Haarlemmermeer - verkeersbesluit –Hoofddorp- WoningbouwNassauparken parkeerverbodszone woningbouwTudorpark

Logo Haarlemmermeer

N ummer : X2016.29026

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

      • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.

      • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

De gemeente Haarlemmermeer realiseert in Hoofddorp het woningbouwplan Nassaupark. In 2016 zijn de eerste woningen opgeleverd. Totaal zullen circa 230 woningen worden gebouwd en een beperkt aantal kleinschalige voorzieningen. Ook liggen enkele bestaande recreatieve voorzieningen in het plangebied.

Het plan is gelegen op de locatie van het voormalige Sportpark waar Honkbalvereniging De Pioniers was gehuisvest, ten zuiden van de wijk Toolenburg-zuid. Het plan wordt op dit moment voor alle verkeer ontsloten via de Hoofdweg-Westzijde en de toegangsweg naar het voormalige sportpark. In een later stadium wordt de wijk voor alle verkeer ook verbonden met de hoofdstructuur van Tudorpark, de woonwijk die thans in aanbouw is en waarmee Nassaupark uiteindelijk een stedenbouwkundig geheel zal vormen. Voor (snor) fietsers en voetgangers zijn er nog twee verbindingen aan de noordzijde met de Maria Tesselschadelaan.

Alle wegen in het gebied zijn conform het Wegcategoriseringsplan 2015 ingericht als erftoegangsweg. Dit netwerk van erftoegangswegen gaat in de toekomst in het zuidwesten van de wijk over in het netwerk van erftoegangswegen van Tudorpark. Er geldt dus overal een maximumsnelheid van 30 km/h. Alle kruisingen in het gebied zijn gelijkwaardig op één uitzondering na: de reeds bestaande aansluiting met de Hoofdweg-Westzijde. Omdat hier een vrijliggend fietspad loopt en omdat op de Hoofdweg-Westzijde nog een maximumsnelheid geldt van 50 km/h is, wordt de bestaande voorrangsregeling in dit plan overgenomen.

Er geldt op de toegangsweg naar het resterende deel van het sportpark, nu dus tevens de toegangsweg naar de nieuwe woonbuurt, een éénzijdig parkeerverbod aan de noordzijde.

Omdat door de aanleg van de nieuwe woonwijk het verkeer zal toenemen wordt dit parkeerverbod omgezet in een parkeerverbodszone voor het hele plan Nassaupark. Ook wordt in de in aanbouw zijnde woonwijk Tudorpark een parkeerverbodszone ingesteld. Zo ontstaat als beide plannen zijn gerealiseerd en onderling verbonden zijn één parkeerverbodszone.

Ten behoeve van de bereikbaarheid van een haal- en brengparkje wordt een laad- en loshavenhaven aangelegd.

De maatregelen hebben tot doel het garanderen van een goede en heldere afwikkeling van het verkeer en worden getroffen vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en uniformiteit.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • -

    Het instellen van een 30 km/u zone in het woonwijkje (borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone) op de Hoofdweg, bij de aansluiting van de Hoofdweg-Westzijde.

  • -

    Het instellen van een parkeerverbodszone op de Hoofdweg, vanaf de aansluiting van de Hoofdweg op de Hoofdweg- Westzijde en daarmee geldende voor de hele woonbuurt Nassaupark (bord E1 zonaal RVV 1990).

  • -

    Het instellen van een parkeerverbodszone in de gehele toekomstige woonwijk Tudorpark vanaf de aansluiting van de wijkontsluitingsweg bij de Bennebroekerweg, gelijktijdig beginnende met de reeds bestaande 30 km/h zone. Bij het reeds gerealiseerde deelplan 1 worden herhalingsborden in beide richtingen geplaatst (bord E1 zonaal RVV 1990).

  • -

    Het aanwijzen van een laad- en loshaven nabij het brengparkje voor afval (2x bord E7 RVV 1990) aan de Hoofdweg ter hoogte van de watergang, circa een dertigtal meters oostelijk van de aansluiting van de Koningin Maximalaan.

  • -

    Het aanduiden van de fietsdoorsteek aan de noordwestzijde van het plan met de Maria Tesselschadelaan als verplicht fietspad (bord G11 RVV 1990):

Het fietspad wordt vanwege het bochtige verloop voorzien van asmarkering.

De fietsaansluiting aan de oostzijde betreft een bestaand fietspad. Er wordt daar een tweetal borden G11 RVV 1990 geplaatst. Tevens wordt hier een asmarkering aangebracht.

-Het aanduiden van de rijrichting ten opzichte van de middenberm in de Hoofdweg door het plaatsen van verkeerszuiltjes met de borden D2RO RVV 1990.

Motivering Wegenverkeerswet 1994:

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Artikel 2, lid 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Artikel 2, lid 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

  • Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform), de bereikbaarheid is gewaarborgd en de leefbaarheid wordt ondersteund.

