Verkeersbesluit: Sanering verkeersborden

Logo Montferland

Portefeuillehouder: Wethouder Loeff-Hageman

Inleiding

De ambitie van de gemeente Montferland is om minder borden in het straatbeeld te hebben. In de loop van de jaren is een veelvoud aan verkeersborden ontstaan door onvoldoende inzicht en beheer van de verkeersborden. Het gevolg is dat er zoveel borden staan dat de belangrijkste niet meer opvallen en er onduidelijke situaties zijn ontstaan voor de weggebruiker. Door middel van een sanering van verkeersborden wil de gemeente tot een minimum aan borden komen, waarbij gegarandeerd is dat de verkeersdeelnemers aan de inrichting van de weg kunnen herkennen wat er van ze verlangd wordt. Onnodige borden worden gesaneerd en foutieve borden worden aangepast.

Overwegingen

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Maatregel

Door het uitbreiden van een 30-km zone worden een aantal borden gesaneerd (zijn er minder 30-km zoneborden nodig).

Omdat het niet nodig is om bij een komgrens ook een maximumsnelheid van 50 of 80 km/u of een einde maximumsnelheid aan te geven (omdat dit reeds door het kombord wordt aangegeven) worden deze borden gesaneerd.

Een adviessnelheid wordt slechts plaatselijk toegepast om aan te geven met welke veilige snelheid een gevarenpunt gepasseerd kan worden, waarvan voor de bestuurder niet goed waarneembaar is datin aanzienlijke mate snelheid moet worden verminderd. Daar waar geen gevarenpunt is, is een adviessnelheid niet nodig en wordt dit bord gesaneerd.

Indien een voorrangsweg wordt beëindigd door een bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) dan wordt het bord B2 (einde voorrangsweg) niet geplaatst. In die situaties waar beide borden zijn geplaatst wordt het bord B2 gesaneerd. Ook als vooraankondiging wordt deze niet geplaatst in combinatie met de B6.

Bij een verkeersregelinstallatie (VRI) wordt er voor fietsers geen bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) geplaatst. Deze borden worden gesaneerd.

In een 30-km zone worden geen vooraankondigingen en waarschuwingen geplaatst.

Voor een rotonde binnen de bebouwde kom worden geen dubbele borden B6 geplaatst, dit is niet conform de richtlijnen voor de inrichting van een rotonde binnen de bebouwde kom. Deze borden worden gesaneerd.

Binnen een 60-km zone en binnen de bebouwde kom worden geen vooraankondigingen geplaatst met betrekking tot einde voorrangsweg. Deze vooraankondiging wordt gesaneerd.

Bij een uitritconstructie die volgens de richtlijnen is aangelegd wordt de voorrang niet geregeld met borden. Voorrangsborden bij een uitritconstructie worden gesaneerd.

Een stopbord (B7) wordt alleen geplaatst indien het zicht op het kruisende verkeer zeer slecht is. Indien dit niet het geval is wordt dit bord vervangen door het bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg).

Er is kritisch gekeken naar de eenrichtingswegen. Daar waar tweerichtingenverkeer geen problemen zal opleveren worden de betreffende borden gesaneerd.

Bij een verplicht fiets- of brom/fietspad hoeft er geen geslotenverklaring op de hoofdrijbaan geplaatst te worden voor fietsers en/of bromfietsers.

Omdat de geslotenverklaring op de Pittelderstraat in Didam voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven, niet meer sluitend is en achterhaald is wordt deze geslotenverklaring opgeheven.

Bij een rotonde worden geen D2 borden (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) op de kop z’n kant van middengeleiders (aan de binnen kant van de rotonde). Dit is niet conform de richtlijnen voor de inrichting van een rotonde.

Daar waar een parkeerverbod of een verbod tot stilstaan niet sluitend is of het bord niet nodig is omdat een geparkeerde auto of een auto die stilstaat de weg blokkeert, wordt het betreffende bord gesaneerd.

Een voetpad wordt niet als zodanig aangeduid als het duidelijk een trottoir betreft.

Einde fiets of brom/fietspad wordt niet aangegeven indien uit de inrichting duidelijk blijkt dat het pad eindigt.

Doelstelling

Met het verkeersbesluit wordt beoogd.

  • -

    het verbeteren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Motivering

In een aantal straten van de gemeente Montferland is het gewenst om overbodige verkeersborden te verwijderen. Voor het saneren van verkeersborden zijn saneringsrichtlijnen opgesteld. Aan de hand van deze richtlijnen zijn de betreffende verkeersborden allen verkeerskundig beoordeeld. Voor een groot aantal verkeersborden geldt dat de bebording overbodig is omdat uit het wegbeeld ter plaatse al blijkt wat het gewenste verkeersgedrag is. In sommige gevallen gaat het om een foutief geplaatst bord. Door het verwijderen van overbodige borden wordt een verkeersveilige, eenduidige en begrijpelijke verkeersinfrastructuur gerealiseerd, waarbij de overgebleven verkeersmaatregelen door de weggebruikers worden begrepen en als noodzakelijk worden geaccepteerd. Verder wordt met het saneren van borden de horizonvervuiling tegengegaan, de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd en wordt bespaard op het beheer en onderhoud van borden.

Belangenafweging

Het belang van de vrijheid van verkeer blijft bestaan. Het betreft veelal overbodig of foutief geplaatste borden.

Gehoord

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montferland besluit (voor de genoemde kernen) tot:

Beek

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A1 (50 km/u) op de Polmanstraat, de Kerkhuisstraat en de Arnhemseweg bij de komgrens veranderd er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze wegen, binnen de bebouwde kom.

  • 2.

    Door het verwijderen van het bord A1 (60 km/u) op de Eltenseweg bij de grens met Duitsland wordt de maximumsnelheid, komend vanuit beide richtingen, op de Eltenseweg tussen de Duitse grens en Eltenseweg nummer 20, ingesteld op 80km/u. Vanuit de richting Beek verandert er niets.

  • 3.

    Door het verwijderen van het bord A1 (zone) op de Peeskesweg ter hoogte van camping ’t Peeske verandert er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze weg (60 km/u);

  • 4.

    Door het verwijderen van het bord A2 (30 km/u zone) en het plaatsen van het bord A1 (60 km/u zone) op de Schaapdrift wordt een maximum snelheid van 60 km/u ingesteld voor het deel vanaf huisnummer 31 tot aan de Peeskesweg;

  • 5.

    Door het verwijderen van de borden C12 en C13 op het fietspad Oude Eltenseweg wordt de geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen, bromfietsen, snorfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen met in werking zijnde motor gesloten.

  • 6.

    Door het verwijderen van de borden G7 wordt het vrijliggende pad aan de Peeskesweg niet meer aangeduid als verplicht voetpad.

Braamt

  • 1.

    Door het verwijderen van het bord A1 (zone) op de Gildeweg ter hoogte van Gildeweg nummer 4 verandert er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze weg (60 km/u);

  • 2.

    Door het verwijderen van het bord B2 en onderbord op de Waalseweg voor de aansluiting met de Doetinchemseweg verandert er niets aan de voorrangsregeling en de vooraankondiging in deze;

  • 3.

    Door het verwijderen van de borden E1 en onderbord wordt het parkeerverbod opgeheven op de Doetinchemseweg tussen het Botteramstraatje en de rotonde Europaweg.

  • 4.

    Door het verwijderen van de borden G12b wordt het einde fiets/bromfietspad op De Gildeweg niet meer aangegeven.

Didam

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden B6 en onderbord op de Tatelaarweg voor de rotonde Doetinchemseweg, op De Eik voor de rotonde Doetinchemseweg en op de Els voor de rotonde Doetinchemseweg en verandert er niets aan de voorrangsregeling;

  • 2.

    Door het verwijderen van de borden B6 op de Bievankweg bij de rotonde Wilhelminastraat verandert er niets aan de voorrangsregeling bij de rotonde.

  • 3.

    Door het verwijderen van de borden C2, C3 en C4 en onderborden wordt het eenrichtingsverkeer opgeheven:

    - Op de Kardinaal de Jonglaan.

    - Op het parkeerterrein voor de Kerk vaan de Wilhelminastraat.

  • 4.

    Door het verwijderen van de (vooraankondigings)borden C3 en onderbord op de Ralandstraat verandert er niets aan het eenrichtingsverkeer in de straat.

  • 5.

    Door het verwijderen van het bord C7 op de Meursweg wordt de geslotenverklaring voor vrachtauto’s opgeheven.

  • 6.

    Door het verwijderen van het bord C21 wordt de geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegegeven opgeheven voor de Pittelderstraat.

  • 7.

    Door het verwijderen van de borden D2 op de middengeleiders (op de kop z’n kant) bij de rotonde Wilhelminastraat/Karrewiel wordt het gebod opgeheven om het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft.

  • 8.

    Door het verwijderen van het bord D4 wordt het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de Bievankweg ter hoogte van de spoorwegovergang opgeheven.

  • 9.

    Door het verwijderen van de borden E1 wordt het parkeerverbod opgeheven:

    - Op de Kardinaal de Jonglaan.

    - Op de Hoofdstraat ter hoogte van nummer 7.

    - Op de Meursweg.

  • 10.

    Door het verwijderen van de borden E2 wordt het verbod stil te staan opgeheven op de Oranjestraat en de Schoolstraat.

  • 11.

    Door het verwijderen van de borden G7 wordt het pad ter hoogte van Roncallistraat 28 niet meer aangeduid als voetpad.

  • 12.

    Door het verwijderen van de borden G7 wordt het pad ter hoogte van Crocusstraat 1 t/m 19 niet meer aangeduid als voetpad.

  • 13.

    Door het verwijderen van de borden G12 wordt het einde fietspad op De Schutterije en de Verheijstraat niet meer aangegeven.

  • 14.

    Door het verwijderen van het bord G12a wordt het oversteekje op de Bievankweg ter hoogte van de spoorwegovergang niet meer aangeduid als verplicht fiets/bromfietspad.

  • 15.

    Door het verwijderen van de borden G12a en G12b wordt het pad tussen de Meursweg en de Endepoelstraat niet meer aangeduid als verplicht fiets/bromfietspad.

  • 16.

    Door het verwijderen van de borden G12b wordt het einde fiets/bromfietspad op De Acacia, op de Bievankweg en op de Zandweg niet meer aangegeven.

  • 17.

    Door het verwijderen van de borden G13 worden de paden op de Lijsterbes ter hoogte van de nummers 40 en 42 en op De Els ter hoogte van nummer 23 niet meer aangeduid als onverplicht fietspad.

Kilder

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A1 (50 km/u) op de Zeddamseweg bij de komgrens veranderd er niets aan de maximum snelheid die geldt op de Zeddamseweg, binnen de bebouwde kom.

  • 2.

    Door het verwijderen van de borden A2 (zone) op de Doetinchemseweg bij de komgrens verandert er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze weg;

  • 3.

    Door het verwijderen van het bord B6 op het vrijliggende fietspad langs de Hoofdstraat, op het punt waarop het vrijliggende fietspad op de Hoofdstraat uitkomt, verandert er niets aan de situatie.

  • 4.

    Door het verwijderen van de borden B1 en B6 op de kruising Captain Goodwinstraat met de Hoofdstraat verandert er niets aan de voorrangsregeling.

  • 5.

    Door het verwijderen van het bord B6 en onderbord op de Zeddamseweg voor de rotonde Beekseweg verandert niets aan de voorrangsregeling.

Lengel

  • 1.

    Door het verwijderen van het bord C15 wordt de geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen opgeheven op de hoofdrijbaan van de Mengelenbergseweg.

  • 2.

    Door het verwijderen van de borden G11 wordt de aanduiding verplicht fietspad op de ’s-Heerenbergseweg opgeheven.

Loerbeek

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A1 (50 km/u) op de Doetinchemseweg bij de komgrens veranderd er niets aan de maximum snelheid die geldt op de Doetinchemseweg, binnen de bebouwde kom.

  • 2.

    Door het verwijderen van de borden B2 op de Doetinchemseweg voor de rotonde Didamseweg en de Berkenlaan voor de rotonde Doetinchemseweg verandert er niets aan de voorrangsregeling;

  • 3.

    Door het verwijderen van de borden B6 van en onderborden op de Stillewaldweg voor de aansluiting met de Doetinchemsewegen de Keulseweg voor de aansluiting met de Doetinchemseweg verandert niets aan de voorrangsregeling.

  • 4.

    Door het verwijderen van de borden D2 op de middengeleiders op de Didamseweg ter hoogte van de komgrens wordt het gebod opgeheven om het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft.

  • 5.

    Door het verwijderen van de borden G7 wordt het vrijliggende pad aan de Sint Jansgildestraat niet meer aangeduid als voetpad.

Loil

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A2 (zone) op de Weemstraat en de Wehlseweg bij de komgrens verandert er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze weg;

  • 2.

    Door het verwijderen van de borden C2 en C3 wordt het eenrichtingsverkeer opgeheven op het parkeerterrein aan de Sommenweg.

  • 3.

    Door het verwijderen van de borden G12b wordt het einde fiets/bromfietspad op De Weemstraat en op de Doesburgseweg niet meer aangegeven.

Nieuw-Dijk

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A4 de adviessnelheid van 30 km/u op de Korte Klauwenhof op te heffen;

  • 2.

    Door het verwijderen van de borden C15 wordt de geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen opgeheven op de hoofdrijbaan van de Bievankweg.

  • 3.

    Door het verwijderen van de borden E1 en onderbord wordt het parkeerverbod opgeheven op de Smallestraat.

Oud-dijk

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden B6 bij de VRI’s op de Hengelderweg, de Aalsbergen en de Kerkwijkweg verandert er niets aan de voorrangsregeling voor de fietsers.

  • 2.

    Door het verwijderen van het bord G12a wordt het vrijliggende pad aan de noordzijde van de Hengelderweg ter hoogte van nummer 8 niet meer aangeduid als verplicht fiets/bromfietspad.

Stokkum

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A1 (50 km/u) op de Kastanjelaan en de Peeskesweg bij de komgrens verandert er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze wegen, binnen de bebouwde kom.

's-Heerenberg

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A2 (zone) op de Emmerikseweg bij de komgrens verandert er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze weg;

  • 2.

    Door het verwijderen van het bord B6 en onderbord op de Drieheuvelenweg voor de rotonde Lengelseweg verandert niets aan de voorrangsregeling.

  • 3.

    Door het verwijderen van de borden B7 op de Witte Paters wordt de voorrangsregeling opgeheven.

  • 4.

    Door het verwijderen van de borden E1 en onderbord wordt het parkeerverbod opgeheven:

    - Op de 's Gravenwal.

    - Op de Muntwal.

    - Op de Stadswal.

    - Op de Groenestraat ter hoogte van nummer 1.

    - Op de Industriestraat.

  • 5.

    Door het verwijderen van de borden G7 wordt het vrijliggende pad aan de Minister Veldkampstraat en De Huisakker (ter hoogte van nummer 24) niet meer aangeduid als voetpad.

  • 6.

    Door het verwijderen van het bord G11 wordt het vrijliggende pad ter hoogte van De Huisakker 24 niet meer aangeduid als verplicht fietspad.

  • 7.

    Door het verwijderen van de borden G12a wordt de onderdoorgang op de Willem Schuurmanlaan niet meer aangeduid als verplicht fiets/bromfietspad.

  • 8.

    Door het verwijderen van de borden G12b wordt het einde fiets/bromfietspad op De Immenhorst en de Brede Steeg niet meer aangegeven.

Zeddam

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A2 (zone) op de Oude Doetinchemseweg en de Vinkewijkseweg bij de komgrens verandert er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze weg.

  • 2.

    Door het verwijderen van het bord B6 aan de oostzijde van de Zeddamseweg bij de aansluiting met de Terborgseweg verandert er niets aan de voorrangsregeling.

  • 3.

    Door het verwijderen van het bord D2 op De Steg wordt het gebod opgeheven om het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft.

  • 4.

    Door het verwijderen van de borden E1 en onderbord wordt het parkeerverbod opgeheven op de Ettemastraat.

  • 5.

    Door het verwijderen van de borden G12b wordt het einde fiets/bromfietspad op de ’s-Heerenbergseweg, Oude Doetinchemseweg en de Zeddamseweg niet meer aangegeven.

Alle genoemde verkeerstekens zijn conform Bijlage I van het RVV 1990.

 

Didam, 15 november 2016

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na bekendmaking een schriftelijk en gemotiveerd bezwaarschrift indienen. U kunt dat richten aan: Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Montferland, Postbus 47, 6940 BA DIDAM. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Op de website van de gemeente www.montferland.info vindt u onder "digitaal loket" onder "Digitale formulieren" het formulier "bezwaarschrift indienen". Daar treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Daarnaast kan, mits een bezwaarschrift is ingediend, een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank te Zutphen. Voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal het verzoek om een voorlopige voorziening bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een DigiD inlogcode. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven