Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 22 maart 2017, nr. IENM/BSK-2017/58013, tot wijziging van de Binnenvaartregeling in verband met de implementatie van resolutie 2016-II-10 van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikel 33, eerste lid, van de Binnenvaartwet en het op 8 december 2016 door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart aangenomen protocol 2016-II-10;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Bijlage D5 van bijlage 1.9 van de Binnenvaartregeling wordt als volgt gewijzigd:

a. Aan tabel I (Vaarbevoegdheidsbewijzen van de lidstaten) wordt de volgende rij toegevoegd:

Land

Naam van het gelijkwaardig erkende bewijs

Aanvullende voorwaarden

Voor afgifte bevoegde autoriteit(en)

Model van het gelijkwaardig erkende bewijs

CH

Hochrheinpatent

Voor de geldigheid van dit vaarbewijs op het riviergedeelte tussen Iffezheim (km 335,92) en het Spijksche Veer (km 857,40) moet tevens een bewijs voor riviergedeelten overeenkomstig het in bijlage D3 bij het Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn vermelde model worden voorgelegd.

Schweizerische Rheinhäfen Direktion Postfach

CH-4019 Basel

info@portof.ch

Model

b. Na het ‘Belgisch Model’ wordt ingevoegd:

Zwitsers Model

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2017.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

Algemeen

Met deze wijziging van de Binnenvaartregeling wordt het door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (hierna: CCR) aangenomen protocol 2016-II-10 in de regeling opgenomen.

Administratieve lasten

Deze wijziging betreft louter een wetstechnische ingreep. Deze heeft geen gevolgen voor de administratieve lastendruk voor burgers en bedrijven. Zij leidt niet tot nieuwe informatieverplichtingen, dan wel het vervallen ervan, voor burgers en bedrijven, noch tot extra nalevingskosten.

Internetconsultatie en Vaste verandermomenten

Er heeft geen internetconsultatie plaats gevonden over deze regeling. Reden daarvan is, dat het hier om één op één implementatie van internationale regelgeving gaat en internetconsultatie geen wijziging van de regeling tot gevolg had kunnen hebben.

Ingevolge het kabinetsbesluit met betrekking tot vaste verandermomenten dient een regeling minimaal twee maanden voor inwerkingtreding te worden gepubliceerd. Ook voor dit beleid geldt dat implementatie van Europese of internationale regelgeving één van de uitzonderingsgronden is. Met deze regeling wordt een één op één wijziging geïmplementeerd van een CCR-besluit met een vastgelegde implementatiedatum.

Artikelsgewijs

Artikel I

Met deze wijziging wordt het Zwitserse Hochrheinpatent als gelijkwaardig erkend vaarbevoegdheidsbewijs op de Rijn in Bijlage 1.9, Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn, in de Binnenvaartregeling opgenomen. Daartoe wordt aan tabel I (Vaarbevoegdheidsbewijzen van de lidstaten) een rij toegevoegd waarin de aanvullende voorwaarden en de Zwitserse instantie die verantwoordelijk is voor de afgifte zijn opgenomen. Verder wordt het Zwitserse model van het Hochrheinpatent toegevoegd.

Artikel II

De inwerkingtreding van artikel I per 1 april 2017 vloeit voort uit protocol 2016-II-10.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven