Verkeerscirculatie Boulevard en Vijhestraat, Bruggestraat en omgeving

Logo Harderwijk

17h0002045 / h170010740

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Gelet op het voorstel van 1 maart 2017, nummer 17h0002045 / h170006054  zijn wij gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een besluit hebben genomen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Inleiding

Al lange tijd zijn de plannen van een vernieuwde Boulevard in het kader van de ontwikkeling  Waterfront een voornemen. Inmiddels is het nieuwe Strandeiland gerealiseerd en breekt de volgende fase aan van de herinrichting; de Boulevard en de nieuw aan te leggen Stadshaven.

Daarvoor is het noodzakelijk de huidige Boulevard (Strandboulevard Oost en Strandboulevard West) te herontwikkelen en in te richten. Aan de noordzijde van de nieuw aan te leggen Strandhaven komt parkeergelegenheid voor de bezoekers van de Boulevard en de binnenstad. De Boulevard – zuidwest en oostzijde - zal worden ingericht als flaneerboulevard met horeca en terrassen.

In de bestemmingsplannen Waterfront-Zuid Boulevard-West  en Waterfront-Zuid Boulevard-Oost - respectievelijk op 10 juni 2010 en 22 september 2011 door de gemeenteraad  vastgesteld - is  de toekomstige inrichting van de Boulevard omschreven.

Afgelopen zomer is het Definitieve Ontwerp (DO) van het Boulevardgebied Waterfront vastgesteld door de gemeenteraad (besluit van 7 juli 2016, onder nummer 26). Met dit besluit is de definitieve inrichting vastgesteld.

De verkeersmaatregelen

 

    • 1.

      Op 7 juli 2016 heeft de gemeenteraad het Definitieve Ontwerp van de te vernieuwen Boulevard vastgesteld (besluit van 7 juli 2016, nummer: 26).

    • 2.

      De Boulevard wordt ingericht als verkeersluwe boulevard.

    • 3.

      De verkeersluwe inrichting van de Boulevard krijgt gestalte in een zomerregime en een winterregime. Het zomerregime zal gelden van 1 mei tot 1 oktober, het winterregime van 1 oktober tot 1 mei.

    • 4.

      Zomerregime

    • 5.

      Belangrijkste consequenties van deze afsluiting voor de verkeerscirculatie binnenstad:

      • 1.

        Het instellen van eenrichtingverkeer op de route Kerkstraat > Bruggestraat > Vijhestraat in verband met de afsluiting Buiten de Bruggepoort;

      • 2.

        Het instellen van een lengtebeperking  tot 8 meter vanaf de Kerkstraat om te voorkomen dat bakwagens/city-trailers in de bocht bij de Bruggestraat > Vijhestraat niet halen en zich vast rijden;

      • 3.

        Verplichte rijrichting rechtdoor op de Bruggestraat ter hoogte van de Rabbistraat om te voorkomen dat een sluiproute ontstaat via de route Rabbistraat-Hoogstraat; De Rabbistraat blijft bereikbaar via de Boulevard.

    • 6.

      Er zijn twee groepen die ontheffing krijgen: hotelgasten Monopole en Allure en bewoners Rabbistraat en Hoogstraat (tussen de aansluitingen met de Rabbistraat en de Kleine Marktstraat). Deze groepen kunnen door middel van een code (hotelgasten) of pasje (bewoners Rabbistraat en Hoogstraat tussen Rabbistraat en Kleine Marktstraat) de pollers bedienen bij de Havendam (hotelgasten en bewoners) en de Hoogstraat (bewoners).

    • 7.

      Winterregime

      • 1.

        eenrichtingsverkeer via de Kerkstraat > Bruggestraat > Vijhestraat;

      • 2.

        verplichte rijrichting rechtdoor ter hoogte van de kruising Bruggestraat-Rabbistraat; en

      • 3.

        de lengtebeperking Kerkstraat blijft ook in het winterregime van kracht.

      • 4.

        Parkeren op de Boulevard voor bezoekers Boulevard/binnenstad is mogelijk op de 50 parkeerplaatsen bij Strandboulevard-West.

    • 8.

      Voor zowel zomer als winter geldt

      • 1.

        (brom)fietsers en voetgangers hebben altijd toegang tot de Boulevard;

      • 2.

        het afsluitregime in de avond- en nachturen (18:00-7:00 uur) in het uitgaansgebied (Vijhestraat en Bruggestraat) en de Hoogstraat blijft van kracht.

     

Motivering ten aanzien van het besluit

Ingevolge artikel 2, eerste lid, van de WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Ingevolge het tweede lid kunnen de regels voorts strekken tot:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade(…);

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

(…)

In dit besluit gaat het om de volgende borden: C2, C3, C12, C17, D4, D5, E1 zonaal met onderborden

Ingevolge het tweede lid dienen ook maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer krachtens een verkeersbesluit te geschieden, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15, tweede lid, van de wet treden in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken (artikel 29 BABW).

In dit besluit gaat het om het plaatsen van extra beweegbare palen (pollers) op de locaties Strandboulevard Oost nabij de Havendam, Hoogstraat nabij de Strandboulevard West, Strandboulevard Oost aan de noordzijde van de nieuw aan te leggen Stadshaven, net na de ingang van de nieuw aan te leggen parkeergarage en ter hoogte van Buiten de Bruggepoort ter ondersteuning van de verkeersborden C12.

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de politie. Namens deze is er overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Politie, eenheid Oost-Nederland, District Noord- en Oost-Gelderland , Team NoordWest-Veluwe.

 

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen besluiten wij als volgt, conform bijgevoegde tekeningen:

 

  • A.

    A. Auto- en motorluwe boulevard in de zomerperiode

  • 1.

    Instellen van een auto- en motorluwe Boulevard gedurende vijf maanden per jaar in de periode van 1 mei tot 1 oktober met uitzondering van de venstertijden voor het bevoorraden van bedrijven en winkels tussen 6.00 en 11.00 uur van maandag t/m zaterdag. Het gemotoriseerd verkeer kan in de zomerperiode alleen van en naar de parkeergarage Dolfinariumeiland rijden en niet meer de Boulevard oprijden.

  • 2.

    Voor specifieke doelgroepen bewoners en hotelgasten Boulevard geldt een ontheffingsstelsel;

  • 3.

    Daarvoor is het noodzakelijk de volgende verkeersborden te plaatsen:

    • a.

      D4 (verplichte rijrichting in de richting van de aangegeven pijl, rechtdoor) met onderborden met de tekst: uitgezonderd laden en lossen ma t/m za 6:00-11:00 uur” en met de tekst: “uitgezonderd (brom)fietsers”, plaatsen op de locaties:

      • 1.

        Strandboulevard Oost, zijde Havendam;

    • b.

      D5 (verplichte rijrichting in de richting van de aangegeven pijl, linksaf), plaatsen op locatie:

      • 1.

        Strandboulevard Oost op Dolfinariumeiland bij de uitgang van de parkeergarage;

    • c.

      C12 zonaal begin/einde zone (gesloten voor alle motorvoertuigen) met onderbord: “uitgezonderd laden & lossen, ma t/m za 6.00 – 11.00 uur” in de periode van 1 mei tot 1 oktober op de locaties:

      • i.

        Vischpoort op de Vischmarkt;

      • ii.

        Bij de brug (1) bij Strandboulevard Oost nabij de Vischmarkt;

      • iii.

        Net ten westen van de in- en uitgang van de parkeergarage Dolfinariumeiland;

      • iv.

        Strandboulevard Oost (oostzijde);

      • v.

        Hoogstraat zijde Strandboulevard West;

      • vi.

        Buiten de Bruggepoort zijde Strandboulevard West;

  • 4.

    Nieuwe pollers/fysieke maatregelen te plaatsen op de locaties:

    • a.

      Strandboulevard Oost, nabij de Havendam bij de nieuw aan te leggen brug (2);

    • b.

      Net ten westen van de in- en uitgang van de parkeergarage Dolfinariumeiland;

    • c.

      Hoogstraat, zijde Strandboulevard West;

    • d.

      Buiten de Bruggepoort, zijde Strandboulevard West. Deze poller zal ook in de winter omhoog blijven met uitzondering van de venstertijden gedurende maandag tot en zaterdag tussen 06.00 en 11.00 uur.  

  • B.

    B. Omkeren rijrichting Vijhestraat i.v.m. afsluiting Buiten de Bruggepoort 

  • 5.

    De rijrichting in de Vijhestraat om te keren van noord naar zuid, waardoor het gemotoriseerde verkeer uit de richting  Bruggestraat/Kerkstraat/Markt via de Vijhestraat en het Kerkplein/Smeepoortstraat de binnenstad kan verlaten. Daarvoor de volgende bebording te (ver)plaatsen:

    • a.

      C3 (eenrichtingsweg) met onderbord met de tekst: “uitgezonderd (brom)fietsers” verwijderen van zuidzijde en plaatsen aan noordzijde Vijhestraat; en

    • b.

      C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) met onderbord met de tekst: “uitgezonderd (brom)fietsers” verwijderen aan noordzijde en plaatsen aan zuidzijde Vijhestraat;

    • c.

      C17 (Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven) met de tekst: “8 meter” ter hoogte van de zuidzijde in de Kerkstraat. Dit om te voorkomen dat voertuigen die langer zijn dan 8 meter zich vastrijden in de bocht tussen de Bruggestraat en de Vijhestraat. Ter ondersteuning zal in de Smeepoortstraat een vooraankondiging worden geplaatst. 

  • C.

    C. Rijrichting Rabbistraat aanpassen 

  • 6.

    Om te voorkómen dat het autoverkeer vanaf de Bruggestraat de Rabbistraat inrijdt en andersom is het noodzakelijk om:

    • a.

      Het plaatsen van verkeersbord D4 (gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, pijl rechtdoor) met onderbord met de tekst: “uitgezonderd brom)fietsers” in de Bruggestraat ten oosten van de kruising met de Rabbistraat. Op deze wijze wordt het verkeer verplicht rechtdoor de Bruggestraat in te rijden en is het daardoor verboden rechtsaf de Rabbistraat in te slaan. 

  • D.

    D. Parkeerverbodzone Boulevard 

  • 7.

     Op de Boulevard, Strandboulevard West en Strandboulevard Oost, wordt een parkeerverbodzone ingesteld. Dit wordt geregeld door het plaatsen van de borden:

    • 1.

      E1 zonaal begin/einde zone (parkeerverbod) op de Boulevard op de locaties:

      • i.

        Havendam, ter hoogte van kruising met de Strandboulevard Oost;

      • ii.

        Strandboulevard West, ter hoogte van de kruising met de Hoogstraat; en

      • iii.

        Buiten de Bruggepoort.

Burgemeester en wethouders van Harderwijk d.d. 14 maart 2017

De burgemeester,

H.J. van Schaik en

De secretaris,

J. Wassens

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing.

Naar boven