Gemeente Nuth - Verkeersbesluit – Sanering verkeersborden - Wijnandsrade (incl. Brommelen en Swier)

Logo Nuth

Z.16569 INT.17826

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nuth;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit , ben ik bevoegd dit verkeersbe s l uit te nemen.

Inleiding

De ambitie van de gemeente Nuth is om minder borden in het straatbeeld te hebben. In de loop van de jaren is namelijk een veelvoud aan verkeersborden ontstaan. Het gevolg is dat er zoveel borden staan dat de belangrijkste niet meer opvallen en er onduidelijke situaties zijn ontstaan voor de weggebruiker. Door middel van een sanering van verkeersborden wil de gemeente tot een minimum aan borden komen, waarbij gegarandeerd is dat de verkeersdeelnemers aan de inrichting van de weg kunnen herkennen wat er van ze verlangd wordt. Onnodige borden worden gesaneerd en foutieve borden worden aangepast.

Overwegingen

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De overbodige borden in Wijnandsrade zijn allen verkeerskundig beoordeeld. Voor een groot aantal verkeersborden geldt dat de bebording overbodig is omdat uit het wegbeeld ter plaatse al blijkt wat het gewenste verkeersgedrag is.

Er is kritisch gekeken naar de eenrichtingswegen. Daar waar tweerichtingenverkeer geen problemen zal opleveren worden de betreffende borden gesaneerd.

De geslotenverklaring voor vrachtauto’s op de Swierderkerkweg is overbodig omdat de Swiederkerkweg geen doorgaande route is. Het doorgaande verkeer rijdt over de Bongard – Allee.

Een voetpad wordt niet als zodanig aangeduid als het duidelijk een trottoir betreft.

Een vrijliggend pad ter hoogte van een komgrens over een zeer kort stuk weg wordt niet aangewezen als een verplicht brom/fietspad.

Doelstelling

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Motivering

In een aantal straten van de gemeente Nuth is het gewenst om overbodige verkeersborden te verwijderen. Voor het saneren van verkeersborden zijn saneringsrichtlijnen opgesteld. Aan de hand van deze richtlijnen zijn de betreffende verkeersborden allen verkeerskundig beoordeeld. Voor een groot aantal verkeersborden geldt dat de bebording overbodig is omdat uit het wegbeeld ter plaatse al blijkt wat het gewenste verkeersgedrag is. In sommige gevallen gaat het om een foutief geplaatst bord. Door het verwijderen van overbodige borden wordt een verkeersveilige, eenduidige en begrijpelijke verkeersinfrastructuur gerealiseerd, waarbij de overgebleven verkeersmaatregelen door de weggebruikers worden begrepen en als noodzakelijk worden geaccepteerd. Verder wordt met het saneren van borden de horizonvervuiling tegengegaan, de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd en wordt bespaard op het beheer en onderhoud van borden.

Belangenafweging

Het belang van de vrijheid van verkeer blijft bestaan. Het betreft veelal overbodig of foutief geplaatste borden.

Gehoord

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer zijn de onderhavige verkeersmaatregelen besproken met de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregelen.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuth besluit:

  • Door het verwijderen van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Pijlsstraat wordt de eenrichtingsweg opgeheven.

  • Door het verwijderen van de borden C7 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Swierderkerkweg wordt de geslotenverklaring voor vrachtauto’s opgeheven;

  • Door het verwijderen van de borden G7 van Bijlage I van het RVV 1990 worden de volgende paden niet meer aangeduid als voetpad:

  • Het pad evenwijdig aan de Uitleggersweg;

  • Het Grenspad;

  • Het pad dat loopt tussen Hellebroekerweg pand 25 en Hellebroekerweg pand 27;

  • Het pad tussen de Panhuysstraat en de Opfergeltstraat;

  • Het pad langs de Bongerd ter hoogte van de komgrens;

  • Door het verwijderen van de borden G12a en G12 van Bijlage I van het RVV 1990 worden de volgende vrijliggende paden niet meer aangeduid als verplicht fiets/bromfietspad:

  • Het pad ter hoogte van de komgrens op de Bongard;

  • Het pad ter hoogte van de komgrens op de Molenweg.

3 januari 2017, Nuth

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nuth, namens deze,

I.M.N. Nijsten

Coördinator Cluster Beheer Openbare Ruimte

Mededelingen

Publicatie

De bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt, overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW, op 5 januari 2017 in de Staatscourant. Daarnaast ligt het verkeersbesluit gedurende zes weken voor een ieder ter inzage bij afdeling Wonen & Bouwen (aan het loket).

Bezwaar

Tegen dit besluit kan op grond van de Algemene wet Bestuursrecht, binnen zes weken, ingaande de dag nadat het besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant, een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient tenminste de volgende gegevens te bevatten: naam en adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; de gronden voor het bezwaar. Zo mogelijk dient een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar zich richt, te worden bijgevoegd.

Het bezwaarschrift dien te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Nuth, postbus 22000, 6360 AA Nuth.

Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift bij de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven