Gemeente Enschede, verkeersbesluit, het instellen van een busbaan en fietsstroken

Logo Enschede

Datum:12 februari 2016

Kenmerk: V-2016-0102

Burgemeester en Wethouders van Enschede

Gelet op

Het bepaalde in artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), waarbij hun college bevoegd is verklaard tot het nemen, wijzigen en intrekken van besluiten en maatregelen als bedoeld in artikel 15 van de WVW;

Overwegende

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Belangenafweging en motivering

Uit het oogpunt van:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • -

    het beschermen van de weggebruikers en passagiers

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

is het gewenst om:

  • 1.

    Een geslotenverklaring uitgezonderd lijnbussen in te stellen bij de entree van de busbaan in de as van de Hengelosestraat, op het gedeelte tussen de aansluiting met de Alleeweg en Goolkatenweg, door het plaatsen van verkeersbord C01 met onderbord (uitgezonderd lijnbussen) ondersteund met de markering ‘lijnbus’;

  • 2.

    Een gebod voor alle bestuurders in te stellen om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de Hengelosestraat ter hoogte van de aansluiting met de Alleeweg en Goolkatenweg, door het plaatsen van verkeersbord D02;

  • 3.

    De haltevoorziening voor de aanwezige (lijn)bus op te heffen op de Hengelosestraat, bij de Alleeweg en Ledeboerpark, door verkeersbord L03 te verwijderen;

  • 4.

    Een haltevoorziening in te stellen op de Hengelosestraat bij de haltevoorzieningen aan weerszijden van de rijbaan tussen de aansluitingen met de Pijlhovestraat (zuidzijde) en Slagmanpad (noordzijde) door het plaatsen van verkeersborden L03;

  • 5.

    Het besluit in te trekken dat dit zich hier een vrij liggend verplicht fietspad bevindt, langs de noordzijde van de Hengelosestraat, op het gedeelte tussen de aansluiting met de Roessinghsbleekweg en het Slagmanpad, door het verwijderen van de verkeersborden G11;

  • 6.

    Een fietsstrook in te stellen aan de noordzijde van de Hengelosestraat, op het gedeelte tussen de aansluiting met de Roessingsbleekweg en Slagmanpad, door het aanbrengen van fietssymbolen en bijbehorende markering.

Overwegingen

Het deel van de Hengelosestraat tussen de Goolkatenweg en de Alleeweg wordt heringericht. Tegelijkertijd wordt een in het midden van de straat een in één richting te berijden busbaan aangelegd, die uitsluitend bedoeld is voor lijnbussen, ten behoeve van de verkeersveiligheid van al het verkeer en de bereikbaarheid en doorstroming van het openbaar vervoer.

De busbaan is enkel toegankelijk voor lijnbussen, dat bij elke entree is aangeduid middels verkeersbord C01 met daarbij het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen’, ondersteund met markering ‘lijnbus’ op het wegdek. Deze maatregel wordt tevens ondersteund door de aanwezige borden D2 die het gebod aangeven voor alle overige bestuurders het bord, en dus de busbaan, voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

De busbaan wordt verhoogd aangelegd. Hiermee wordt oponthoud en botsingen voorkomen doordat geen andere weggebruikers dan lijnbussen zich op deze baan bevinden.

De bushaltes ter hoogte van de aansluiting met de Pijlhovestraat en Slagmanpad worden voorzien van bord L03 ter aanduiding van de haltevoorziening.

In de huidige situatie bevinden zich aan de noordzijde van de Hengelosestraat een smalle strook verhaarding tussen de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer en het verplichte, deels vrijliggende, fietspad. Deze smalle strook wordt als parkeerstrook gebruikt gebruikt, waarbij auto half op het naastliggende fietspad staan. Vanwege beschikbare ruimte en uit oogpunt van verkeersveiligheid is er voor gekozen om een parkeerstrook naast het trottoir aan te brengen en de fietsers over een brede fietsstrook naast de parkeerstrook af te wikkelen. Daarmee zijn fietsers beter in beeld bij afslaande en oprijdende automobilisten naar en van uitritten en zijwegen.

De fietsstrook wordt ingesteld om een eigen en veilige infrastructuur voor fietsers te bieden. De fietsstrook wordt door middel van een onderbroken streep (1-1) en fietssymbolen gemarkeerd en is voorzien van een rood oppervlak. Bij een onderbroken streep mogen overige bestuurders op de fietsstrook komen, die bijvoorbeeld in de naastgelegen parkeerplaatsen willen parkeren, mits zij de fietser en bestuurder van een gehandicaptenvoertuig niet hinderen dan wel in gevaar brengen.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover d.d. 3 december 2015 een positief advies uit.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

  • 1.

    Een geslotenverklaring uitgezonderd lijnbussen in te stellen bij de entree van de busbaan in de as van de Hengelosestraat, op het gedeelte tussen de aansluiting met de Alleeweg en Goolkatenweg, door het plaatsen van verkeersbord C01 met onderbord (uitgezonderd lijnbussen) ondersteund met de markering ‘lijnbus’;

  • 2.

    Een gebod voor alle bestuurders in te stellen om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de Hengelosestraat ter hoogte van de aansluiting met de Alleeweg en Goolkatenweg, door het plaatsen van verkeersbord D02;

  • 3.

    De haltevoorziening voor de aanwezige (lijn)bus op te heffen op de Hengelosestraat, bij de Alleeweg en Ledeboerpark, door verkeersbord L03 te verwijderen;

  • 4.

    Een haltevoorziening in te stellen op de Hengelosestraat bij de haltevoorzieningen aan weerszijden van de rijbaan tussen de aansluitingen met de Pijlhovestraat (zuidzijde) en Slagmanpad (noordzijde) door het plaatsen van verkeersborden L03;

  • 5.

    Het besluit in te trekken dat dit zich hier een vrij liggend verplicht fietspad bevindt, langs de noordzijde van de Hengelosestraat, op het gedeelte tussen de aansluiting met de Roessinghsbleekweg en het Slagmanpad, door het verwijderen van de verkeersborden G11;

  • 6.

    Een fietsstrook in te stellen aan de noordzijde van de Hengelosestraat, op het gedeelte tussen de aansluiting met de Roessingsbleekweg en Slagmanpad, door het aanbrengen van fietssymbolen en bijbehorende markering.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede en moet de volgende elementen bevatten:

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • -

    een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen is gericht;

  • -

    de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • -

    uw handtekening;

  • -

    kopie van dit besluit

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Aldus vastgesteld op 12 februari 2016

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

G.van Buren,

hoofd afdeling Vergunningen

 

Plaats in de advertentietekst onder de kop:

D Verkeersbesluiten

Onder Noord

De tekst

-Hengelosestraat, deel Goolkatenweg en Olieslagweg (V-2016-0102): het instellen van een busbaan en fietsstroken (besluit genomen d.d. 12 februari 2016)

Naar boven