herprofilering Kinkerstraat Oost

Logo Amsterdam - West

Datum agendering:

26-01-2016

Besluitnummer:

INT-16- 01770

kop­

Het Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie van stadsdeel West

 

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB 1992), de Verordening op de Bestuurscommissies 2013, het Mandaatbesluit van het Algemeen Bestuur en de ondermandaat-besluiten.

 

Overwegende dat,

dat de Kinkerstraat tussen de Bilderdijkstraat en de Jan pieter Heijestraat al is ingericht met éénrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer;dat in aansluiting hierop het oostelijke deel van de Kinkerstraat, tussen de Bilderdijkstraat en de Nassaukade ook als zodanig zal worden ingericht;waarbij éénrichtingsverkeer voor het autoverkeer stad in zal worden ingesteld, gemengd met de trambaan;dat de vrijgekomen ruimte zal worden benut voor het aanleggen van brede trottoirs en fietsstroken aan beide zijden;

Doel

dat daarbij het doel is het vergroten van de veiligheid, bereikbaarheid, doorstroming en leefbaarheid voor fietsers en voetgangers en voor de tram en de auto afgewogen word geoptimaliseerd, waarbij het doel daarnaast is om de kwaliteit van de straat als stedelijke openbare verblijfsruimte te verhogen, waardoor de economische vitaliteit een impuls krijgt;

Belangenafweging:

dat er een uitgebreide participatie heeft plaatsgevonden met bewoners en ondernemers over de herinrichting van de Kinkerstraat Oost. Het Participatieprofiel is een door bewoners en ondernemers voorgestelde variant op een door ambtenaren ontwikkeld profiel in het kader van de Mobiliteitsaanpak Amsterdam (MAA). De Kinkerstraat Oost zou hiervan een voorbeelduitwerking worden. Het voorliggende profiel is een synthese van stedelijke en lokale belangen en het wordt breed gedragen door de buurt. Ook zijn de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid optimaal geborgd, waarmee is voldaan aan de uitgangs-punten van de Mobiliteitsaanpak Amsterdam.

Verkeersmaatregelen:

dat het midden in de rijbaan gelegen weggedeelte zal worden aangewezen als tram/lijnbusbaan, waarbij het verkeer stadinwaarts mee rijdt over de trambaan; dat de rijbaan gelegen aan de zuidzijde zal worden aangewezen als eenrichtingsweg, gesloten in oostelijke inrichting;

dat ter bevoorrading van de aldaar aanwezige winkels op diverse locaties aan de zuidzijde laad- en loshavens zullen worden aangelegd;

dat de algemene gehandicaptenplaats zal worden verplaatst naar de zijstraat;

dat voor het verkeer op de aansluitende wegen, door het instellen van het gebod tot het volgen van de rijrichting, kenbaar gemaakt wordt welke rijrichting zij dienen te volgen op de Kinkerstraat;

dat er ter weerszijden van de hoofrijbaan fietspaden en fietsstroken zullen worden aangelegd;

dat op de middengeleiders een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft zal worden aangebracht;

dat de Centrale Verkeerscommissie (CVC) op 10 maart 2015 een positief advies op het Ontwerp voor de Kinkerstraat Oost heeft gegeven, behoudens het GVB welke de voorkeur had voor het MAA profiel in verband met te verwachten opstoppingen door autoverkeer op de trambaan;

dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden:

- om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

- ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

- om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

- ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

dat in verband met deze vernieuwde inrichting, de huidige inrichting komt te vervallen en de bijbehorende verkeersbesluiten derhalve dienen te worden ingetrokken en aangepast aan de nieuwe situatie;

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overlegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam, waarbij deze heeft verklaard verkeerstechnisch geen bezwaar te hebben tegen het nemen van dit verkeersbesluit

dat de betreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van het stadsdeel West.

 

BESLUIT

  • 1.

    het verwijderen van verkeersborden conform model E6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990  in te trekken de destijds gedane aanwijzing als gehandicaptenparkeerplaats:

 

de Kinkerstraat voor perceel 17 en perceel 42; ( 2 plaatsen)

 

  • 2.

    het plaatsen van verkeersborden conform model C2/C3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in aan te wijzen als eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee:

 

de Kinkerstraat, de rijbaan gelegen aan de onevenzijde, tussen de Bilderdijkstraat en de Nassaukade, gesloten in de richting van de Bilderdijkstraat;

 

  • 3.

    het plaatsen van verkeersborden conform model D2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft:

    •  

       

de Nassaukade, op de verkeersgeleiders ter geleiding van het verkeer, ter hoogte van de kruising met de Kinkerstraat;

 

  • 4.

     het plaatsen van verkeersborden conform model D6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven:

 

  • 1.

    de Da Costakade/Kinkerstraat, uitgezonderd fietsers;

  • 2.

    de Da Costastraat/Kinkerstraat, uitgezonderd fietsers;

 

  • 5.

    het plaatsen van verkeersborden conform model E6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als gehandicapten-parkeerplaats:

 

de  Da Costakade 165;

 

  • 6.

    het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen:

 

  • 1.

    de Kinkerstraat voor de percelen 53-57;

  • 2.

    de Kinkerstraat voor de percelen 43-47;

  • 3.

    de Kinkerstraat voor de percelen 35-37;

  • 4.

    de Kinkerstraat voor de percelen 25-27;

 

  • 7.

    het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad;

de Kinkerstraat:

  • 1.

    het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen aan de evenzijde ter hoogte van de Nassaukade;

  • 2.

    het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen aan de evenzijde, tussen de Da Costakade en de Bilderdijkstraat;

  

  • 8.

    door het aanbrengen van een fietsstrook: door doorgetrok­ken of onderbroken strepen, gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldin­gen van een fiets zijn aange­bracht als genoemd in arti­kel 1 onder n van het Regle­ment verkeersregels en ver­keerste­kens 1990:

    • 1.

      de Kinkerstraat, tussen de Bilderdijkstraat en de Nassaukade, aan beide zijden van de hoofdrijbaan;

 

  • 9.

    door het aanwijzen van een busbaan: rijbaan waarop het woord "LIJNBUS" is aangebracht, als genoemd in artikel 1 onder j van het Reglement verkeersregels en verkeerste­kens 1990:

    •  

    • 1.

      de Kinkerstraat, de rijstrook gelegen in het midden van de rijbaan, gelegen tussen de Bilderdijkstraat en de Nassaukade, in de richting van de Bilderdijkstraat;

    •  

       

  • 10.

    door het aanbrengen van een fysieke maatregel als bedoeld in artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet, welke leidt tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van dat weggedeelte gebruik kan maken:

 

1. de Kinkerstraat, de rijbaan  gelegen aan de evenzijde, uitgezonderd trams, lijnbussen, voetgangers en  fietsers;

 

 

  • 11.

    1. zie bijgevoegde tekening d.d. 7-1-2016

    • 2.

      Participatieplan herinrichting Kinkerstraat Oost 28-01-2014

    • 3.

      Verkeersonderzoek Kinkerstraat Oost 11-09-2012

    • 4.

      verslag CVC d.d. 10 maart 2015.

    •  

       

 

 

Het Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie van het stadsdeel West, Namens deze,

 

 

Waarnemend afdelingsmanager Beheer Openbare Ruimte

 

De heer R. Bos.

 

 

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

 

Bezwaar Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Stuur dit uiterlijk zes weken na de publicatie van het besluit in de Staatscourant naar: Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie Stadsdeel West, t.a.v. Juridisch Bureau Postbus 57239, 1040 BC Amsterdam In uw bezwaarschrift moet het volgende staan: *uw naam en adres *de datum en handtekening *een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur een kopie mee of noem het kenmerk); *de redenen van uw bezwaar; Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden. Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten? Dan kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 75850 1070 AW Amsterdam.

 

Naar boven