Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Staatscourant 2016, 72820 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Staatscourant 2016, 72820 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne;
dat in het kader van de intergemeentelijke samenwerking op Voorne-Putten gewenst is een Gemeenschappelijke Regeling aan te gaan ter uitvoering van de aan de deelnemende gemeenten van deze Regeling (deelnemers) opgedragen taken op het gebied van de Wsw en de nog nader te bepalen taken in het kader van de Participatiewet.
dat de deelnemers zich aldus baseren op de geldende wet en regelgeving, waarbij zij tevens onderkennen dat het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht (verder: Awb) van toepassing blijft en zij dus gehouden zijn zich te houden aan onder meer afdeling 10.1.1 van die wet (regelingen aangaande mandaat), nu de (colleges van de) gemeenten op basis van mandatering bevoegdheden zullen laten uitvoeren door het bestuur van de centrumgemeente, waarbij onder meer relevant zijn de artikel 10.6, 10.7 en 10.8 Awb;
Gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumconstructie, genaamd 'Voorne-Putten Werkt', met inachtneming van de navolgende bepalingen:
Artikel 2 Doel en reikwijdte van de regeling
Deze Regeling heeft als doel het bewerkstelligen van een , gelijkwaardige, kwalitatief hoogwaardige, effectieve en (zowel praktische als kosten-)efficiënte uitvoering van de in het vorige lid genoemde verplichtingen voor alle relevante actoren, voornamelijk de inwoners en de betrokken (gemeentelijke) bestuursorganen.
Artikel 3 Beleidsplan en dienstverleningsovereenkomst
Gelet op het in artikel 2, eerste twee leden van deze Regeling benoemde belang en doel, alsmede, gezien afdeling 10 Awb, het behoud van de wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden gezien afdeling 10 Awb door de alle colleges, dragen de colleges zorg voor een gezamenlijke beleidsvorming, die uiteindelijk door de centrumgemeente zal worden opgenomen in haar beleid.
Het beleid van de centrumgemeente wordt gezien het bepaalde in het eerste lid als uitgangspunt gehanteerd voor de gemeenten. Bij de formulering van nieuw beleid en/ of het doorvoeren van wijzigingen in de wetgeving of bestaand beleid - waarbij steeds wordt gehandeld conform het eerste lid -, geldt dat deze overeenkomstig van toepassing dienen te zijn voor de gemeenten.
Afwijken van het beleid door een gemeente (couleur locale) van de centrumgemeente is mogelijk. De portefeuillehouder van de betreffende gemeente stelt het portefeuillehoudersoverleg op de hoogte van lokale beleidsvorming en de vaststelling daarvan. Wanneer de uitvoering van dit afwijkende beleid aanleiding geeft tot extra kosten, dan zullen die kosten in onderling overleg tussen die partijen worden bepaald waarbij de werkelijke kosten op basis van een kostenefficiënte uitvoering uitgangspunt is, en vervolgens zullen die door de centrumgemeente aldus in rekening worden gebracht bij de betreffende gemeenten.
Voor de uitvoering van het in dit artikel bedoelde beleid zullen de deelnemers met de centrumgemeente dienstverleningsovereenkomsten - één voor de taken op basis van de Wsw en één voor die op basis van de Participatiewet - sluiten conform de dienstverleningsovereenkomsten die als bijlagen aan deze Regeling zijn gehecht.
Artikel 5 Financiële bepalingen
De gemeenten dragen zorg voor de beschikbaarheid (overheveling) van de beleidsvoorbereidende en uitvoerende personele en materiële budgetten van de in artikel 2 genoemde taken, voor zover die samenhangen met de taakuitvoering door de centrumgemeenten (aldus bijvoorbeeld niet voor de taakuitvoeringen die nog bij de gemeenten berusten de uitvoering van het lokale beleid, en zoals bepaalde algemene kosten zoals de beleidsvoorbereiding en algemene transactiekosten direct in verband met de Participatiewet en de Wsw).
Het college van de centrumgemeente draagt er bij het opstellen van de gemeentelijke jaarrekening zorg voor dat de uitgaven voor de gezamenlijke uitvoering zodanig verwoord worden, dat deze per gemeente separaat aan het portefeuillehoudersoverleg ter beschikking gesteld kunnen worden en de deelnemers hiervoor een accountantscontrole kunnen laten uitvoeren. In het portefeuillehoudersoverleg wordt zulks regelmatig besproken.
