Verkeersbesluit Verkeersmaatregelen Plan de Remise Haarlem

Logo Haarlem

Nr. 2016/144799

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat Blauwe Tramstraat, Boogstraat, Brockwaystraat, Ceintuurbaan, Crossleystraat, Geweerstraat, Kogelstraat, Leylandstraat, Marconistraat en Remiseplantsoen gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat Blauwe Tramstraat, Boogstraat, Brockwaystraat, Ceintuurbaan, Crossleystraat, Geweerstraat, Kogelstraat, Leylandstraat, Marconistraat en Remiseplantsoen in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de wegen die hiervoor benoemd zijn wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat in het gebied - gelegen tussen de Stephensonstraat, Boogstraat, Geweerstraat, Leidsevaart, Edisonstraat, Teslastraat en Marconistraat - een woningbouwplan genaamd ‘de Remise’ wordt gerealiseerd;

dat hierbij uitvoering wordt gegeven aan het bestemmingsplan de Remise Haarlem, welke op 10 september 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld en het eerder vastgestelde Stedenbouwkundig Programma van Eisen de Remise 2012;

dat ten behoeve van de wegen in het plangebied ‘de Remise’ nieuwe straatnamen zijn vastgesteld door het college van Haarlem, te weten: Bijwagenstraat, Blauwe Tramstraat, Bolramerstraat, Brockwaystraat, Ceintuurbaan en Crossleystraat, Leylandstraat en Remiseplantsoen;

dat als gevolg van de realisatie plan ‘de Remise’ een aantal verkeersmaatregelen wordt getroffen waarvoor het nemen van een verkeersbesluit verplicht is;

dat de verkeerskundige ontsluiting van plan ‘de Remise’ plaatsvindt via de bestaande wegen: Boogstraat, Geweerstraat en Teslastraat en dat tevens een nieuwe aansluiting (genaamd Ceintuurbaan) wordt gerealiseerd tussen Geweerstraat/ Leylandstraat en Leidsevaart;

dat hierbij de verkeerscirculatie is aangepast op een manier dat de extra ritten, ten gevolge van de nieuwe woonwijk plan ‘de Remise’, op een zo goed mogelijke manier worden verdeeld over de bestaande en nieuwe wegen;

dat uit toetsing is gebleken dat de hoeveelheid autoverkeer in de omliggende straten in de toekomstige situatie nog steeds binnen voor erftoegangswegen gebruikelijke - en acceptabele - waardes valt;

dat de Geweerstraat, in de situatie voorafgaand aan Plan ‘de Remise’ een doodlopende weg was, ter hoogte van een punt gelegen 50 meter ten zuidwesten van kruispunt Geweerstraat – Kogelstraat;

dat de Geweerstraat in Plan ‘de Remise’ wordt opengesteld voor autoverkeer richting Ceintuurbaan en dat gezien de beperkte breedte van de straat is gekozen om een eenrichtingsweg - waarvan fietsers middels een onderbord worden uitgezonderd - in te stellen in zuidwestelijke richting;

dat de nieuwe verbindingsweg Ceintuurbaan tussen kruispunt Ceintuurbaan – Leylandstraat en de Leidsevaart wordt aangewezen als eenrichtingsweg in zuidoostelijke richting waarvan fietsers middels een onderbord worden uitgezonderd;

dat ten behoeve van de route van de vuilnisophaaldienst en nood- en hulpdiensten is gekozen om op Geweerstraat tussen Boogstraat en Kogelstraat de rijrichting te wijzigen dusdanig dat de eenrichtingsweg komende vanaf Pijlslaan en gaande richting de aansluiting Ceintuurbaan van kracht wordt;

dat door bovenstaande routewijziging op Geweerstraat een logische route ontstaat en draaien en keren niet nodig is wat gunstig is voor de verkeersveiligheid;

dat Teslastraat, ter hoogte van Marconistraat in de situatie voorafgaand aan Plan ‘de Remise’ een doodlopende weg was, waar alleen fietsers door konden rijden richting Stephensonstraat;

dat de bestaande knip voor autoverkeer - in de vorm van een 2 richtingen verplicht fietspad - op Marconistraat tussen de Teslastraat en de Stephensonstraat in plan de Remise wordt gehandhaafd;

dat de Marconistraat in plan ‘de Remise’ vanaf de aansluiting met Teslastraat wordt doorgetrokken via een weg genaamd Leylandstraat richting de aansluiting Ceintuurbaan en dat gezien de beperkte breedte van de Leylandstraat is gekozen om eenrichtingsweg - waarvan fietsers middels een onderbord worden uitgezonderd - in te stellen in oostelijke, dan wel noordoostelijke richting;

dat hiermee een route voor autoverkeer wordt gecreëerd vanaf de Leidsevaart via Edisonstraat, Teslastraat, via de Leylandstraat richting de aansluiting met Ceintuurbaan en verder richting Leidsevaart;

dat de Boogstraat, Geweerstraat, Kogelstraat zijn aangewezen als eenrichtingswegen waarvan (brom)fietsers middels onderborden van zijn uitgezonderd;

dat bromfietsers sinds de invoering van de maatregelen Bromfietsers Op de Rijbaan in 1999 zoveel mogelijk de regels volgen van het autoverkeer;

dat daarom de onderborden waaruit blijkt dat (brom)fietsers zijn uitgezonderd van de eenrichtingsweg worden vervangen door borden waaruit blijkt dat fietsers zijn uitgezonderd van de eenrichtingsweg;

dat het centrale middengebied van Plan ‘de Remise’ (Blauwe Tramstraat, Brockwaystraat en Crossleystraat) door middel van het plaatsen van borden G7 met daarboven de tekst: ‘zone’ als een voetgangerszone wordt aangeduid waar blijkens onderborden wordt aangegeven dat fietsers zijn toegestaan, tussen de aansluitingen op Boogstraat en Leylandstraat en de aansluitingen op Stephensonstraat en het kruispunt Ceintuurbaan;

dat het gedeelte van het voetgangersgebied Blauwe Tramstraat tussen Boogstraat en het Remiseplantsoen - en het gedeelte Crossleystraat tussen Leylandstraat en het Remiseplantsoen - wordt afgesloten door middel van beweegbare palen om autoverkeer fysiek te weren en dat hulpdiensten met een sleutel toegang hebben tot het voetgangersgebied dat achter de palen is gelegen;

dat om de eenrichtingsweg sluitend aan te duiden op Boogstraat bord eenrichtingsweg (C4) wordt geplaatst – en een onderbord waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn – en zo de eenrichtingsweg op Boogstraat sluitend aan te duiden op de aansluiting met de voetgangerszone;

dat op Boogstraat de eenrichtingsweg wordt aangepast – waarbij het bord C2 wordt verschoven over circa 20 meter in oostelijke richting - zodanig dat het voor motorvoertuigen komende vanaf Stephensonstraat mogelijk wordt om richting de parkeerkoffer tegenover Boogstraat 50 te kunnen bereiken;

dat om het tweerichtingen verkeer op Boogstraat mogelijk te maken aan de zuidzijde van de rijbaan Boogstraat een parkeerverbod wordt ingesteld tussen aansluiting Stephensonstraat en overzijde Boogstraat 50 door middel van gele onderbroken markering als bedoeld in artikel 24, lid 1 onder e van het RVV 1990;

dat de inrichting van dit gedeelte van de Boogstraat wordt aangepast, zodat duidelijk is waar parkeren al dan niet mag plaatsvinden;

dat met het instellen van het parkeerverbod op Boogstraat de doorgang voor voertuigen, op het moment dat auto’s elkaar tegelijkertijd passeren, voldoende kan worden gewaarborgd;

dat ten behoeve van de bevoorrading van de winkels, die grenzend aan plan ‘de Remise’ zijn gelegen, een route voor bevoorradend verkeer door het voetgangersgebied wordt ingesteld die het mogelijk maakt om vanaf Stephensonstraat via Brockwaystraat richting Remiseplantsoen in te rijden, te laden en lossen bij de winkels en uit te rijden via Ceintuurbaan richting Leidsevaart;

dat deze route wordt ingesteld door op Brockwaystraat - nabij de aansluiting met de Stephensonstraat - tevens een onderbord onder bord G7 met daarboven de tekst: ‘zone’ te plaatsen, waaruit blijkt dat laden en lossen is toegestaan tussen 7.00 en 11.00 uur;

dat op Leylandstraat een zevental parkeervakken op het trottoir worden gerealiseerd welke middels borden ‘parkeergelegenheid’ en onderborden met pijlen aangewezen worden als parkeergelegenheid;

dat het verblijfsgebied ‘de Remise’ zal worden aangeduid als 30 kilometer per uur zone en dat hiervoor tegelijkertijd een verkeersbesluit genomen wordt met kenmerk: 2016/144809 waarbij Leidsevaartbuurt - tussen het spoor Haarlem / Leiden, Pijlslaan, Leidsevaart en N208 - grotendeels wordt aangewezen als 30 kilometer per uur zone;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen/ verwijderen van de verkeersborden C2, C3, C4, E4, G7 met daarboven de tekst ‘zone’ en G8 met daarboven de tekst ‘einde zone’ van bijlage 1 van het RVV 1990 of het plaatsen/ verwijderen van onderborden onder de verkeersborden C2, C3, C4 en G7 met daarboven de tekst ‘zone’ van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen/ verwijderen van de verkeersborden C2, C3, C4, G7 met daarboven de tekst ‘zone’ van bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen of verwijderen van borden die de werkingssfeer onder de verkeersborden C2, C3, C4, G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 wijzigen een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregel.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het plaatsen van borden C4 en het verwijderen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijbehorende onderborden - en het plaatsen van onderborden waaruit blijkt dat fietsers zijn uitgezonderd op de eenrichtingsweg – de Geweerstraat tussen Boogstraat en de aansluiting op Ceintuurbaan aan te wijzen in zuidwestelijke richting;

  • -

    door middel van het plaatsen van borden C2 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 - en onderborden waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn - eenrichtingsweg in te stellen op Ceintuurbaan komende vanaf Geweerstraat en gaande richting Leidsevaart;

  • -

    door middel van het plaatsen van borden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 - en onderborden waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn – eenrichtingsweg in te stellen op Leylandstraat tussen aansluiting Teslastraat en Ceintuurbaan in oostelijke dan wel noordoostelijke richting;

  • -

    door middel van het vervangen van borden, waaruit blijkt dat (brom)fietsers uitgezonderd zijn door borden waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn onder borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 alleen fietsers uit te zonderen op de volgende eenrichtingswegen:

    • Geweerstraat tussen Pijlslaan en Boogstraat;

    • Boogstraat tussen Geweerstraat en Stephensonstraat;

    • Kogelstraat tussen de Leidsevaart en Geweerstraat;

  • -

    door middel van het verplaatsen van bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en onderbord waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn – de eenrichtingsweg op Boogstraat voor voertuigen, komende vanaf Geweerstraat en gaande richting Stephensonstraat, in te korten tot Boogstraat 50;

  • -

    door middel van het aanbrengen van een onderbroken gele streep, als bedoeld in artikel 24 lid 1 onder e van het RVV 1990, een parkeerverbod in te stellen aan de zuidzijde van de rijbaan Boogstraat tussen Stephensonstraat en Boogstraat 50;

  • -

    door middel van het plaatsen van borden G7 met daarboven de tekst: ‘zone’ en borden G8 met daarboven de tekst ‘einde zone’ van bijlage 1 van het RVV 1990 - en onderborden waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn – een voetgangerszone in te stellen op Blauwe Tramstraat, Brockwaystraat, Crossleystraat en Remiseplantsoen;

  • -

    door middel van het plaatsen van een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd laden en lossen 7.00 - 11.00 uur’ onder bord G7 met daarboven de tekst: ‘zone’ van bijlage 1 van het RVV 1990, bevoorradend verkeer toe te staan op de aangegeven tijden komende vanaf de Stephensonstraat het voetgangersgebied Brockwaystraat in te rijden richting Remiseplantsoen en na laden en lossen richting Ceintuurbaan en Leidsevaart te rijden.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven