Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2016, 69570 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2016, 69570 | Overig |
Datum: 15 december 2016
Kenmerk: 2016-0000783675
In het verzoek van 22 november 2016, 2016-0000745159, heeft de Kansspelautoriteit verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de goede vervulling van de taak van de Kansspelautoriteit.
Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.
In dit besluit wordt verstaan onder:
de Kansspelautoriteit, genoemd in artikel 33 van de Wet op de kansspelen;
de Wet basisregistratie personen;
het Besluit basisregistratie personen;
de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;
de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;
de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;
de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;
de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;
de integriteitsbeoordeling door de Kansspelautoriteit:
1°. bedoeld in artikel 1, aanhef en onder k, van de Beleidsregels integriteitsbeoordeling exploitatievergunningen 2014, of
2°. als bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur;
een onderzoek door de Kansspelautoriteit naar de aanwezigheid van een weigerings- of intrekkingsgrond inzake beschikkingen, als bedoeld in artikel 12 van de Beleidsregels niet-incidentele artikel 3 loterijvergunningen.
1. Aan de Kansspelautoriteit wordt op haar verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit.
2. De Kansspelautoriteit verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage I bij dit besluit, indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor:
a. het verstrekken, wijzigen en intrekken van vergunningen door de Kansspelautoriteit en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die:
1°. een vergunning aanvraagt of waaraan een vergunning is verstrekt;
2°. betrokken is bij een integriteitsbeoordeling of een betrouwbaarheidstoets.
b. het toezicht op de naleving van de toepasselijke wet- en regelgeving en de vergunningen, alsmede de handhaving daarvan door de Kansspelautoriteit en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die valt onder het toezicht van of de handhaving door de Kansspelautoriteit.
3. De Kansspelautoriteit verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit, indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor het verstrekken, wijzigen en intrekken van vergunningen door de Kansspelautoriteit en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die betrokken is bij een integriteitsbeoordeling of een betrouwbaarheidstoets.
4. Aan de Kansspelautoriteit worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de Kansspelautoriteit bij haar verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit.
1. Aan de Kansspelautoriteit wordt op haar verzoek een gegeven als opgenomen in bijlage III bij dit besluit verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van iedere ingeschrevene van wie de actuele adresgegevens in Nederland, die op de persoonslijst zijn opgenomen overeenkomen met:
a. een in het verzoek aangegeven adres, of
b. het actuele adres dat op de persoonslijst van een in het verzoek aangegeven ingeschrevene is opgenomen.
2. De Kansspelautoriteit verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage III bij dit besluit indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor het verstrekken, wijzigen en intrekken van vergunningen, het toezicht op de naleving van de toepasselijke wet- en regelgeving en de vergunningen, of de handhaving daarvan door de Kansspelautoriteit, en een van de op het adres ingeschreven personen een ingeschrevene is die:
a. een vergunning aanvraagt of waaraan een vergunning is verstrekt;
b. betrokken is bij een integriteitsbeoordeling of een betrouwbaarheidstoets, of
c. valt onder het toezicht van of de handhaving door de Kansspelautoriteit.
3. Aan de Kansspelautoriteit worden slechts gegevens verstrekt, indien de gegevens waarvan de Kansspelautoriteit in haar verzoek gebruik heeft gemaakt zijn opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit.
1. Indien een verstrekking aan de Kansspelautoriteit op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.
2. De verstrekking van gegevens aan de Kansspelautoriteit die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.
3. Indien aan de Kansspelautoriteit gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.
Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.
's-Gravenhage, 15 december 2016
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, R. Maas Directeur Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.
Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.03.20 |
Geboorteplaats persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
04 |
NATIONALITEIT |
04.05.10 |
Nationaliteit |
04.65.10 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
54 |
NATIONALITEIT |
54.05.10 |
Nationaliteit |
54.65.10 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum Overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.67.10 |
Datum opschorting bijhouding |
07.67.20 |
Omschrijving reden opschorting bijhouding |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.09.20 |
Datum inschrijving in de gemeente |
08.10.10 |
Functie adres |
08.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.10 |
Land adres buitenland |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
58 |
VERBLIJFPLAATS |
58.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
58.09.20 |
Datum inschrijving in de gemeente |
58.10.10 |
Functie adres |
58.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
58.11.10 |
Straatnaam |
58.11.15 |
Naam openbare ruimte |
58.11.20 |
Huisnummer |
58.11.30 |
Huisletter |
58.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
58.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
58.11.60 |
Postcode |
58.11.70 |
Woonplaatsnaam |
58.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
58.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
58.12.10 |
Locatiebeschrijving |
58.13.10 |
Land adres buitenland |
58.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
58.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
58.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
58.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
02 |
OUDER1 |
02.01.10 |
A-nummer ouder1 |
02.01.20 |
Burgerservicenummer ouder1 |
03 |
OUDER2 |
03.01.10 |
A-nummer ouder2 |
03.01.20 |
Burgerservicenummer ouder2 |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.01.10 |
A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.01.20 |
Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner |
09 |
KIND |
09.01.10 |
A-nummer kind |
09.01.20 |
Burgerservicenummer kind |
Bijlage bij de artikelen 2 en 3 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.
De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.
Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.
De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.
Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.
Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.
Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.
Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.
De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:
Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.
Op verzoek worden gegevens verstrekt van alle personen die op dat moment zijn ingeschreven op een bepaald adres in Nederland. In het verzoek kan worden aangegeven welk adres het betreft. Echter, in het verzoek kunnen in plaats van het adres ook gegevens van een ingeschrevene worden opgenomen. De gegevensverstrekking bevat dan de gegevens van alle personen die op dat moment op hetzelfde adres zijn ingeschreven als de (in het verzoek aangeduide) ingeschrevene. De set gegevens die mag worden opgevraagd is opgenomen in het autorisatiebesluit.
Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.
Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.
Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.
Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de Kansspelautoriteit. De Kansspelautoriteit is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1.1, onder t, van de Wet BRP.
Artikel 33 van de Wet op de kansspelen (Wok) bepaalt dat er een Kansspelautoriteit is. De Kansspelautoriteit is een zelfstandig bestuursorgaan en heeft, ingevolge artikel 33b van de Wok, tot taak:
a. het verstrekken, wijzigen en intrekken van vergunningen voor de diverse vormen van kansspelen, exploitatievergunningen en modeltoelatingen voor speelautomaten,
b. het bevorderen van het voorkomen en het beperken van kansspelverslaving,
c. het geven van voorlichting en informatie,
d. het toezicht op de naleving van de toepasselijke wet- en regelgeving en de vergunningen, alsmede de handhaving daarvan.
Dit autorisatiebesluit ziet op de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen voor de taken genoemd onder a en d, te weten de verlening van vergunningen, het toezicht op de naleving van de toepasselijke wet- en regelgeving en de vergunningen, alsmede de handhaving daarvan.
De Kansspelautoriteit krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de Kansspelautoriteit vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek en de verstrekking van adresgegevens op verzoek. Tot de doelgroep van de Kansspelautoriteit behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.
De verstrekking van gegevens op verzoek aan de Kansspelautoriteit en de adresverstrekking op verzoek aan de Kansspelautoriteit
De Kansspelautoriteit mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in de bijlagen I en II. De Kansspelautoriteit kan tevens gegevens verstrekt krijgen van personen die op hetzelfde adres in Nederland ingeschreven zijn als een persoon die betrokken is bij de vergunningverlening, of die valt onder het toezicht of de handhaving door de Kansspelautoriteit. De Kansspelautoriteit verzoekt slechts om gegevens die zijn aangegeven in bijlage III.
De gegevens in bijlage I worden verstrekt voor alle taken van de Kansspelautoriteit waarop dit autorisatiebesluit betrekking heeft. Het betreft de verlening van vergunningen, het toezicht op de naleving en de handhaving door de Kansspelautoriteit. Bij het verlenen van vergunningen kan een integriteitsbeoordeling of een betrouwbaarheidstoets, zoals gedefinieerd in de Wok en bijbehorende beleidsregels, onderdeel uitmaken van de procedure.
Bij een integriteitsbeoordeling of een betrouwbaarheidstoets is het noodzakelijk dat de Kansspelautoriteit kan beschikken over gegevens uit de basisregistratie personen die betrekking hebben op andere personen dan de persoon die een vergunning aanvraagt of waaraan een vergunning is verleend. Dit kunnen familieleden van de betrokkene zijn. In bijlage II zijn opgenomen het burgerservicenummer en A-nummer van ouders, echtgenoot dan wel partner of kinderen van betrokkene (‘gerelateerden’). Aan de hand van deze gegevens kan de Kansspelautoriteit van de persoonslijst van deze gerelateerden de gegevens opvragen die opgenomen zijn in bijlage I.
De Kansspelautoriteit krijgt de gegevens van gerelateerden pas verstrekt na het doen van een extra bevraging aan de hand van het burgerservicenummer of het A-nummer.
Door de noodzaak van een extra bevraging wordt voorkomen dat de Kansspelautoriteit bij iedere bevraging ook direct over de in bijlage I opgenomen gegevens van gerelateerden beschikt. Voorafgaand aan de bevraging moet dus afgewogen worden of de gegevens van gerelateerden noodzakelijk zijn.
Op deze wijze wordt tegemoetgekomen aan de uitgangspunten van dataminimalisatie en proportionaliteit.
De Kansspelautoriteit kan tevens gegevens verstrekt krijgen van personen die op hetzelfde adres in Nederland ingeschreven zijn als een persoon die betrokken is bij de vergunningverlening, of die valt onder het toezicht of de handhaving door de Kansspelautoriteit. De Kansspelautoriteit verzoekt slechts om gegevens die zijn aangegeven in bijlage III. De Kansspelautoriteit kan die gegevens opvragen aan de hand van een adres (uit bijlage I), of aan de hand van het burgerservicenummer of A-nummer (uit bijlage I of II).
De Kansspelautoriteit gebruikt het burgerservicenummer en het A-nummer uit de categorieën 01 (Persoon), 02 (Ouder 1), 03 (ouder 2), 05 (Huwelijk/geregistreerd partnerschap) en 09 (Kind) om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen. Overige gegevens uit categorie 01 (persoon) kunnen worden gebruikt ter juiste identificatie van de betrokkene.
De Kansspelautoriteit gebruikt het gegeven “01.61.10 Aanduiding naamgebruik” in combinatie met gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven. Aan de hand van de gegevens “05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap”, “01.61.10 Aanduiding naamgebruik”, “05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner” en “05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald van personen die gebruik maken van de naam van een echtgenoot of partner. Gegevens over een echtgenoot of partner kunnen van belang zijn om de aanwezigheid van een gemeenschap van goederen vast te stellen. Gegevens over een echtgenoot of partner kunnen ook gebruikt worden om het huwelijksgoederenregister te raadplegen.
De Kansspelautoriteit gebruikt de gegevens uit de categorieën 04 en 54 (Nationaliteit) om de nationaliteit van de betrokkenen vast te stellen. Gegevens over nationaliteit kunnen onder meer voor identificatiedoeleinden van belang zijn.
De Kansspelautoriteit gebruikt het gegeven “06.08.10 Datum overlijden”, in combinatie met de gegevens “07.67.10 Datum opschorting bijhouding” en “07.67.20 Datum opschorting bijhouding” om vast te stellen of de betrokkene nog in leven is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-69570.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.