Besluit mandaat, volmacht en machtiging CAK

Het CAK,

als bedoeld in artikel 48 van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), artikel 6.1.1 van de Wet langdurige zorg (Wlz), artikel 16 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), artikel 2.1.4, zesde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), artikel 3 van het Bijdragebesluit zorg (Bbz), artikel 3.3.1.3 van het Besluit langdurige zorg (Blz), artikel 2 van de Regeling maatschappelijke ondersteuning (Rmo), artikel 8 van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering (ABBZ), de artikelen 1, 9a t/m 9d, 18a t/m 18g, 34a, 69, 70, 118a en 122a van de Zorgverzekeringswet (Zvw), artikel 2.2.5 en paragraaf 3.1 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, artikel 3 van het Besluit aanwijzing enige organen ingevolge Verordening (EG) nr. 883/2004, artikel 6 van Richtlijn 2011/24 EU van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011, de artikelen 1, 3 en 4 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), artikel 8.2.3 van de Jeugdwet, artikel 8.1.4 van het Besluit Jeugdwet, artikel 1 van het Besluit houdende aanwijzing van het CAK als bestuursorgaan dat wordt belast met de vaststelling en inning van de ouderbijdrage in het kader van de Jeugdwet, artikel 75 van de Schengenovereenkomst en artikel 5 van het Besluit van het uitvoerend comité van 22 december 1994 betreffende de verklaring voor het met zich meevoeren van verdovende middelen en psychotrope stoffen als bedoeld in artikel 75

handelend onder de naam: CAK,

besluit als volgt:

Artikel 1: definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. manager afdeling Backoffice:

Afdelingshoofd Verzekering Burgers

Afdelingshoofd Informatiecentrum Burgers

Hoofd Algemeen

b. Burgerregelingen:

de regeling Wanbetalers;

de regeling Onverzekerden;

de regeling Gemoedsbezwaarden;

de regeling Onverzekerbare vreemdelingen;

de buitenlandregeling Verzekeringskantoor;

de buitenlandregeling Verbindingskantoor;

Nationaal Contactpunt;

Missionarissenregeling;

Overgangsregeling AWBZ-zorg;

Medefinanciering sociaal attachés en bureaus Belgische en Duitse zaken.

Artikel 2: bevoegdheid leden CAK

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle primaire besluiten en van alle besluiten op bezwaarschriften;

  • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften (interne klachtbehandeling van hoofdstuk 9.1 van de Awb);

  • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtbehandeling van hoofdstuk 9.2 van de Awb);

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van het CAK;

aan de overige leden en wel aan ieder afzonderlijk en aan de directeur klantcontacten.

Artikel 3A: primaire besluiten vaststellen en herzien – eigen bijdragen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het vaststellen en herzien van de eigen bijdrage op grond van artikel 15 en volgende van de Wmo, zoals geldend tot en met het jaar 2014, de eigen bijdrage op grond van artikel 2.1.4 van de Wmo 2015, de eigen bijdrage op grond van de artikelen 4, 14 en 16a van het Bbz, zoals geldend tot en met het jaar 2014, en de eigen bijdrage op grond van de artikelen 3.3.1.1, 3.3.2.1en 3.3.2.2 van het Blz;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de vaststelling en herziening van de eigen bijdrage;

aan de manager van de afdeling Registratie & Beschikken en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 3B: invorderen – eigen bijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • de invordering van de conform artikel 3A van dit besluit vastgestelde of herziene eigen bijdragen;

      • het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 3A van dit besluit vastgestelde of herziene eigen bijdragen;

      • het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 3A van dit besluit vastgestelde of herziene eigen bijdragen;

      • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over de hier bedoelde invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de hier bedoelde in- of terugvordering van de conform artikel 3A van dit besluit vastgestelde of herziene eigen bijdragen, en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen.

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso.

Artikel 4A: primaire besluiten vaststellen en herzien – burgerregelingen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten tot het vaststellen of herzien van rechten en verplichtingen in het kader van de burgerregelingen, waartoe het CAK bevoegd is bij of krachtens de artikelen 9a t/m 9d, 18a t/m 18g, 34a, 69, 70 en 122a van de Zorgverzekeringswet (Zvw), artikel 2.2.5 en paragraaf 3.1 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, artikel 3 van het Besluit aanwijzing enige organen ingevolge Verordening (EG) nr. 883/2004;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de primaire besluiten als bedoeld in het eerste onderdeel van dit artikel;

aan de manager afdeling Backoffice.

Artikel 4B: invorderen – burgerregelingen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • de invordering van de conform artikel 4A genomen besluiten;

      • het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 4A genomen besluiten;

      • het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 4A genomen besluiten;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over de hier bedoelde invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de manager afdeling Backoffice.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de hier bedoelde in- of terugvordering van de conform artikel 4A van dit besluit genomen besluiten en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen;

    • voor het uitvaardigen van dwangbevelen in het kader van de invordering van de op grond van artikel 4A van dit besluit genomen besluiten;

    aan de manager afdeling Backoffice.

  • c. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in executiegeschillen;

    aan de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep

Artikel 5A: primaire besluiten vaststellen ouderbijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het vaststellen van de ouderbijdrage op grond van de artikelen 8.2.1 en verder van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de vaststelling van de ouderbijdrage voor het jaar 2015;

    aan de manager van de afdeling Registratie & Beschikken en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot toepassing van de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 8.2.3 vijfde lid, van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015;

    aan de manager van de afdeling Klantadvies.

Artikel 5B: invorderen ouderbijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • de invordering van de conform artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

      • het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen;

      • het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • het op grond van artikel 8.1.4 van het Besluit Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015, buiten invordering stellen van de conform artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso.

  • c. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de in- of terugvordering van de conform artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen, en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen;

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso.

Artikel 6: primaire besluiten Cer

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 4:6 van de Awb of artikel 6:19 van de Awb, over het al dan niet uitkeren van de Compensatie eigen risico (Cer) als bedoeld in artikel 118a van de Zvw, zoals geldend tot en met het jaar 2013;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Cer;

aan de manager van de afdeling Klantadvies.

Artikel 7: primaire besluiten Wtcg

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten (op verzoeken als bedoeld in artikel 4:6 van de Awb, of van primaire besluiten als bedoeld in artikel 6:19 van de Awb, over het al dan niet uitkeren van de Wtcg als bedoeld in artikel 3 van de Wtcg, zoals geldend tot en met het jaar 2015;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Wtcg;

aan de manager van de afdeling Klantadvies.

Artikel 8: primaire besluiten Wob en Wbp

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op Wbp-verzoeken;

    aan de manager van de afdeling Klantadvies.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op Wob-verzoeken;

    aan de strategisch adviseurs van de afdeling Strategie & Beleid.

Artikel 9: afhandelen schadeverzoeken

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van besluiten strekkende tot vaststelling van schadevergoeding (inclusief wettelijke rente), voor zover het betreft schadeverzoeken die onder de exclusieve bevoegdheid van de bestuursrechter vallen (artikel 8:89 van de Awb), alsmede voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op deze schadeverzoeken;

  • voor het behandelen van verzoeken tot schadevergoeding, voor zover het betreft schadeverzoeken die onder de exclusieve bevoegdheid van de burgerlijke rechter vallen (artikel 8:89 van de Awb), alsmede voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op deze schadeverzoeken;

aan de manager van de afdeling Klantadvies, voor zover de verzoeken gerelateerd zijn aan de eigen bijdragen, ouderbijdragen, Wtcg of Cer, en aan de manager afdeling Backoffice, voor zover de verzoeken gerelateerd zijn aan de burgerregelingen.

Artikel 10: waarmerken Schengenverklaringen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent ondermandaat, volmacht en machtiging

  • voor het waarmerken van een Schengenverklaring als bedoeld in artikel 75 van de Schengenovereenkomst;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom het waarmerken van Schengenverklaringen;

aan de manager van de afdeling Financiering Instellingen.

Artikel 11: legaliseren Engelstalige medische verklaringen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het legaliseren van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten (Opiumwet) buiten het Schengengebied naar een land dat partij is bij het Apostilleverdrag;

  • voor het legaliseren van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten (Opiumwet) buiten het Schengengebied naar een land dat geen partij is bij het Apostilleverdrag;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom het hierboven genoemde legaliseren van Engelstalige medische verklaringen;

aan de manager van de afdeling Financiering Instellingen, wiens handtekening bij de centrale balies van de rechtbanken van Nederland is gedeponeerd.

Artikel 12: afhandeling klaagschriften

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

  • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften van personen die niet werkzaam zijn bij of onder verantwoordelijkheid werken van het CAK (interne klachtbehandeling van hoofdstuk 9.1 van de Awb);

  • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtbehandeling van hoofdstuk 9.2 van de Awb);

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de interne en externe klachtbehandeling zoals hierboven bedoeld;

aan de manager van de afdeling Klantadvies en aan de Klachtcoördinator (en wel aan ieder afzonderlijk), voor zover de klachten gerelateerd zijn aan de eigen bijdragen, ouderbijdragen, Wtcg of Cer, en aan de manager afdeling Backoffice, voor zover de klachten gerelateerd zijn aan de burgerregelingen.

Artikel 13: afhandelen van bezwaar-, beroep- en verzoekschriften (incl. mediation)

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle beslissingen op bezwaar (inzake de in artikel 3A van dit besluit genoemde besluiten over het vaststellen of herzien van eigen bijdragen, de in artikel 3B van dit besluit genoemde besluiten over de invordering van eigen bijdragen, de in artikel 4A en 4B van dit besluit genoemde besluiten tot vaststellen, herzien of invorderen van rechten en verplichtingen in het kader van de burgerregelingen, de in artikel 5A van dit besluit genoemde besluiten over de vaststelling van de ouderbijdrage, de in artikel 5B van dit besluit genoemde besluiten over de invordering van de ouderbijdrage, de in artikel 6 van dit besluit genoemde Cer, de in artikel 7 van dit besluit genoemde tegemoetkoming (Wtcg), de in de artikel 8 genoemde besluiten op verzoeken op grond van de Wob en de Wbp en de in artikel 9 genoemde schadebesluiten;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de in dit artikel bedoelde bezwaarbehandeling;

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en

  • feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke verzoekschriftprocedures op grond van artikel 8:88 van de Awb e.v. en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen;

aan de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep.

Artikel 14: geen mandaat

In de navolgende gevallen is mandaat, volmacht en machtiging uitgesloten. Dat betekent dat in die gevallen uitsluitend de voorzitter van het CAK bevoegd is.

  • a. Bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling met betrekking waartoe een wettelijk voorschrift zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet;

  • b. Bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling waarvan de aard zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet of die genoemd zijn in artikel 10:3, tweede lid, van de Awb.

Artikel 15: ondermandaat

Het CAK staat toe dat de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep en de manager afdeling Backoffice ondermandaat verlenen voor de bevoegdheden die zij op grond van dit mandaatbesluit hebben.

Artikel 16: ondermandaat overgangsregeling Wlz

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, kan ondermandaat, ondervolmacht of machtiging verlenen voor:

  • de beschikkingen of daarmee samenhangende werkzaamheden, bedoeld in artikel 3.1.2 tot en met 3.1.6 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, met inbegrip van het beslissen op bezwaar en het aanvangen en voeren van procedures.

Artikel 17: ondermandaat missionarissenregeling

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, kan:

  • ondermandaat, met de mogelijkheid van verder ondermandaat, verlenen voor het nemen van besluiten op grond van de artikelen 2.2.5, eerste en vierde lid, en 2.2.6 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet;

  • een zorgverzekeraar machtigen om werkzaamheden te verrichten of te doen verrichten die nodig zijn ter voorbereiding en uitvoering van het bepaalde in de artikelen 2.2.5 en 2.2.6 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet en de daarop gebaseerde regelingen.

Artikel 18: ondermandaat inhouding bijdragen verdragsgerechtigden

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, kan een of meer rechtspersonen of natuurlijke personen, die niet in dienst zijn van het CAK, ondermandaat of machtiging verlenen ten behoeve van de inhouding van bijdragen als bedoeld in artikel 69 van de Zorgverzekeringswet.

