Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 7 december 2016, met kenmerk ACM/DE/2016/206882 tot wijziging van de tariefstructuren als bedoeld in artikel 27 van de Elektriciteitswet 1998 betreffende de kostenallocatie harmonische resonantie lange kabels

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 36 van de Elektriciteitswet 1998;

Besluit:

ARTIKEL I

A

De Tarievencode elektriciteit wordt gewijzigd als volgt. Onder paragraaf 3.2. ‘Kosten gedekt door het transporttarief’ wordt in artikel 3.2.2., eerste lid, onder a, aan het laatste onderdeel een puntkomma toegevoegd. Na dit onderdeel wordt een opsomming ingevoegd:

in geval van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet:

de kosten ten behoeve van de centrale filtering ter voorkoming van resonantie van harmonischen als gevolg van de interactie van een wisselstroomkabel langer dan 5 km, deel uitmakend van de aansluiting of de installatie van een aangeslotene, en de netconfiguratie ter plaatse.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Dit besluit wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

Den Haag, 7 december 2016

De Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don bestuurslid

Een belanghebbende die zich met dit besluit niet kan verenigen, kan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt bezwaar maken bij de Autoriteit Consument en Markt. Het postadres is: Autoriteit Consument en Markt, Directie Juridische Zaken, Postbus 16326, 2500 BH Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht bevatten. Verder moet het bezwaarschrift de gronden van het bezwaar bevatten. In het bezwaarschrift kan de indiener op grond van artikel 7:1a, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

TOELICHTING

I. Samenvatting

  • 1. De Autoriteit Consument & Markt (hierna: ACM) stelt op basis van artikel 36 van de Elektriciteitswet 1998 (hierna: E-wet) tariefstructuren en voorwaarden vast naar aanleiding van een voorstel van de gezamenlijke netbeheerders. De gezamenlijke netbeheerders worden statutair vertegenwoordigd door de Vereniging Netbeheer Nederland (hierna: Netbeheer Nederland). Voor deze tariefstructuren en voorwaarden wordt ook wel het begrip ‘codes’ gebruikt.

  • 2. Netbeheer Nederland heeft een voorstel ingediend bij ACM voor het wijzigen van de Tarievencode elektriciteit. De wijziging ziet op de kostenverdeling van maatregelen om harmonische resonantie bij de aansluiting van lange kabels te voorkomen. De codewijziging is nodig omdat nu in bepaalde situaties onduidelijk is wie de kosten moet dragen. Door de aangepaste bepaling wordt vastgelegd dat de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet deze maatregelen moet treffen en de kosten mag doorberekenen. Dit geldt echter alleen bij wisselstroomkabels langer dan 5 km en ook dan alleen als de oorzaak van de netvervuiling niet eenduidig is toe te rekenen. ACM acht de voorgestelde wijzigingen in overeenstemming met de Elektriciteitswet en stelt deze vast.

II. Gevolgde procedure

  • 3. Bij brief van 12 juni 20161 heeft Netbeheer Nederland bij ACM een voorstel ingediend tot wijziging van de voorwaarden bedoeld in artikel 27 van de E-wet. Met dit voorstel wil Netbeheer Nederland de tarievencodes wijzigen.

  • 4. ACM heeft het voorstel van Netbeheer Nederland voor een periode van vier weken ter inzage gelegd en gepubliceerd op haar internetpagina. Van de terinzagelegging is kennis gegeven in de Staatscourant van 26 juli 2016. ACM heeft hiermee belanghebbenden in de gelegenheid gesteld schriftelijk zienswijzen te geven op het voorstel. Tevens zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijzen mondeling te geven of toe te lichten.

  • 5. ACM heeft geen schriftelijke zienswijze ontvangen.

  • 6. Netbeheer Nederland heeft na opdracht van ACM2 op 7 november 2016 een gewijzigd voorstel ingediend.3 Het gewijzigde voorstel beperkt de reikwijdte door een minimumlengte op te nemen. Het voorstel is gepubliceerd op de internetpagina van ACM.

