Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 9 december 2016, 1063266-159195-VGP houdende wijziging van de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 in verband met aanpassing tarieven NVWA

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 11 en 12, tweede lid, van het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen;

Besluit:

ARTIKEL I

De Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt:

a. ‘€ 0,01134’ vervangen door: € 0,01139;

b. ‘€ 69,06’ vervangen door: € 68,33;

c. ‘€ 531,46’ vervangen door: € 523,85;

d. ‘€ 0,01474’ vervangen door: € 0,01480;

e. ‘€ 89,79’ vervangen door: € 88,82;

f. ‘€ 690,90’ vervangen door: € 680,92;

g. ‘€ 161,34’ vervangen door: € 162,19;

h. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58.

2. In het tweede lid wordt:

a. ‘€ 743,39’ vervangen door: € 746,54;

b. ‘€ 1.486,76’ vervangen door: € 1.493,07;

c. ‘€ 2.973,57’ vervangen door: € 2.986,18;

d. ‘€ 4.460,35’ vervangen door: € 4.479,27;

e. ‘€ 966,38’ vervangen door: € 970,48;

f. ‘€ 1.932,80’ vervangen door: € 1.941,00;

g. ‘€ 3.865,62’ vervangen door: € 3.882,02;

h. ‘€ 5.806,37’ vervangen door: € 5.831,00.

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt:

a. ‘€ 0,01134’ vervangen door: € 0,01139;

b. ‘€ 69,06’ vervangen door: € 68,33;

c. ‘€ 531,46’ vervangen door: € 523,85;

d. ‘€ 0,01474’ vervangen door: € 0,01480;

e. ‘€ 89,79’ vervangen door: € 88,82;

f. ‘€ 690,90’ vervangen door: € 680,92;

g. ‘€ 161,34’ vervangen door: € 162,19;

h. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58.

2. In het tweede lid wordt:

a. ‘€ 743,39’ vervangen door: € 746,54;

b. ‘€ 1.486,76’ vervangen door: € 1.493,07;

c. ‘€ 2.973,57’ vervangen door: € 2.986,18;

d. ‘€ 4.460,35’ vervangen door: € 4.479,27;

e. ‘€ 966,38’ vervangen door: € 970,48;

f. ‘€ 1.932,80’ vervangen door: € 1.941,00;

g. ‘€ 3.865,62’ vervangen door: € 3.882,02;

h. ‘€ 5.806,37’ vervangen door: € 5.831,00.

C

In artikel 6, eerste lid, wordt:

1. ‘€ 161,34’ vervangen door: € 162,19;

2. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58.

D

In artikel 9, eerste lid, wordt:

1. ‘€ 161,34’ vervangen door: € 162,19;

2. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58;

E

In artikel 12 wordt:

1. ‘€ 161,34’ vervangen door: € 162,19;

2. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58.

F

In artikel 13 wordt ‘€ 40,21’ vervangen door: € 41,13.

G

In artikel 14, eerste lid, wordt:

1. ‘€ 161,34’ vervangen door: € 162,19;

2. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58.

H

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ‘€ 9,55’ telkens vervangen door: € 9,47.

2. In het derde lid wordt ‘€ 31,83’ telkens vervangen door: € 31,58.

I

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ‘€ 31,83’ telkens vervangen door: € 31,58;

2. In het derde lid wordt ‘€ 9,55’ telkens vervangen door: € 9,47.

J

Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 69,19’ vervangen door: € 68,87.

2. Het tweede tot en met elfde lid worden vernummerd tot derde tot en met twaalfde lid.

3. Er wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. De retributie voor een schriftelijke aanvullende officiële controle bedraagt € 94,70.

4. In het derde en zevende lid (nieuw) wordt ‘€ 104,98’ telkens vervangen door: € 105,53.

5. In het derde, vierde, zesde en zevende lid (nieuw) wordt ‘€ 26,05’ telkens vervangen door: € 26,76.

6. In het vierde, vijfde en zesde lid (nieuw) wordt ‘bedoeld in het tweede lid’ telkens vervangen door: bedoeld in het derde lid.

7. In het vijfde lid (nieuw) wordt:

a. ‘In afwijking van het derde lid’ vervangen door: In afwijking van het vierde lid;

b. ‘€ 52,10’ vervangen door: € 53,51;

c. ‘€ 260,50’ vervangen door: € 267,55.

8. In het achtste en negende lid (nieuw) wordt ‘In afwijking van het eerste tot en met zesde lid’ vervangen door: In afwijking van het eerste tot en met zevende lid.

9. In het tiende lid (nieuw) wordt:

a. ‘In afwijking van het tweede tot en met zesde lid’ vervangen door: In afwijking van het derde tot en met zevende lid.

b. ‘€ 161,34’ vervangen door: € 162,19;

c. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58.

10. In het elfde lid (nieuw) wordt ‘bedoeld in het negende lid’ vervangen door: bedoeld in het tiende lid.

K

In artikel 23a wordt:

1. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58;

2. ‘€ 161,34’ vervangen door: € 162,19.

L

Artikel 23c wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 63,60’ vervangen door: € 62,59.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 82,68’ vervangen door: € 81,37.

3. In het derde lid wordt ‘€ 327,32’ vervangen door: € 280,24.

4. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 4. In afwijking van het eerste lid bedraagt de retributie voor een door de NVWA afgegeven exportverklaring waar voorafgaand een fysieke inspectie heeft plaatsgevonden:

    • a. € 162,19 starttarief; en

    • b. € 31,58 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de NVWA is besteed.

  • 5. De NVWA voert in de volgende gevallen een fysieke inspectie als bedoeld in het vierde lid uit:

    • a. een bedrijf dat een exportverklaring aanvraagt is niet bekend bij de NVWA;

    • b. een bedrijf verzoekt om een vervangende exportverklaring vanwege een fout in de eerder afgegeven exportverklaring en de partij is al verzonden;

    • c. een exportverklaring is in de afgelopen 6 maanden geweigerd en voor dezelfde partij wordt opnieuw een aanvraag gedaan.

M

Na artikel 24 worden twee nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 24a

  • 1. Indien een factuur voor door de NVWA verrichte werkzaamheden niet binnen 6 weken na bekendmaking is betaald, kan de Inspecteur-Generaal van de NVWA besluiten om werkzaamheden als bedoeld in de artikelen 13 en 33 van de Warenwet voor dezelfde betalingsplichtige slechts dan uit te voeren nadat is betaald.

  • 2. Indien het eerste lid is toegepast en de verwachte retributies over een periode van 12 weken na hervatting van de werkzaamheden naar verwachting meer bedragen dan € 5.000,00 kan de Inspecteur-Generaal van de NVWA van de betalingsplichtige het stellen van zekerheid eisen voor de betaling van die verwachte retributies over een periode van 12 weken na hervatting van de werkzaamheden, alvorens de werkzaamheden worden hervat.

  • 3. Indien het eerste lid is toegepast en de verwachte retributies over een periode van 12 weken na hervatting van de werkzaamheden naar verwachting minder bedragen dan € 5.000,00 kan de Inspecteur-Generaal van de NVWA van de betalingsplichtige eisen dat het totale bedrag van die verwachte retributies over een periode van 12 weken als voorschot wordt betaald, alvorens de werkzaamheden worden hervat.

Artikel 24b

De Regeling Zekerheidsstelling en betaling van VWS-retributies blijft van toepassing op retributies waarvan de dagtekening van de factuur voor 1 januari 2017 ligt.

N

In de tabel wordt:

1. ‘€ 31,83’ vervangen door: € 31,58;

2. ‘€ 63,66’ vervangen door: € 63,16;

3. ‘€ 127,32’ vervangen door: € 126,32;

4. ‘€ 190,98’ vervangen door: € 189,48;

5. ‘€ 254,64’ vervangen door: € 252,64;

6. ‘€ 318,30’ vervangen door: € 315,80;

7. ‘€ 381,96’ vervangen door: € 378,96;

8. ‘€ 445,62’ vervangen door: € 442,12;

9. ‘€ 509,28’ vervangen door: € 505,28;

10. ‘€ 572,94’ vervangen door: € 568,44;

11. ‘€ 636,60’ vervangen door: € 631,60;

12. ‘€ 700,26’ vervangen door: € 694,76;

13. ‘€ 763,92’ vervangen door: € 757,92.

ARTIKEL II

De Regeling Zekerheidsstelling en betaling van VWS-retributies wordt ingetrokken.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

TOELICHTING

Algemeen

Bij het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen zijn onder andere retributies vastgesteld die door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (verder: NVWA) in rekening worden gebracht voor keuring- en toezichtwerkzaamheden met betrekking tot de handel in en de productie van bepaalde producten van dierlijke oorsprong. De tarieven van deze retributies zijn opgenomen in de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 (verder: de warenwetregeling).

Uitgangspunt is dat de kosten die de NVWA maakt, zijn verdisconteerd in het retributietarief en dat het tarief kostendekkend is. De kosten van alle activiteiten worden doorbelast aan het bedrijfsleven als het past binnen verordening (EG) 882/20041 en het rapport ‘Maat houden’ 2014.

Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de retributies aan loon- en prijsontwikkelingen, voor zover deze ontwikkelingen van invloed zijn op kosten die de NVWA maakt bij het verrichten van de hiervoor genoemde keuring- en toezichtwerkzaamheden. Deze regeling zorgt voor de aanpassing van de tarieven. Dit kan zowel een verhoging als een verlaging van de tarieven betekenen. Voor de meeste tarieven betreft het beperkte wijzigingen. Gemiddeld dalen de NVWA-tarieven op het terrein van VWS met 2%.

Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW)2. Deze consultatie heeft niet geleid tot inhoudelijk commentaar op het ontwerpbesluit.

Gevolgen voor regeldruk

Deze regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet- of regelgeving.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel J, derde lid

Een nieuw tarief wordt ingevoerd voor een schriftelijke aanvullende officiële controle.

In sommige situaties kan een ondernemer bij niet naleving een herinspectie en/of herbemonstering voorkomen, door digitaal of schriftelijk aan te tonen welke acties zijn ondernomen om de overtreding op te heffen. De digitale bewijzen moeten via e-herkenning worden aangeleverd. Het tarief daarvoor is opgenomen in het eerste lid van artikel 23 van de warenwetregeling. Indien een ondernemer geen gebruik maakt van e-herkenning, kan bewijsmateriaal ook schriftelijk worden aangeleverd. Hiervoor geldt dan een hoger tarief, omdat de NVWA meer werk heeft aan het afhandelen van schriftelijk bewijs.

Artikel I, onderdeel L, vierde lid

De reguliere werkwijze bij afgifte van exportverklaringen is dat deze op afstand per post worden verstrekt. In sommige situaties zijn er onvoldoende waarborgen om de verklaring op afstand te verstrekken. De NVWA voert dan, voorafgaand aan het eventueel afgeven van een exportverklaring, een fysieke inspectie uit. In dat geval worden de werkelijke kosten van een fysieke inspectie tegen een start- en kwartiertarief in rekening gebracht bij de aanvrager van de exportverklaring. De gevallen waarin de NVWA een fysieke inspectie uitvoert zijn opgenomen in het vijfde lid van artikel 23c van de warenwetregeling.

De NVWA stelt de aanvrager van een verklaring vooraf op de hoogte van het feit dat er een fysieke inspectie uitgevoerd zal worden en dat dit tot een verhoging van de kosten zal leiden.

Artikel I, onderdeel M en artikel II

De Regeling Zekerheidsstelling en betaling van VWS-retributies komt te vervallen. Deze regeling was gedateerd en sloot niet aan op titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Artikel I, onderdeel M, van deze regeling zorgt ervoor dat de NVWA geen werkzaamheden hoeft uit te voeren ten behoeve van een natuurlijke of rechtspersoon die nog rekeningen heeft openstaan terwijl de betalingstermijn daarvan is verlopen. Ook kan bij werkzaamheden waaraan hoge kosten zijn verbonden, geregeld worden dat deze bij voorbaat moeten worden betaald of dat hiervoor een zekerheid moet worden gesteld. De zekerheidstelling geschiedt door middel van een bankgarantie. Hiermee wordt voorkomen dat bepaalde werkzaamheden gefinancierd moeten worden uit de algemene middelen. Dit is gangbare praktijk binnen de NVWA. De betalingstermijn bij de NVWA wijzigt van 30 dagen in 6 weken en sluit daarmee aan op titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Verordening (EG) nr. 882/2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn (PbEU 2004, L 165).

X Noot
2

Aan het ROW nemen vertegenwoordigers deel van ondernemers (industrie en handel), van consumenten, van ministeries (met name van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en van Economische Zaken), en van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Naar boven