Voorzieningen

De voorzieningen zijn vanuit twee richtingen bereikbaar en er zijn voldoende parkeerplaatsen aangelegd. Daarmee zijn de belangen van de voorzieningen gediend.

( Doorgaand ) verkeer.

De belangen van (doorgaand) verkeer worden licht geschaad vanwege de aanpassing van de maximumsnelheid in de woonwijk. De wegen zijn niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Doorgaand verkeer kan gebruik maken van de hoofdwegen die buiten het plangebied liggen. Het overige autoverkeer ondervindt slechts beperkte hinder van de lage snelheid omdat de afstanden binnen het woonwijkje klein zijn.

Bromfiets

De bromfiets wordt benadeeld ten opzichte van de fiets en snorfiets omdat deze weggebruiker, net als het autoverkeer, de Hoofdweg-Westzijde, de Bennebroekerweg of de IJweg moet gebruiken om de overige wijken van Hoofddorp te bereiken. Echter het tijdsverlies voor de bromfiets is beperkt. Het toewijzen van de verbindende fietspaden aan slechts fietsers en snorfietsers is in het belang van de veiligheid op deze paden en de veiligheid en leefbaarheid van de toeleidende woonstraten.

Fiets en snorfiets

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Er zijn twee fietsverbindingen aangelegd met de aanliggende buurt, waardoor de bereikbaarheid voor langzaam verkeer voldoende is.

H ulpdiensten Hulpdiensten ondervinden enige hinder van de inrichting van het verblijfsgebied. Er is echter een beperkt aantal drempels aangelegd en vrijwel alle bestemmingen zijn vanuit twee richtingen bereikbaar. Daarmee voldoet de bereikbaarheid van de wijk aan datgene wat algemeen gangbaar is in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom.

Openbaar vervo er

Er maakt geen openbaar vervoer gebruik van het gebied.

Parkeerders

Door het instellen van een parkeerverbodszone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. De verkeerssituatie wordt echter verduidelijkt en meer uniform gemaakt. De loopafstanden voldoen aan de CROW- norm en het aantal parkeerplaatsen voldoet in het woongedeelte aan de door de gemeente gestelde richtlijn. In het voorzieningengebied is het aantal parkeerplaatsen onderbouwd met behulp van verkeersonderzoek.

Door twee parkeerplaatsen aan te wijzen als laad- en loszone bij het brengparkje voor het brengen en ophalen van afval, worden de belangen van inwoners die hun afval komen brengen en de belangen van het afvalverwerkingsbedrijf gediend. Door deze maatregel worden de belangen van overige parkeerders licht geschaad maar deze hinder is beperkt omdat er in voldoende parkeerplaatsen is voorzien (zie voorgaande).

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer, bewoners en voorzieningen. De belangen van (doorgaand) verkeer worden geschaad door het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u. De belangen van parkeerders worden geschaad door het instellen van een parkeerverbodszone en het aanduiden van twee parkeerplaatsen als laad- en loszone bij het brengparkje. Ten opzichte van de belangen die met de maatregelen wel worden gediend weegt dit minder zwaar.

Voorbereiding en overleg

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 11 oktober 2016 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met nummer 2015-007-027 dd. 30-09-2016 en TBZ-CT-TSI-0020 d.d. 24-06-2014, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

  • 1.

    Het instellen van een 30 km/h zone voor de woonwijk Nassaupark in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV1990) met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/h zone" en "einde 30 km/h zone" in de Hoofdweg, bij de aansluiting van de Hoofdweg-Westzijde;

  • 2.

    Het intrekken van het huidige parkeerverbod aan de noordzijde van de toegangsweg naar het voormalige sportpark (Hoofdweg) door het verwijderen van borden conform model E1 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    Het instellen van een parkeerverbodszone in de woonwijk Nassaupark in Hoofddorp door het plaatsen van borden conform model E1 zonaal, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin zone" en "einde zone" op de Hoofdweg ter hoogte van de aansluiting op de Hoofdweg-Westzijde;

  • 4.

    Het instellen van een parkeerverbodszone in de woonwijk Tudorpark in Hoofddorp door het plaatsen van borden conform model E1 zonaal, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin zone" en "einde zone" bij het begin van de wijkontsluitingsweg ter hoogte van de aansluiting op de Bennebroekerweg;

  • 5.

    Het aanwijzen van een laad- en loshaven nabij het brengparkje voor afval op de Hoofdweg, door het plaatsen van borden conform model E7 uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de watergang, circa een dertigtal meters oostelijk van de aansluiting van de Koningin Maximalaan;

  • 6.

    Het aanduiden van de fietsdoorsteek aan de noordwestzijde van het plan met de Maria Tesselschadelaan als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 7.

    Het aanduiden van de rijrichting ten opzichte van de middenberm in de Hoofdweg door het plaatsen van verkeerszuiltjes met borden conform model D2RO RVV 1990 uit bijlage I van het RVV 1990;

8. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 23 februari 2017.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

 

 

de Teammanager Vakdisciplines a.i.

F. Veerman

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

Naar boven