Regeling Cultuureducatie in het vmbo en het praktijkonderwijs

Het bestuur van stichting Fonds voor Cultuurparticipatie,

gelet op artikel 10, vierde lid van de Wet op het specifiek cultuurbeleid;

gelet op het Algemeen Subsidiereglement van het Fonds voor Cultuurparticipatie;

gelet op de overeengekomen samenwerking met het bestuur van het Prins Bernhard Cultuurfonds;

met goedkeuring van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 24 februari 2017;

besluit:

vast te stellen de Regeling Cultuureducatie in het vmbo en het praktijkonderwijs.

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Definities

a. Aanvrager:

de culturele instelling met rechtspersoonlijkheid zonder winstoogmerk die subsidie aanvraagt;

b. Adviescommissie:

een externe adviescommissie als bedoeld in artikel 8 van het Huishoudelijk Reglement van stichting Fonds voor Cultuurparticipatie;

c. Algemeen Subsidiereglement:

het Algemeen Subsidiereglement van stichting Fonds voor Cultuurparticipatie;

d. Awb:

de Algemene wet bestuursrecht;

e. Bestuur:

het bestuur van stichting Fonds voor Cultuurparticipatie;

f. Cultuureducatie:

activiteiten die gericht zijn op de kerndoelen en eindtermen van het leergebied kunst en cultuur, kunstvakken 1 (CKV) en eventueel keuzevakken beeldende vorming, muziek, dans en drama;

g. Doorlopende leerlijn:

een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden naar een einddoel. Doorlopende leerlijnen worden ontwikkeld om meer samenhang en continuïteit door leerjaren heen te geven.

h. Fonds voor Cultuurparticipatie:

Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie;

i. Praktijkonderwijs:

door het Ministerie van OCW bekostigd praktijkonderwijs;

j. Prins Bernhard Cultuurfonds:

Stichting Prins Bernhard Cultuurfonds;

k. Voortgezet speciaal onderwijs:

onderwijs als bedoeld in de Wet op de expertisecentra;

l. Vmbo:

door het ministerie van OCW bekostigd voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.

Artikel 2. Doel

Subsidie kan worden verstrekt voor het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten op het gebied van cultuureducatie gericht op de culturele ontwikkeling van leerlingen in het vmbo, het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.

Artikel 3. Waarvoor kan worden aangevraagd

  • 1. Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend door een culturele instelling voor het uitvoeren van een project met tenminste één school voor vmbo en/of praktijkonderwijs en/of voortgezet speciaal onderwijs

    • a. startend in het schooljaar 2017–2018; en

    • b. met een looptijd van minimaal twee en maximaal drie schooljaren, waarbij er gedurende ten minste twee schooljaren activiteiten plaatsvinden met leerlingen; en

    • c. waarbij innovatieve cultuur-educatieve activiteiten worden ontwikkeld en uitgevoerd door de culturele instelling in samenwerking met de onderwijsinstelling; en

    • d. dat aansluit bij het curriculum van de school en de expertise van de culturele instelling; en

    • e. waarbij gewerkt wordt aan borging in het schoolplan.

  • 2. Gehonoreerde aanvragers uit de subsidierondes van 2013 en 2015 kunnen slechts een aanvraag indienen als wordt aangetoond dat het plan een andere aanpak, dan wel een vervolgplan betreft.

Artikel 4. Weigeringsgronden

  • 1. Subsidie wordt geweigerd indien voor dezelfde activiteiten reeds subsidie is of zal worden verleend op grond van de Regeling op het specifiek cultuurbeleid, door het Fonds voor Cultuurparticipatie, of door één van de andere publieke cultuurfondsen.

  • 2. Subsidie wordt geweigerd voor activiteiten die ten tijde van de aanvraag reeds worden uitgevoerd.

  • 3. Het bestuur kan subsidie weigeren als een aanvrager in voorgaande jaren subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft ontvangen en niet of niet geheel heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

Artikel 5. Voorwaarden en beperkingen

  • 1. Uit de aanvraag moet blijken dat de onderwijsinstelling inhoudelijk betrokken is en financieel ten minste 10% bijdraagt aan de benodigde middelen voor het project.

  • 2. De subsidie bedraagt ten minste € 25.000,– en ten hoogste € 80.000,– per project.

  • 3. De subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie bedraagt niet meer dan 50% van de variabele projectkosten die relevant zijn in het licht van het doel van deze regeling.

  • 4. Maximaal 10% van de subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie mag worden ingezet voor materiaalkosten ten behoeve van het project.

Artikel 6. Subsidieplafond

Voor de uitvoering van deze regeling is in totaal € 1.700.000,– beschikbaar.

Artikel 7. Algemene verplichtingen

Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van het Algemeen Subsidiereglement geldt het volgende:

  • 1. De activiteiten dienen op zodanige wijze te worden gemonitord en geëvalueerd dat er tussentijds kan worden bijgestuurd en dat kan worden geleerd van de ervaringen die worden opgedaan.

  • 2. Daarnaast wordt er aangegeven op welke wijze de kennis en ervaring die is opgedaan met het project wordt gedeeld.

  • 3. Binnen zes weken na afloop van elk schooljaar in de projectperiode wordt een tussentijds evaluatieverslag ingediend waarin de voortgang ten opzichte van de doelstellingen wordt beschreven en eventuele aanpassingen in het plan aan bod komen.

HOOFDSTUK 2. AANVRAAGPROCEDURE

Artikel 8. Indieningstermijn

Aanvragen kunnen worden ingediend vanaf maandag 3 april 2017 13.00 uur tot maandag 6 februari 2018 13.00 uur.

Artikel 9. Indieningsvereisten

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend via de website van het Fonds middels een digitaal aanvraagformulier.

  • 2. Een aanvraag gaat ten minste vergezeld van een projectplan, een begroting en een samenwerkingsovereenkomst.

  • 3. Een onvolledige aanvraag wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 10. Beoordelingscriteria

  • 1. Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

    • a. culturele ontwikkeling van de leerling;

    • b. samenwerking tussen de culturele instelling en de onderwijsinstelling;

    • c. kwaliteit van de aanvraag.

  • 2. De aanvragen dienen op alle drie criteria voldoende te zijn beoordeeld.

Artikel 11. Verdeelsleutel

  • 1. Het bestuur verdeelt het beschikbare bedrag in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 2. In geval de subsidieaanvrager een onvolledige aanvraag heeft ingediend en krachtens artikel 4:5 van de Awb in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, geldt als datum en tijdstip van binnenkomst de datum en het tijdstip van ontvangst van de volledige aanvraag.

Artikel 12. Regionale spreiding

Bij de besluitvorming houdt het bestuur rekening met een evenwichtige spreiding over het land.

HOOFDSTUK 3. SLOTBEPALINGEN

Artikel 13. Algemeen Subsidiereglement

De bepalingen in het Algemeen Subsidiereglement zijn van overeenkomstige toepassing, tenzij in deze regeling anders is bepaald.

Artikel 14. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Deelregeling Cultuureducatie in het vmbo en het praktijkonderwijs.

Deze regeling is gepubliceerd in de Staatscourant van 7 maart 2017.

Het bestuur van stichting Fonds voor Cultuurparticipatie, J.J.K. Knol

TOELICHTING

Inleiding

In de periode 2013–2017 hebben het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Prins Bernhard Cultuurfonds een aantal projecten kunnen ondersteunen die ervoor gezorgd hebben dat er kwalitatief hoogwaardige activiteiten op het gebied van cultuureducatie voor het vmbo zijn ontwikkeld en uitgevoerd.

Uit de evaluatie blijkt dat de regeling in zijn opzet is geslaagd, maar dat er nog meer nodig is om cultuureducatie voor deze groep leerlingen verder te verbeteren, zodat hun culturele ontwikkeling blijvend wordt gestimuleerd. Nog steeds richten relatief weinig activiteiten van culturele instellingen zich op leerlingen in het vmbo.

Ook is gebleken dat er behoefte is de regeling open te stellen voor het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs. In aansluiting op de Gelijke Kansen Alliantie willen we het mogelijk maken dat ook deze leerlingen stappen kunnen zetten in hun culturele ontwikkeling. Door te stimuleren dat culturele instellingen en onderwijsinstellingen in co-creatie werken aan kwalitatief hoogwaardige cultuur-educatieve activiteiten werken we aan een optimale aansluiting bij de doelgroep die past bij het toekomstgericht onderwijs. Bovendien biedt de vernieuwing van de beroepsgerichte programma’s in het vmbo kansen om de positie van cultuureducatie hier te verstevigen.

Artikelsgewijs

Artikel 3.

  • 1a. Startend in het schooljaar 2017–2018: (voorbereidingen op) activiteiten vinden plaats in dit schooljaar, met dien verstande dat de uitvoering van activiteiten met leerlingen niet later start dan het schooljaar 2018–2019.

  • 1b. Gedurende minimaal twee schooljaren zijn er op regelmatige basis activiteiten met leerlingen.

  • 1c. Innovatieve cultuur-educatieve activiteiten worden ontwikkeld en uitgevoerd in co-creatie tussen onderwijsinstelling en culturele instelling: in het plan wordt rekening gehouden met een gelijkwaardige inbreng van deze partners. In de voorbereiding is overeenstemming bereikt over het gezamenlijke doel met het project. Het innovatieve karakter kan tot uiting komen in het product of het proces, gezien vanuit het perspectief van de school. Innovatief geeft aan dat er voor de onderwijsinstelling duidelijk sprake is van vernieuwing.

  • 1d. Het project moet aansluiten bij het curriculum van de school. In de aanvraag wordt beschreven welke visie, doorlopende leerlijn en activiteiten er reeds zijn op de school op het gebied van cultuureducatie en hoe het project hierbij past. De activiteiten moeten aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Hiervoor kan het model van authentieke kunsteducatie worden ingezet, waarbij er een verbinding wordt gemaakt tussen de leefwereld van de leerling, de professionele kunstwereld en de maatschappelijke context van beide domeinen.1 Het is positief als benoemd wordt hoe het project kan bijdragen aan de aansluiting met het primair onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en naschoolse activiteiten.

  • 2. De gehonoreerde aanvrager van een project uit de subsidieronde 2013 of 2015 toont onder andere aan dat het plan een vervolgplan is door te reflecteren op het voorgaande project en aan te geven op welke manier het nieuwe plan onderscheidend is.

Artikel 5.

  • 1. Uit de aanvraag moet blijken dat de onderwijsinstelling inhoudelijk betrokken is en bovendien moet de financiële bijdrage van ten minste 10% van totale begroting worden vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst.

  • 3. Bij de hoogte van de subsidie worden alleen variabele projectkosten in aanmerking genomen, dus geen vaste lasten van de organisatie zoals beheerlasten.

  • 4. Maximaal 10% van de subsidie van het Fonds wordt besteed aan materiaalkosten, zoals aanschaf van instrumenten.

Artikel 6.

Het subsidieplafond van € 1.700.000 is inclusief het beschikbaar gestelde bedrag van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Artikel 7.

  • 1. In de aanvraag wordt aangegeven op welke wijze het project wordt gemonitord en geëvalueerd. Vanuit het project worden vragen geformuleerd die hiervoor als basis dienen.

  • 2. Gedurende de projectperiode wordt het Fonds met een kort evaluatieverslag na elk schooljaar op de hoogte gehouden van de voortgang van het project. Aanpassingen in het projectplan kunnen door middel van dit verslag aan het Fonds worden voorgelegd.

Artikel 9.

Het projectplan van maximaal 5.000 woorden bevat ten minste de volgende onderdelen:

Inhoud, doelstellingen en doelgroep van het project
  • Beschrijf de inhoud, de doelstelling(en) en de opzet van het project.

  • Beschrijf de doelgroep(en) die aan het project gaan deelnemen (op leerlingen van welke leerwegen en profielen richten de activiteiten zich).

  • Geef aan wat het concrete eindresultaat van het project is.

  • Geef aan hoe het project past bij het curriculum van de school met een korte omschrijving van de school en de aangeboden leerwegen en profielen.

  • Geef aan op welke wijze het project wordt gemonitord en geëvalueerd.

Organisatorische werkwijze
  • Beschrijf de projectstructuur en de taak- en rolverdeling tussen culturele instelling en onderwijsinstelling.

  • Geef aan wat de planning is van het project.

  • De begroting is een bijlage bij de aanvraag, geef een overzicht van de inkomsten en uitgaven en maak een verbinding met de activiteiten in het projectplan.

  • Geef eventueel een toelichting op de samenwerkingsovereenkomst.

In de samenwerkingsovereenkomst worden afspraken vastgelegd tussen de culturele instelling en de school. Hierin is onder meer vastgelegd: het doel van de samenwerking, de projectduur en het inzetten van tijd en financiële middelen. Voor de samenwerkingsovereenkomst wordt het ter beschikking gestelde format gebruikt.

Artikel 10.

a. culturele ontwikkeling van de leerling

Bij dit criterium staat de leerling centraal. Er wordt getoetst of de leerling vaardigheden en kennis ontwikkelt om de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen.

Bij erfgoedprojecten gaat het om de historische kennis en vaardigheden die de leerling ontwikkelt. Daarnaast wordt gekeken naar de aansluiting op de andere kerndoelen of eindtermen.

Er wordt gelet op de aanwezigheid van de verschillende culturele competenties: het onderzoekend, creërend en reflecterend vermogen. In het project wordt een verbinding gelegd met de culturele omgeving en culturele uitingen. Bovendien moet het project aansluiten bij de leefwereld van de leerling.

Ook wordt gekeken naar de professionele kwalificaties van de artistieke en educatieve medewerkers die bij het project betrokken zijn.

b. samenwerking tussen culturele instelling en onderwijsinstelling

Bij de beoordeling van dit criterium wordt bekeken of uit de aanvraag blijkt dat er sprake is van gelijkwaardige samenwerking, waarbij door beide partners in co-creatie wordt gewerkt.

Er wordt gelet op de samenwerking tijdens de planvorming, de voorbereiding, de ontwikkeling en uitvoering van het project. Er wordt gekeken naar de taak- en rolverdeling tussen beide partners en de inzet tijdens de verschillende fasen van het project.

De afspraken in de samenwerkingsovereenkomst zijn onderdeel van de beoordeling. Het project moet aansluiten bij het curriculum van de school. Hiervoor wordt onder meer gelet op de onderwijsvisie van de school. Uit de aanvraag moet blijken dat er is nagedacht over een gezamenlijk doel waaraan het project een bijdrage levert.

c. kwaliteit van de aanvraag

Bij dit criterium wordt beoordeeld of de aanvraag een helder projectplan bevat met een duidelijke doelstelling, activiteiten die gericht zijn op het bereiken van het doel, een heldere en haalbare planning en een realistische begroting.

De hoogte van de subsidie dient in redelijke verhouding te staan tot de activiteiten waarvoor wordt aangevraagd.

De onderdelen van het plan laten een logische samenhang zien.

Er wordt op gelet of er in de aanvraag wordt beschreven wat de relevantie of noodzaak is van dit project voor de school en/of leerlingen van de betreffende school. In de omschrijving van de school is er aandacht voor het cultuur-educatieve programma en een aansluiting met de geplande activiteiten.

Daarnaast wordt gekeken naar de werkwijze van monitoring en evaluatie. Deze moet mogelijkheden bieden om het proces bij te sturen en inzicht geven in de resultaten van het project.

Artikel 11.

Het beschikbare subsidiebedrag wordt verdeeld op volgorde van ontvangst. Op basis van volgorde van binnenkomst (datum en tijdstip) worden de aanvragen opgenomen in een lijst. Een onvolledige aanvraag kan binnen een redelijke termijn worden aangevuld. De datum van aanvulling geldt dan als de datum van binnenkomst van de aanvraag.

Artikel 12.

Het Fonds bedoelt met een evenwichtige spreiding dat in iedere regio projecten worden uitgevoerd en zal hier rekening mee houden in de beoordeling. Het Fonds reserveert een budget van € 60.000 per provincie en het Caribisch deel van het Koninkrijk om ten minste één project per regio mogelijk te maken. Het budget dat per regio is gereserveerd valt per 1 november 2017 vrij aan het algemene budget als er per deze datum geen project is gehonoreerd in een bepaalde regio.


X Noot
1

Heijnen, E. Remixing the Art Curriculum: How Contemporary Visual Practices Inspire Authentic Art Education. (Doctoral Dissertation). Radboud University Nijmegen, 2015

Naar boven