Zaaknummer: 401714
Verkeersbesluit
Gedeeltelijke openstelling Kleine Bospad voor fietsers
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
hebben besloten:
- -
tot het openstellen van het Kleine Bospad voor fietsers tussen de Verlengde Hoogstraat en de inrit van Tabakshof 7 door de bestaande borden G7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 te voorzien van een onderbord met de tekst: fietsen toegestaan;
- -
de maatregel uit te voeren zoals weergegeven in bijlage 1.
Montfoort, 24 maart 2017
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
de secretaris
drs. M.P.C. Gadella-van Gils
de burgemeester
mr. P.J. van Hartskamp-de Jong
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
• Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
• Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
• Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
• (Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
N.a.v. klachten/meldingen is nader gekeken naar het gewenste gebruik van het Kleine Bospad tussen de Heeswijkerpoort en de Boslaan. Daarbij is geconstateerd dat een gedeeltelijke openstelling van het voetpad voor fietsers wenselijk is.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
- •
Tussen de Boslaan en de Heeswijkerpoort in Montfoort loopt het Kleine Bospad. Het Kleine Bospad heeft twee functies:
- ontsluiting van drie woonpercelen (Tabakshof 3, 5 en 7);
- voetgangersverbinding tussen Heeswijkerpoort, Verlengde Hoogstraat en Boslaan.
- •
Er zijn regelmatig klachten over het gebruik van het Kleine Bospad door (brom)fietsers. In de huidige situatie is het Kleine Bospad tussen de Boslaan en de uitrit van Tabakshof 7 d.m.v. bebording aangewezen als voetpad. (Brom)fietsers zijn hierdoor in overtreding en kunnen buiten het verwachtingspatroon van voetgangers vallen.
- •
Lokaal fietsverkeer maakt relatief veel gebruik van het Kleine Bospad. Uit een verkeerstelling is gebleken dat er op een werkdag gemiddeld 361 fietsers gebruik maken van het Kleine Bospad. Het pad vooziet dus in een behoefte voor fietsers.
- •
Op basis van de gemeten snelheden tijdens de verkeerstelling kan worden gesteld dat er daarnaast een beperkt aantal bromfietsers gebruik maakt van het Kleine Bospad: gemiddeld 24 per werkdag.
- •
Om de formele status van voetpad te kunnen handhaven, zo het nodig zijn om fietswerende maatregelen (zoals sluizen) aan te brengen. Vanwege de hinder voor mindervaliden, mensen met kinderwagens, etc. is een dergelijke maatregel echter niet wenselijk.
- •
Door de status van voetpad in stand te houden en met een onderbord kenbaar te maken dat fietsen ook is toegestaan, wordt voorzien in de behoefte en tegelijkertijd indirect aangegeven dat de fietser te gast is. De primaire functie van het pad wijzigt hierdoor dus niet.
- •
Gelet op de snelheid van een bromfiets, de beperkte breedte van het pad en eventuele (geluids)overlast voor aanwonenden is het ongewenst dat brom- en snorfietsers gebruik maken van het Kleine Bospad. Door alleen fietsen toe te staan blijft het Kleine Bospad verboden voor brom- en snorfietsers.
- •
Tussen de Verlengde Hoogstraat en de Boslaan blijft het Kleine Bospad uitsluitend een voetpad. Fietsers kunnen tussen de Boslaan en het Kleine Bospad namelijk gebruik maken van de Verlengde Hoogstraat.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
Het Kleine Bospad is gelegen binnen de bebouwde kom van Montfoort en in beheer bij de gemeente Montfoort. Daarom is het niet noodzakelijk, dat het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, wordt gehoord (artikel 23 van het BABW).
Belangenafweging
Zoals in de motivering is opgenomen dient het besluit zowel de belangen van de voetganger als de fietser en wordt met het besluit het huidige gebruik gelegaliseerd/geformaliseerd (m.u.v. brom- en snorfietsers, voor deze groep verkeersdeelnemers zijn er echter goede alternatieven). Er zijn dus geen redenen om aan te nemen dat door het verkeersbesluit belanghebbenden onevenredig worden benadeeld of dat er een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.