Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Staatscourant 2017, 16654 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Staatscourant 2017, 16654 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat de Friese Varkenmarkt en Hooimarkt gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;
dat de Friese Varkenmarkt en Hooimarkt in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;
dat de Friese Varkenmarkt en Hooimarkt wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte en Verkeer;
dat de wegencategorisering van de gemeente Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeer- en Vervoerplan (hierna: HVVP);
dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;
dat de Friese Varkenmarkt en Hooimarkt gecategoriseerd zijn als gebiedsontsluitingsweg B (50 km/uur);
dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg B centraal staat;
dat de beide wegen conform het HVVP bovendien onderdeel uitmaken van het gemeentelijk fietsnetwerk;
dat voorbereidingen zijn getroffen voor een herinrichting van het traject Friese Varkenmarkt – Hooimarkt;
dat in de huidige situatie het fietsverkeer is gesitueerd op de rijbaan door de aanwezigheid van fietsstroken op het traject;
dat conform de aanbevelingen van het landelijk beleid Duurzaam Veilig het wenselijk is dat fietsverkeer op gebiedsontsluitingswegen een eigen ruimte heeft in de vorm van vrijliggende fietspaden;
dat op het traject Friese Varkenmarkt – Hooimarkt ruimte aanwezig is om vrijliggende paden te realiseren voor het fietsverkeer;
dat het dan ook wenselijk is om deze paden aan te wijzen als verplichte fietspaden tussen de aansluiting met Prinsen Bolwerk en Koudenhorn, waardoor het fietsverkeer een eigen ruimte krijgt op het traject;
dat door de realisatie van de verplichte fietspaden de fietsstroken op het hiervoor genoemde traject dan ook worden verwijderd;
dat op Friese Varkenmarkt een ongelijkvloerse kruising met het spoor aanwezig is;
dat in de huidige situatie op de Friese Varkenmarkt ter hoogte van deze ongelijkvloerse kruising een geslotenverklaring aanwezig is voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan 3,8 meter;
dat in verband met aanpassingen aan de wegverharding deze geslotenverklaring voor bestuurders in zuidelijke richting wordt aangepast tot een maximale hoogte van 3,9 meter;
dat in verband met aanpassingen aan de wegverharding de doorrijhoogte voor bestuurders in noordelijke richting wordt aangepast tot 4,0 meter en dat de geslotenverklaring dan ook kan worden opgeheven;
dat de doorrijhoogte van 4,0 meter voor bestuurders in noordelijke richting wordt aangeduid door middel van het plaatsen van een informatiebord;
dat het traject Friese Varkenmarkt – Hooimarkt is aangewezen als voorrangsweg;
dat het einde van de voorrangsweg ter hoogte van de aansluiting van de Friese Varkenmarkt op Prinsen Bolwerk zowel is aangeduid met een verkeersbord ‘einde voorrangsweg’ als met een verkeersbord ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’;
dat het verkeersbord ‘einde voorrangsweg’ wordt verwijderd in verband met het ontbreken van de noodzaak daarvan;
dat in de huidige situatie de aansluiting van de Gonnetstraat op de Friese Varkenmarkt is ingericht als een voorrangskruispunt met haaientanden;
dat volgens de uitvoeringsvoorschriften BABW pas wordt overgegaan tot plaatsing van verkeerstekens als infrastructurele maatregelen zijn overwogen;
dat het betreffende voorrangskruispunt bij de herinrichting dan ook wordt vervangen door de realisatie van een inritconstructie;
dat hiermee het onderscheid tussen de functies van de Gonnetstraat en de Friese Varkenmarkt verder wordt benadrukt;
dat door de realisatie van een vak ten behoeve van het laden en lossen van goederen aan de westzijde van de Friese Varkenmarkt direct ten zuiden van de aansluiting met de Gonnetstraat de middengeleider ter plaatse wordt verwijderd;
dat op de noordelijke rijbaan van de Parklaan een eenrichtingsweg van kracht is;
dat op de Friese Varkenmarkt ter hoogte van de aansluiting met de noordelijke rijbaan van de Parklaan een verkeersbord ‘voorrangsweg’ aanwezig is;
dat dit verkeersbord wordt verwijderd, aangezien geen bestuurders de Parklaan ter plaatse verlaten;
dat ter nadere aanduiding van het aanwezige fietspad langs de Friese Varkenmarkt haaientanden worden aangebracht op het wegdek voor afslaande bestuurders richting de Parklaan ter hoogte van de oversteek voor het fietsverkeer;
dat direct ten zuiden van de noordelijke aansluiting met de Parklaan in de huidige situatie een parkeerplaats voor autobussen aanwezig is;
dat de specifieke aanduiding voor autobussen wordt verwijderd om een gecombineerd gebruik van dit betreffende vak mogelijk te maken;
dat aan de Parklaan openbare basisschool De Kring is gesitueerd;
dat ten behoeve van de oversteekbaarheid van schoolgaande kinderen op de Hooimarkt een voetgangersoversteekplaats wordt aangewezen direct ten zuiden van de aansluiting met de Parklaan;
dat in verband met de realisatie van fietspaden op het traject en een herinrichting van de kade de bestaande parallelvoorziening op de Hooimarkt tussen de Nieuwe Gracht en de Parklaan wordt verwijderd in verband met de beperkt resterende ruimte;
dat de verkeersborden en haaientanden op de aansluiting van de parallelvoorziening op de Hooimarkt dan ook worden verwijderd;
dat in verband met de realisatie van fietspaden op het traject en een herinrichting van de kade de bestaande middengeleider op de Hooimarkt tussen de Nieuwe Gracht en de Parklaan wordt verwijderd in verband met de beperkt resterende ruimte;
dat de verkeersborden die bestuurders verplichten de borden te passeren aan de rechterzijde ter hoogte van de middengeleiders dan ook worden verwijderd;
dat op de Zandersbrug een gebod voor bestuurders aanwezig is om rechtdoor te rijden ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwe Gracht;
dat deze verplichte rijrichting reeds volgt uit de aanwezigheid van middengeleiders en dat het verkeersbord dan ook kan worden verwijderd in verband met het vervallen van de noodzaak daarvan;
dat in de huidige situatie op de Hooimarkt zowel ten noorden als ten zuiden van de zuidelijke aansluiting met de Parklaan doorgetrokken strepen aanwezig zijn die na herinrichting worden verwijderd in verband met een gewijzigde fysieke inrichting van de rijbaan;
dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen uitgevoerd kunnen worden door middel van het plaatsen van de verkeersborden C19, G11, L1 en L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief markering en het verwijderen van de verkeersborden B1, B6, C19, D2, D4 en E8 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden en het verwijderen van doorgetrokken strepen en fietsstroken;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden B1, B6, C19, D2, D4, E8 en G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de genoemde markering een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregelen.
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:
door middel van het aanpassen van de tekst op het verkeersbord C19 van bijlage 1 van het RVV 1990 de geslotenverklaring voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, een bepaalde hoogte hebben aan te passen van 3,8 meter naar 3,9 meter ter hoogte van het spoorviaduct op de Friese Varkenmarkt voor bestuurders in zuidelijke richting;
Aldus vastgesteld op 17 03 2017 te Haarlem
Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,
Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-16654.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.