Wijziging voorrangsituatie Industrieweg als gevolg van onttrekking weg aan openbaarheid

Logo Geldrop-Mierlo

 

Het college van burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding

 

Het bedrijventerrein De Smaale in Mierlo wordt in diverse deelprojecten gerevitaliseerd. Eén van de deelprojecten is de aanleg van een nieuwe verbindingsweg Tramweg – Industrieweg. Hierdoor wordt het mogelijk dat een deel van de bestaande lus in de Industrieweg aan de openbaarheid wordt onttrokken. Dit is mogelijk, omdat alle gronden en opstallen aan weerszijden van dit deel van de Industrieweg in bezit zijn van het bedrijf GNT. Het betreffende deel van de Industrieweg wordt onderdeel van het bedrijfsterrein van GNT, waardoor zij hun bedrijf een stuk doelmatiger kunnen inrichten. Het onttrekken van dit deel van de lus in de Industrieweg aan de openbaarheid houdt ook in dat de verkeersituatie wijzigt.

 

 

 

Huidige verkeersituatie

 

In de huidige situatie geldt op dit deel van de Industrieweg een snelheidsregime van 30km/h. Ook wordt aangegeven dat het op de doorgaande Industrieweg geldende parkeerverbod niet van kracht is in dit deel van de lus in de Industrieweg. Verder geldt er, komende vanuit de lus, een voorrangsituatie ten opzichte van de doorgaande Industrieweg.

 

Gewenste verkeersituatie

 

Het onttrekken van dit deel van de Industrieweg aan de openbaarheid houdt in dat er niet meer sprake is van een openbare weg, maar van een eigen weg op een bedrijfsterrein. In de toekomst zullen er een tweetal poorten worden geplaatst, zodat de weg als nieuwe toegangsweg naar het bedrijfsterrein van GNT gaat functioneren.

 

 

Dit houdt in dat de aansluiting op de doorgaande Industrieweg gehandhaafd blijft, maar verandert van een voorrangskruising naar een uitritconstructie. Dit houdt ook in dat de trottoirband, die al langs de doorgaande Industrieweg aanwezig is, wordt doorgetrokken. Wel wordt de trottoirband verlaagd aangelegd. Daarnaast wordt in het eerste deel van de uitrit klinkers aangebracht, zodat het duidelijk is voor de weggebruikers, dat er sprake is van een uitrit. Bij andere bedrijven langs de doorgaande Industrieweg zijn soortgelijke uitritconstructies aanwezig.

 

 

Gelet op deze nieuwe uitritconstructie kunnen de bestaande verkeersborden vervallen, zoals het voorrangsbord, de 30km/h zone en de parkeerverbodszone. Deze borden zullen worden verwijderd. Dit geldt ook voor de haaientanden.

 

 

Juridisch kader

 

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

 

 

Afstemming politie

 

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie. De politie heeft op 1 februari 2016 te kennen gegeven dat de voorgestelde maatregelen en de daarbij gewenste verkeersituatie duidelijk zijn omschreven. Zij komen overeen met soortgelijke uitritconstructies bij andere bedrijven langs de (doorgaande) Industrieweg. Zij kunnen met het besluit instemmen.

 

 

Dit verkeersbesluit is op 18 februari 2016 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 24 februari 2016 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

 

 

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Wijziging voorrangssituatie Industrieweg als gevolg van onttrekking aan openbaarheid (tekeningnummer VKB2016-02)’ d.d. 27 januari 2016.

 

 

Motivering / Belangenafweging

 

Motivering wegenverkeerswet

 

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

 

Doelstelling

 

De maatregelen zijn nodig om duidelijk te maken dat de voormalige openbare weg nu een privéweg is en een uitrit betreft van een bedrijfsterrein. Dit verhoogt de veiligheid van het verkeer en zorgt voor een goede doorstroming van het verkeer.

 

 

Belangenafweging

 

Het laten vervallen van de 30km/h zone en de voorrangsregeling wordt passend geacht, gelet op het eveneens genomen besluit dit deel van de Industrieweg aan de openbaarheid te onttrekken. De weg kan nu alleen nog gebruikt worden door personeel van GNT. Hierdoor is het niet meer nodig om aanvullende regels te stellen inzake de aan te houden snelheid, omdat er geen openbare belangen meer in het geding zijn. In de nieuwe situatie is er sprake van een uitritsituatie, zodat de voorrangsregeling geen toegevoegde waarde meer heeft.

 

 

 

 

BESLUIT

 

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeerstekens en -borden verwijderd worden op de volgende locaties (conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘‘Wijziging voorrangssituatie Industrieweg als gevolg van onttrekking aan openbaarheid (tekeningnummer VKB2016-02)’ d.d. 27 januari 2016)’:

  • 1.

    Het verwijderen van het bord model B06 en bijbehorende haaientanden aan het eind van de lus in de Industrieweg, om aan te geven dat er geen sprake meer is van een voorrangskruising;

  • 2.

    Het verwijderen van het bord model E01 (ze) en E01 (zb) aan het eind van de lus in de Industrieweg, omdat er, gelet op de gewijzigde functie van dit deel van de Industrieweg, er geen noodzaak meer is om ter plaatse het eind / begin van de parkeerverbodszone in de doorgaande Industrieweg aan te geven;

  • 3.

    Het verwijderen van de borden model A01 (30zb) en A01 (30ze) aan het eind van de lus in de  Industrieweg, om aan te geven dat er geen sprake meer is van een 30km/h zone.

 

Geldrop-Mierlo, 18 februari 2016

Namens deze,

Gabriel van Houtert

Senior Ontwerp

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Rechtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

Naar boven