Cusumsysteem Erkenninghouder APK 2017

Zoetermeer, 28 februari 2017

JBZ 2017/1223

De directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 37, van de Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK;

Besluit:

Artikel 1 definities

Voor de toepassing van deze regeling worden de begripsbepalingen van de Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK overgenomen.

Voorts wordt verstaan onder:

a. herkeuring:

steekproef als bedoeld in artikel 86, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, het deskundigenonderzoek als bedoeld in artikelen 90 en 91 van de Wegenverkeerswet 1994 alsmede onderzoeken door de politie of RDW;

b. cusumsysteem erkenninghouder:

het systeem van bonus- en strafpunten voor de erkenninghouder per keuringsplaats als bedoeld in artikel 37, van de Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK;

c. cusumbijdrage:

de bijdrage aan straf- en bonuspunten van een herkeuring;

d. cusumstand:

startwaarde vermeerderd met de som van bonus- en strafpunten van herkeuringen;

e. keuringseisen:

de permanente eisen als bedoeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen;

f. misser:

bij een herkeuring geconstateerd onjuist of vergeten afkeurpunt, adviespunt, reparatiepunt, reparatieadviespunt of opmerkingen inzake de uitvoering van een keuring als bedoeld in artikel 1 van de Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK;

g. gradatie:

kwalificatie van een misser uitgedrukt in strafpunten bij toepassing van de keuringseisen;

h. apert onveilig voertuig:

een voertuig met minimaal een misser gradatie 4 of 5 die direct gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid.

Artikel 2 toepassing

Het cusumsysteem Erkenninghouder APK wordt toegepast bij herkeuringen ten behoeve van het meten van de kwaliteit bij het toepassen van de keuringseisen.

Artikel 3 gradaties

  • 1. Gradaties worden ingedeeld in:

    • a. gradatie 1: een misser die de verkeersveiligheid indirect beïnvloedt, die 0,4 strafpunt oplevert;

    • b. gradatie 2: een lichte misser die 1,0 strafpunt oplevert;

    • c. gradatie 3: een geringe misser die 1,6 strafpunt oplevert;

    • d. gradatie 4: een ernstige misser die 3,3 strafpunten oplevert;

    • e. gradatie 5: een kritieke misser die 4,7 strafpunten oplevert;

  • 2. De cusumbijdrage wordt berekend aan de hand van:

    • a. een bonuspunt van 0,4 punt na een herkeuring zonder constateringen van missers,

    • b. totaal aantal strafpunten na een herkeuring met constateringen van missers.

Artikel 4 startwaarde

De erkenninghouder wordt geplaatst op een startwaarde van 3,0 punten:

  • a. na het verlenen van een erkenning;

  • b. als een cusumstand van 12 wordt bereikt of overschreden;

  • c. bij één afzonderlijke cusumbijdrage van 10 of hoger;

  • d. bij een apert onveilig voertuig.

Artikel 5 intrekking Cusumsysteem Erkenninghouder APK

Het Cusumsysteem Erkenninghouder APK van 27 mei 2009, Stcrt 2009, nr. 105 wordt ingetrokken met ingang van 1 april 2017.

Artikel 6 historie

  • 1. De voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling bestaande cusumstanden blijven in stand voor zover de cusumstand lager dan 3,0 punten is.

  • 2. De voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling bestaande cusumstanden die 3,0 punten of hoger zijn worden geplaatst op een startwaarde van 3,0 punten.

Artikel 7 ingangsdatum

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2017.

Artikel 8 citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Cusumsysteem Erkenninghouder APK 2017.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De directie van de RDW, A. van Ravestein Algemeen Directeur

TOELICHTING

In verband met de introductie van een nieuw risico gestuurd systeem van bonus en strafpunten wordt de oude regeling vervangen. De gevolgen voor de erkenninghouder van het leveren van onvoldoende kwaliteit zijn bekendgemaakt in de Toezichtbeleidsbrief Erkenninghouders RDW, bijlage Erkenninghouder APK. De regeling is afgestemd in het SO-APK.

De directie van de RDW, A. van Ravestein Algemeen Directeur

Naar boven