Artikel 7 Bezwaar, beroep en klachten
De besluitvorming met betrekking tot bezwaar en beroep blijft voorbehouden aan de gemeenten. De centrumgemeente zal op eigen initiatief en aanvullend op verzoek van de gemeente volledig faciliteren opdat de betreffende bestuursorganen van de gemeente tot de juiste besluitvorming dan wel tot het noodzakelijk verweer in rechte kunnen komen.
Artikel 8 Informatie en verantwoording
Partijen onderkennen dat de uitvoering door de centrumgemeenten van de met deze regeling bedoelde taken de wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden van de colleges onverlet laat, zodat in verband daarmee een uitgebreide informeringsverplichting bij de centrumgemeente jegens de gemeenten bestaat. In verband daarmee stuurt het college van de centrumgemeente alle informatie die noodzakelijk en relevant is voor de gemeenten ter beoordeling van de uitvoering van de taken op basis van deze Regeling waarvoor zij verantwoordelijk zijn, periodiek aan de gemeenten.
Indien een of meer leden van de colleges van de gemeenten schriftelijk nadere inlichtingen ten opzichte van het in het eerste lid bepaalde vraagt, dan geeft het college van de centrumgemeente deze inlichtingen binnen vier weken, of indien sprake is van spoedeisendheid zoals door de gemeenten(n) aangegeven, op een eerder moment zoals noodzakelijk, aan het betreffende bestuursorgaan.
Het college van de centrumgemeente brengt in ieder geval jaarlijks voor 1 maart verslag uit aan de gemeenten over de wijze waarop de centrumgemeente in het voorafgaande jaar van zijn uitvoerende bevoegdheden gebruik heeft gemaakt. Het verslag maakt deel uit van de onderscheiden gemeentelijke jaarrekeningen.
Artikel 9 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
De financiële gevolgen van uittreding, inclusief de daardoor ontstane wachtgeldverplichtingen, komen voor rekening van de uittredende gemeente en zullen tussen de deelnemers in goed overleg op basis van de uitgangspunten van redelijkheid en billijkheid, alsmede met oog voor een kostenefficiënte wijze van handelen worden vastgesteld. Indien partijen niet tot een regeling kunnen komen, is artikel 10 van toepassing
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen van uittreding als bedoeld in het vorige lid, wordt voorafgaande aan die uittreding door deelnemers gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is leidend. De kosten voor het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente, tenzij de redenen voor uittreding aan een andere deelnemer te wijten is.
Een besluit tot opheffing van de regeling gaat vergezeld van een liquidatieplan, vast te stellen door de deelnemers. Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van deelnemers tot deelneming in de financiële gevolgen van de opheffing, in de gevolgen voor het personeel en in de gevolgen van het door deelnemers uitvoeren van de regelgeving als vermeld in artikel 2 van deze regeling, evenals in de gevolgen voor het archief.
Deze regeling wordt - behoudens in overleg te bepalen eerdere beëindiging - aangegaan voor de periode van 10 jaar en wordt daarna verlengd voor de periode dat partijen dit overeenkomen. Ter voorkoming dat de deelnemers dit beslispunt niet zullen agenderen, zal zulks indien dit één der partijen dit wenst, of in ieder geval na het achtste jaar, in de evaluatie worden meegenomen en in het portefeuillehoudersoverleg als bespreekpunt worden geagendeerd.
Aldus vastgesteld d.d. ……
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brielle in de vergadering van 8 november 2016.
de locosecretaris,
A.J.T. Korthout
de burgemeester,
G.G.J. Rensen
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis in de vergadering van van 8 november 2016.
de secretaris,
J.C. Simons
de burgemeester,
M.C. Junius
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard in de vergadering van 18 oktober 2016.
de secretaris,
M.L.M. Weerts
de burgemeester,
M. Salet
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westvoorne in de vergadering van 25 oktober 2016.
de secretaris,
R.G. Beek
de burgemeester,
P.E. de Jong
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-72820.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.