Verkeersbesluit Abcouderpad Frankemaheerd

Logo Amsterdam

Algemeen Bestuur van de Bestuurscommissie Amsterdam Zuidoost

 

Datum: 15 december 2016

Nr. : ZO16-03311

 

Het Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie van Amsterdam Zuidoost;

 

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer (BABW), de Algemene wet bestuursrecht (AWB 1992), de Verordening op de Bestuurs-commissies 2013, het Mandaatbesluit van het Algemeen Bestuur en ondermandaat-besluiten;

 

Verder gelet op

Inleiding:

 

ING heeft het voornemen een nieuw hoofdkantoor te realiseren op de Frankemaheerd locatie te Amsterdam Zuidoost. De huidige kantoorgebouwen op Frankemaheerd staan al een aantal jaren grotendeels leeg. Deze kantoren worden vervangen door een nieuw hoofdkantoorgebouw. In verband met de realisatie van het nieuwe hoofdkantoor wordt vanaf 5 september 2016 de bestaande gebouwen (kantoren en parkeergarage) op Frankemaheerd gesloopt. De sloop zal gefaseerd uitgevoerd worden. Met de sloop van de bestaande kantoorpanden en een nieuw duurzame kantoorbebouwing te realiseren, wordt tegemoetgekomen aan de al langer bestaande (gemeentelijke) wens om aldaar een aanzienlijke kwaliteitsslag te maken. Door deze werkzaamheden bij Frankemaheerd is het Abcouderpad (tussen het Ganzehoefpad en de Bijlmerdreef zie Bijlage I) vanaf 5 september 2016 tot september 2019 (of eerder indien mogelijk) afgesloten voor doorgaand verkeer. Het openhouden van het Abcouderpad is vanwege veiligheidsoverwegingen niet mogelijk.

 

Op 22 maart 2016 zijn belanghebbende bedrijven en bewoners op een informatieavond over het project geïnformeerd.

 

Overwegende dat:

 

 De sloop en bebouwing wordt uitgevoerd direct grenzend aan het voet- en fiets/bromfietspad;

 In verband met de beperkte ruimte voor sloop en bouw werkzaamheden, het bouwverkeer het voet- en fiets/bromfietspad meermaals zal doorkruizen, hetgeen gelet op o.m. de bescherming van de weggebruikers en de verzekering van de veiligheid op het Abcouderpad als onwenselijk wordt gezien;

 Rekening houdend met de beperkte fysieke ruimte ter plaatse en ten behoeve van het veilig en doelmatig gebruik van de drie torenkranen, het noodzakelijk is het bestaande tracé van voet- en fiets/bromfietspad, tijdelijk als bouwweg in te richten om daarmee de veiligheid van de weggebruikers garanderen; zie bijlage II

 In verband met de logistiek, de enige mogelijkheid tot de aanleg van een in- en uitrit aan de oostzijde mogelijk is en het bouwverkeer over genoemde bouwweg het bouwterrein moeten verlaten;

 De nieuwbouw aan elkaar verbonden wordt, door een overkluizing over het nieuwe voet- en fiets/bromfietspad;

 Het werken met twee gescheiden bouwplaatsen (de bouw weg doorkruist immers de bouwplaats) vanwege de beperkte ruimte niet behoort tot de mogelijkheden;

 In verband met de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) het niet toegestaan is om met torenkranen met lasten over de weg te draaien;

 Het is niet mogelijk om een tijdelijke voetgangersloopbrug aan te leggen, waar bouwverkeer onder door kan rijden, dit omdat de ligging binnen het draaibereik van de opgestelde drie torenkranen ligt;

 Een tijdelijke doorgang doormiddel van containers aan te brengen, vanwege de beperkte ruimte, sociale veiligheid en veiligheidsoverwegingen niet mogelijk/wenselijk is;

 Er een alternatieve fietsroute voorhandig is; zie bijlage III

 De bereikbaarheid van het winkelcentrum Amsterdamse Poort gegarandeerd is via een omleiding.

 Het afsluiten van het Abcouderpad (tussen Ganzehoefpad en Bijlmerdreef zie Bijlage I) positief is geadviseerd door de Centrale VerkeersCommissie (CVC) van 8 maart 2016;

 Het afsluiten van het Abcouderpad (tussen Ganzehoefpad en Bijlmerdreef zie Bijlage I) is goed gekeurd door de Werkgroep Werk in Uitvoering (WWU) van 6 juli 2016;

 Voormelde belangen, waarvan in het bijzonder de verkeersveiligheid ter plaatste alsook de bescherming van de weggebruikers, die zijn gediend bij een tijdelijke afsluiting van het Abcouderpad prevaleren daarmee boven de mogelijke nadelige gevolgen als gevolg van de tijdelijke afsluiting. Daarbij wordt betrokken dat het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel als hier aan de orde als een normaal maatschappelijk gebeuren dient te worden beschouwd.

 

Voorts overwegende:

 

 dat dit besluit op grond van artikel 2 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 wenselijk en noodzakelijk wordt geacht:

o om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren

o ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers

o om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen

o ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

 dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overlegd met de gemandateerde van de Nationale politie, Regionale Eenheid Amsterdam, waarbij deze heeft verklaard verkeerstechnisch geen bezwaar te hebben tegen het nemen van dit verkeersbesluit;

 dat het betreffende weggedeelte gelegen is binnen de grenzen van de Gemeente Amsterdam.

Besluit

I. Door het verkeersbord C01 [gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en

geleiders van rij- of trekdieren of vee] te plaatsen aan beide zijde van de

werkzaamheden aan Frankemaheerd op het Abcouderpad (tussen Ganzehoefpad

en Bijlmerdreef zie Bijlage I), vanaf 5 september 2016 tot september 2019

(of eerder indien mogelijk) conform de modellen van bijlage I van het Reglement

Verkeersregels en Verkeertekens 1990.

 

II. Door verkeersbord C16 [gesloten voor voetgangers] te plaatsen aan beide zijde

van de werkzaamheden aan Frankemaheerd op het Abcouderpad (tussen

Ganzehoefpad en Bijlmerdreef zie Bijlage I), vanaf 5 september 2016 tot

september 2019 (of eerder indien mogelijk) conform de modellen van bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatiefoto. (Bijlage I)

 

Het Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie Amsterdam Zuidoost,

Namens deze,

 

Amsterdam, 15 december 2016

 

Hans Vringer

Manager Schoon & Heel

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Stuur dit uiterlijk zes weken na de publicatie van het besluit in de Staatscourant naar:

Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie Amsterdam Zuidoost,

t.a.v. de afdeling Juridisch Bureau

Postbus 12491

1100 AL Amsterdam

In uw bezwaarschrift moeten staan:

- uw naam en adres

- de datum en handtekening

- een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur

een kopie mee of noem het kenmerk van het besluit);

- de redenen van uw bezwaar.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden. Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten? Dan kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam,

Sector Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Voor het indienen van dit verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven