Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Land in Zicht

Logo Haarlem

Nr. 2017/54864

Burgemeester en wethouders van Haarlem;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Azdministratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Spaarndamseweg, Botterboulevard, Klipperkade, Schokkerkade en de Tjalkkade gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Spaarndamseweg, Botterboulevard, Klipperkade, Schokkerkade en de Tjalkkade in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Spaarndamseweg, Botterboulevard, Klipperkade, Schokkerkade en de Tjalkkade wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeers- en Vervoerplan (hierna: HVVP);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat de Spaarndamseweg gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg (50 km/h) waarbij de verkeersfunctie centraal staat;

dat ten oosten van de Spaarndamseweg het nieuwbouwproject genaamd ‘Land in Zicht’ is ontwikkeld;

dat in verband met dit project drie nieuwe wegen, Botterboulevard, Klipperkade en de Tjalkkade gerealiseerd zijn;

dat de Botterboulevard, Klipperkade en de Tjalkkade gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen (30 km/h) waarbij de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat naast voorgenoemde wegen een nieuw pad is gerealiseerd op de Schokkerkade bestemd voor fietsverkeer in twee richtingen;

dat dit pad de Botterboulevard met de Spaarndamseweg verbind voor het fietsverkeer;

dat de Botterboulevard, Klipperkade, Schokkerkade en de Tjalkkade te bereiken zijn via het kruispunt met de Spaarndamseweg;

dat ten tijde van de bouwwerkzaamheden van Land in Zicht tijdelijke verkeersmaatregelen zijn genomen, conform ‘Verkeersbesluit Land in Zicht – tijdelijke verkeersmaatregelen’, publicatiedatum d.d. 23 april 2013;

dat de bouwwerkzaamheden op Land in Zicht inmiddels zijn afgerond en dat hierdoor verkeersbesluit Land in Zicht – tijdelijke verkeersmaatregelen, d.d. 23 april 2013, van rechtswege komt te vervallen;

dat de tijdelijke verkeerstekens volgend uit dit verkeersbesluit dan ook worden verwijderd;

dat bij het kruispunt Spaarndamseweg/Schoterbrug een nieuwe aansluiting wordt gerealiseerd waardoor de wegen Botterboulevard, Klipperkade, Tjalkkade en Schokkerkade bereikbaar zijn;

dat op deze aansluiting haaientanden met het verkeersbord B6 worden geplaatst, waarbij bestuurders die zich bevinden op de aansluiting van Land in Zicht voorrang moeten verlenen op bestuurders die zich bevinden op de Spaarndamseweg;

dat op de Botterboulevard, nabij het kruispunt Spaarndamseweg/Schoterbrug een 30 km/h zone wordt aangewezen;

dat het plaatsen van verkeersborden A1 (zonale toepassing), zorgt voor een 30 km/h regime op de Botterboulevard, Klipperkade en de Tjalkkade;

dat het college van burgemeester en wethouders op 29 november 2012 een motie heeft overgenomen met de titel ‘Ahoy fietsers... Land in zicht’, waarin wordt opgeroepen tot de aanleg van een fietsstraat op het project Land in Zicht;

dat de gemeenteraad hiervoor op 21 november 2013 extra geld beschikbaar heeft gesteld ter dekking van de meerkosten van de asfaltverharding van de fietsstraat;

dat de Botterboulevard onderdeel is van het hoofdfietsnetwerk van de gemeente Haarlem en een voor fietsers aantrekkelijke fietsroute is in de richting van Spaarndam;

dat modelberekeningen op deze fietsroute een substantieel aandeel fietsers berekenen van rond de 3.000 fietsers per etmaal ten opzichte van circa 1.000 motorvoertuigen en fietsers hiermee op Botterboulevard de verwachte dominante groep van verkeersdeelnemers zullen zijn;

dat de verhouding 3 fietsers : 1 motorvoertuig ruimschoots voldoet aan de intensiteitskenmerken van het CROW/Fietsberaad die een ondergrens aanbeveelt van een verhouding 2:1 en een maximum van circa 2.000 motorvoertuigen per etmaal;

dat een fietsstraat conceptueel gekenmerkt wordt door een herkenbare hoofdfietsroute die in de voorrang is gelegd en waarop het autoverkeer ondergeschikt is aan het langzame verkeer, waarbij minimaal wordt voldaan aan 2.000 fietsers per etmaal en een vanzelfsprekend routeverloop;

dat het ontwerp en de omstandigheden voldoen aan de randvoorwaarden die aan een fietsstraat gesteld worden;

dat als gevolg hiervan in het verblijfsgebied een voorrangsregeling van kracht wordt waarbij bestuurders die zich bevinden op de Schokkerkade, de Tjalkkade en de Klipperkade voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Botterboulevard;

dat voorgenoemde voorrangsregeling wordt aangewezen middels verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 RVV 1990, ondersteund met haaientanden;

dat de Schokkerkade, tussen de Spaarndamseweg en de Botterboulevard is ingericht als fietspad in twee richtingen en wordt aangewezen met de verkeersborden G11 van bijlage 1 RVV 1990 ondersteund met onderbord met pijlsymbool omhoog/omlaag;

dat aan de noordzijde een fietspad is aangelegd, in noordelijke richting, welke aansluit op het kruispunt Spaarndamseweg, Jan Gijzenkade en Vondelweg;

dat voorgenoemde maatregel gerealiseerd kan worden door het plaatsen van verkeersbord G11 van bijlage 1 RVV 1990, aan de noordzijde van de Botterboulevard;

dat het hierdoor mogelijk is voor fietsers om via de Spaarndamseweg, Schokkerkade, Botterboulevard richting de Vondelweg te fietsen;

dat langs de oostzijde van de Spaarndamseweg, tussen de aansluiting met de Schokkerkade en de Schoterbrug, een fietspad in twee richtingen wordt gerealiseerd ter waarborging van de bereikbaarheid van het nieuwbouwproject Land in Zicht;

dat dit fietspad in twee richtingen wordt aangewezen middels de verkeersborden G11 van bijlage 1 RVV 1990 ondersteund met onderbord met pijlsymbool omhoog/omlaag;

dat nabij de oostkant van de Spaarndamseweg, nabij de aansluiting Schokkerkade, een ondersteunend bord C2 van bijlage 1 RVV 1990 wordt geplaatst om te voorkomen dat fietsverkeer in zuidelijke richting zijn weg vervolgt;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van verkeersborden A1 (zonale toepassing), B4, B5, B6, G11 van bijlage 1 RVV 1990 met de betreffende onderborden een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de gemandateerde van de politie geen noodzaak inziet van een fietsstraat maar hiermee instemt vanwege de aangenomen motie door de gemeenteraad van Haarlem;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersborden A1 begin en einde zone van bijlage 1 van het RVV 1990, een 30 km/h zone, in te stellen nabij de nieuwe toegangsweg van Land in Zicht, aan de oostkant van het kruispunt Spaarndamseweg/Schoterbrug, dat ingesteld wordt voor de Botterboulevard, Klipperkade en de Tjalkkade;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, met ondersteunende haaientanden, meerdere voorrangskruispunten in te stellen waarbij bestuurders die zich bevinden op de Schokkerkade, de Klipperkade en de Tjalkkade voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Botterboulevard;

  • -

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, met ondersteunende haaientanden, een voorrangskruispunt in te stellen waarbij bestuurders die zich bevinden op de aansluiting van het project Land in Zicht voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Spaarndamseweg;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord pijlsymbool omhoog/omlaag, een tweerichtingsfietspad aan te wijzen op de Schokkerkade, tussen het fietspad van de Spaarndamseweg en de Botterboulevard;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, een fietspad aan te wijzen ten noorden van de Botterboulevard, aan de oostkant van de Spaarndamseweg;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord pijlsymbool omhoog/omlaag, een tweerichtingsfietspad aan te wijzen aan de oostkant van de Spaarndamseweg, ter hoogte van de aansluiting met de Spaarnsdamseweg/Schokkerkade en de Spaarndamseweg/Schoterbrug.

Situatieschets

Aldus vastgesteld op 28 02 2017 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven