Verkeersbesluit instellen blauwe zone parkeerterrein Jordanlaan-Beethovenlaan

Logo Zeist

Ons kenmerk: 0167834

Datum 9 februari 2016

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de teammanager Beheer openbare ruimte.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft positief geadviseerd op het verkeersbesluit.

Motivering

Het parkeerterrein aan de Jordanlaan/Beethovenlaan is deels in eigendom van de gemeente Zeist, deels in particulier eigendom. In de huidige situatie worden de parkeerplaatsen grotendeels gebruikt door langparkeerders, waardoor er voor kortparkeerders/bezoekers van de aangrenzende bedrijven/woningen vaak geen parkeerplaats vrij is.

Om tegemoet te komen aan de vraag naar kortparkeerplaatsen, stelt de gemeente Zeist een parkeerschijfzone (‘blauwe zone’) voor een periode van maximaal 3 uur in voor 10 parkeerplaatsen op het parkeerterrein aan de Jordanlaan/Beethovenlaan. Hiermee reserveert de gemeente parkeerplaatsen voor korte bezoeken, terwijl er op het parkeerterrein ook nog ruimte overblijft voor langparkeerders.

Omdat de langparkeerders vooral op werkdagen en tijdens kantooruren gebruik maken van het parkeerterrein, volstaat het om de parkeerschijfzone van kracht te laten zijn van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 18.00.

Met het verkeersbesluit worden de volgende doelstellingen beoogd:

  • 1.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 2.

    het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    een parkeerschijfzone (‘blauwe zone’) in te stellen voor 10 haaksparkeeplaatsen op het parkeerterrein aan de Jordanlaan/Beethovenlaan door middel van het plaatsen van verkeersbord E10 (begin parkeerverbod zone) en E11 (einde parkeerverbod zone) met het onderbord (maximaal 3 uur), conform bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van blauwe belijning, zoals aangegeven in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, overeenkomstig de bijgevoegde situatieschets;

  • 2.

    de parkeerschijfzone te laten gelden van maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 18.00 uur.

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de borden en markering zijn aangebracht.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

de teammanager Beheer Openbare Ruimte,

Florien (A.C.) Westermann

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

• de naam en het adres van de indiener;

• de dagtekening;

• een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

• de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Griffierecht

Het griffierecht bedraagt:

• € 143,- voor een natuurlijk persoon

• € 285,- voor een rechtspersoon.

Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.

Naar boven