Artikel 19: ondermandaat wanbetalers en onverzekerden

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, kan:

  • een of meerdere rechtspersonen of natuurlijke personen die niet in dienst zijn van het CAK, ondermandaat, met de mogelijkheid van verder ondermandaat, verlenen voor het nemen van besluiten op grond van de artikelen 9b en 9c, 18c tot en met 18g van de Zorgverzekeringswet, daarmee samenhangende besluiten op grond van de artikelen 4:86, 4:93, 4:94, en paragraaf 4.4.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • een of meerdere rechtspersonen of natuurlijke personen die niet in dienst zijn van het CAK, machtigen om de werkzaamheden te verrichten of te doen verrichten voor de voorbereiding en uitvoering van het bepaalde in de artikelen 9b en 9c, 18c tot en met 18g van de Zorgverzekeringswet en de artikelen 4:86, 4:93, 4:94, en paragraaf 4.4.4 van de Algemene wet bestuursrecht, met inbegrip van het aanvangen en voeren van bezwaar- en beroepsprocedures en andere gerechtelijke procedures.

Artikel 20: primaire personeelsbesluiten

  • 1. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het nemen van besluiten tot het aanstellen, bevorderen, schorsen en ontslaan, en tot het vaststellen van de bezoldigingen van de persoonsleden van het CAK die ambtenaar zijn;

    • voor het nemen van schadebesluiten in verband met betaling, invordering of terugvordering en het vaststellen van beleidsregels, indien deze direct samenhangen met besluiten als bedoeld in het eerste sub.

    • voor het nemen van andere besluiten ter uitvoering van de rechtspositieregelingen voor de personeelsleden van het CAK die ambtenaar zijn;

    aan de manager van de afdeling HR.

  • 2. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat volmacht en machtiging

    • voor het nemen van besluiten ter uitvoering van de rechtspositieregelingen voor medewerkers van een afdeling die ambtenaar zijn;

    • voor het nemen van besluiten tot wijziging van de werktijden en daarmee samenhangende bezoldiging, met inachtneming van de geldende formaties en budgetten;

    • voor het nemen van schadebesluiten in verband met betaling, invordering of terugvordering en het vaststellen van beleidsregels, indien deze direct samenhangen met besluiten als bedoeld in het eerste sub;

    aan de afdelingsmanager en teammanager van de betreffende afdeling c.q. team.

  • 3. Bij afwezigheid van een afdelingsmanager of teammanager, waaronder begrepen een vacature, is elke andere afdelingsmanager of teammanager bevoegd tot het nemen van besluiten als bedoeld in het tweede lid.

Artikel 21: vervanging mandaatregeling

Dit besluit vervangt de bestaande mandaatregeling en bestaat naast de vigerende volmachten en machtigingen.

Artikel 22: inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.

Den Haag, 1 januari 2017

CAK, E. van den Brink Voorzitter van het CAK

TOELICHTING

Aanleiding

Per 1 januari 2017 is een aantal belangrijke veranderingen opgetreden in de wet- en regelgeving die het CAK uitvoert. Het CAK heeft bijvoorbeeld nieuwe taken: de uitvoering van de zogenaamde ‘burgerregelingen’ die tot en met 31 december 2016 door het Zorginstituut Nederland werden uitgevoerd. In verband hiermee dient de bestaande mandaatregeling op enkele punten te worden gewijzigd en aangevuld.

Uitvoering wetgeving door het CAK

Hierna worden de verschillende taken van het CAK besproken, met verwijzing naar de relevante regelgeving.

Eigen bijdragen

Per 1 januari 2007 was het CAK in de Wet maatschappelijke ondersteuning aangewezen om de eigen bijdrage voor maatschappelijke ondersteuning vast te stellen. Per 1 januari 2008 was in het Bbz bepaald dat verzekerden hun eigen bijdrage in het kader van Zorg zonder Verblijf en Zorg met Verblijf aan het CAK verschuldigd zijn. Per 1 januari 2015 zijn de Wmo 2015 en de Wlz in werking getreden. De wet- en regelgeving is in deze mandaatregeling opgenomen. Daarnaast blijven de AWBZ, de Wmo, het Bbz en het Bmo nog van kracht voor de jaren tot en met 2014 of in verband met overgangsrecht van de Wmo 2015.

Burgerregelingen

Vanaf 1 januari 2017 is het CAK bevoegd om besluiten te nemen op grond van de artikelen 9a t/m 9d, 18a t/m 18g, 34a, 69, 70 en 122a van de Zorgverzekeringswet (Zvw), artikel 2.2.5 en paragraaf 3.1 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, artikel 3 van het Besluit aanwijzing enige organen ingevolge Verordening (EG) nr. 883/2004. Het gaat hier om de zogenaamde burgerregelingen, waaronder worden verstaan: de regeling Wanbetalers, de regeling Onverzekerden, de regeling Gemoedsbezwaarden, de regeling Onverzekerbare vreemdelingen, de buitenlandregeling Verzekeringskantoor, de buitenlandregeling Verbindingskantoor, Nationaal Contactpunt, Missionarissenregeling, Overgangsregeling AWBZ-zorg en Medefinanciering sociaal attachés en bureaus Belgische en Duitse zaken.

In dit kader moet de bevoegdheid tot het nemen van primaire besluiten tot vaststellen, herzien en invorderen van rechten en verplichtingen worden geregeld. Ook moet worden geregeld de bevoegdheid tot het nemen van besluiten op schadeverzoeken, het nemen van besluiten op Wob- of Wpb-verzoeken, het afhandelen van klachten, het afhandelen van bezwaar- en beroepsprocedures en mediation. Dat gebeurt met dit mandaatbesluit. Ook is de bevoegdheid tot het geven van ondermandaat nader geregeld. Tot slot regelt dit mandaatbesluit nu ook de bevoegdheid tot het nemen van personeelsbesluiten ten aanzien van de personeelsleden van het CAK die ambtenaar zijn.

Ouderbijdragen

Per 1 januari 2015 is de Jeugdwet in werking getreden. Op grond van artikel 8.2.1 van de Jeugdwet waren bepaalde aangewezen personen in 2015 een ouderbijdrage verschuldigd in de kosten van de aan een jeugdige geboden jeugdhulp, voor zover deze jeugdhulp verblijf buiten het gezin inhoudt. Het CAK was met de vaststelling en inning van de ouderbijdrage belast. Dat blijkt uit artikel 1 van het Besluit houdende aanwijzing van het CAK als bestuursorgaan dat wordt belast met de vaststelling en inning van de ouderbijdrage in het kader van de Jeugdwet. Per 1 januari 2016 is de ouderbijdrage komen te vervallen. In de Jeugdwet bestaat de ouderbijdrage nog steeds. In het Besluit Jeugdwet is echter per 1 januari 2016 bepaald dat de ouderbijdrage € 0,– bedraagt. Per 1 januari 2016 stelt het CAK daarom geen ouderbijdrage meer vast. Voor de ouderbijdrage van 2015 blijft de oude wet- en regelgeving van kracht. Het CAK kan ook in 2017 nog besluiten nemen over de ouderbijdrage van 2015, bijvoorbeeld in verband met lopende bezwaar- en beroepsprocedures. Daarom is ook in dit mandaatbesluit nog het mandaat voor de ouderbijdrage neergelegd.

Cer

In de Zvw was bepaald dat bepaalde groepen verzekerden met ingang van 2008 jegens het CAK recht hebben op een compensatie wegens meerjarige onvermijdbare zorgkosten (Cer). De Cer als bedoeld in artikel 118a van de Zvw is afgeschaft per 1 januari 2013. De uitvoering van de Cer heeft nog doorloop in 2014. Het CAK heeft de laatste ambtshalve primaire besluiten over de Cer in 2014 genomen. Het moet echter mogelijk blijven om primaire beslissingen te nemen op herzieningsverzoeken of (herhaalde) aanvragen. Ook de afhandeling van bezwaren en beroepen kan in 2017 doorlopen. Daarom kan het voorkomen dat er besluiten als bedoeld in artikel 6:19 Awb moeten worden genomen. Verder kan de klachtbehandeling op het gebied van de Cer gelet op artikel 9:8, eerste lid, onder b, van de Awb doorlopen in 2016.

Wtcg

In de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) was bepaald dat het CAK met ingang van 2009 de tegemoetkoming vaststelt. De Wtcg als bedoeld in artikel 2 van de Wtcg is afgeschaft per 1 januari 2014. De uitvoering van de Wtcg heeft nog doorloop in 2015. Het CAK heeft de laatste ambtshalve primaire besluiten over de Wtcg in 2015 genomen. Het moet echter mogelijk blijven om primaire beslissingen te nemen op herzieningsverzoeken of (herhaalde) aanvragen. Ook de afhandeling van bezwaren en beroepen kan na 2015 doorlopen. Daarom kan het voorkomen dat er besluiten als bedoeld in artikel 6:19 van de Awb moeten worden genomen. Verder geldt ook hiervoor dat de klachtbehandeling kan doorlopen na 2015.

Schengen

Verder is het CAK per 1 januari 2015 belast met de uitvoering van (een onderdeel van) de Schengenovereenkomst. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is in Nederland de autoriteit voor het waarmerken van de Schengenverklaringen. IGZ verleent mandaat aan het CAK om de Schengenverklaringen namens IGZ te waarmerken. Om dit in de interne organisatie te kunnen uitvoeren, verleent de bestuursvoorzitter ondermandaat, volmacht en machtiging aan de manager van de afdeling Financiering Instellingen. Tot slot is het CAK per 1 januari 2015 belast met de legalisering van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten naar landen die niet in het Schengengebied liggen.

Mandaat, volmacht en machtiging

Het CAK neemt over de eigen bijdragen, de burgerregelingen, de ouderbijdragen, de Wtcg en Cer besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Onder mandaat wordt ingevolge artikel 10:1 van de Awb verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Een besluit is ingevolge artikel 1:3 Awb: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Het CAK is als publiekrechtelijk ZBO, een bestuursorgaan.

Voor mandaat geldt dat het te allen tijde kan worden ingetrokken, dat de mandaatgever altijd bevoegd blijft de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen, dat de mandaatgever aan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies kan geven en dat de gemandateerde op verzoek van de mandaatgever inlichtingen dient te verschaffen (artikel 10:6 Awb).

Volmacht heeft betrekking op privaatrechtelijke rechtshandelingen. Een voorbeeld daarvan is het sluiten van een overeenkomst. De gevolmachtigde handelt niet namens een (bestuurs)orgaan, zoals bij mandaat, maar namens een rechtspersoon. Het CAK is een rechtspersoon, zo volgt uit artikel 6.1.1 van de Wet langdurige zorg. Is volmacht verleend, dan wordt getekend door de gevolmachtigde CAK-medewerker, namens het CAK. Volmacht is geregeld in Boek 3, titel 3, van het Burgerlijk Wetboek (BW).

Onder machtiging kan worden verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan te besluiten tot feitelijke handelingen en deze te verrichten. Voorbeelden daarvan zijn: het opmaken en verzenden van andere schriftelijke stukken dan besluiten, het in ontvangst nemen of uitreiken van stukken en het doen van mededelingen.

In dit Besluit is steeds algemeen mandaat, volmacht en machtiging aan de orde. Daarnaast is ook mandaat, volmacht en machtiging voor een bepaald geval mogelijk. Uiteraard is daarvoor een uitdrukkelijke beslissing vereist. In beginsel zal die in geval van mandaat en volmacht steeds schriftelijk worden gegeven.

Er wordt steeds bij besluiten en privaatrechtelijke rechtshandelingen tot uitdrukking gebracht dat de ondertekenende CAK-medewerker dit doet namens het CAK.

De ondertekening van stukken krachtens mandaat en volmacht geschiedt als volgt:

Namens CAK:

handtekening (niet verplicht bij primo’s van de manager van de afdeling Registratie & Beschikken, of de manager afdeling Backoffice)

naam functionaris/medewerker (NB: is niet verplicht)

functie

Dit is beperkt tot mandaat en volmacht. Bij machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn is het uitdrukkelijk vermelden dat de medewerker handelt namens het CAK niet altijd praktisch en in veel gevallen ook al evident. Niettemin is het van belang dat een ieder zich er voortdurend van bewust is, dat hij handelt onder verantwoordelijkheid van het CAK. In bepaalde gevallen zal het ook aangewezen zijn om uitdrukkelijk kenbaar te maken – mondeling of schriftelijk – dat men handelt namens het CAK.

Door middel van dit besluit wijst de voorzitter van het CAK, naast de leden van het Dagelijks Bestuur, enkele van zijn functionarissen aan om de in de artikelen 3 tot en met 9 en 13 genoemde besluiten te nemen. Verder krijgen enkele functionarissen in artikel 12 van dit besluit de bevoegdheid om namens het CAK voor de afhandeling van klachten te zorgen.

De manager van de afdeling Registratie & Beschikken is hiërarchisch ondergeschikt aan de manager van de unit Backoffice. De managers van de afdeling Bezwaar & Beroep en de afdeling Klantadvies zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de manager van de unit Frontoffice, maar niet aan elkaar. De manager van de afdeling Bezwaar & Beroep en de afdeling Incasso & Excasso zijn niet ondergeschikt aan elkaar. De manager van de afdeling Bezwaar & Beroep en de strategisch adviseurs van de afdeling Strategie & Beleid zijn niet ondergeschikt aan elkaar. De manager afdeling Backoffice en de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep zijn niet ondergeschikt aan elkaar. Hiermee is voldoende gewaarborgd dat de functionaris die het besluit op bezwaar neemt niet in een ondergeschikte of afhankelijke positie staat ten opzichte van de functionaris die het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt. Een organigram van het CAK ligt op het hoofdkantoor van het CAK voor eenieder ter inzage.

Verder is van belang te noemen dat ingevolge jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geen ruimte bestaat voor het in mandaat afdoen van beslissingen op bezwaarschriften die zijn gericht tegen door de voorzitter van het CAK genomen besluiten.

Met de invoering van de Wet schadevergoeding en nadeelcompensatie per 1 juli 2013, is de mogelijkheid om bezwaar te maken en beroep in te stellen tegen schadebesluiten uitgesloten. Dat volgt uit de artikelen 7:1 en 8:4 van de Awb. Beslissingen op bestuursrechtelijke verzoeken tot schadevergoeding zijn echter nog steeds besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb. Daarom moet de bevoegdheid tot het nemen van dergelijke beslissingen geregeld blijven. Dat gebeurt in artikel 9 van het Besluit. Als een belanghebbende vervolgens – ondanks de uitsluiting – bezwaar maakt tegen een dergelijke beslissing, moet daarop een beslissing op bezwaar genomen worden. Ook daarvoor moet de bevoegdheid geregeld blijven. Dat gebeurt in artikel 13 van het Besluit.

Daarnaast is in artikel 13 van dit besluit de bevoegdheid tot het namens het CAK voeren van verweer, het instellen van hoger beroep en het in het kader van die procedures deelnemen aan mediation geregeld. Artikel 13 regelt verder de bevoegdheid om het CAK te vertegenwoordigen in verzoekschriftprocedures als bedoeld in artikel 8:88 van de Awb.

In artikel 14 van dit Besluit is bepaald waarop mandaat, volmacht en machtiging ingevolge dat besluit geen betrekking hebben. Daarbij gaat het om gevallen waarin mandaat altijd uitgesloten moet worden geacht. Dat betekent dat uitsluitend de voorzitter van het CAK bevoegd is.

Als voorbeelden van aangelegenheden waarvan de aard zich in ieder geval tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet, zijn onder meer genoemd:

  • 1°. Beslissingen die belangrijke politieke, bestuurlijke of maatschappelijke gevolgen kunnen hebben;

  • 2°. Beslissingen omtrent politieke beleidswijzigingen en omtrent de uitbreiding of beperking van de bemoeienissen van CAK;

  • 3°. Het vaststellen van beleidsregels;

  • 4°. Delegatie van bevoegdheden.

Deze opsomming is niet limitatief. Steeds dient te worden nagegaan, of de aard van de aan de orde zijnde aangelegenheid zich niet tegen mandaat verzet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn indien een bevoegdheid zó ingrijpend is, dat niet wel denkbaar is dat hij anders dan op het hoogste niveau wordt uitgeoefend. Is dat het geval, dan strekt ook een met dit besluit verleend ondermandaat zich niet tot die aangelegenheid uit en is uitsluitend de voorzitter bevoegd. Nieuwe Wob-verzoeken zullen altijd aan de voorzitter moeten worden gemeld.

Naar boven