  • 7. Op grond van de notificatierichtlijn4 dienen lidstaten ieder ontwerp voor technische voorschriften voor te leggen aan de Europese Commissie. ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in de Notificatierichtlijn. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

III. Aanleiding

  • 8. Sinds 1 april 2016 is er een wettelijke basis voor het aanleggen van een net op zee en het aanwijzen van een netbeheerder voor het net op zee. Vóór het in werking treden van deze wetswijziging werden windparken op zee rechtstreeks op het landelijk hoogspanningsnet aangesloten. De bestaande windparken op zee zijn dus zelf verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van de kabel naar land. Door de afstand van de windparken op zee tot het aansluitpunt op het landelijk hoogspanningsnet is er doorgaans sprake van lange kabels tussen de windparken en het aansluitpunt op land. De combinatie van een bepaalde netconfiguratie en de lange kabels kan leiden tot harmonische resonantie. Hierdoor wordt de harmonische vervuiling die in het net aanwezig is, versterkt tot niveaus die boven de toelaatbare waarden liggen (zie ook art. 3.2.1 van de Netcode elektriciteit). Om het optreden van harmonische resonantie te voorkomen, is filtering nodig.

  • 9. Normaal gesproken komen de kosten ter bestrijding van netvervuiling voor rekening van de veroorzaker. Als de netvervuiling wordt veroorzaakt door de installatie of apparatuur van een aangeslotene, en die ervoor zorgt dat de toelaatbare grenzen worden overschreden, komen de kosten voor rekening van die aangeslotene. Als de netvervuiling wordt veroorzaakt door het net, en dat ervoor zorgt dat de toelaatbare grenzen worden overschreden, komen de kosten voor rekening van de netbeheerder. De resonantie bij de lange kabels die een bestaand windpark op zee met het landelijk net verbinden wordt echter niet veroorzaakt door de installatie of apparatuur van het aangesloten windpark en ook niet door het netwerk van de netbeheerder. De resonantie wordt veroorzaakt door de interactie tussen de lange kabel en de netconfiguratie ter plaatse. Daarom kan de oorzaak niet aan de aangeslotenen of aan de netbeheerder worden toegerekend. Het codewijzigingsvoorstel voorziet er in dat de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet de kosten van deze filtering in de transporttarieven kan verwerken.

IV. Beoordeling

  • 10. ACM stelt vast dat op 23 juni 2016 een overleg met representatieve organisaties heeft plaatsgevonden, in de zin van artikel 33, eerste lid, van de E-wet. In het voorstel is een verslag opgenomen van dit overleg en tevens is aangegeven welke gevolgtrekkingen zijn verbonden aan de zienswijzen die organisaties naar voren hebben gebracht.

  • 11. Naar het oordeel van ACM voldoet het voorstel van Netbeheer Nederland daarmee aan het vereiste bepaald in artikel 33, eerste en tweede lid, van de E-wet.

  • 12. De codewijziging ziet op een situatie waar de centrale filtering door de netbeheerder de voorkeur heeft. Daarom is het redelijk dat de kosten voor die centrale filtering worden doorberekend in de transporttarieven van de netbeheerder. Het toegevoegde onderdeel maakt duidelijk dat de kosten voor de centrale filtering ter voorkoming van harmonische resonantie deel uitmaken van de transportkosten van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. Deze codewijziging is nodig omdat het gaat om een situatie waar het niet duidelijk is dat de kosten voor rekening van de netbeheerder komen. Daarom is een expliciete vermelding ervan in de Tarievencode elektriciteit wenselijk.

  • 13. Aangezien deze situatie alleen maar kan optreden bij lange kabels is de bepaling beperkt tot kabels langer dan 5 km. Dit ziet er op duidelijkheid te creëren voor welke aansluitingen een centrale filtering nodig zou kunnen zijn en waarvoor de kosten dan worden gedragen door de netbeheerder.

  • 14. ACM komt verder tot het oordeel dat de wijzigingen die Netbeheer Nederland voorstelt niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 36, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 55 van de Elektriciteitswet 1998.

  • 15. Ten opzichte van het codevoorstel van de gezamenlijke netbeheerders heeft ACM grammatica, spelling en interpunctie waar nodig gecorrigeerd.

Den Haag, 7 december 2016

De Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don bestuurslid


X Noot
1

Bij brief met kenmerk BR-16-1194.

X Noot
2

Wijzigingsopdracht bij brief van 2 november 2016 met kenmerk ACM/DE/2016/206504.

X Noot
3

Brief met kenmerk BR-16-1252.

X Noot
4

Richtlijn 98/34/EG van het Europees parlement en de Raad van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij, zoals gewijzigd bij richtlijn 98/48/EG van het Europees parlement en de Raad van 20 juli 1998.

Naar boven