Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harderwijk | Staatscourant 2017, 16079 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harderwijk | Staatscourant 2017, 16079 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Gelet op het voorstel van 1 maart 2017, nummer 17h0002045 / h170006054 zijn wij gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een besluit hebben genomen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Al lange tijd zijn de plannen van een vernieuwde Boulevard in het kader van de ontwikkeling Waterfront een voornemen. Inmiddels is het nieuwe Strandeiland gerealiseerd en breekt de volgende fase aan van de herinrichting; de Boulevard en de nieuw aan te leggen Stadshaven.
Daarvoor is het noodzakelijk de huidige Boulevard (Strandboulevard Oost en Strandboulevard West) te herontwikkelen en in te richten. Aan de noordzijde van de nieuw aan te leggen Strandhaven komt parkeergelegenheid voor de bezoekers van de Boulevard en de binnenstad. De Boulevard – zuidwest en oostzijde - zal worden ingericht als flaneerboulevard met horeca en terrassen.
In de bestemmingsplannen Waterfront-Zuid Boulevard-West en Waterfront-Zuid Boulevard-Oost - respectievelijk op 10 juni 2010 en 22 september 2011 door de gemeenteraad vastgesteld - is de toekomstige inrichting van de Boulevard omschreven.
Afgelopen zomer is het Definitieve Ontwerp (DO) van het Boulevardgebied Waterfront vastgesteld door de gemeenteraad (besluit van 7 juli 2016, onder nummer 26). Met dit besluit is de definitieve inrichting vastgesteld.
Er zijn twee groepen die ontheffing krijgen: hotelgasten Monopole en Allure en bewoners Rabbistraat en Hoogstraat (tussen de aansluitingen met de Rabbistraat en de Kleine Marktstraat). Deze groepen kunnen door middel van een code (hotelgasten) of pasje (bewoners Rabbistraat en Hoogstraat tussen Rabbistraat en Kleine Marktstraat) de pollers bedienen bij de Havendam (hotelgasten en bewoners) en de Hoogstraat (bewoners).
Motivering ten aanzien van het besluit
Ingevolge artikel 2, eerste lid, van de WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Ingevolge het tweede lid kunnen de regels voorts strekken tot:
a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade(…);
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:
a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;
In dit besluit gaat het om de volgende borden: C2, C3, C12, C17, D4, D5, E1 zonaal met onderborden
Ingevolge het tweede lid dienen ook maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer krachtens een verkeersbesluit te geschieden, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15, tweede lid, van de wet treden in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken (artikel 29 BABW).
In dit besluit gaat het om het plaatsen van extra beweegbare palen (pollers) op de locaties Strandboulevard Oost nabij de Havendam, Hoogstraat nabij de Strandboulevard West, Strandboulevard Oost aan de noordzijde van de nieuw aan te leggen Stadshaven, net na de ingang van de nieuw aan te leggen parkeergarage en ter hoogte van Buiten de Bruggepoort ter ondersteuning van de verkeersborden C12.
Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de politie. Namens deze is er overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Politie, eenheid Oost-Nederland, District Noord- en Oost-Gelderland , Team NoordWest-Veluwe.
Op grond van voorgaande overwegingen besluiten wij als volgt, conform bijgevoegde tekeningen:
Instellen van een auto- en motorluwe Boulevard gedurende vijf maanden per jaar in de periode van 1 mei tot 1 oktober met uitzondering van de venstertijden voor het bevoorraden van bedrijven en winkels tussen 6.00 en 11.00 uur van maandag t/m zaterdag. Het gemotoriseerd verkeer kan in de zomerperiode alleen van en naar de parkeergarage Dolfinariumeiland rijden en niet meer de Boulevard oprijden.
De rijrichting in de Vijhestraat om te keren van noord naar zuid, waardoor het gemotoriseerde verkeer uit de richting Bruggestraat/Kerkstraat/Markt via de Vijhestraat en het Kerkplein/Smeepoortstraat de binnenstad kan verlaten. Daarvoor de volgende bebording te (ver)plaatsen:
C17 (Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven) met de tekst: “8 meter” ter hoogte van de zuidzijde in de Kerkstraat. Dit om te voorkomen dat voertuigen die langer zijn dan 8 meter zich vastrijden in de bocht tussen de Bruggestraat en de Vijhestraat. Ter ondersteuning zal in de Smeepoortstraat een vooraankondiging worden geplaatst.
Om te voorkómen dat het autoverkeer vanaf de Bruggestraat de Rabbistraat inrijdt en andersom is het noodzakelijk om:
Het plaatsen van verkeersbord D4 (gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, pijl rechtdoor) met onderbord met de tekst: “uitgezonderd brom)fietsers” in de Bruggestraat ten oosten van de kruising met de Rabbistraat. Op deze wijze wordt het verkeer verplicht rechtdoor de Bruggestraat in te rijden en is het daardoor verboden rechtsaf de Rabbistraat in te slaan.
Burgemeester en wethouders van Harderwijk d.d. 14 maart 2017
De burgemeester,
H.J. van Schaik en
De secretaris,
J. Wassens
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:
Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk
p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA ZEEWOLDE.
Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-16079.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.