Verkeersbesluit Westerhaven

Logo Groningen

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de politie eenheid noord Nederland district Groningen afdeling verkeersondersteuning over de handhaafbaarheid van maatregel en plaatsing. Het advies van de politie eenheid noord Nederland district Groningen afdeling verkeersondersteuning is als bijlage bijgevoegd.

Motivering

Gemeente Groningen is in het kader van de HOV-visie voortvarend bezig met het realiseren van Hoogwaardig Openbaar Vervoer-assen (HOV-assen). Deze HOV-assen verbinden P+R terreinen via herkenbare en hoogwaardige knooppunten met economische toplocaties en sluiten ook aan op andere regionale OV-netwerken.

Centraal staat hierbij het realiseren van kwaliteitsverbetering voor de reizigers, een verhoogde betrouwbaarheid en herkenbaarheid. Hierdoor wordt de concurrentiekracht van het Openbaar Vervoer verhoogd waardoor naar verwachting meer mensen kiezen om met het Openbaar Vervoer te reizen naar de stad. Dit is goed voor de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van de stad en regio.

Gemeente Groningen heeft in het kader van de HOV-visie tevens plannen om een nieuw Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) halte te realiseren op Aweg/ Hoendiepskade ter hoogte van de aansluiting met Westerhaven. Hiervoor is een apart verkeersbesluit ‘verkeersmaatregelen omgeving Aweg en Hoendiepskade Groningen’ opgesteld.

Tegelijkertijd wordt ook de route voor busverkeer verlegd van de Astraat, Brugstraat, Akerkhof, Munnekeholm en Gedempte Zuiderdiep naar Westerhaven, Eeldersingel, Emmasingel, Emmabrug en Stationsstraat. Om het wijzigen van de busroute mogelijk te maken worden diverse verkeersmaatregelen getroffen.

Om het verleggen van de route voor busverkeer mogelijk te maken worden op Westerhaven busstroken gecreëerd, waardoor busverkeer eigen infrastructuur krijgt. Hierdoor kan de rijtijd van de bussen aanzienlijk worden verkort en neemt de stiptheid toe.

Als gevolg van de aanleg van de busstroken op Westerhaven wijzigt ook de route van het autoverkeer, waaronder de route richting parkeergarage Westerhaven en de route van bestemmingsverkeer richting Lissabonstraat en Steenhouwerskade. De (parkeer)route vanaf Eendrachtsbrug wordt ingesteld via: Eendrachtkade noordzijde (linksaf), via Hoendiepskade (rechtsaf) en uiteindelijk via Westerhaven (rechtsaf) richting de entree van parkeergarage Westerhaven dan wel de Lissabonstraat of Steenhouwerskade. Wegrijden vanuit parkeergarage Westerhaven geschiedt linksaf, waarna verkeer de Eendrachtskade noordzijde (rechtsaf) op wordt geleid. Als uitwerking van bovenstaande aanpassingen worden per wegvak de overwegingen van de bijbehorende verkeersmaatregelen opgesomd.

1. Overwegingen Westerhaven / Eendrachtsbrug

a) Realiseren busstroken/ opheffen eenrichtingsweg / aanpassen voorrangssituaties

Op Westerhaven wordt een busstrook in 2 richtingen aangelegd, welke direct wordt gesitueerd naast de bestaande fietsstrook voor fietsers in noordelijke richting. Met het aanleggen van de busstroken wordt een vrijliggende voorziening aangelegd waardoor openbaar vervoer met prioriteit van het busstation richting Centrumhalte West kan rijden. Ten gevolge van de aanpassingen aan de weg dienen ook de voorrangssituaties aangepast te worden. De volgende maatregelen maken onderdeel uit van het plan:

a1) het aanwijzen van een busstrook op Westerhaven/ Eendrachtsbrug (conform artikel 1 van het RVV 1990) in tweerichtingen waarmee de rijbaan wordt bestemd voor autobussen. Met deze maatregel wordt het autoverkeer van de busbaan geweerd;

a2) het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen op Westerhaven in beide richtingen waarvan autobussen worden uitgezonderd in beide richtingen en in noordelijke richting tevens bevoorradend verkeer ten behoeve van winkelcentrum Westerkade wordt uitgezonderd. Het uitzonderen van bevoorradend verkeer is noodzakelijk om het winkelcentrum goed te kunnen blijven bevoorraden. De geslotenverklaring biedt extra attentie op het gewenste gebruik op de busstroken;

