Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 889083/889084, tot het opheffen van de bushalte Purmerlandersteiger bestaande uit halteplaatsen aan beide zijden van de provinciale weg N235 in de gemeente Waterland, tussen hectometrering 6,3 en 6,5, en aangeduid met bord L3 (bushalte) van bijlage I van het RVV 1990.

Logo Noord-Holland

Aa nleiding

De N235, de N244 en de N247 zijn belangrijke provinciale wegen voor de afwikkeling van het verkeer in de regio Waterland. In deze regio staat de bereikbaarheid voor openbaar vervoer en autoverkeer steeds meer onder druk.

Om die redenen zijn Stadsregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de gemeenten Waterland, Edam-Volendam, Purmerend en Amsterdam het project Bereikbaarheid Waterland gestart. Hiermee werken deze partijen samen om de bereikbaarheid voor autoverkeer, openbaar vervoer en fietsers in de regio Waterland te verbeteren, zonder de leefbaarheid en natuurwaarden aan te tasten, en waarbij tegelijkertijd een verbetering van de verkeersveiligheid tot stand komt.

In gezamenlijkheid hebben de betrokken organisaties besloten de spitsbusstrook van de N235 tussen Ilpendam en Purmerend geschikt te maken voor tweerichtingsverkeer en daarvoor om te bouwen tot een spitsbusbaan. In dit trajectdeel ligt de huidige bushalte Purmerlandersteiger. Deze bushalte zal als gevolg van het project komen te vervallen.

 

M otivering

De huidige busbaan direct naast de N235 tussen Purmerend en Ilpendam is alleen voor busverkeer in de richting van Amsterdam toegankelijk. In de avondspits moeten de bussen in de huidige situatie met het overige gemotoriseerd verkeer meerijden. Om de doorstroming van het verkeer en het openbaar vervoer te verbeteren wordt de huidige busstrook losgemaakt van de rijbanen van de N235 en als in twee richtingen (tidal flow) te bereiden busbaan gerealiseerd.

De busbaan is in de ochtend in de richting van Amsterdam geopend voor het busverkeer en in de avond in de richting van Purmerend geopend. De aangepaste busbaan leidt tot een betere doorstroming van het wegverkeer en een betere en meer betrouwbare dienstuitvoering voor het busverkeer.

De bushalte Purmerlandersteiger bevindt zich in het betrokken tracédeel.

Het handhaven van deze halte brengt hoge kosten met zich mee. Deze hoge kosten bedragen € 400.000,- (exclusief de beheerskosten) en hebben te maken met de voorzieningen die nodig zijn om de halte veilig en doelmatig te kunnen bedienen en om de gebruikers veilig de N235 te laten oversteken. Verder is ook plaatselijk een extra versmalling van het Noordhollandsch Kanaal noodzakelijk. Deze versmalling is strijdig met de nautische eisen die van kracht zijn op dit kanaal.

Voor de betrokken halte geldt in de concessie van het openbaar vervoer geen bedieningsplicht voor het openbaar vervoer bedrijf. De halte heeft geen functie voor de bereikbaarheid van maatschappelijke functies. De halte heeft een functie voor de bewoners in dit deel van het buitengebied tussen Purmerend en Ilpendam. Het is de enige bushalte in dit deel van het buitengebied. Er wordt echter zeer beperkt gebruik van gemaakt. Uit de OV-chipkaartcijfers blijkt dat op werkdagen gemiddeld 3 reizigers gebruik maken van deze halte.

Gelet op de kosten die gemaakt moeten worden om de halte in stand te laten tegenover het beperkte gebruik van de halte, menen wij dat de halte beter kan worden opgeheven. Voor de gebruikers van de halte bestaat naar onze mening een redelijk alternatief. Zij kunnen gebruik maken van een op ongeveer 1.5 km afstand verderop gelegen halte in Ilpendam.

Over het voorstel tot opheffing hebben de Adviescommissie Waterland (namens de gemeenten) en de Reizigers Advies Raad (namens de gebruikers) positief geadviseerd. Het Dagelijks Bestuur van Stadsregio Amsterdam heeft als concessiebeheerder op 9 juni 2016 ingestemd met het vervallen van de halte Purmerlandersteiger per 11 december 2016. Hierdoor stopt na die datum geen bus meer op deze halte en zal de halte verwijderd worden.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het verwijderen van het bord L3 een verkeersbesluit worden genomen.

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

 

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps.

Op 13 oktober 2015 heeft overleg plaatsgevonden over het wegontwerp van de N235. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

 

A fweging belangen

De aanpassing van de huidige busstrook naar een busbaan voor gebruik in twee richtingen (tidal flow) leidt tot een betere doorstroming van zowel busverkeer als het overig gemotoriseerd verkeer op de N235.

Het handhaven van de bushalte Purmerlandersteiger leidt tot hoge kosten omdat voorzieningen moeten worden getroffen voor een veilig gebruik van deze halte. Het beperkte belang en gebruik van de bushalte zijn niet in verhouding met deze extra kosten. Daarom zal deze halte (Purmerlandersteiger) per 11 december 2016 worden opgeheven. Als gevolg daarvan zullen ook de borden L3 worden verwijderd.

 

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1. De op de provinciale weg N235 tussen hmp. 6.3 en 6.5 in de gemeente Waterland aanwezige borden L3 van bijlage I van het RVV 1990 (aanduiding bushalte) te verwijderen.

 

2. Van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 09-12-2016,

 

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,namens dezen,

F.J. van der LindenSectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

 

Bezwaar

Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem.Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken. Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen metde heer J.C. van Everdingen, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 5289.

 

 

Naar boven