30 km-zone en fietspad Nijverheidsweg weggedeelte Antoniuslaan - Veersedijk

Logo Hendrik-Ido-Ambacht

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht;

Overwegende dat

  • -

    in het coalitieprogramma van het huidige college van Burgemeester en Wethouders in het kader van een goede bereikbaarheid de doortrekking van de Antoniuslaan tot het Noordeinde als speerpunt is opgenomen;

  • -

    met onder meer het doortrekken van de Antoniuslaan een doelstelling uit de Structuurvisie wordt gehaald;

  • -

    de gemeenteraad op 6 juni in 2013 het raadsbesluit heeft genomen tot het vaststellen van de Stedenbouwkundige visie Antoniapolder Plus als kader voor verdere ontwikkeling van het gebied Antoniapolder Plus, en meer specifiek als onderdelen daarvan:

  • -

    het wijzigen van de verkeersstructuur door o.m. het aanleggen van een waterbusplein;

  • -

    het verlengen van de Antoniuslaan;

  • -

    het afwaarderen van de Nijverheidsweg;

  • -

    het college van B&W op 17 augustus 2016 op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) een omgevingsvergunning hebben verleend voor het doortrekken van de Antoniuslaan;

  • -

    deze omgevingsvergunning is verleend doordat de aanleg niet mogelijk was op basis van het geldende bestemmingsplan "Antoniapolder";

  • -

    met het doortrekken van de Antoniuslaan wordt voldaan aan de toekomstige voorkeursstructuur voor het gemeentelijk hoofdwegenstelsel, zoals aangegeven in het door de gemeenteraad in 2009 vastgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Hendrik-Ido-Ambacht;

  • -

    dat de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Antoniapolder en de nieuwbouwwijk De Volgerlanden in de afgelopen jaren is verbeterd door de aanleg van het Noordeinde;

  • -

    dat een directe verbinding tussen het Noordeinde en de dorpskern ontbreekt en dat met het doortrekken van de Antoniuslaan een belangrijke verbindingsweg wordt gecreëerd tussen het Noordeinde en het centrum van de gemeente;

  • -

    in het kader van reconstructiewerkzaamheden de inrichting van de Antoniuslaan en de Nijverheidsweg tussen de Veersedijk en de Noordeinde volledig wordt gewijzigd;

  • -

    bij de verkeersontwikkeling het een uitgangspunt is om een duurzaam veilige hoofdverkeersstructuur te ontwikkelen, waardoor een logische en veilige verkeersafwikkeling van de verkeersstromen wordt bereikt;

  • -

    na de ingebruikname van de verlengde Antoniuslaan de Nijverheidsweg wordt afgewaardeerd tot erftoegangsweg, met een daarbij behorende 30 km/uur inrichting;

  • -

    de Nijverheidsweg wordt voorzien van een vrijliggend dubbel bereden fietspad gelegen aan de zuidzijde van de Nijverheidsweg;

  • -

    een 30 km-zone een kleiner risico geeft op een ongeval, minder lawaai oplevert en een lagere uitstoot heeft en hiermee passend is binnen de wegenstructuur van Hendrik-Ido-Ambacht en bijdraagt aan het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmede het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • -

    dat dit besluit in verband met de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit is besproken met de politie Zuid-Holland-Zuid;

  • -

    daarbij overwegende, dat betreffende weggedeelten in beheer is bij de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht;

  • -

    het gewenst is het gedeelte Nijverheidsweg en het aansluitende weggedeelte van de Veersedijk tot aan de rotonde met Noordeinde-Jacobuslaan, aan te wijzen als 30 km/uur zone door:

    • -

      het plaatsen van borden A1-30 (zb) (begin 30 km-zone);

    • -

      het plaatsen van borden A1-30 (ze) (einde 30 km-zone);

    • -

      het aanbrengen van dubbele belijning ten behoeve van de poortconstructie;

  • -

    het gewenst is het gedeelte Nijverheidsweg, tussen de Antoniuslaan en Veersedijk, te voorzien van een vrijliggend dubbel bereden fietspad door:

    • -

      het plaatsen van borden G11 (verplicht fietspad) bij het begin van het fietspad;

    • -

      het plaatsen van borden G12 (einde verplicht fietspad) bij het einde van het fietspad;

    • -

      het plaatsen van borden B6 (verleen voorrang) en het aanbrengen van haaientandmarkering op alle aansluiting van het fietspad op de rijbaan.

  • -

    overwegende dat genoemde verkeersmaatregelen in het belang van de verkeersveiligheid zijn genomen;

  • -

    gelet op het bepaalde in artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, paragraaf 6 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (artikel 20 tot en met 27), alsmede op algemeen mandaatbesluit Hendrik-Ido-Ambacht 2015;

b e s l u i t e n:

  • a.

    het gedeelte Nijverheidsweg, tussen de Antoniuslaan en de aansluiting met de Veersedijk, en het aansluitende weggedeelte tot aan de rotonde Veersedijk-Jacobuslaan aan te wijzen als 30 km/uur zone;

  • b.

    dit aan te geven door de plaatsing van borden A1-30 (zb) en A1-30 (ze) en aanbrengen dubbele belijning ten behoeve van de poortconstructie, van bijlage I van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • c.

    het gedeelte Nijverheidsweg, tussen de Veersedijk tot de aansluiting met de Antoniuslaan, en gelegen aan de zuidzijde te voorzien van een vrijliggend dubbel bereden fietspad dit door de plaatsing van de borden G11 en G12;

  • d.

    dit aan te geven door de plaatsing van borden B6 (verleen voorrang) en het aanbrengen van haaientandmarkering op alle aansluitingen van het fietspad op de rijbaan.

een en ander zal geschieden overeenkomstig bijlage I, II en artikel 66 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, 1 februari 2017

Namens hen,

A.M.J. Luijten

afdelingshoofd Beheer Openbare Ruimte

Bijlage I Aansluiting Nijverheidsweg – Veersedijk

Bijlage I I Kruispunt Nijverheidsweg – Antoniuslaan

Naar boven