Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 16 december 2016, nr. IenM/BSK-2016/298698, tot wijziging van de Regeling veiligheid zeeschepen in verband met implementatie van de Internationale Code voor schepen die in polaire wateren varen (Polar-Code)

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 22, tweede lid, van het Schepenbesluit 2004;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling veiligheid zeeschepen wordt als volgt gewijzigd:

A

In het eerste lid van artikel 15 wordt de zinsnede ‘bedoeld in de artikelen 18 en 19’, vervangen door: bedoeld in de artikelen 18, 19 en 19a.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017

Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst wordt gepubliceerd na 31 december 2016 treedt deze regeling in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

Algemeen

Recentelijk heeft de Internationale Maritieme Organisatie de Polar-Code vastgesteld. Deze Code stelt voorschriften vast voor schepen die in polaire wateren varen. Het betreft milieuvoorschriften en veiligheidsvoorschriften en daarmee hangt de Polar-Code zowel onder respectievelijk het MARPOL-verdrag en het SOLAS-verdrag. De Polar-Code wordt voor schepen met een internationaal veiligheidscertificaat die in polaire wateren varen per 1 januari 2017 internationaal verplicht op grond van hoofdstuk XIV van de bijlage bij het SOLAS-verdrag.

Deze regeling strekt tot implementatie van de voorschriften met betrekking tot de veiligheidseisen ten aanzien van schepen die in polaire wateren varen. In verband met de implementatie van de Polar-Code is ook het Schepenbesluit 2004 gewijzigd.

De Polar-Code omvat onder meer regels over scheepsontwerp, -uitrusting en -constructie, de navigatie, en reddingsmiddelen en -acties, en regels betreffende bemanning. Deze regels zijn in de Polar-Code opgenomen in een veiligheidsdeel – deel 1 – dat wordt beheerst door het SOLAS-verdrag.

Zoals reeds aangegeven is ook het Schepenbesluit 2004 in verband met de implementatie van de Polar-Code op een aantal onderdelen gewijzigd. Deze aanpassingen hebben op een enkel onderdeel gevolgen gehad voor de Regeling veiligheid zeeschepen: in deze wijzigingsregeling wordt ten aanzien van de met het certificaat voor poolschepen verband houdende onderzoeken de Regeling veiligheid zeeschepen aangepast waar het betreft de uitvoering van deze onderzoeken door klassenbureaus die door de Minister ingevolge het Schepenbesluit 2004 (artikel 23) zijn aangewezen.

Internetconsultatie

De gronden om van internetconsultatie af te zien zijn in 2009 neergelegd in het kabinetsstandpunt internetconsultatie1. Een van de uitzonderingsgronden betreft implementatiewetgeving waarbij geen nationale beleidsruimte is. Met gebruikmaking van deze uitzonderingsgrond is deze regeling niet opengesteld voor openbare internetconsultatie.

Uitvoering en Handhaving

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die toezicht houdt op de naleving van onder meer (veiligheids)wetten en regels voor de scheepvaart en deze handhaaft heeft het voorstel tot wijziging van het Schepenbesluit 2004 in verband met de implementatie van de Polar-Code getoetst op uitvoering, handhaafbaarheid en fraudebestendigheid. In de toelichting bij het besluit is het oordeel van de ILT ten aanzien hiervan opgenomen. De ILT heeft met verwijzing naar hun eerdere toetsing aangegeven dat voor onderhavige wijziging van de Regeling veiligheid zeeschepen geen aanvullende toetsing op uitvoering en handhaving nodig is.

Financiële gevolgen

Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Evenmin brengt deze regeling nalevingskosten met zich. In eerdergenoemd besluit tot wijziging van het Schepenbesluit 2004 is ten aanzien van de onderzoeken (inspecties) reeds aangegeven dat deze worden uitgevoerd door klassenbureaus, waar de reders voor moeten betalen. De hoogte van de kosten is afhankelijk van de omvang en het soort schip en daarnaast de intensiteit van de inspectie. De eigenaar van het schip is in beginsel overigens vrij in zijn keuze van het klassenbureau.

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt gelijktijdig met het besluit tot wijziging van het Schepenbesluit 2004 in verband met de implementatie van de Polar Code in werking, te weten op 1 januari 2017.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Kamerstukken 29 279, nr 114

Naar boven