a3) de bestaande eenrichtingsweg op Westerhaven in noordelijke richting, die op de locatie van de geplande busstroken is gelegen, wordt opgeheven. Aan gemotoriseerd verkeer op Westerhaven wordt een alternatief geboden in de vorm van de te realiseren eenrichtingsweg Westerhaven in zuidelijke richting;

a4) de fietsstrook op Eendrachtsbrug en Westerhaven wordt verplaatst in oostelijke richting, zodat deze tussen het trottoir dat aan de oostzijde van de Eendrachtsbrug is gelegen en de te realiseren busstroken, wordt gesitueerd. Op Westerhaven wordt de fietsstrook extra uitgebogen om opstelgelegenheid te creëren voor fietsers die oversteken richting Eendrachtskade (noordkade). Met het opschuiven van de fietsstrook wordt ruimte gemaakt voor de realisatie van de busstroken;

a5) de bestaande tweerichtingen fietsoversteek over Westerhaven ter hoogte van Eendrachtskade (noordkade) wordt aangepast aan de nieuwe situatie met de busstroken en de eenrichtingsweg in zuidelijke richting. De bestaande - door middel van verkeerstekens geregelde - voorrangssituatie wordt hierbij conform de nieuwe situatie toegepast;

a6) ter hoogte van de Steenhouwerskade/ uitweg parkeergarage Westerhaven wijzigt de voorrangsituatie. In het nieuwe ontwerp dient verkeer vanaf de eenrichtingsweg Westerhaven de busbaan te kruisen richting Steenhouwerskade/ uitweg parkeergarage Westerhaven. Hierbij is gekozen om de doorsteek te voorzien van haaientanden en borden ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’. Komende uit de parkeergarage is een uitweg gesitueerd waardoor bestuurders al het verkeer voor moeten laten gaan alvorens op te rijden richting Westerhaven en vervolgens richting Eendrachtskade (noordkade);

a7) Om het autoverkeer tussen de eenrichtingsweg Westerhaven en de uitweg van parkeergarage Westerhaven zo goed mogelijk te geleiden wordt een eilandje gerealiseerd. Op dit eilandje wordt een gebod tot passeren aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) geplaatst zodat verkeer alleen aan de rechterzijde langs het eilandje mag rijden.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

b) Wijzigen autoroute/ parkeerroute Eendrachtsbrug/ Westerhaven / Eendrachtskade

De autoroute en parkeerroute op Westerhaven wijzigt als gevolg van het realiseren van de busstroken op Westerhaven. Gekozen is om op de locatie van het huidige verplichte fietspad op Westerhaven - tussen Hoendiepskade en Eendrachtskade - in zuidelijke richting een eenrichtingsweg in zuidelijke richting aan te leggen. Hierbij wordt gemotoriseerd verkeer dat op Westerhaven rijdt rechtsaf Eendrachtskade (noordkade) ingeleid. Om de bereikbaarheid van het gebied ten noorden van het Eendrachtkanaal door gemotoriseerd verkeer vanuit Paterswoldseweg en Eeldersingel te waarborgen wordt op Eendrachtsbrug - tussen Eeldersingel en Eendrachtskade - een eenrichtingsweg gerealiseerd voor gemotoriseerd verkeer in noordelijke richting. De volgende maatregelen maken onderdeel uit van het plan:

b1) het realiseren van een eenrichtingsweg op Westerhaven waarbij bereikt wordt dat gemotoriseerd verkeer alleen nog vanuit de Aweg/ Hoendiepskade richting Eendrachtskade (noordkade) mag rijden;

b2) het opheffen van het verplichte fiets/ bromfietspad voor (brom)fietsers in zuidelijke richting. Hierbij wordt ruimte gemaakt voor het realiseren van de eenrichtingsweg. In deze nieuwe situatie rijden (brom)fietsers mee met het autoverkeer op de eenrichtingsweg op de rijbaan. Het gedeelde gebruik van weggebruikers van de rijbaan past bij de erftoegangsweg functie waar al het verkeer dezelfde richting oprijdt en sprake is van relatief lage intensiteiten en snelheden;

b3) om gemotoriseerd verkeer vanaf Westerhaven richting Eendrachtskade (noordkade) te laten volgen wordt een gebod tot het volgen van de rijrichting rechtsaf geplaatst. Door middel van een onderbord, waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn van het gebod tot het volgen van de rijrichting, wordt het fietsers toegestaan vanuit Westerhaven richting Eendrachtsbrug te rijden;

b4) het wijzigen van de voorrangssituatie op kruispunt Eendrachtskade (noordkade) – Westerhaven/ Eendrachtsbrug waarbij de route Eendrachtsbrug richting Eendrachtskade (noordkade) in de voorrang wordt gebracht door middel van borden ‘voorrangsweg’ en ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ op Westerhaven;

b5) het opheffen van de voetgangersoversteekplaats (zebrapad) ten westen van aansluiting Westerhaven – Eendrachtskade (noordkade). Voor het opheffen van het zebrapad is gekozen omdat deze de parkeerroute kruist. Daarnaast is het zo dat de voorrangssituatie op kruispunt Eendrachtskade - Westerhaven wijzigt. Hierdoor vervalt de situatie waarbij fietsers, rechtdoorgaand op dezelfde weg richting Eendrachtsbrug, in de voorrang Eendrachtskade (noordkade) kruisen. Conform de landelijke richtlijnen van kennisplatform CROW worden zebrapaden bij voorkeur niet toegepast als de fietsoversteek uit de voorrang kruist. Zo wordt voorkomen dat voor voetgangers en fietsers verschillende regels gelden voor wat betreft de voorrang/ voor laten gaan;

b6) het aanwijzen van een verplicht fietspad op Eendrachtsbrug voor fietsers in zuidelijke richting. Dit fietspad wordt gerealiseerd om een duidelijke scheiding van massa en richting tussen autoverkeer en fietsers op Eendrachtsbrug te realiseren.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

c) Instellen 30 kilometer per uur zone en parkeerverbodszone

Op Westerhaven wordt een 30 kilometer per uur zone (verblijfsgebied) ingesteld. Voor het verlagen van de maximumsnelheid is gekozen om de verkeersveiligheid te waarborgen op de busstroken en de rijbaan voor het autoverkeer en fietsverkeer dat in zuidelijke richting de rijbaan deelt. Daarnaast wordt ook de parkeerverbodszone van toepassing verklaard op Westerhaven waarmee het parkeren wordt beperkt tot de voor parkeren bestemde weggedeelten. Concreet wordt het volgende aangepast:

c1) het realiseren van een 30 kilometer per uur zone op Westerhaven ten noorden van de aansluiting Eendrachtskade in de richting van de Aweg/ Hoendiepskade. Door middel van borden A1(30) zonale toepassing;

c2) het realiseren van de 30 kilometer per uur zone op Westerhaven leidt ertoe dat de bestaande 30 kilometer per uur zone die van kracht is op Steenhouwerskade wordt opgenomen in de zone die op Westerhaven gaat gelden. De borden A1(30) zonale toepassing kunnen op Steenhouwerskade om die reden vervallen. Tevens gaan de doodlopende wegen Lissabonstraat die te bereiken zijn vanaf Westerhaven onderdeel uitmaken van het verblijfsgebied waar de 30 kilometer per uur zone van kracht is;

c3) in het nieuwe ontwerp van Westerhaven is het parkeren van voertuigen alleen toegestaan waar dit middels parkeervakken wordt aangeduid. Dit gebeurt door borden E1 zonale toepassing (parkeerverbodszone) te plaatsen op Westerhaven ten noorden van de aansluiting met Eendrachtskade (noordkade) en op Westerhaven ten zuiden van de aansluiting met Hoendiepskade. Door te kiezen voor een parkeerverbod met zonale toepassing kan het parkeren worden beperkt tot de daartoe bestemde weggedeelten.

c4) als gevolg van de uitbreiding van de parkeerverbodszone op Westerhaven kunnen de borden waarmee de huidige parkeerverbodszone op de zijwegen van Westerhaven: Lissabonstraat en Steenhouwerskade is aangeduid worden verwijderd zodat deze in de grotere zone die op Westerhaven gaat gelden worden opgenomen;

c5) door de uitbreiding van de parkeerverbodszone op Westerhaven kunnen de borden waarmee de huidige parkeerverboden op Westerhaven zijn aangeduid worden verwijderd omdat deze binnen de grotere parkeerverbodszone op Westerhaven komen te vallen.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

d) Inpassen bestaande Algemene Gehandicapten Parkeerplaatsen langs Westerhaven

In de huidige situatie zijn aan de oostzijde van Westerhaven twee Algemene Gehandicapten Parkeerplaatsen gelegen. In het nieuwe plan wijzigt de rijrichting op Westerhaven voor autoverkeer. Om die reden worden op Westerhaven op de rijbaan van de nieuwe eenrichtingsweg die in zuidelijke richting wordt gerealiseerd twee nieuwe locaties aangeduid. Hiermee wordt de voorziening voor deze doelgroep zoveel mogelijk op hetzelfde niveau gewaarborgd. De voorzieningen worden aangelegd en verwijderd op de volgende locaties:

d1) op Westerhaven aan de oostzijde van de rijbaan van de eenrichtingsweg, ter hoogte van Westerhaven 4 wordt een Algemene gehandicapten parkeerplaats gerealiseerd;

d2) op Westerhaven aan de oostzijde van de rijbaan van de eenrichtingsweg, ter hoogte van Westerhaven 7 wordt een Algemene gehandicapten parkeerplaats gerealiseerd;

d3) op Westerhaven aan de oostzijde van de busstroken, ter hoogte van overzijde Westerhaven 4, wordt een Algemene gehandicapten parkeerplaats opgeheven;

d4) op Westerhaven aan de oostzijde van de busstroken, ter hoogte van overzijde Westerhaven 7, wordt een Algemene gehandicapten parkeerplaats opgeheven.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

e) Inpassen twee tal extra laad en loslocaties langs Westerhaven

Omdat de rijrichting van het autoverkeer wijzigt en de busstroken worden aangelegd is gekozen om extra laad en losgelegenheden te realiseren aan de eenrichtingsweg Westerhaven. Hiermee wordt het ook voor bevoorradend verkeer dat vanaf Aweg / Hoendiepskade aan komt rijden mogelijk gemaakt om te bevoorraden zonder dat hierbij de doorgang van het overige verkeer wordt gehinderd. De voorzieningen worden aangelegd op de volgende locaties:

e1) op Westerhaven aan de oostzijde van de rijbaan van de eenrichtingsweg, ter hoogte van Westerhaven 5;

e2) op Westerhaven aan de oostzijde van de rijbaan van de eenrichtingsweg, ter hoogte van Westerhaven 9;

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

f) Opheffen Voetgangersoversteekplaats (zebrapad) Westerhaven

Op Westerhaven is in de huidige situatie een Voetgangersoversteekplaats (zebrapad) gelegen ter hoogte van Westerhaven 7. Doordat Westerhaven onderdeel uitgaat maken van een verblijfsgebied, waar een 30 kilometer per uur zone geldt, wordt de Voetgangersoversteekplaats (zebrapad) opgeheven. Binnen verblijfsgebieden worden zebrapaden zo min mogelijk toegepast omdat voetgangers in plaats van geconcentreerd op oversteken meer verspreid oversteken en hierbij de kortste route naar hun bestemming volgen.

Daarnaast is het ook van uit het oogpunt van vlotte doorstroming van het openbaar vervoer wenselijk om de voetgangersoversteekplaats op te heffen.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. Overwegingen kruispunt Eendrachtsbrug - Eeldersingel/ Paterswoldseweg

a) F ysieke aanpassingen kruispunt / aanpassen voorrangssituatie

Als gevolg van het realiseren van de busstroken op Westerhaven en Eendrachtsbrug wordt de rijstrookconfiguratie op Paterswoldseweg herzien. In de huidige situatie kent Paterswoldseweg nabij kruispunt Eeldersingel drie rijstroken waarbij twee rijstroken het verkeer geleiden richting Eendrachtsbrug. In de nieuwe situatie met de busstroken is er nog maar één rijstrook voor gemotoriseerd verkeer richting Eendrachtsbrug, namelijk die voor verkeer richting Eendrachtskade (noordkade). Dien ten gevolge wordt de door middel van verkeerstekens geregelde voorrangssituatie aangepast.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

b) V erwijderen verkeers eilandjes

Doordat de rijstrookindeling wordt aangepast is er meer ruimte nodig om rijcurves in te kunnen passen. Daarom wordt het bestaande verkeerseiland op Eeldersingel ter hoogte van de stopstreep bij Paterswoldseweg verwijderd. Met het vervallen van dit verkeerseiland wordt ook het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) opgeheven.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

c ) V er plaatsen voetgangersoversteekplaats en

In het ontwerp is gekozen om de voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) op kruispunt Paterswoldseweg- Eendrachtskade te verplaatsen. Door de voetgangersoversteken dichter op het kruispuntvlak aan te brengen kunnen de stopstrepen dichter bij het kruispunt worden aangebracht en kan de verkeerslichtenregeling efficiënter worden afgesteld.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

3. Overwegingen Eendrachtskade (noordkade) - Hoendiepskade

Ten gevolge van het wijzigen van de parkeerroute op onder andere Westerhaven dient kruispunt Eendrachtskade (noord) – Hoendiepskade te worden aangepast. Dit kruispunt vormt een schakel in de nieuwe parkeerroute vanaf Eendrachtsbrug, via Eendrachtskade (noordkade) richting Hoendiepskade. De boogstraal zal hierbij worden verruimd zodat verkeer op Eendrachtskade (noordkade) makkelijker kan afslaan richting Hoendiepskade.

Om dit mogelijk te maken wordt ook het bestaande verplichte tweerichtingen fietspad Eendrachtskade (noordkade) ter hoogte van Hoendiepskade uitgebogen. Tevens wordt de Voetgangersoversteekplaats (zebrapad) opgeschoven richting de fietsoversteek. De volgende maatregelen worden getroffen:

a)Wijzigen voorrangsituatie fietsoversteek

Door middel van het verwijderen en aanbrengen van haaientanden wordt de voorrangssituatie op de fietsoversteek in het verlengde van Eendrachtskade die kruist over Hoendiepskade aangepast aan de nieuwe boogstraal.

a)Verplaatsen zebrapad

De Voetgangersoversteekplaats markering op Hoendiepskade wordt verplaatst over een afstand van circa 5 meter in de richting van aansluiting met Eendrachtskade. Zodoende wordt bereikt dat de fietsoversteek en voetgangersoversteken direct naast elkaar worden gesitueerd.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

4. Overwegingen Willem Barentzstraat

Willem Barentzstraat is momenteel een straat die door motorvoertuigen in tweerichtingen te gebruiken is. In het nieuwe plan wordt de rijrichting op Westerhaven gewijzigd waardoor de parkeerroute naar de parkeergarage via Eendrachtskade (noordkade) wordt geleid. Om te voorkomen dat Willem Barentzstraat door gemotoriseerd verkeer gebruikt zal gaan worden als kortste route om vanaf Eendrachtskade richting Hoendiepskade te rijden wordt een eenrichtingsweg ingesteld voor voertuigen komende vanaf Hoendiepskade en gaande richting Eendrachtkade (noordkade). Op deze manier wordt overlast voor aanwonenden zoveel mogelijk tegen gegaan.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Dat de bovengenoemde verkeersmaatregelen getroffen kunnen worden door het plaatsen en/ of verwijderen van borden A1(30) zonale toepassing, B1, B3, B4, B5, B6, C1, C2, C3, C4, D2, D5(r), E1, E1 (zonale toepassing) E6, E7, G11 en G12a uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van blokmarkering bij bushaltes als genoemd in artikel 23, lid 1 onder e, het aanbrengen en/ of verwijderen van tekst: ‘BUS’ op het wegdek en zo een busstrook conform artikel 1 van het RVV 1990 - aan te wijzen/ op te heffen, het aanbrengen en/ of verwijderen van fietssymbolen op het wegdek fietsstroken zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 op te heffen of aan te brengen en het aanbrengen en/ of verwijderen van voetgangersoversteekplaats (zebra)markering als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990.

Dat de verkeersmaatregelen zijn uitgewerkt in bebordings- en markeringsplannen verkeersmaatregelen DO Westerhaven (4 bladen) d.d. 11-01-2017.

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

1. Westerhaven/ Eendrachtsbrug

a) Realiseren busstroken/ opheffen eenrichtingsweg/ aanpassen voorrangssituaties

a1) Door het aanbrengen van de tekst ‘BUS’ op het wegdek een tweetal busstroken - zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 - voor lijnbussen en autobussen in te stellen op Westerhaven en Eendrachtsbrug.

a2) Door het plaatsen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, het plaatsen van een onderbord waaruit blijkt dat autobussen uitgezonderd zijn in beide richtingen – en een onderbord waaruit blijkt dat laden en lossen ten behoeve van winkelcentrum Westerkade in noordelijke richting  is toegestaan – op Westerhaven een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- en trekdieren of vee in te stellen waar autobussen van uitgezonderd zijn - en tevens in noordelijke richting verkeer dat komt laden en lossen wordt uitgezonderd.

a3) Door het verwijderen van borden C2, C3 en C4 de bestaande eenrichtingsweg op Westerhaven - voor voertuigen komende vanaf Eendrachtskade (noordkade) en gaande richting Aweg - op te heffen.

a4) Door het verplaatsen van de fietsstrook - zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 – op Eendrachtsbrug en Westerhaven de bestaande fietsstrook voor fietsers komende vanuit de richting Eeldersingel over een afstand van 3,5 meter in oostelijke richting te verplaatsen.

a5) Door het plaatsen en verwijderen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het aanbrengen en verwijderen van haaientanden de middels verkeerstekens geregelde voorrangssituatie op de fietsoversteek over Westerhaven ten noorden van Eendrachtskade (noordkade) aan te passen.  

a6) Door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het aanbrengen van haaientanden de voorrangssituatie op Westerhaven - ter hoogte van de uitrit van de parkeergarage Westerhaven, tussen de rijbaan Westerhaven en de busstroken - te regelen middels verkeerstekens dusdanig dat bestuurders van en naar de parkeergarage en Steenhouwerskade voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op Westerhaven.

a7) Door het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod tot het passeren aan de zijde die het bord aangeeft (rechts) te plaatsen aan overzijde van uitweg parkeergarage Westerhaven zodat verkeer van en naar de garage om elkaar heen dient te rijden.

b) Wijzigen autoroute/ parkeerroute Eendrachtsbrug

b1) Door het plaatsen van borden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 een eenrichtingsweg in te stellen op Westerhaven voor voertuigen komende vanaf Hoendiepskade/ Aweg en gaande richting Eendrachtskade (noordkade).

b2) Door het verwijderen van bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte fiets/bromfietspad op Westerhaven voor (brom)fietsers komende vanaf Hoendiepskade/ Aweg en gaande richting Eendrachtskade (noordkade) op te heffen.

b3) Door het plaatsen van bord D5(r) van bijlage 1 van het RVV 1990 – en een onderbord waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn – op Westerhaven een gebod tot het volgen van de rijrichting (rechtsaf) aan te duiden, zodat gemotoriseerd verkeer verplicht wordt rechtsaf richting Eendrachtskade (noordkade) te rijden.

b4) Door het plaatsen van bord B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het aanbrengen van haaientanden – op kruispunt Westerhaven/ Eendrachtsbrug – Eendrachtskade (noordkade) een middels verkeerstekens geregelde voorrangssituatie in te stellen waarbij bestuurders vanaf Westerhaven voorrang verlenen aan bestuurders die komende vanaf Eendrachtsbrug richting Eendrachtskade (noordkade) rijden.

b5) Door het verwijderen van Voetgangersoversteekplaats markering (zebramarkering) - zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 -  de voetgangersoversteekplaats op Eendrachtskade (noordkade) gelegen direct ten westen van de aansluiting met Westerhaven op te heffen.

b6) Door het plaatsen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 op Eendrachtsbrug een verplicht fietspad aan te wijzen voor fietsers komende vanaf Westerhaven/ Eendrachtskade (noordkade) en gaande richting Paterswoldseweg.

 

  • 1.

    Instellen 30 kilometer per uur zone en parkeerverbodszone

    c1) Door het plaatsen van bord A1 (30, zonale toepassing) en bord A2 (einde 30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Westerhaven vanaf een punt direct ten noorden van de aansluiting met Eendrachtskade (noordkade) een 30 kilometer per uur zone in te stellen in de richting van Aweg.

    c2) Door het verwijderen van bord A1 (30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Steenhouwerskade, nabij aansluiting Westerhaven de bestaande 30 kilometer per uur zonepoort te verwijderen zodat deze onderdeel uit gaat maken van de zone die op Westerhaven wordt ingesteld.

    c3) Door het plaatsen van borden E1 (begin/einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Westerhaven een parkeerverbodszone in te stellen tussen Aweg en Eendrachtskade.

    c4) Door het verwijderen van borden E1 (begin/einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Lissabonstraat en Steenhouwerskade de bestaande parkeerverbodszone toe te voegen aan de zone die op Westerhaven wordt ingesteld.

    c5) Door het verwijderen van borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande parkeerverboden op Westerhaven op te heffen.

     

  • 2.

    Inpassen bestaande Algemene Gehandicapten Parkeerplaatsen langs Westerhaven

    d1) Door het plaatsen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande Algemene Gehandicapten Parkeerplaats te verplaatsen naar de oostzijde van de eenrichtingsweg Westerhaven ter hoogte van Westerhaven huisnummer 4.

    d2) Door het plaatsen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande Algemene Gehandicapten Parkeerplaats te verplaatsen naar de oostzijde van de eenrichtingsweg Westerhaven ter hoogte van Westerhaven huisnummer 7.

    d3) Door het verwijderen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande Algemene Gehandicapten Parkeerplaats, welke gelegen is ten oosten van de busstroken Westerhaven ter hoogte van overzijde Westerhaven huisnummer 4, op te heffen.

    d4) Door het verwijderen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande Algemene Gehandicapten Parkeerplaats, welke gelegen is ten oosten van de busstroken Westerhaven ter hoogte van overzijde Westerhaven huisnummer 7, op te heffen.

     

  • 3.

    Inpassen tweetal extra laad en losgelegenheden langs Westerhaven

    e1) Door het plaatsen van bord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen in te stellen aan de oostzijde van de eenrichtingsweg Westerhaven ter hoogte van Westerhaven huisnummer 5.

    e2) Door het plaatsen van bord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen in te stellen aan de oostzijde van de eenrichtingsweg Westerhaven ter hoogte van Westerhaven huisnummer 9.

     

  • 4.

    Opheffen voetgangersoversteekplaats (zebrapad) Westerhaven

    Door het verwijderen van Voetgangersoversteekplaats markering (zebramarkering) - zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 - de voetgangersoversteekplaats op Westerhaven gelegen ter hoogte van Westerhaven huisnummer 7 op te heffen.

     

    2. Kruispunt Eendrachtsbrug –Eeldersingel/ Paterswoldseweg

    a) Door het plaatsen en verwijderen van borden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het aanbrengen en verwijderen van haaientanden de middels verkeerstekens geregelde voorrangssituatie aan te passen conform het nieuwe ontwerp.

    b) Door het verwijderen van borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op Eeldersingel de geboden het bord te passeren aan de richting die de pijl aangeeft (rechts) te verwijderen.

    c) Door het aanbrengen en verwijderen Voetgangersoversteekplaats markering (zebramarkering) - zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 - de voetgangersoversteekplaatsen op kruispunt Eeldersingel/ Paterswoldseweg – Eendrachtsbrug op te verplaatsen conform het nieuwe ontwerp.

     

    3. Eendrachtskade (noord) - Hoendiepskade

    a) Door het plaatsen en verwijderen van borden B4 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het aanbrengen en verwijderen van haaientanden de middels verkeerstekens geregelde voorrangssituatie aan te passen conform het nieuwe ontwerp.

    b) Door het aanbrengen en verwijderen Voetgangersoversteekplaats markering (zebramarkering) - zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 - de voetgangersoversteekplaats op Hoendiepskade te verplaatsen over een afstand van 5 meter in westelijke richting conform het nieuwe ontwerp.

     

    4. Willem Barentzstraat

    Door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het aanbrengen van onderborden waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn – een eenrichtingsweg in te stellen op Willem Barentzstraat.

      

    Bezwaar

    Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14050.

     

    Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

  • 1.

    uw naam, adres en telefoonnummer;

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaar indient;

  • 3.

    het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

  • 4.

    waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • 5.

    uw handtekening. 

    Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

     

    Stuur uw bezwaarschrift naar:

    college van burgemeester en wethouders

    Postbus 30026

    9700 RM Groningen

Naar boven