Aanwijzen 2e oplaadplaats voor elektrische voertuigen in Stationsstraat in Geldrop

Logo Geldrop-Mierlo

 

Het college van Burgemeester en Wethouders

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding

 

In 2015 is er in het kader van de Brabantse pilot publieke laadinfrastructuur, in het begin van de Stationsstraat in Geldrop een laadpaal geplaatst. Deze laadpaal wordt veel gebruikt, waardoor er vanuit de omgeving verschillende signalen zijn gevonden dat men vaak moet wachten om van de laadplek gebruik te kunnen maken. Dit beeld wordt bevestigd door de verbruikscijfers, die voor deze paal in 2016 boven de 2000kWh uit is gekomen.

 

Huidige situatie:

 

In de huidige situatie is er ter hoogte van Stationsstraat 3 een laadpaal aanwezig, waarbij bij één parkeervak een bord model E04 is geplaatst om aan te geven dat deze parkeerplaats is gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen.

Naast de laadpaal is nog een tweede parkeervak aanwezig, maar dit is een openbare parkeerplaats.

 

Gewenste situatie:

 

Het is de bedoeling om het bestaande bord model E04 zodanig te verplaatsen, dat het bord direct achter de bestaande laadpaal en daarmee precies op de grens van beide parkeervakken wordt gesitueerd. Het onderbord zal worden aangevuld met twee pijlen, die aangeven dat aan beide zijden van de laadpaal geparkeerd mag worden om elektrische auto’s op te laden. Hiermee wordt aan de geconstateerde behoefte aan oplaadplaatsen voor elektrische auto’s tegemoet gekomen.

 

Relevant in deze is dat er in het kader van de Brabantse pilot publieke laadinfrastructuur reeds is gesproken dat er bij veel gebruikte laadpalen een tweede parkeerplaats kan worden gereserveerd. Hierbij is de norm gesteld op een verbruik van minimaal 2000kWh op jaarbasis. Op deze locatie is hier sprake van.

 

Hiermee vervalt wel een extra openbare parkeerplaats, terwijl er in het centrum van Geldrop de nodige parkeerdruk is. Dit wordt echter acceptabel geacht, gelet op het belang dat wordt gehecht aan het beschikbaar stellen van voldoende oplaadplaatsen, zodat steeds meer autogebruikers gebruik maken van deze schone brandstof.

 

Juridisch kader

 

Op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

 

Afstemming politie

 

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 14 februari 2017 hierover een positief advies heeft afgegeven met de aantekening dat handhaving en toezicht op het juiste gebruik op de twee aangewezen parkeerplaatsen door de afdeling handhaving van de gemeente Geldrop-Mierlo wordt uitgevoerd.

 

Het besluit is op 16 februari 2017 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 22 februari 2017 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

 

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanwijzen 2e oplaadplaats Stationsstraat (tekeningnummer VKB2017-03)’ d.d. 9 februari 2017.

 

Motivering / Belangenafweging

 

Motivering wegenverkeerswet

 

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Doelstelling

 

De maatregel beoogd de goede doorstroming van het verkeer te bevorderen, zodat gebruikers van elektrische auto’s in staat worden gesteld hun auto tijdig op te laden.

 

Belangenafweging

 

Het reserveren van een extra laadplek voor elektrische auto’s houdt in dat er een openbare parkeerplaats komt te vervallen. Dit is in dit geval gewenst omdat, ondanks de aanwezige parkeerdruk (vanwege de ligging nabij het centrum van Geldrop), het belang dat wordt gehecht aan het beschikbaar stellen van voldoende oplaadplaatsen, zodat steeds meer autogebruikers gebruik maken van deze schone brandstof, in deze zwaarder wordt gevonden.

 

 

BESLUIT

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanwijzen 2e oplaadplaats Stationsstraat, VKB2017-03, d.d. 9 februari 2017:

 

  • 1.

    Het (ver)plaatsen van het bord model E04 met een onderbord met de tekst ‘Opladen elektrische auto’ en twee pijlen, tussen de twee parkeerplaatsen bij de laadpaal ter hoogte van Stationsstraat 3 te Geldrop, om aan te geven dat deze parkeerplaats gereserveerd is voor het opladen van elektrische voertuigen.

Namens deze,

Gabriel van Houtert

senior cluster Ontwerp

 

 

Rechtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

ul hier de tekst van het bezwaarschrift in]

Naar boven