Autorisatiebesluit Politie, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 19 december 2014

Kenmerk: 2014-0000675384

In het verzoek van 18 november 2013, 2014-000067681, heeft de korpschef namens de politie verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de uitvoering van de politietaak.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. politie:

de politie, bedoeld in artikel 1, onder b, van de Politiewet 2012;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens;

j. de afnemersindicatie:

de coderingen die de politie aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;

k. de spontane verstrekking van gegevens:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder a, van het Besluit BRP;

l. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

m. een actueel gegeven:

een gegeven dat overeenkomstig de systeembeschrijving als actueel gegeven in de basisregistratie personen is vermeld;

n. een infrastructurele wijziging:

een wijziging van de Categorie Verblijfplaats die overeenkomstig de systeembeschrijving wordt beschouwd als een infrastructurele wijziging;

o. het Agentschap BPR:

het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

p. de politietaak:

het in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, bedoeld in artikel 3 van de Politiewet 2012;

q. het vreemdelingentoezicht:

het toezicht op de naleving van de wettelijke voorschriften met betrekking tot vreemdelingen, bedoeld in artikel 47, eerste lid en onder a, van de Vreemdelingenwet 2000;

r. de taken van de landelijke eenheden:

de taken, bedoeld in artikel 42, eerste lid en onder a, b en c, van de Politiewet 2012;

s. de politietaken van de Koninklijke marechaussee:

de politietaken, bedoeld in artikel 4 van de Politiewet 2012.

Paragraaf 2. De spontane verstrekking van gegevens aan de politie

Artikel 2

  • 1. Zodra de afnemersindicatie bij de persoonslijst van een ingeschrevene is opgenomen worden aan de politie eenmaal de gegevens verstrekt die zijn opgenomen in bijlage I bij dit besluit voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene.

  • 2. Indien een gegeven dat is opgenomen in bijlage I op de persoonslijst van een ingeschrevene wordt gewijzigd, verwijderd of opgenomen en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij deze persoonslijst is vermeld, krijgt de politie deze wijziging, verwijdering of opname van het gegeven verstrekt.

  • 3. De verstrekking bevat bij de wijziging van een gegeven het gegeven zoals dit luidde voor de wijziging en het gegeven zoals dit luidt na de wijziging. Bij een verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven. Bij een eerste opneming van een gegeven op de persoonslijst bevat de verstrekking het opgenomen gegeven. De verstrekking bevat tevens het administratienummer van de ingeschrevene, dat als actueel gegeven op de persoonslijst is vermeld.

  • 4. De verstrekking aan de politie naar aanleiding van de wijziging van het administratienummer van de ingeschrevene bevat een set identificerende gegevens en de ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon. De verstrekking vindt plaats overeenkomstig hetgeen is bepaald in de systeembeschrijving.

Artikel 3

  • 1. De afnemersindicatie wordt op verzoek van de politie bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen. De politie verzoekt slechts om de opneming indien de spontane verstrekking van gegevens over de ingeschrevene noodzakelijk is voor:

    • a. het uitvoeren van de politietaak en het verzoek gericht is op het verkrijgen van informatie over de ingeschrevene ten opzichte van wie de politietaak wordt uitgevoerd.

    • b. het uitvoeren van het vreemdelingentoezicht en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de ingeschrevene ten opzichte van wie het vreemdelingentoezicht wordt uitgevoerd.

    • c. het uitvoeren van de taken van de landelijke eenheden, zolang het verzoek gericht is op het verkrijgen van informatie over de ingeschrevene ten opzichte van wie de taken van de landelijke eenheden worden uitgevoerd.

  • 2. De afnemersindicatie wordt niet bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen, indien de afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene is vermeld.

Artikel 4

  • 1. De afnemersindicatie wordt op verzoek van de politie verwijderd als aanduiding bij de persoonslijst van een ingeschrevene. De politie verzoekt in ieder geval om de verwijdering, indien de spontane verstrekking van gegevens over de ingeschrevene niet of niet meer noodzakelijk is voor de taken genoemd in artikel 3, eerste lid, onder a, b en c.

  • 2. In afwijking van het eerste lid verzoekt de politie niet om de verwijdering, indien ten behoeve van de Koninklijke marechaussee de spontane verstrekking van gegevens over de ingeschrevene noodzakelijk is voor het uitvoeren voor de politietaken van de Koninklijke marechaussee en het verzoek van de Koninklijke marechaussee gericht is op het verkrijgen van informatie over de ingeschrevene ten opzichte van wie de politietaken van de Koninklijke marechaussee worden uitgevoerd.

Paragraaf 3. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de politie

Artikel 5

  • 1. Aan de politie wordt op haar verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit.

  • 2. De politie verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de taken genoemd in artikel 3, eerste lid, onder a, b en c.

  • 3. Aan de politie worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de politie bij haar verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage II bij dit besluit.

Paragraaf 4. De verstrekking van adresgegevens op verzoek aan de politie

Artikel 6

  • 1. Aan de politie wordt op haar verzoek een gegeven als opgenomen in bijlage I bij dit besluit verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van iedere ingeschrevene van wie de actuele adresgegevens in Nederland, die op de persoonslijst zijn opgenomen overeenkomen met:

    • a. een in het verzoek aangegeven adres, of

    • b. het actuele adres dat op de persoonslijst van een in het verzoek aangegeven ingeschrevene is opgenomen.

  • 2. De politie verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage I bij dit besluit indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de taken genoemd in artikel 3, eerste lid, onder a, b en c.

  • 3. Aan de politie worden slechts gegevens verstrekt, indien de gegevens waarvan de politie in haar verzoek gebruik heeft gemaakt zijn opgenomen in bijlage I bij dit besluit.

Paragraaf 5. Overige verstrekkingen aan de politie

Artikel 7

  • 1. Indien de gegevensverstrekking die op grond van dit besluit aan de politie dient plaats te vinden niet of op onjuiste wijze is geschied, wordt dit overeenkomstig hetgeen hierover is geregeld in de systeembeschrijving hersteld. Indien de afnemersindicatie ten onrechte niet bij een persoonslijst is geplaatst, ten onrechte is verwijderd of ten onrechte niet is verwijderd wordt dit hersteld overeenkomstig hetgeen hierover is bepaald in de systeembeschrijving.

  • 2. Indien een verstrekking aan de politie op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek. Indien de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld worden tevens gegevens over het begin, de wijziging of de beëindiging van het onderzoek zelf verstrekt.

  • 3. Indien aan de politie gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

  • 4. De verstrekking van gegevens aan de politie die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.

  • 5. Bij de afvoering van een persoonslijst uit de basisregistratie personen worden aan de politie, indien de code “fout” als omschrijving reden opschorting bijhouding op de persoonslijst is vermeld en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld, de volgende gegevens verstrekt:

    • a. A-nummer persoon;

    • b. omschrijving reden opschorting bijhouding;

    • c. datum opschorting bijhouding.

Paragraaf 6. De verzending en de ontvangst van berichten

Artikel 8

Indien als gevolg van infrastructurele wijzigingen aan de politie op grond van dit besluit gegevens moeten worden verstrekt, kan de politie met het Agentschap BPR overeenkomen dat de gegevens niet worden verstrekt. De overeenstemming tussen het Agentschap BPR en de politie wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 9

Nadat schriftelijke overeenstemming is bereikt met het Agentschap BPR kan de politie gebruik maken van een alternatief medium als bedoeld in de systeembeschrijving bij verstrekking van gegevens als bedoeld in paragraaf 2 in geval van verstrekking van gegevens als gevolg van infrastructurele wijzigingen.

Paragraaf 7. Slotbepalingen

Artikel 10

  • 1. De politie verstrekt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de politie;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de politie;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de politie.

Artikel 11

  • 1. Indien aan de politie gegevens van een ingeschrevene worden verstrekt op basis van dit besluit, wordt hierover geen informatie verstrekt aan de ingeschrevene.

  • 2. Het Agentschap BPR draagt er zorg voor dat slechts daartoe bevoegde functionarissen informatie kunnen verkrijgen over de verstrekking van gegevens aan de politie op basis van dit besluit.

Artikel 12

Het besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 7 februari 2014, 2014-0000780775, wordt ingetrokken.

Artikel 13

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 19 december 2014

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, G.M. Keijzer-Baldé Directeur Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I

Bijlage bij 2 artikel van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

04

NATIONALITEIT

   

04.05.10

Nationaliteit

04.65.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

06.08.20

Plaats overlijden

06.08.30

Land overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.10

Functie adres

08.10.20

Gemeentedeel

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

BIJLAGE II

Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

01.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn

01.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn

01.82.10

Gemeente waar de gegevens over persoon aan het document ontleend zijn

01.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over persoon ontleend zijn

01.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon

   

51

PERSOON

   

51.01.10

A-nummer persoon

51.01.20

Burgerservicenummer persoon

51.02.10

Voornamen persoon

51.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

51.02.40

Geslachtsnaam persoon

51.04.10

Geslachtsaanduiding

51.61.10

Aanduiding naamgebruik

51.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn

51.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn

51.82.10

Gemeente waar de gegevens over persoon aan het document ontleend zijn

51.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over persoon ontleend zijn

51.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon

   

02

OUDER1

   

02.01.10

A-nummer ouder1

02.01.20

Burgerservicenummer ouder1

02.02.10

Voornamen ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

02.03.20

Geboorteplaats ouder1

02.03.30

Geboorteland ouder1

02.04.10

Geslachtsaanduiding ouder1

02.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder1

02.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn

02.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn

02.82.10

Gemeente waar de gegevens over ouder1 aan het document ontleend zijn

02.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over ouder1 ontleend zijn

02.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder1

   

52

OUDER1

   

52.01.10

A-nummer ouder1

52.01.20

Burgerservicenummer ouder1

52.02.10

Voornamen ouder1

52.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

52.02.40

Geslachtsnaam ouder1

52.03.10

Geboortedatum ouder1

52.03.20

Geboorteplaats ouder1

52.03.30

Geboorteland ouder1

52.04.10

Geslachtsaanduiding ouder1

52.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder1

52.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn

52.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn

52.82.10

Gemeente waar de gegevens over ouder1 aan het document ontleend zijn

52.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over ouder1 ontleend zijn

52.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder1

   

03

OUDER2

   

03.01.10

A-nummer ouder2

03.01.20

Burgerservicenummer ouder2

03.02.10

Voornamen ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

03.03.20

Geboorteplaats ouder2

03.03.30

Geboorteland ouder2

03.04.10

Geslachtsaanduiding ouder2

03.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder2

03.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn

03.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn

03.82.10

Gemeente waar de gegevens over ouder2 aan het document ontleend zijn

03.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over ouder2 ontleend zijn

03.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder2

   

53

OUDER2

   

53.01.10

A-nummer ouder2

53.01.20

Burgerservicenummer ouder2

53.02.10

Voornamen ouder2

53.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

53.02.40

Geslachtsnaam ouder2

53.03.10

Geboortedatum ouder2

53.03.20

Geboorteplaats ouder2

53.03.30

Geboorteland ouder2

53.04.10

Geslachtsaanduiding ouder2

53.62.10

Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder2

53.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn

53.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn

53.82.10

Gemeente waar de gegevens over ouder2 aan het document ontleend zijn

53.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over ouder2 ontleend zijn

53.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder2

   

04

NATIONALITEIT

   

04.05.10

Nationaliteit

04.63.10

Reden opname nationaliteit

04.64.10

Reden beëindigen nationaliteit

04.65.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.82.10

Gemeente waar de gegevens over nationaliteit aan het document ontleend dan wel afgeleid zijn

04.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over nationaliteit ontleend dan wel afgeleid zijn

04.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Nationaliteit

   

54

NATIONALITEIT

   

54.05.10

Nationaliteit

54.63.10

Reden opname nationaliteit

54.64.10

Reden beëindigen nationaliteit

54.65.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

54.82.10

Gemeente waar de gegevens over nationaliteit aan het document ontleend dan wel afgeleid zijn

54.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over nationaliteit ontleend dan wel afgeleid zijn

54.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Nationaliteit

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.01.20

Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.20

Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.30

Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner

05.04.10

Geslachtsaanduiding echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.06.20

Plaats huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.06.30

Land huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.07.20

Plaats ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.07.30

Land ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.07.40

Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.15.10

Soort verbintenis

05.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn

05.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn

05.82.10

Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn

05.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn

05.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

   

55

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

55.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

55.01.20

Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.20

Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.30

Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner

55.04.10

Geslachtsaanduiding echtgenoot/geregistreerd partner

55.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.06.20

Plaats huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.06.30

Land huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

55.07.20

Plaats ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

55.07.30

Land ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

55.07.40

Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

55.15.10

Soort verbintenis

55.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn

55.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn

55.82.10

Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn

55.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn

55.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

06.08.20

Plaats overlijden

06.08.30

Land overlijden

06.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over overlijden ontleend zijn

06.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over overlijden ontleend zijn

06.82.10

Gemeente waar de gegevens over overlijden aan het document ontleend zijn

06.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over overlijden ontleend zijn

06.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.69.10

Gemeente waar de persoonskaart zich bevindt

07.70.10

Indicatie geheim

07.87.10

PK-gegevens volledig meegeconverteerd

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

08.10.10

Functie adres

08.10.20

Gemeentedeel

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

08.14.10

Land vanwaar ingeschreven

08.14.20

Datum vestiging in Nederland

08.72.10

Omschrijving van de aangifte adreshouding

08.75.10

Indicatie document

08.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfplaats

   

58

VERBLIJFPLAATS

   

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

58.10.10

Functie adres

58.10.20

Gemeentedeel

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.15

Naam openbare ruimte

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.11.60

Postcode

58.11.70

Woonplaatsnaam

58.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

58.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

58.12.10

Locatiebeschrijving

58.13.10

Land adres buitenland

58.13.20

Datum aanvang adres buitenland

58.13.30

Regel 1 adres buitenland

58.13.40

Regel 2 adres buitenland

58.13.50

Regel 3 adres buitenland

58.14.10

Land vanwaar ingeschreven

58.14.20

Datum vestiging in Nederland

58.72.10

Omschrijving van de aangifte adreshouding

58.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfplaats

   

09

KIND

   

09.01.10

A-nummer kind

09.01.20

Burgerservicenummer kind

09.02.10

Voornamen kind

09.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.40

Geslachtsnaam kind

09.03.10

Geboortedatum kind

09.03.20

Geboorteplaats kind

09.03.30

Geboorteland kind

09.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn

09.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn

09.82.10

Gemeente waar de gegevens over kind aan het document ontleend zijn

09.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over kind ontleend zijn

09.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Kind

   

59

KIND

   

59.01.10

A-nummer kind

59.01.20

Burgerservicenummer kind

59.02.10

Voornamen kind

59.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

59.02.40

Geslachtsnaam kind

59.81.10

Registergemeente akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn

59.81.20

Aktenummer van de akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn

59.82.10

Gemeente waar de gegevens over kind aan het document ontleend zijn

59.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over kind ontleend zijn

59.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Kind

   

10

VERBLIJFSTITEL

   

10.39.10

Aanduiding verblijfstitel

10.39.20

Datum einde verblijfstitel

10.39.30

Ingangsdatum verblijfstitel

10.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfstitel

   

60

VERBLIJFSTITEL

   

60.39.10

Aanduiding verblijfstitel

60.39.20

Datum einde verblijfstitel

60.39.30

Ingangsdatum verblijfstitel

60.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfstitel

   

11

GEZAGSVERHOUDING

   

11.32.10

Indicatie gezag minderjarige

11.33.10

Indicatie curateleregister

11.82.10

Gemeente waar de gegevens over gezagsverhouding aan het document ontleend zijn

11.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over gezagsverhouding ontleend zijn

11.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Gezagsverhouding

   

61

GEZAGSVERHOUDING

   

61.32.10

Indicatie gezag minderjarige

61.33.10

Indicatie curateleregister

61.82.10

Gemeente waar de gegevens over gezagsverhouding aan het document ontleend zijn

61.82.30

Beschrijving van het document waaraan de gegevens over gezagsverhouding ontleend zijn

61.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Gezagsverhouding

   

12

REISDOCUMENT

   

12.35.10

Soort Nederlands reisdocument

12.35.20

Nummer Nederlands reisdocument

12.35.30

Datum uitgifte Nederlands reisdocument

12.35.40

Autoriteit van afgifte Nederlands reisdocument

12.35.50

Datum einde geldigheid Nederlands reisdocument

12.35.60

Datum inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument

12.35.70

Aanduiding inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument

12.36.10

Signalering met betrekking tot verstrekken Nederlands reisdocument

12.82.10

Gemeente waar het paspoortdossier zich bevindt

12.82.30

Beschrijving dossier waarin de aanvullende paspoortgegevens zich bevinden

12.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Reisdocument

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De spontane verstrekking van gegevens

Met behulp van de spontane verstrekking van gegevens kan een afnemer zijn eigen bestand actueel houden. De afnemer wordt met behulp van deze gegevensverstrekking op de hoogte gehouden van mutaties in de gegevens van de personen die tot de doelgroep van de afnemer behoren. Om de spontane verstrekking mogelijk te maken moeten de persoonslijsten van deze personen worden gemarkeerd. De markering vindt plaats door het opnemen van de afnemersindicatie van de afnemer bij de betreffende persoonslijst.

De spontane verstrekking betreft een vastgestelde (sub)set van gegevens van een persoonslijst. Zodra de afnemersindicatie van een afnemer bij een persoonslijst is geplaatst krijgt deze afnemer eenmalig de gehele set gegevens verstrekt. Hierna krijgt de afnemer, indien een van de in de set opgenomen gegevens wijzigt, het oude en het nieuwe gegeven verstrekt. Bij opname van een gegeven bevat de verstrekking het nieuwe gegeven, bij verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven.

Afnemersindicaties kunnen op drie verschillende wijzen bij een persoonslijst worden geplaatst. In de eerste plaats op verzoek van een afnemer. Ten tweede door middel van een selectie: eenmalig of periodiek worden afnemersindicaties geplaatst bij persoonslijsten die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Ten derde door middel van sleutelrubrieken, waarbij een afnemersindicatie bij de persoonslijst wordt opgenomen indien een bepaald gegeven op de persoonslijst van een persoon wordt opgenomen of gewijzigd en de desbetreffende persoonslijst na die wijziging of opneming aan één of meer gestelde voorwaarden voldoet.

De afnemersindicatie wordt niet bij een persoonslijst geplaatst als dezelfde afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst is opgenomen.

In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen. Dit betekent dat de afnemer de verplichting heeft de eerder geplaatste afnemersindicatie te laten verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historische aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan.

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

De adresverstrekking op verzoek

Op verzoek worden gegevens verstrekt van alle personen die op dat moment zijn ingeschreven op een bepaald adres in Nederland. In het verzoek kan worden aangegeven welk adres het betreft. Echter, in het verzoek kunnen in plaats van het adres ook gegevens van een ingeschrevene worden opgenomen. De gegevensverstrekking bevat dan de gegevens van alle personen die op dat moment op hetzelfde adres zijn ingeschreven als de (in het verzoek aangeduide) ingeschrevene. De set gegevens die mag worden opgevraagd is opgenomen in het autorisatiebesluit.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Ook kan voorkomen dat afnemersindicaties ten onrechte zijn verwijderd of niet zijn opgenomen. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd. Tevens worden de ontbrekende afnemersindicaties (opnieuw) geplaatst of verwijderd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

Een persoonslijst die ten onrechte in de basisregistratie personen is opgenomen, wordt afgevoerd. Bij afvoering worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst en het administratienummer van de ingeschrevene verstrekt.

3. De verzending en ontvangst van berichten

Onder infrastructurele wijziging wordt verstaan een gemeentenaamswijziging, een samenvoeging van gemeenten, een opdeling van een gemeente in een aantal nieuwe gemeenten of een gemeentedeelwijziging. Door een infrastructurele wijziging kan een groot aantal persoonslijsten gewijzigd worden met als gevolg dat aan de afnemer gegevens worden verstrekt. Het is mogelijk dat de afnemer geen behoefte heeft aan de ontvangst van deze gegevens of deze gegevens op andere wijze verstrekt wenst te krijgen. Om de verstrekking van overbodige gegevens te voorkomen, maakt het besluit het mogelijk dat overeengekomen wordt dat deze gegevens niet of op andere wijze worden verstrekt.

Over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met Agentschap BPR.

4. Geheime gegevensverstrekking

Op basis van dit besluit vindt de gegevensverstrekking plaats onder een zogenoemd geheim regime.

Geheime gegevensverstrekking

In het geval van geheime gegevensverstrekking wordt van deze verstrekking geen aantekening gehouden. In het Besluit BRP is bepaald van welke verstrekkingen geen aantekening wordt gehouden in verband met de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing of vervolging van strafbare feiten. In dat geval is in het autorisatiebesluit geregeld dat over deze gegevensverstrekking geen informatie wordt gegeven aan de ingeschrevene.

5. De politie

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de politie. De politie is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP

5.1. Taken van de politie

Op 1 januari 2013 is de Politiewet 2012 in werking getreden. De politiewet 2012 voorziet in de vorming van een landelijk politiekorps, in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Politiewet 2012 aangeduid als “politie”. De politie staat onder leiding en beheer van de korpschef. De politie is een publiekrechtelijke rechtspersoon en wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door de korpschef.

De politie heeft, ingevolge artikel 3 van de Politiewet 2012, “tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.”

Daarnaast is de politie belast met het toezicht op de naleving van de wettelijke voorschriften met betrekking tot vreemdelingen op grond van artikel 47 van de Vreemdelingenwet 2000.

Ten slotte voorziet artikel 42 van de Politiewet in landelijke eenheden voor specialistische of landelijke taken. De landelijke eenheden zijn de opvolger van het Korps landelijke politiediensten, zoals dat bestond onder de Politiewet 1993. De landelijke eenheden zijn belast met de volgende taken:

  • de landelijke en specialistische uitvoering van politietaken, in samenwerking met de regionale eenheden van de politie, de Koninklijke marechaussee, bijzondere opsporingsdiensten en buitengewoon opsporingsambtenaren;

  • het verzamelen, registreren, bewerken, beheren, analyseren en verstrekken van informatie en het verrichten van andere ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van de landelijke en specialistische uitvoering van politietaken en de andere bij de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde betrokken instanties, alsmede de internationale uitwisseling van informatie en de landelijke voorlichting aan particulieren;

  • het waken over de veiligheid van leden van het koninklijk huis en andere door de Minister van Veiligheid en Justitie aangewezen personen.

5.2. Wijzen van verstrekken aan de politie

De politie krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de politie vindt plaats door middel van spontane verstrekking, gegevensverstrekking op verzoek en de verstrekking van adresgegevens op verzoek. Tot de doelgroep van de politie behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De spontane verstrekking van gegevens aan de politie

De politie krijgt de gegevens die zijn opgenomen in bijlage I spontaan verstrekt. De afnemersindicaties kunnen worden geplaatst op verzoek.

De afnemersindicaties kunnen worden geplaatst op verzoek. De politie kan afnemersindicaties plaatsen bij persoonslijsten van ingeschrevenen, indien de verstrekking van gegevens van die persoonslijsten noodzakelijk is in verband met de uitvoering van bestuurstaken die bij of krachtens verschillende wetten aan de politie zijn opgedragen. De bijbehorende doelgroep bestaat uit:

  • personen ten opzichte van wie de politietaak wordt uitgevoerd;

  • personen ten opzichte van wie het vreemdelingentoezicht wordt uitgevoerd;

  • personen ten opzichte van wie de taken van de landelijke eenheden worden uitgevoerd.

In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet of niet meer behoort tot de doelgroep van de politie of de politie de taak waarvoor de gegevens verstrekt worden niet meer uitvoert, dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene de afnemersindicatie van de politie niet meer voor te komen. Dit betekent dat de politie dient te verzoeken de eerder bij de persoonslijst geplaatste afnemersindicatie te verwijderen. De politie verzoekt echter niet om verwijdering indien de spontane verstrekking van gegevens van de persoonslijst nog noodzakelijk is voor het uitvoeren van de politietaken van de Koninklijke marechaussee, die voor die politietaken gebruik maakt van dezelfde autorisatietabelregel als de politie.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de politie

De politie mag tevens op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II bij dit besluit. De politie mag gegevens opvragen over dezelfde groepen personen die genoemd zijn bij spontane verstrekking van gegevens.

Adresverstrekking op verzoek aan de politie

De politie kan tevens gegevens verstrekt krijgen van personen die op hetzelfde adres zijn ingeschreven als de in het verzoek aangeduide ingeschrevene. De politie is alleen bevoegd om gegevens te verzoeken, indien deze noodzakelijk zijn in verband met taken genoemd in artikel 6 van dit besluit en ten minste een van de personen die op dat adres ingeschreven is een persoon is zoals genoemd in dat artikel. De politie verzoekt slechts om de gegevens die zijn aangegeven in bijlage I.

5.3. Toelichting te verstrekken gegevens

Categorie 01 en 51 Persoon

De politie dient de identiteit van de betrokkenen vast te kunnen stellen. De politie krijgt hiertoe de identificerende gegevens uit categorie 01 van de persoonslijst van de ingeschrevene verstrekt, waaronder het burgerservicenummer en het A-nummer. De politie kan het burgerservicenummer verwerken op grond van artikel 10 van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer. Het burgerservicenummer en het A-nummer worden gebruikt om de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen aan elkaar te koppelen en tot de juiste persoon te herleiden. Gegevens uit categorie 01 dienen tevens om de ingeschrevene op de juiste wijze aan te kunnen schrijven.

Categorie 02 en 52 Ouder 1, categorie 03 en 53 Ouder 02

Aan de hand van de gegevens uit categorie 02 en 03 kan de politie vaststellen wie de ouders van de ingeschrevene zijn. Dit kan onder meer van belang zijn wanneer de ingeschrevene minderjarig is.

Categorie 04 en 44

Aan de hand van de gegevens uit deze categorie kan de politie vaststellen of de ingeschrevene de Nederlandse nationaliteit heeft of een andere nationaliteit bezit. Tevens kan de politie vaststellen of de ingeschrevene de Nederlandse nationaliteit heeft verloren en om welke reden dat is gebeurt. Daarnaast kan de politie vaststellen of de ingeschrevene op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander behandeld wordt, of dat door de rechter is vastgesteld dat de persoon niet de Nederlandse nationaliteit bezit.

Categorie 05 en 55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

De politie heeft gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap uit de categorieën 05 en 55 van de persoonslijst van de ingeschrevene nodig om vast te kunnen stellen of de ingeschrevene getrouwd, dan wel geregistreerd partner is. Daarnaast gebruikt de politie de gegevens uit de categorieën 05 en 55 om de ingeschrevene die getrouwd of partners is, op de juiste wijze aan te kunnen schrijven. Aan de hand van de gegevens “datum sluiting”, “aanduiding naamgebruik”, “geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner” en “datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.

Categorie 06 Overlijden

De politie krijgt het gegeven “Datum overlijden” uit categorie 06 van de persoonslijst van de ingeschrevene verstrekt om vast te kunnen stellen of de ingeschrevene nog in leven is.

Categorie 07 Inschrijving

De politie krijgt het gegeven “Indicatie geheim” uit categorie 07 van de persoonslijst van de ingeschrevene verstrekt. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan derden, dan wel aan kerken. Indien dit het geval is, kan de politie aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

Categorie 08 en 58 Verblijfplaats

Gegevens uit de categorieën 08 en 58 van de persoonslijst van de ingeschrevene worden verstrekt ten behoeve van de correspondentie met de ingeschrevene. De politie krijgt van de ingeschrevene die in het buitenland woont ook het adres in het buitenland verstrekt. De politie krijgt het adres in het buitenland alleen op verzoek verstrekt.

Categorie 09 en 59 Kind

Aan de hand van gegevens uit de categorieën 09 en 59 kan de politie vaststellen of de ingeschrevene kinderen heeft.

Categorie 10 en 60 Verblijfstitel

Aan de hand van gegevens uit de categorieën 10 en 60 kan de politie vaststellen welke verblijfstitel de ingeschrevene heeft, wanneer de verblijfstitel is ingegaan en beëindigd.

Categorie 11 en 61 Gezagsverhouding

Aan de hand van de categorieën 11 en 61 kan de politie vaststellen of de ingeschrevene onder gezag valt van ouders of voogd, of onder curatele is gesteld.

Categorie 12 Reisdocument

Aan de hand van de gegevens in categorie 12 kan de politie vaststellen of de ingeschrevene in het bezit is van een Nederlands of buitenlands reisdocument, dan wel een Nederlandse identiteitskaart. Aan de hand van deze categorie is ook vast te stellen of een reisdocument van de ingeschrevene is vermist of ingehouden. Tevens is aan de hand van deze categorie vast te stellen of er een reisdocument van de ingeschrevene in opgenomen in het register paspoortsignaleringen dat wordt bijgehouden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De gegevensset die de politie op verzoek kan vragen is ruimer dan de spontane set. De reden hiervoor is dat de politie op verzoek gericht afzonderlijke gegevens kan opvragen die voor een specifieke situatie noodzakelijk zijn.

5.4. Bijzonderheden aangaande de politie

De autorisatietabelregel van de politie wordt tevens gebruikt door de Koninklijke marechaussee ten behoeve van de politietaken van de Koninklijke marechaussee.

6. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de politie tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in haar taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de politie om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de politie.

7. Wijzigingen

Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van 7 februari 2014, 2014-0000780775, ingetrokken. Deze intrekking is het gevolg van het verwijderen van de gegevens 12.35.80 Lengte houder en 13.37.10 Aanduiding bezit buitenlands reisdocument in verband met de inwerkingtreding van het Logisch Ontwerp GBA 3.9.

8. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van Agentschap BPR, www.bprbzk.nl.

Naar boven