Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2016, 66477 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2016, 66477 | Verkeersbesluiten |
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Waar willen we naartoe? (februari 2008);
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
Dat op dit verkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is;
Het feit dat het afdelingshoofd van de afdeling uitvoering bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.
• Het beschermen weggebruikers en passagiers.
• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
De volgende verkeersmaatregelen te treffen aan de Heivelden-Zuid:
De politie heeft een verkeersadvies opgesteld betreffende de voorrangssituatie op Heivelden-Zuid, vanaf de lijnbusbaan tot de rotonde Ringweg. Uit het advies blijkt dat de voorrangsregeling op Heivelden-zuid op verschillende wijzen wordt uitgevoerd, waardoor een eenduidige situatie voor de weggebruiker ontbreekt. Het geheel van voorrangsregelingen op Heivelden-Zuid met de kruisende wegen wordt in het advies als verwarrend omschreven, vanwege de volgende aspecten:
Een als voorrangsweg aangeduide weg wekt de verwachting dat men voorrang geniet over en langer traject, wat op Heivelden-Zuid niet het geval is;
De uitritconstructies zijn qua lay-out en bestrating conform uitgevoerd, maar enkele uitritconstructies zijn voorrangskruispunten geworden door de aanwezigheid van verkeersborden en haaientanden. Hiermee ontstaat naast een onduidelijke situatie voor de weggebruiker ook een juridische onduidelijke situatie
Om een eenduidige, duidelijke en juridisch kloppende verkeerssituatie te creëren, is het gewenst om verkeersmaatregelen op Heivelden-Zuid uit te voeren.
De oversteeklocatie voor fietsers en voetgangers aan de Heivelden-Zuid/Prinses Margrietlaan/Buseind kent voor de weggebruiker een onduidelijke voorrangssituatie. De fietsers dienen aan het kruisende verkeer op de Heivelden-Zuid voorrang te verlenen, terwijl de voetgangers door de voetgangersoversteekplaats voorrang hebben ten opzichte van het doorgaande verkeer. Ook wordt het uitzicht van het verkeer dat vanaf de Ringweg de oversteek en de voetgangersoversteekplaats nadert, beperkt door de in de weg gelegen bocht in combinatie met de langs de weg staande plattegrondkast, bomen en bosschages. Vanaf de Prinses Margrietlaan is het zicht voor de overstekende fietsers en voetgangers eveneens beperkt.
Door de onduidelijke voorrangssituatie en de slechte zichtbaarheid is probleemloos en veilig oversteken niet altijd vanzelfsprekend. Voor het oversteken zal zowel de voetganger als de fietser op deze kruising altijd moeten opletten of deze wordt opgemerkt door een naderende automobilist. Om een eenduidige en verkeersveilige oversteek te creëren, is het gewenst om de voetgangersoversteekplaats te verwijderen en kanalisatiestrepen aan te brengen om de oversteek te accentueren. Door deze maatregel hebben voetgangers geen voorrang meer bij de oversteek en dienen ze net als de fietser voorrang te verlenen aan het doorgaande (auto)verkeer, waarmee de kans op ongevallen verminderd en de verkeersveiligheid toeneemt.
De bussluis is in het verleden aangebracht met als doel een snelle route te bieden aan het openbaar vervoer. De busverbinding waarvoor de bussluis is aangebracht is inmiddels opgeheven. Dit betekent dat de bussluis niet meer wordt gebruikt waarvoor deze in het verleden is aangelegd en niet meer als noodzakelijk wordt geacht.
De politie heeft in haar advies inzicht verschaft in het perspectief van meerdere categorieën weggebruikers, namelijk doorgaand autoverkeer, fietsers en voetgangers. In het advies staat de verkeersveiligheid van elke weggebruiker centraal en wordt er gestreefd naar zo verkeersveilige afwikkeling van het verkeer.
De gemeente acht, op basis van het verkeersadvies van de politie, de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers (fietser en voetgangers) hoger dan een oversteekmogelijkheid met voorrang voor voetgangers.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, Eenheid Oost-Brabant, Basisteam De Kempen. Op dit verkeersbesluit is naast het aangedragen verkeersadvies ook mondeling positief geadviseerd.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:
Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank Oost-Brabant. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. U kunt alleen beroep instellen als u tegen het ontwerpbesluit zienswijzen heeft ingediend in de periode dat deze mogelijkheid werd geboden of redelijkerwijs niet kan worden verweten dat u geen zienswijzen heeft ingediend.
Als u een beroepschrift heeft ingediend dan schorst dat de werking van het besluit niet. Om het besluit (tijdelijk) buiten werking te stellen kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter als u daarvoor een spoedeisend belang heeft. Dit verzoek kunt u indienen bij de Rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-66477.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.