Amsterdam-Noord, verkeersbesluit

Logo Amsterdam

Busbaan Vorticellaweg

Z16-77796/6652

 

Het dagelijks bestuur van de Bestuurscommissie Noord, gemeente Amsterdam;

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissies,

gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

 

Overwegende:

dat ter uitvoering van de HOV Zaancorridor op de Vorticellaweg, ter hoogte van de kruising met de Kadoelenweg/Zuideinde een vrije busbaan word aangelegd die gaat aansluiten op de busbaan van de Johannes J. Glasweg en het Zuideinde;

dat hierbij aansluitend op het weggedeelte van de Vorticellaweg, ter hoogte van de kruising met de IJdoornlaan een busstrook zal worden aangelegd;

dat op deze kruising verkeerslichten zullen worden geplaatst en ter geleiding van het verkeer verkeersheuvels zullen worden aangelegd;

dat het verkeer langs deze verkeersheuvels en busbaan/busstrook wordt geleid door het instellen van het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

dat deze busbaan op dezelfde wijze vorm gegeven is als de busbaan van de Johannes J. Glasweg en derhalve ook als zodanig zal worden aangegeven met een geslotenverklaring in beide richtingen, uitgezonderd lijnbussen;

dat ter hoogte van de busbaan bushaltes zullen worden aangelegd, welke als zodanig dient te worden aangewezen;

dat door de aanleg van deze busbaan ook de kruising met de Kadoelenweg/Stentorstraat/Adrianus Van Waertweg/Vorticellaweg zal worden geherprofileerd en zal worden aangelegd als verhoogd kruisingsvlak, ten doel hebbende de snelheid te reduceren;

dat hierdoor de kruising de poort vormt tot de achterliggende 30 km gebieden en dit weggedeelte ook als 30 km zal worden aangewezen;

dat hierdoor de huidige aanwijzing als voorrangskruising komt te vervallen;

dat de (brom)fietsdoorsteek van de Kadoelenweg naar het Zuideinde wordt verlegd en dat hierbij de (brom)fietsers de busbaan moeten oversteken, waarbij het (brom)fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het busverkeer en het verkeer rijdende op de Adrianus Van Waertweg;

dat het voor de overzichtelijkheid en de doorstroming van de kruising wenselijk wordt geacht op de Stentorstraat ter hoogte van de kruising met de Kadoelenweg een verbod stil te staan in te stellen;

dat dit ontwerp is besproken en goedgekeurd in de 268e Stadsdeel Verkeerscommissie Amsterdam Noord op 07-1-2013 onder punt 3;

dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden;

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

dat met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie, die was vertegenwoordigd in de 268e Stadsdeel Verkeerscommissie Amsterdam Noord op 07-1-2013 en akkoord is gegaan met het voorstel;

dat de hierna genoemde weggedeelten onder beheer zijn van en gelegen is binnen de grenzen van stadsdeel Noord.

Besluit

 

door het verwijderen van verkeersborden conform model B3/B6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de destijds gedane aanwijzing als voorrangskruispunt in te trekken:

 

de kruising van de Kadoelenweg /Stentorstraat met de Vorticellaweg/Adrianus van Waertweg, waarbij het verkeer rijdende op Vorticellaweg/Adrianus van Waertwegvoorrang heeft;

 

door het plaatsen van verkeersborden conform model A1(zone) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een maximumsnelheid van 30 km per uur:

 

de kruising van deVorticellaweg/Kadoelenweg/Stentorstraat/ Adrianus van Waertweg;

 

door het plaatsen van verkeersborden conform model B5/B6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruispunt:

 

de Adrianus van Waertweg met de (brom)fietsdoorsteek vanaf het Zuideinde, waarbij het verkeer rijdende op de Adrianus van Waertweg voorrang heeft;

door het plaatsen van verkeersborden conform model B6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruispunt:

 

de busbaan van deVorticellaweg, met de (brom)fietsdoorsteek vanaf het Zuideinde, waarbij het verkeer rijdende op de busbaan voorrang heeft;

 

door het plaatsen van verkeersborden conform model C1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring in beide richtingen, met tekstonderbord “uitgezonderd lijnbussen”:

 

deVorticellaweg, de busbaan gelegen ter hoogte van de kruising met de Kadoelenweg/Zuideinde, aansluitend op de busbaan van de Johannes J. Glasweg;

 

door het plaatsen van verkeersborden conform model D2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft:

deVorticellaweg, de busbaan gelegen ter hoogte van de kruising met de Kadoelenweg/Zuideinde, met tekstonderbord “uitgezonderd lijnbussen”;

deVorticellaweg, de verkeersheuvel gelegen ter hoogte van de kruising met de IJdoornlaan;

de IJdoornlaan de verkeersheuvels gelegen ter hoogte van de kruising met de Vorticellaweg;

 

door het plaatsen van verkeersborden conform model E2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen het verbod stil te staan:

 

de Stentorstraat, het weggedeelte gelegen tussen perceel 3 en de Kadoelenweg, aan beide zijden;

 

door het plaatsen van verkeersborden conform model L3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als bushalte:

deVorticellaweg, de bushaltes gelegen ter hoogte van de kruising met de Kadoelenweg/Zuideinde;

 

door het aanbrengen van het woord "LIJNBUS", zoals genoemd in artikel 1 onder j van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, aan te wijzen als busbaan:

PRIVATE

De Vorticellaweg, de busbaan gelegen ter hoogte van de kruising met de Kadoelenweg/Zuideinde, aansluitend op de busbaan Johannes J. Glasweg;

 

door het aanbrengen van doorgetrokken of onderbroken strepen, het gemarkeerde gedeelte van de rijbaan waarop het woord "LIJNBUS" is aangebracht, als genoemd in artikel 1 onder k van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, aan te wijzen als busstrook:

 

de Vorticellaweg, de busstrook gelegen ter hoogte van de kruising met de IJdoornlaan;

 

Zoals aangegeven op bijgevoegde tekening

 

 

Namens het dagelijks bestuur van de Bestuurscommissie Noord, gemeente Amsterdam,

 

 

 

drs. R.A.D. Jeursen

Manager Schoon en Heel a.i.

 

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie Noord, gemeente Amsterdam,

t.a.v. Afdeling Juridische Zaken

Postbus 37608

1030 BB AMSTERDAM

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

uw naam, adres en telefoonnummer

de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

Schorsende werking

 

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

 

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven