Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 6 maart 2017, nr. 2017-0000008501, houdende wijziging van de Kies- en referendumregeling in verband met de wijziging van enkele modellen

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op de artikelen L 8, vierde lid, N 10, derde lid, N 11, vijfde lid, O 3, derde lid, en P 22, derde lid, van de Kieswet en de artikelen 61, eerste lid, 66, 67, derde lid, en 73, derde lid, van de Wet raadgevend referendum;

Besluit:

ARTIKEL I

De bijlage bij artikel 1 van de Kies- en referendumregeling wordt als volgt gewijzigd:

1. In model L 8 (Wrr 61) wordt ‘U ontvangt uw stempas ongeveer twee weken voor het referendum’ vervangen door: U ontvangt uw stempas ongeveer twee weken voor de dag van stemming.

2. Het model N 10-1 (Wrr 66) wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel 8 wordt ‘Tellers ondertekenen het proces-verbaal niet’ vervangen door: Ook aanwezige plaatsvervangende leden ondertekenen het proces-verbaal.

b. In de bijlage bij het model wordt ‘Paraaf voorzitter briefstembureau’ vervangen door: Paraaf voorzitter stembureau.

3. In de modellen N 10-2a (Wrr 66), onderdeel 6, en N 10-2b (Wrr 66), onderdeel 8, wordt ‘Tellers ondertekenen het proces-verbaal niet’ vervangen door: Ook aanwezige plaatsvervangende leden ondertekenen het proces-verbaal.

4. De modellen N 11 (Wrr 67), O 3 (Wrr 73) en P 22-1 worden vervangen door de modellen N 11 (Wrr 67), O 3 (Wrr 73) en P 22-1 die in de bijlage bij deze regeling zijn opgenomen.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

BIJLAGE BIJ ARTIKEL I VAN DE REGELING VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES VAN 6 MAART 2017, NR. 2017-0000008501, HOUDENDE WIJZIGING VAN DE KIES- EN REFERENDUMREGELING IN VERBAND MET DE WIJZIGING VAN ENKELE MODELLEN

Model N 11 (Wrr 67)

Vaststelling aantal stemmen in gemeente/openbaar lichaam

Model N 11 (Wrr 67)

Bijlage (bij verkiezingen)

Model O 3 (Wrr 73)

Proces-verbaal van het hoofdstembureau voor de verkiezing van de Tweede Kamer / het Europees Parlement / de provinciale staten van een provincie met meer dan één kieskring / het referendum

Model O 3 (Wrr 73)

Bijlage 1: bezwaren

Model O 3 (Wrr 73)

Bijlage 2 (bij verkiezingen)

Model P 22-1

Proces-verbaal van de verkiezingsuitslag van de Tweede Kamer / het Europees Parlement / provinciale staten

Model P 22-1

Bijlage 1: bezwaren

Model P 22-1

Bijlage 2

TOELICHTING

1. Inleiding

Met deze regeling zijn enkele wijzigingen aangebracht in de modellen L 8 (Wrr 61), N 10-1 (Wrr 66), N 10-2a (Wrr 66), N 10-2b (Wrr 66), N 11 (Wrr 67), O 3 (Wrr 73) en P 22-1. In aanloop naar de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer op 15 maart 2017 is geconstateerd dat het wenselijk is deze modellen op enkele punten te wijzigen, mede gelet op de veranderde omstandigheden voor het gebruik van digitale rekenhulpmiddelen voor het berekenen van het aantal stemmen.

2. Toelichting gewijzigde modellen

Model L 8 (Wrr 61)

In de inleidende tekst van dit model, dat een verzoekformulier betreft om bij volmacht te stemmen, is een zinsnede aangepast die ten onrechte enkel toegesneden was op het referendum.

Model N 10-1 (Wrr 66), N 10-2a (Wrr 66) en N 10-2b (Wrr 66)

Deze modellen betreffen respectievelijk het proces-verbaal van een stembureau, het proces-verbaal van de vooropening bij een briefstembureau en het proces-verbaal van de telling bij een briefstembureau. In de modellen is verduidelijkt welke personen het proces-verbaal ondertekenen. Daarnaast is in de bijlage bij het model N 10-1 (Wrr 66) een evidente misslag hersteld.

Model N 11 (Wrr 67), O 3 (Wrr 73) en P 22-1

Deze modellen betreffen respectievelijk het formulier voor de vaststelling van het aantal stemmen in een gemeente of openbaar lichaam, het proces-verbaal van het hoofdstembureau voor de verkiezing van de Tweede Kamer, het Europees Parlement, de provinciale staten van een provincie met meer dan één kieskring en het referendum, en het proces-verbaal van de verkiezingsuitslag van de Tweede Kamer, het Europees Parlement en provinciale staten.

In aanloop naar de aanstaande Tweede Kamerverkiezing is besloten dat de burgemeester / gezaghebber, hoofdstembureaus en het centraal stembureau een aanvullende, handmatige optelling maken van het totaal aantal stemmen per lijst. Deze telling wordt uitgevoerd zonder gebruik van een digitaal rekenhulpmiddel. Met de onderhavige regeling is aan elk van de voornoemde modellen een bijlage toegevoegd waarin de uitkomsten van deze handmatige telling worden ingevuld.

In de voornoemde bijlage is voorts een onderdeel opgenomen waarin respectievelijk de burgemeester / gezaghebber, het hoofdstembureau en het centraal stembureau bijzonderheden vermelden die zij constateren bij het verwerken van de telling. Indien in een proces-verbaal van een stembureau bijvoorbeeld een onverklaarbare telfout wordt aangetroffen, vermeldt de burgemeester / gezaghebber in dit onderdeel wat hij als uitgangspunt heeft genomen voor de vaststelling van het aantal stemmen.

In de modellen N 11 (Wrr 67) en O 3 (Wrr 73) is in de nieuwe bijlage tot slot een invulveld opgenomen waarin het aantal kiesgerechtigden dient te worden vermeld. Deze aanvulling heeft tot doel om de vaststelling van de opkomst te vergemakkelijken.

2. Administratieve lasten

Uit deze regeling vloeien geen administratieve lasten voort.

3. Inwerkingtreding

Opdat de wijzigingen in werking treden voor aanvang van de Tweede Kamerverkiezing op 15 maart aanstaande, treedt deze regeling in afwijking van het systeem van de vaste verandermomenten in werking met ingang van de dag na bekendmaking van de regeling in de Staatscourant.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven