RECTIFICATIE

Logo Venlo

O ntwerp - bestemmingsplan nen Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse a anpassingen in Venlo en Horst aan de Maas , Milieueffectrapportage Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen alsmede e e n ontwerp - omgevingsvergunning voor de activiteiten / o nderdelen milieu en bouw en s poorwegemplacement in Horst aan de Maas

Rectificatie op de kennisgeving in de Staatscourant van 7 december 2016, nr. 66615 .

Aanleiding voor de rectificatie van de bekendmaking is een correctie van de IMRO-code in bekendmakingen van de gemeente Horst aan de Maas in het Gemeenteblad en op de gemeentelijke website. Daarnaast is met betrekking tot diezelfde IMRO-code een correctie doorgevoerd op de via de website van de gemeente Horst aan de Maas raadpleegbare (papieren) verbeelding van het ontwerp-bestemmingsplan, deelgebied Horst aan de Maas. Voorts is op www.ruimtelijkeplannen.nl een correctie doorgevoerd ten aanzien van de juiste tenaamstelling van de beide hieronder genoemde bestemmingsplannen. Daarbij wordt hierbij een nieuwe kennisgeving gedaan met een nieuwe termijn voor terinzagelegging (tevens termijn voor het indienen van zienswijzen). Deze kennisgeving komt in de plaats van de kennisgeving van 7 december 2016 .

De raden van de gemeenten Venlo en Horst aan de Maas zijn voornemens voor de gemeentegrensoverstijgende ontwikkeling van een Railterminal & Spoorse aanpassingen elk een bestemmingsplan voor een gedeelte van haar grondgebied vast te stellen. Burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas zijn in dit verband tevens voornemens een omgevingsvergunning te verlenen voor de activiteiten/onderdelen “milieu” en “bouwen” ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking hebben van een spoorwegemplacement binnen het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen in het deelgebied Horst aan de Maas.

In dit kader maken burgemeester en wethouders van Venlo en Horst aan de Maas bekend dat voor de realisering van een Railterminal & Spoorse aanpassingen binnen het Klavertje 4-gebied een drietal ontwerp-besluiten met bijbehorende stukken ter inzage worden gelegd (hierna aangeduid als ontwerp-besluit 1, 2 en 3):

  • 1.

    ontwerp-bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen

    (identificatienummer NL.IMRO.0983.BP201604RAILTERMSA-ON01) voor het deelgebied Venlo, de milieueffectrapportage Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen, dit alles met bijbehorende stukken;

  • 2.

    ontwerp-bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen

    (identificatienummer NL.IMRO.1507.HMRAILTERMINALENSA-BPO1) voor het deelgebied Horst aan de Maas, de milieueffectrapprtage Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen, dit alles met bijbehorende stukken;

  • 3.

    ontwerp-besluit tot verlening van een omgevingsvergunning voor de activiteiten/onderdelen “milieu”

en “bouwen” met bijbehorende stukken ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking

hebben van een spoorwegemplacement op het grondgebied van de gemeente Horst aan de Maas.

Inleiding

Op 2 februari 2016 is door de colleges van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas en Venlo ingestemd met de Integrale Omgevingsbeoordeling Railterminal & Spoorse aanpassingen, Klaver 4 en windturbineproject Greenport Venlo 2016 (hierna: IOB). Ter uitwerking van de IOB zijn de intergemeentelijke Nota’s “Industrielawaai Trade Port Noord en Trade Port West (niet gezoneerd deel)” enerzijds en “Omgevingsveiligheid Klaver 4, Railterminal & Spoorse aanpassingen” anderzijds opgesteld. De Nota Industrielawaai borgt de uitgangspunten zoals opgenomen in de IOB en bewaakt de geluidsbelasting van nieuwe bedrijven in Greenport Venlo op bestaande woningen. De Nota Omgevingsveiligheid verwoordt het intergemeentelijk beleid ten aanzien van externe veiligheid in Greenport Venlo. Beide nota’s zijn op 22 november 2016 respectievelijk 30 november 2016 door de gemeenteraden van Horst aan de Maas respectievelijk Venlo vastgesteld. De vastgestelde nota’s maken onderdeel uit van de ontwerp-bestemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen voor de deelgebieden Venlo en Horst aan de Maas.

De gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft op 18 oktober 2016 besloten de gemeentelijke coördinatieregeling op grond van paragraaf 3.6.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) van toepassing te verklaren op de (ontwerp-)besluiten 2 (bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen deelgebied Horst aan de Maas) en 3 (besluit tot verlening van een omgevingsvergunning voor de activiteiten/onderdelen “milieu” [vergunning] en “bouwen” ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking hebben van een spoorwegemplacement op het grondgebied van de gemeente Horst aan de Maas). Hierdoor worden procedures voor de realisatie van het project gestroomlijnd en worden de benodigde (ontwerp-)besluiten gelijktijdig bekend gemaakt. Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas nemen de coördinatie op zich. Het raadsbesluit van 18 oktober 2016 is op 1 december 2016 separaat bekend gemaakt.

Voor het voorgenomen besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo geldt dat daarop niet de gemeentelijke coördinatieregeling van toepassing is.

Planbeschrijving

Ontwerp-bestemmingsplannenvoor deelgebieden Venlo en Horst aan de Maas

Het bedrijventerrein Trade Port Noord ligt ten noordwesten van Venlo, ten noorden van de A67, ten westen van de A73 en tussen de Sevenumseweg en de Grubbenvorsterweg en de spoorlijn Venlo-Eindhoven. Als onderdeel van de gemeentegrensoverschrijdende gebiedsontwikkeling Klavertje 4 wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een Railterminal langs de spoorlijn. Het betreft een Railterminal met bijbehorende voorzieningen en opslagruimte in Klaver 6b. Het noordwestelijke deel van het plangebied ligt op grondgebied van de gemeente Horst aan de Maas, het zuidoostelijke gedeelte op grondgebied van de gemeente Venlo. Om de Railterminal via de spoorlijn te kunnen bereiken vinden aanpassingen aan de spoorlijn plaats en wordt een spoorwegemplacement aangelegd, gezamenlijk aangeduid als Railterminal & Spoorse aanpassingen.

In beide ontwerp-bestemmingsplannen is voor de daarvoor in aanmerking komende gronden aangegeven, dat verwezenlijking van de bestemming in de nabije toekomst nodig wordt geacht (artikel 3.4 Wro).

MilieueffectrapportageTrade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen

Voor de bestemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo respectievelijk deelgebied Horst aan de Maas is de milieueffectrapportage Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen opgesteld (hierna: MER). Deze MER is bedoeld om het milieubelang volwaardig en vroegtijdig in de plan- en besluitvormingsprocedure een plaats te geven. De MER-procedure wordt doorlopen vanwege het feit, dat:

  • significante effecten op Natura 2000-gebieden als gevolg van extra stikstofdepositie niet op

    voorhand kunnen worden uitgesloten, waardoor een passende beoordeling is vereist;

  • de voorgenomen activiteit op basis van het Besluit m.e.r., categorie D 2.1 m.e.r.-beoordelingsplichtig is. Belangrijke nadelige milieugevolgen kunnen niet op voorhand worden uitgesloten;

  • door de totale samenhangende ontwikkeling van het Klavertje 4‐gebied de drempels uit het Besluit m.e.r. voor industrieterrein en stedelijke ontwikkeling (m.e.r.-beoordelingsplicht vanwege categorie D 11.2 / D 11.3) worden overschreden. Op voorhand kan niet worden uitgesloten dat belangrijke nadelige milieugevolgen als gevolg van de totale ontwikkeling kunnen optreden.

  • Ontwerp-besluit omgevingsvergunning s poorwegemplacement in Horst aan de Maas

Bij het spoorwegemplacement gaat het concreet om het bouwen van een relaishuis en de realisatie (oprichting) en het in werking hebben van een spoorwegemplacement, bestaande uit een terrein met in elkaars onmiddellijke nabijheid gelegen sporen dat is bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen, beginnen of eindigen en om handelingen met spoorwagens te verrichten, waarmee de samenstelling van treinen of treinonderdelen wordt gewijzigd. Het zogenaamde wachtspoor, dat deel uitmaakt van het doorgaande spoor, valt als zodanig niet onder het begrip spoorwegemplacement.

De procedure tot vergunningverlening is in de gemeentelijke coördinatieregeling betrokken vanwege het door de aanvrager gestelde doel om zo snel mogelijk na vaststelling van het bestemmingsplan Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen, deelgebied Horst aan de Maas over de vergunning te kunnen beschikken.

Procedure d eelgebied Venlo

Inzage ontwerp-besluit 1: ontwerp-bestemmingsplan Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen voor het deelgebied Venlo (inclusief de milieueffectrapportage Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen)

Ontwerp-besluit 1 (met bijlagen) ligt vanaf 16 december 2016 gedurende zes weken (dus tot en met 26 januari 2017) analoog en digitaal ter inzage in het Stadskantoor Venlo, Hanzeplaats 1 te Venlo. U dient zich te melden bij de receptie/centrale balie. De stukken kunnen worden ingezien op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur en op donderdagavond van 17.00 uur tot 20.00 uur. Via de gemeentelijke website www.venlo.nl is tevens een link naar de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl beschikbaar.

Ontwerp-besluit 1 is ook in te zien langs elektronische weg via de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl, identificatienummer NL.IMRO.0983.BP201604RAILTERMSA-ON01.

Kenbaar maken van zienswijzen tegen ontwerp-besluit 1

Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen ten aanzien van ontwerp-besluit 1 met de daarbij behorende stukken (waaronder het MER) door eenieder mondeling of schriftelijk zienswijzen worden ingediend bij de gemeenteraad van Venlo, Postbus 3434, 5902 RK Venlo. Bij een zienswijze dient het ontwerp-besluit waarop de zienswijze betrekking heeft te worden vermeld. Voor het naar voren brengen van mondelinge zienswijzen kunt u een afspraak maken met de afdeling Ruimte en Economie van de gemeente Venlo, de heer L. Rooden, telefoonnummer 077-3596529.

Het is niet mogelijk per e-mail zienswijzen in te dienen.

Procedure s d eelgebied Horst aan de Maas

Inzage ontwerp-besluit 2: ontwerp-bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen voor het deelgebied Horst aan de Maas (inclusief de milieueffectrapportage Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen)

Ontwerp-besluit 2 (met bijlagen) ligt vanaf 16 december 2016 gedurende zes weken (dus tot en met 26 januari 2017) analoog en digitaal ter inzage in de informatiehoek van het gemeentehuis van Horst aan de Maas, Wilhelminaplein 6 in Horst. Openingstijden informatiehoek: ma. van 8.00 tot 20.00 uur en di. t/m vr. van 8.00 tot 17.00 uur. Wanneer u de stukken op een ander tijdstip wilt inzien, kunt u contact opnemen met de gemeente, tel. (077)4779777. Wanneer u een toelichting wenst bij de stukken, houdt dan rekening met de kantoortijden. De stukken kunnen ook worden geraadpleegd op de gemeentelijke website www.horstaandemaas.nl.

Ontwerp-besluit 2 is ook in te zien langs elektronische weg via de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl, identificatienummer NL.IMRO.1507.HMRAILTERMINALENSA-BPO1.

Kenbaar maken van zienswijzen tegen ontwerp-besluit 2

Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen ten aanzien van ontwerp-besluit 2 met de daarbij behorende stukken (waaronder het MER) door eenieder mondeling of schriftelijk zienswijzen worden ingediend bij de gemeenteraad van Horst aan de Maas, Postbus 6005, 5960 AA Horst aan de Maas. Bij een zienswijze dient het ontwerp-besluit waarop de zienswijze betrekking heeft te worden vermeld. Voor het naar voren brengen van mondelinge zienswijzen kunt u een afspraak maken met de afdeling Ruimte, team Economie en Gebiedsontwikkeling van de gemeente Horst aan de Maas, de heer

M.Bouwmans, telefoon 077-4779453.

Het is niet mogelijk per e-mail zienswijzen in te dienen.

Inzage ontwerp-besluit 3: ontwerp-besluit tot verlening van een omgevingsvergunning voor de activiteiten/onderdelen “milieu” en “bouwen” met bijbehorende stukken ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking hebben van een spoorwegemplacement op het grondgebied van de gemeente Horst aan de Maas

Ontwerp-besluit 3 ligt vanaf 16 december 2016 gedurende zes weken (dus tot en met 26 januari 2017) analoog en digitaal ter inzage in de informatiehoek van het gemeentehuis van Horst aan de Maas, Wilhelminaplein 6 in Horst. Openingstijden informatiehoek: ma. van 8.00 tot 20.00 uur en di. t/m vr. van 8.00 tot 17.00 uur. Wanneer u de stukken op een ander tijdstip wilt inzien, kunt u contact opnemen met de gemeente, tel. (077)4779777. Wanneer u een toelichting wenst bij de stukken, houdt dan rekening met de kantoortijden. De stukken kunnen ook worden geraadpleegd op de gemeentelijke website www.horstaandemaas.nl.

Kenbaar maken van zienswijzen tegen ontwerp-besluit 3

Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen ten aanzien van ontwerp-besluit 3 met de daarbij behorende stukken door eenieder mondeling of schriftelijk zienswijzen worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas, Postbus 6005, 5960 AA Horst. Bij een zienswijze dient het ontwerp-besluit waarop de zienswijze betrekking heeft te worden vermeld. Voor het naar voren brengen van mondelinge zienswijzen kunt u een afspraak maken met de afdeling Ruimte, team Ruimtelijke Ordening en Vergunningen van de gemeente Horst aan de Maas, de heer G. van den Beuken, telefoonnummer 077-4779576.

Het is niet mogelijk per e-mail zienswijzen in te dienen.

Nadere informatie over de ontwerp-besluiten 1, 2 en 3 kan ook worden ingewonnen bij TPN/DCGV, mevrouw M. Eussen, projectleider Railterminal & Spoorse aanpassingen, tel. 077-8503450.

Vervolgprocedure

De gemeenteraden van Venlo en Horst aan de Maas zullen een besluit nemen over vaststelling van de ontwerp-besluiten 1 en 2 (bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal & Spoorse aanpassingen voor de deelgebieden Venlo respectievelijk Horst aan de Maas). Daarnaast wordt beide raden gevraagd een besluit te nemen tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan. Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas zullen een besluit nemen over ontwerp-besluit 3 (besluit tot verlening omgevingsvergunning voor de activiteiten/onderdelen “milieu” en “bouwen” ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking hebben van een spoorwegemplacement in Horst aan de Maas) nadat door de gemeenteraad van Horst aan de Maas het bestemmingsplan Trade Port Noord – Railterminal & Spoorse aanpassingen, deelgebied Horst aan de Maas, is vastgesteld en de beide gemeenteraden hebben besloten tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan. De ingediende zienswijzen worden bij de besluitvorming betrokken.

Nadat de gemeenteraden respectievelijk burgemeester en wethouders de genoemde besluiten hebben genomen wordt iedereen die een zienswijze heeft ingediend, schriftelijk van de genomen besluiten in kennis gesteld.

Voorts worden de besluiten via publicatie algemeen en gelijktijdig bekendgemaakt en kan tegen de bestemmingsplannen, het besluit tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan en het besluit tot verlening van de omgevingsvergunning door belanghebbenden bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep worden aangetekend.

Op de te nemen besluiten is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent onder meer, dat beroepsgronden in het beroepschrift moeten worden opgenomen en deze na afloop van de beroepstermijn niet meer kunnen worden aangevuld.

Tenslotte wordt erop gewezen dat gelijktijdig, doch separaat een rectificatie van de bekendmaking plaatsvindt met betrekking tot het ontwerp van de 7e herziening van het exploitatieplan Trade Port Noord.

Venlo, 15 december 2016

Naar boven