhaven – Aweg/ Hoendiepskade op te heffen, zodat de gedragsregel van toepassing wordt.

     

    b) Opheffen Voetgangersoversteekplaats (zebrapaden)

    Door het verwijderen van Voetgangersoversteekplaats markering (zebramarkering) - zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 - de voetgangersoversteekplaats op kruispunt Westerhaven – Aweg/ Hoendiepskade op te heffen.

     

    c) Opheffen middengeleider tussen Aweg en Hoendiepskade

    Door het verwijderen van borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op Aweg en Hoendiepskade – voor zover gelegen tussen aansluiting Westerhaven en Westersingel – de geboden het bord te passeren aan de richting die de pijl aangeeft (rechts) te verwijderen.

     

    4. Kruispunt Westersingel – Aweg/ Astraat

    a) Wijzigen voorrangssituatie

    Door middel van het verwijderen van borden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de middels verkeerstekens ingestelde voorrangssituatie op kruispunt Westersingel – Aweg/ Hoendiepskade op te heffen, zodat de gedragsregel van toepassing wordt.

     

    b) Aanbrengen haaientanden

    Door het aanbrengen van haaientanden – zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 – op Hoendiepkade, nabij Astraat ten oosten van Centrumhalte West, de voorrang dusdanig te regelen dat bestuurders op Hoendiepskade voorrang moeten verlenen aan bestuurders die de busstrook op Hoendiepskade/ Aweg gebruiken.

     

    c) Instellen 30 kilometer per uur zone Westersingel

    c1) Door het plaatsen van bord A1 (30, zonale toepassing) en bord A2 (einde 30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Westersingel vanaf huisnummer 6 een 30 kilometer per uur zone in te stellen in de richting van Astraat.

    c2) Door het verwijderen van bord A1 (30, zonale toepassing) en bord A2 (einde 30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Astraat, direct ten zuidwesten van aansluiting Westerhavenstraat, een 30 kilometer per uur zonepoort op te heffen.

     

    d) Opheffen Voetgangersoversteekplaats (zebrapaden)

    Door het verwijderen van Voetgangersoversteekplaats markering (zebramarkering) - zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 - het tweetal voetgangersoversteekplaatsen op kruispunt Westersingel – Aweg/ Astraat op te heffen.

        

    5. Blekerstraat

    a) Omdraaien rijrichting

    Door middel van het plaatsen en verwijderen van borden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 de rijrichting van de middels verkeerstekens ingestelde eenrichtingsweg – waarvan (brom)fietsers door middel van een bord zijn uitgezonderd – op Blekerstraat om te draaien zodat Blekerstraat door gemotoriseerd verkeer kan worden bereikt komende vanuit de richting Westersingel en gaande richting Aweg.

     

    b) Opheffen 30 kilometer per uur zonepoort Blekerstraat

    Door het verwijderen van bord A1 (30, zonale toepassing) en bord A2 (einde 30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Blekerstraat, direct ten noorden van aansluiting met Aweg, een 30 kilometer per uur zonepoort op te heffen.

     

    6. Instellen voetgangersgebied Westerkade

    a) Instellen voetgangerszone Westerkade

    a1) Door middel van het plaatsen van borden G7 (begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 – en een onderbord waaruit blijkt dat laden en lossen dagelijks tussen 5-12 uur is toegestaan – een voetgangerszone in te stellen op Westerkade ter hoogte van huisnummer 20 in westelijke richting.

    a2) Door middel van het plaatsen van borden G7 (begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een voetgangerszone in te stellen op Westerkade ter hoogte van de aansluiting met Aweg in zuidelijke richting.

    a3) Door middel van het plaatsen van borden G7 (begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een voetgangerszone in te stellen op Westerkade ter hoogte van de aansluiting met Westerhaven in oostelijke richting.

     

    b) Verwijderen geslotenverklaringen Westerkade

    b1) Door middel van het verwijderen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en een onderbord waaruit blijkt dat laden en lossen tussen 5-11 en 18-20 uur is toegestaan – de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op Westerkade ter hoogte van huisnummer 20 in westelijke richting.

    b2) Door middel van het verwijderen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op te heffen op Westerkade ter hoogte van de aansluiting met Aweg in zuidelijke richting.

    b3) Door middel van het verwijderen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op te heffen ter hoogte van de aansluiting met Westerhaven in oostelijke richting.

      

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

 

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14050.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

  • 1.

    uw naam, adres en telefoonnummer;

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaar indient;

  • 3.

    het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

  • 4.

    waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • 5.

    uw handtekening. 

    Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

     

    Stuur uw bezwaarschrift naar:

    college van burgemeester en wethouders

    Postbus 30026

    9700 RM Groningen

 

 

Naar boven