Verkeersbesluit - Aanpassen voorrangsregime Heivelden-Zuid en verwijderen bussluis Paardenhei

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Waar willen we naartoe? (februari 2008);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit verkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is;

Het feit dat het afdelingshoofd van de afdeling uitvoering bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Is het gewenst om

De volgende verkeersmaatregelen te treffen aan de Heivelden-Zuid:

  • 1.

    De voetgangersoversteekplaats op Heivelden-Zuid, ter hoogte van de Prinses Margrietlaan – Buseind, op te heffen door het verwijderen van de (zebra)markering op het wegdek;

  • 2.

    De Heivelden-Zuid te transformeren van een voorrangsweg naar een weg met voorrangskruispunten door het verwijderen van de verkeersborden model B01;

  • 3.

    Het kruispunt Heivelden-Zuid – Rendierhei aan te wijzen als een voorrangskruispunt door het plaatsen van verkeersborden model B04 en B05;

  • 4.

    Het kruispunt Heivelden-Zuid – Prinses Margrietlaan/Buseind aan te wijzen als voorrangskruispunt door het plaatsen van verkeersborden model B03;

  • 5.

    Ter hoogte van de uitritconstructies aan de Vlinderhei, Eendenhei en Vogelhei de verkeersborden model B06 en de haaientanden te verwijderen;

  • 6.

    De bussluis op de Paardenhei op te heffen en de daarbij behorende verkeersborden model A01-30zb, B06, C01 en de haaientanden te verwijderen.

Motivering

Voorrangskruispunten

De politie heeft een verkeersadvies opgesteld betreffende de voorrangssituatie op Heivelden-Zuid, vanaf de lijnbusbaan tot de rotonde Ringweg. Uit het advies blijkt dat de voorrangsregeling op Heivelden-zuid op verschillende wijzen wordt uitgevoerd, waardoor een eenduidige situatie voor de weggebruiker ontbreekt. Het geheel van voorrangsregelingen op Heivelden-Zuid met de kruisende wegen wordt in het advies als verwarrend omschreven, vanwege de volgende aspecten:

Een als voorrangsweg aangeduide weg wekt de verwachting dat men voorrang geniet over en langer traject, wat op Heivelden-Zuid niet het geval is;

De uitritconstructies zijn qua lay-out en bestrating conform uitgevoerd, maar enkele uitritconstructies zijn voorrangskruispunten geworden door de aanwezigheid van verkeersborden en haaientanden. Hiermee ontstaat naast een onduidelijke situatie voor de weggebruiker ook een juridische onduidelijke situatie

Om een eenduidige, duidelijke en juridisch kloppende verkeerssituatie te creëren, is het gewenst om verkeersmaatregelen op Heivelden-Zuid uit te voeren.

Voetgangersoversteekplaats

De oversteeklocatie voor fietsers en voetgangers aan de Heivelden-Zuid/Prinses Margrietlaan/Buseind kent voor de weggebruiker een onduidelijke voorrangssituatie. De fietsers dienen aan het kruisende verkeer op de Heivelden-Zuid voorrang te verlenen, terwijl de voetgangers door de voetgangersoversteekplaats voorrang hebben ten opzichte van het doorgaande verkeer. Ook wordt het uitzicht van het verkeer dat vanaf de Ringweg de oversteek en de voetgangersoversteekplaats nadert, beperkt door de in de weg gelegen bocht in combinatie met de langs de weg staande plattegrondkast, bomen en bosschages. Vanaf de Prinses Margrietlaan is het zicht voor de overstekende fietsers en voetgangers eveneens beperkt.

Door de onduidelijke voorrangssituatie en de slechte zichtbaarheid is probleemloos en veilig oversteken niet altijd vanzelfsprekend. Voor het oversteken zal zowel de voetganger als de fietser op deze kruising altijd moeten opletten of deze wordt opgemerkt door een naderende automobilist. Om een eenduidige en verkeersveilige oversteek te creëren, is het gewenst om de voetgangersoversteekplaats te verwijderen en kanalisatiestrepen aan te brengen om de oversteek te accentueren. Door deze maatregel hebben voetgangers geen voorrang meer bij de oversteek en dienen ze net als de fietser voorrang te verlenen aan het doorgaande (auto)verkeer, waarmee de kans op ongevallen verminderd en de verkeersveiligheid toeneemt.

Bussluis Paardenhei

De bussluis is in het verleden aangebracht met als doel een snelle route te bieden aan het openbaar vervoer. De busverbinding waarvoor de bussluis is aangebracht is inmiddels opgeheven. Dit betekent dat de bussluis niet meer wordt gebruikt waarvoor deze in het verleden is aangelegd en niet meer als noodzakelijk wordt geacht.

Belangenafweging

De politie heeft in haar advies inzicht verschaft in het perspectief van meerdere categorieën weggebruikers, namelijk doorgaand autoverkeer, fietsers en voetgangers. In het advies staat de verkeersveiligheid van elke weggebruiker centraal en wordt er gestreefd naar zo verkeersveilige afwikkeling van het verkeer.

De gemeente acht, op basis van het verkeersadvies van de politie, de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers (fietser en voetgangers) hoger dan een oversteekmogelijkheid met voorrang voor voetgangers.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, Eenheid Oost-Brabant, Basisteam De Kempen. Op dit verkeersbesluit is naast het aangedragen verkeersadvies ook mondeling positief geadviseerd.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    De voetgangersoversteekplaats op Heivelden-Zuid, ter hoogte van de Prinses Margrietlaan – Buseind, op te heffen door het verwijderen van de (zebra)markering op het wegdek e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;

  • 2.

    Het kruispunt Heivelden-Zuid – Rendierhei aan te wijzen als een voorrangskruispunt door het plaatsen van verkeersborden model B04 en B05 uit bijlage I van het RVV 1990 e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;

  • 3.

    Het kruispunt Heivelden-Zuid – Prinses Margrietlaan/Buseind aan te wijzen als voorrangskruispunt door het plaatsen van verkeersborden model B03 uit bijlage I van het RVV 1990 e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;

  • 4.

    Ter hoogte van de uitritconstructies aan de Vlinderhei, Eendenhei en Vogelhei de verkeersborden model B06 uit bijlage I van het RVV 1990 en de haaientanden te verwijderen e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;

  • 5.

    De bussluis op de Paardenhei op te heffen en de daarbij behorende verkeersborden model A01-30zb, B06, C01 uit bijlage I van het RVV 1990 en de haaientanden te verwijderen e.e.a. zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;

  • 6.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekeningen;

  • 7.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 8.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website.

Beroep

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank Oost-Brabant. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. U kunt alleen beroep instellen als u tegen het ontwerpbesluit zienswijzen heeft ingediend in de periode dat deze mogelijkheid werd geboden of redelijkerwijs niet kan worden verweten dat u geen zienswijzen heeft ingediend.

Als u een beroepschrift heeft ingediend dan schorst dat de werking van het besluit niet. Om het besluit (tijdelijk) buiten werking te stellen kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter als u daarvoor een spoedeisend belang heeft. Dit verzoek kunt u indienen bij de Rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

26-10-2016

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

Frank Visser

Plv. afdelingsmanager Uitvoering

Naar boven