Besluit verder ondermandaat en machtiging overgangsregeling WLZ zorg in het Buitenland

De voorzitter van het CAK,

gelet op artikel 16 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging CAK,

heeft op 1 januari 2017 besloten:

Artikel 1

Aan Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. wordt ondermandaat en machtiging verleend om namens het CAK alle besluiten te nemen en alle werkzaamheden te verrichten die verband houden met de uitvoering van de overgangsregeling als bedoeld in artikel 3.1.2 tot en met 3.1.6 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet.

Artikel 2

Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. voert het ondermandaat en de machtiging uit overeenkomstig de artikelen 3.1.2 tot en met 3.1.6 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, de daarop gebaseerde wettelijke uitvoeringsregelingen en de instructies van het CAK.

Artikel 3

Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. informeert CAK desgevraagd, al dan niet periodiek, op de door het CAK aangegeven wijze over de manier waarop Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. invulling geeft aan het verleende ondermandaat en de volmacht als bedoeld in artikel 1.

Artikel 4

Dit besluit kan worden aangehaald als Besluit CAK verder ondermandaat en machtiging overgangsregeling WLZ zorg in het buitenland.

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.

Den Haag, 1 januari 2017

CAK, E. van den Brink Voorzitter van het CAK

TOELICHTING

Voor een deel van de in het buitenland wonende WLZ-verzekerden (voormalige AWBZ) is sinds van 1 januari 2006 hun verzekering krachtens de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ, thans WLZ) vervallen. Dit betreft:

  • 1. personen die vrijwillig verzekerd waren; en

  • 2. personen die verplicht verzekerd waren ingevolge de Ziekenfondswet en op grond van een internationale regeling inzake sociale zekerheid ten laste van de ziekenfondsverzekering recht hadden op verstrekkingen.

Als gevolg van het vervallen van hun verzekering hebben deze personen -zonder nadere regeling- niet langer recht op een vergoeding. Om te voorkomen dat deze personen in financiële problemen komen, is een overgangsregeling getroffen. Artikel 3.1.2 en verder van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet (hierna: Invoerings- en aanpassingswet) en het Aanpassingsbesluit Zorgverzekeringswet, voorzien hierin. Een persoon van wie de WLZ verzekering als gevolg van de inwerkingtreding van de Invoerings- en aanpassingswet is beëindigd, en die op de dag voorafgaande aan de dag van inwerkingtreding van deze wet (31 december 2005) op basis van de niet langer op hem van toepassing zijnde Regeling hulp in bijzondere omstandigheden AWBZ al aanspraak had op een vergoeding van de kosten van zorg, behoudt die vergoeding. Het recht op vergoeding blijft bestaan zolang de zorg wordt verleend. Indien betrokkene aansluitend aangewezen raakt op andere vormen van zorg die op 31 december 2005 bij of krachtens de AWBZ als aanspraak zijn geregeld, heeft hij ook aanspraak op vergoeding van de kosten van die zorg. De aanspraak op vergoeding bestond slechts indien betrokkene zich vóór 1 mei 2006 bij het College voor zorgverzekeringen had aangemeld.

Op grond van artikel 58, eerste lid Zorgverzekeringswet is het College voor zorgverzekeringen per 1 april 2014 Zorginstituut Nederland (het Zorginstituut). De uitvoering van de overgangsregeling was vanaf dan belegd bij het Zorginstituut. Per 1 januari 2017 neemt het CAK deze taak over van het Zorginstituut.

Het CAK kan op grond van artikel 3.1.4, tweede lid, Invoerings- en aanpassingswet bepalen dat het CAK een rechtspersoon, aangewezen ingevolge artikel 4.2.4 WLZ kan mandateren en machtiging kan verlenen om namens hem de nodige besluiten te nemen en de feitelijke afhandeling te verrichten. Het CAK, heeft evenals voorheen het College voor zorgverzekeringen en het Zorginstituut besloten om aan Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. gelet op zijn functie van verbindingskantoor, de bevoegdheid tot het nemen van alle primaire besluiten in verband met de uitvoering van de overgangsregeling te mandateren. Daarnaast verleent het CAK aan Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. machtiging om alle werkzaamheden te verrichten die verband houden met de uitvoering van de overgangsregeling. Dit besluit voorziet hierin. Inhoudelijk is er niets veranderd.

Bij het nemen van besluiten gaat het om het nemen van primaire besluiten over de (hoogte van de) vergoeding van (vervolg)zorg en het nemen van beslissingen op bezwaar. In het vervolg op de beslissing op bezwaar kunnen eventueel procedures in beroep en hoger beroep volgen. Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. behandelt deze procedures op basis van volmacht. Gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht, moet het primaire besluit en de beslissing op bezwaar tegen het primaire besluit door verschillende personen worden genomen. Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. moet derhalve het proces zodanig inrichten dat de persoon die het primaire besluit over de (hoogte van de) vergoeding van (vervolg)zorg neemt een ander is dan degene die de beslissing op bezwaar tegen het primaire besluit neemt.

Onder het verrichten van de uitvoerende werkzaamheden die verband houden met deze overgangsregeling, verstaat het CAK in ieder geval het beoordelen van de indicatiestelling, het uitvoeren van controles om vast te stellen of de declaraties voor de verstrekkingen juist zijn en of bij het verlenen van de gedeclareerde verstrekkingen de van toepassing zijnde wet- en regelgeving in aanmerking is genomen, het verstrekken van informatie, het beantwoorden van vragen, het afhandelen van klachten en het voeren van civielrechtelijke procedures.

Bij de uitvoering van dit ondermandaat en deze machtiging neemt Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. de artikelen 3.1.2 tot en met 3.1.6 van de Invoerings- en aanpassingswet, de daarop gebaseerde wettelijke uitvoeringsregelingen (zie artikel 1.22 van het Aanpassingsbesluit Zorgverzekeringswet) en de instructies van het CAK in acht. Uiteraard neemt Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. ook de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht in acht.

Voor de uitvoering van de overgangsregeling, ontvangt Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. een vergoeding van het CAK op basis van een tussen Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. en het CAK gesloten overeenkomst.

Zilveren Kruis Achmea Zorgverzekeringen N.V. informeert het CAK desgevraagd al dan niet periodiek op de door het CAK aangegeven wijze over de toepassing van het ondermandaat en de machtiging. Het gaat daarbij in ieder geval om informatie over het aantal behandelde zaken, de hiermee gemoeide kosten, uitgevoerde controles en de gevoerde bestuursrechtelijke- en civielrechtelijke procedures.

Naar boven