Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuth | Staatscourant 2016, 7550 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuth | Staatscourant 2016, 7550 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
HOOFDSTUK 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Kompas voert de taken, genoemd onder artikel 5 van deze regeling, uit voor de gemeenten die onder artikel 1 sub b staan vermeld.
Artikel 5: Taken en bevoegdheden
Ter verwezenlijking van de in artikel 4 genoemde gemeenschappelijke belangen is door de gemeenten aan Kompas opgedragen de volledige verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de taken en bevoegdheden op grond van en krachtens de na te melden wetten en regelingen.
De Algemene Bijstandswet (Awb, voor zover nog van toepassing ), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (voor zover nog van toepassing), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet schuldhulpverlening, de Wet inburgering (Wi) en de Wet Participatiebudget;
De uitvoering van de algemene maatregelen van bestuur, uitvoeringsregelingen van de genoemde wetten en andere taken op het gebied van sociale zekerheid , voortvloeiende uit gemeentelijke, zowel autonome als in medebewind tot stand gekomen, verordeningen, alsmede beleidsplannen in het kader van het gemeentelijke minimabeleid.
Artikel 6: Overdracht van bevoegdheden
Waar in deze regeling artikelen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de in artikel 5 genoemde wetten en regelingen of enige andere wet van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in de artikelen voor de Gemeentewet, de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester onderscheidenlijk gelezen, Kompas, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
HOOFDSTUK 3: HET ALGEMEEN BESTUUR
De leden van het algemeen bestuur die tussentijds ontslag nemen, stellen de voorzitter van het algemeen bestuur alsmede de raad die hen heeft aangewezen hiervan op de hoogte. Het ontslag is onherroepelijk. Leden van het algemeen bestuur die ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap totdat in hun opvolging is voorzien.
Het algemeen bestuur vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten, maar minimaal twee keer per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of ten minste eenvijfde deel van de leden van het algemeen bestuur zulks verzoekt (onder schriftelijke opgave van de redenen). In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken plaats.
Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen – met uitzondering van de in Gemeentewet artikel 25, tweede lid, (stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd), bedoelde stukken – worden tegelijkertijd met de oproep en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd. (Art 19 Gemeentewet en art 22 Wet gemeenschappelijke regelingen).
Uit de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing de bepalingen in artikel 20 (quorum voor opening van vergadering), artikel 22 (onschendbaarheid, verschoningsrecht), artikel 26 (handhaving orde vergadering), artikel 28 (niet-deelname aan de stemming), artikel 29 (quorum voor geldige stemming), artikel 30 (totstandkoming besluit), artikel 31 (geheime stembriefjes), artikel 32 (overige stemmingen) en artikel 33 (ambtelijke bijstand leden van het bestuur).
Naast hetgeen overigens in deze regeling daaromtrent is bepaald, is de taak van het algemeen bestuur:
HOOFDSTUK 4: HET DAGELIJKS BESTUUR
De taak van het dagelijks bestuur is in ieder geval:
Het besluiten namens Kompas, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.
HOOFDSTUK 7: INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN ONTSLAG
Artikel 17: Informatieverstrekking door het algemeen en dagelijks bestuur
Het algemeen en het dagelijks bestuur geven, met toepassing van de in artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, op de in de gemeente gebruikelijke wijze aan de raden en aan de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten gevraagd en ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is.
HOOFDSTUK 9: HET BELEIDSPLAN EN HET BELEIDSVERSLAG
Als de raad van een gemeente, ten aanzien van een bepaald onderwerp, een eigen beleid wenst uit te voeren dat afwijkt van het gemeenschappelijke beleid, wordt ook het afwijkende beleidsstandpunt van deze gemeente in het bedrijfsplan opgenomen en door Kompas uitgevoerd. Voor de financiële gevolgen van dit lid is artikel 22 lid 8 onder b van toepassing.
HOOFDSTUK 10: FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 22: Begrotings procedure
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen twee maanden na toezending van de ontwerpbegroting het dagelijks bestuur van hun gevoelen doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de gevoelens van de raden zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 23: Bijdragen van de gemeenten
De rijksbijdrage ontvangen op grond van artikel 5 lid 1 wordt fictief naar elke gemeente toegerekend door het procentueel met elkaar in verband brengen van de kosten van verstrekte uitkeringen en voorzieningen van het basispakket. De bijdrage van de gemeente voor het basispakket komt tot uitdrukking in het saldo van de kosten van verstrekte uitkeringen en voorzieningen en het fictief budget.
Het dagelijks bestuur biedt de rekening over het afgelopen kalenderjaar, met alle bijbehorende bescheiden, jaarlijks vóór 1 april ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan, onder gelijktijdige toezending aan de besturen van de gemeenten. De rekening moet zijn vergezeld van een verslag van het onderzoek naar de betrouwbaarheid van de jaarrekening ingesteld door de overeenkomstig art. 213 van de Gemeentewet aangewezen deskundigen en van hetgeen het dagelijks bestuur voor zijn verantwoordingstaak verder dienstig acht.
Het dagelijks bestuur is belast met de zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het openbaar lichaam, overeenkomstig een door het algemeen bestuur , met i nachtneming van artikel 40 van de Archiefwet 1995 vast te stellen regeling (Archiefverordening), die aan gedeputeerde staten wordt meegedeeld.
De archivaris van de gemeente Nuth is belast met het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze bescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. De directeur van Kompas is belast met het beheer van de archiefbescheiden voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
HOOFDSTUK 13: TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, GESCHILLEN EN OPHEFFING
Artikel 28: Toetreding, uittreding
Voor de vaststelling van de financiële schade als bedoeld in lid 7 wordt door Kompas en de uittredende gemeente gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor partijen bindend. De kosten voor het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
De regeling kan worden aangehaald als de gemeenschappelijke regeling van Kompas, Gemeentelijk collectief voor werk, inkomen & zorg.
Artikel 34: Onvoorziene effecten
Kennelijke onbillijkheden die uit de toepassing van deze regeling voortvloeien, worden ter bespreking voorgelegd aan de colleges van de deelnemende gemeenten.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Simpelveld, d.d. 22-12-2015
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Nuth, d.d. 19-01-2016
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Voerendaal d.d. 22-12-2015
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Simpelveld d.d. 17-12-2015
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Nuth d.d. 22-12-2015
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Voerendaal d.d. 17-12-2015
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-7550.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.