Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 887110/892472, tot aanwijzing van een weggedeelte als busbaan, zoals bedoeld in artikel 1, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en het in verband daarmee plaatsen van diverse verkeersborden in Santpoort, Driehuis en IJmuiden (gemeente Velsen).

Logo Noord-Holland

Aa nleiding

De provincie realiseert een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (hierna: HOV) tussen Santpoort en IJmuiden. Met de nieuwe verbinding verbetert de bereikbaarheid van onder andere IJmuiden, Velsen, Santpoort en Driehuis. Als onderdeel hiervan is vanaf de Santpoortse Dreef te Santpoort tot aan de kruising Tiberiusplein/Briniostraat te IJmuiden, een voor lijnbussen bestemde baan gemaakt. Deze baan loopt door Santpoort, Driehuis en IJmuiden. Voor de diverse maatregelen en verkeersborden om deze busbaan te realiseren dient een verkeersbesluit te worden genomen.

Maatregelen

Bestemming busbaan

De bestemming van het nieuwe wegdeel tot busbaan is aangegeven door het woord “LIJNBUS” op het wegdek. Daarnaast wordt een geslotenverklaring (C1) met onderbord “uitgezonderd lijnbussen” (OB104) aangebracht. De bebording en tekst komen op de volgende locaties:

  • -

    aansluiting busbaan met Santpoortse Dreef;

  • -

    kruising busbaan met Waterloolaan/Zeeweg;

  • -

    kruising busbaan met Groeneweg/Verloren van Themaatlaan;

  • -

    kruising met de Duin-en Kruidbergerweg;

  • -

    aansluiting busbaan met Tiberiuslaan/Briniostraat/P.J. Troelstraweg.

B estuurders dienen voorrang te verlenen aan verkeer op de busbaan

De busbaan wordt aangewezen als voorrangsweg, waardoor bestuurders op wegen die de busbaan kruisen voorrang dienen te verlenen aan het verkeer op de busbaan. Dit zal worden aangegeven door middel van borden B6 en haaientanden op het wegdek, en door bord B3 (voorrangskruispunt) op de busbaan.

De busbaan kruist de volgende wegen:

  • -

    Waterloolaan/Zeeweg

  • -

    Duin- en Kruidbergerweg;

  • -

    Groeneweg/Verloren van Themaatlaan.

Op de kruisingen is een verkeersregelinstallatie aanwezig.

Ter hoogte van de Santpoortse Dreef kruist een fietspad de busbaan. De Santpoortse Dreef is een voorrangsweg waardoor verkeer op de busbaan voorrang dient te verlenen aan verkeer op de Santpoortse Dreef en het ernaast gelegen fietspad. Dit zal worden aangegeven door borden B6 en haaientanden op het wegdek. Tevens wordt dit met verkeerslichten geregeld.

Verplichte rijrichting bij aansluiting Santpoortse Dreef

Bij de aansluiting van de busbaan op de Santpoortse Dreef (waar bussen vanuit de busbaan weer de Santpoortse Dreef oprijden), wordt het verkeer op de Santpoortse Dreef door middel van bord D4 (verplichte rijrichting) duidelijk gemaakt dat zij niet de busbaan op mogen rijden.

D2 op verkeersheuvels

Op de kruisende wegen worden vlak voor de kruising met de busbaan verkeersheuvels gemaakt. Bestuurders worden door bord D2 verplicht om deze verkeersheuvels aan de rechterzijde te passeren.

Verplichte rijrichting voor fietsers bij fietspad kruising Waterloolaan

Langs een gedeelte ten oosten van de busbaan wordt een onverplicht fietspad gerealiseerd. Dit fietspad sluit aan op het bestaande fietspad van de Waterloolaan. Fietsers kunnen daar niet oversteken. Zij dienen gebruik te maken van het al bestaande fietspad en even verderop over te steken. Door middel van bord D5 (rechts) wordt dit aangegeven.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor de plaatsing van verkeerstekens op het wegdek zoals de aanduiding van busstroken en busbanen en voor het plaatsen van de borden B6, C1, D2, D4 en D5 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van deze maatregel is het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. Dit belang is genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft negatief geadviseerd voor wat betreft de voorrangsregeling voor de busbaan. De politie adviseerde om bestuurders op de busbaan voorrang te laten verlenen aan bestuurders op de kruisende wegen.

Dit is afgewogen binnen de provincie. Besloten is om de voorrangsregeling te handhaven: ofwel bestuurders moeten voorrang verlenen aan verkeer op de busbaan. Dit is gedaan omdat de provincie als beleid heeft dat HOV in principe voorrang moet krijgen op het overige verkeer in verband met de HOV doelstellingen. Daarnaast is op de overige busbanen in Noord-Holland de voorrang ook zo geregeld dat bestuurders voorrang dienen te verlenen aan verkeer op de busbanen. Het zoveel mogelijk aanhouden van dezelfde voorrangsregeling in zulke gevallen, komt de uniformiteit ten goede.

Afweging belangen

De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veiligere verkeersafwikkeling en een verbetering van het hoogwaardig openbaar vervoer. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1.De nieuw aangelegde en voor bussen van lijndiensten bestemde baan vanaf de Santpoortse Dreef (ter hoogte van het Dreefplantsoen te Santpoort, tot aan de kruising Tiberiusplein/Briniostraat/P.J. Troelstraweg te IJmuiden aan te duiden als busbaan, zoals bedoeld in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), door het woord “LIJNBUS” op het wegdek. Tevens wordt bij de aansluiting van deze busbaan met andere wegen het bord C01 met onderbord “uitgezonderd lijnbussen” (OB104) geplaatst.

2. Door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, en door het plaatsen van bord B3 op de busbaan ter hoogte van de volgende locaties:-kruising met Waterloolaan/Zeeweg;-kruising Duin- en Kruidbergerweg;-kruising met Groeneweg/Verloren van Themaatlaan;de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de busbaan;

3. Door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de kruising van het fietspad met de busbaan ter hoogte van de Santpoortse Dreef, de voorrang zodanig te regelen dat bestuurders op de busbaan voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Santpoortse Dreef en het daarlangs gelegen fietspad;

4. Door het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de verkeersheuvels naar de busbaan toe, bestuurders te verplichten om deze verkeersheuvels aan de rechterzijde te passeren;

5. Door het plaatsen van bord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Santpoortse Dreef bij de aansluiting met de busbaan, bestuurders te verplichten om de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven;

6. Door het plaatsen van bord D5 van bijlage 1 van het RVV 1990 (rechts) bij de aansluiting van het nieuwe onverplichte fietspad ten oosten van de busbaan op de Waterloolaan, fietsers te verplichten om de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven;

7.Van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 9 december 2016,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,namens dezen,

F.J. van der LindenSectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

 

 

Naar boven