Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 1 december 2016, nr. IENM/BSK-2016/240672, tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling vliegplannen in verband met de luchtzijdige bereikbaarheid van de luchthaven Twente

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelet op de artikelen 5, 8, eerste lid, en 16, tweede lid, van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 5, eerste lid, vervalt onderdeel l onder verlettering van de onderdelen m en n tot k en l.

B

Na artikel 7g wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 7h. Aerodrome Traffic Zone op luchthaven Twente

  • 1. De luchtruimte rond de luchthaven Twente geldt ter bescherming van het luchthavenverkeer waaronder luchtvaartuigen met de luchthaven Twente als plaats van bestemming of vertrek als ATZ en wordt aangeduid als ATZ Twente.

  • 2. De ATZ Twente is lateraal en verticaal begrensd op de wijze zoals aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage 2.

C

In artikel 9, tweede lid, wordt ‘en de ATZ Teuge’ vervangen door: , de ATZ Teuge en de ATZ Twente.

D

In artikel 10, eerste lid, wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

Verantwoordelijke instantie

Soort luchtverkeersdienst

Eenheid

LVNL

Luchtverkeersleidingcentrum

ACC Amsterdam

Minister van Defensie

AOCS Nieuw Milligen

Eurocontrol-organisatie

UAC Maastricht

Minister van Defensie

Naderingsluchtverkeersleidingsdienst

APP De Kooy

LVNL

APP Eelde

Minister van Defensie

AOCS Nieuw Milligen

LVNL

APP Maastricht

LVNL

APP Rotterdam

LVNL

APP Schiphol

Minister van Defensie

Plaatselijke luchtverkeersleidingdienst

TWR Deelen

Minister van Defensie

TWR De Kooy

Minister van Defensie

TWR De Peel

LVNL

TWR Eelde

Minister van Defensie

TWR Eindhoven

Minister van Defensie

TWR Gilze-Rijen

Minister van Defensie

TWR Leeuwarden

LVNL

TWR Maastricht

LVNL

TWR Rotterdam

LVNL

TWR Schiphol

Minister van Defensie

TWR Volkel

Minister van Defensie

TWR Woensdrecht

LVNL

Vluchtinformatiecentrum

FIC Amsterdam

LVNL

AFIS-unit Budel

LVNL

AFIS-unit Lelystad

Minister van Defensie

AOCS Nieuw Milligen

Minister van Defensie

Luchtverkeersmeldingspost

AIS-unit De Kooy

LVNL

AIS-unit Eelde

LVNL

Burger AIS-unit Eindhoven

Minister van Defensie

Militaire AIS-unit Eindhoven

Minister van Defensie

AIS-unit Gilze-Rijen

Minister van Defensie

AIS-unit Leeuwarden

LVNL

AIS-unit Maastricht

Minister van Defensie

AIS-unit AOCS Nieuw Milligen

LVNL

AIS-unit Rotterdam

LVNL

AIS-unit Schiphol

Minister van Defensie

AIS-unit Volkel

Minister van Defensie

AIS-unit Woensdrecht

E

In artikel 18, eerste lid, wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

Luchtverkeersdienstverleningsgebied

Klasse

Amsterdam UTA

C

Amsterdam CTA’s Oost 1, Oost 2, West, Zuid 1 en Zuid 2

A

Nieuw Milligen CTA Noord

A

L179 tussen de meldpunten Dibir en Sorat

B

L179 tussen de meldpunten Helen en Gilti

A

Schiphol TMA’s 1, 2, 3, 4, 5 en 6

A

Maastricht TMA 1

D

Maastricht TMA 2

B

Eelde TMA

E

Rotterdam TMA’s 1, 2 en 3

E

Nieuw Milligen TMA’s A, C en E boven FL 065/FL 095*

B

Nieuw Milligen TMA’s A, C en E op of beneden FL 065/FL 095*

E

Nieuw Milligen TMA’s B, G1 en G2

E

Nieuw Milligen TMA D boven FL 065

B

Nieuw Milligen TMA D op of beneden FL 065

E

Eindhoven TMA’s 1, 2, 3 en 4

C

CTR’s Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht en Eindhoven

C

CTR’s De Kooy, Deelen, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Volkel, Woensdrecht, Kleine Brogel*** en Niederrhein

D**

Overige gebieden

G

F

Bijlage 2, behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, 7b, tweede lid, 7c, tweede lid, 7d, tweede lid, 7e, tweede lid, 7f, tweede lid en 7g, vierde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘en 7g, vierde lid’ vervangen door: , 7g, vierde lid en 7h, tweede lid.

2. Na onderdeel 7 wordt een nieuw onderdeel 8 toegevoegd, opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling.

ARTIKEL II

Bijlage B. behorende bij artikel 4, eerste en tweede lid, en artikel 6 van de Regeling vliegplannen wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage 2 bij deze regeling.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 30 maart 2017.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

BIJLAGE 1 BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL F, VAN DE REGELING TOT WIJZIGING VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING EN DE REGELING VLIEGPLANNEN IN VERBAND MET DE LUCHTZIJDIGE BEREIKBAARHEID VAN DE LUCHTHAVEN TWENTE

8. ATZ Twente

  • a. De laterale grenzen van de ATZ Twente zijn als volgt:

    Met de klok mee volgens de punten:

    • A. 52°15'54"NB 007°02'08"OL, noordpunt meertje oost van Losser, in een rechte lijn naar:

    • B. 52°10'37"NB 006°47'19"OL, zuidpunt meertje Rutbeek, in een rechte lijn naar:

    • C. 52°13'39"NB 006°43'12"OL, bosgebiedje Wolfkaterbeek, in een rechte lijn naar:

    • D. 52°17'07"NB 006°44'36"OL, kruispunt/fly over A35/A1, in een rechte lijn naar:

    • E. 52°21'38"NB 006°59'18"OL, rotonde N342/Beuningerstraat: zuid/west van Denekamp, in een rechte lijn naar:

    • F. 52°18'49"NB 007°02'35"OL, grensovergang De Poppe, vandaar langs de Nederlands-Duitse grens terug naar punt A.

  • b. De ATZ Twente heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 670,6 meter (2200 ft) AMSL.

BIJLAGE 2 BEHORENDE BIJ ARTIKEL II, VAN DE REGELING TOT WIJZIGING VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING EN DE REGELING VLIEGPLANNEN IN VERBAND MET DE LUCHTZIJDIGE BEREIKBAARHEID VAN DE LUCHTHAVEN TWENTE

Bijlage B. behorende bij artikel 4, eerste en tweede lid, en artikel 6

Luchthaven

Bevoegde luchtverkeersmeldingspost

   

Ameland (EHAL)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Budel (EHBD)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Drachten (EHDR)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Hilversum (EHHV)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Hoogeveen (EHHO)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Lelystad (EHLE)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Midden Zeeland (EHMZ)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Noordoostpolder (EHNP)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Seppe (EHSE)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Teuge (EHTE)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Texel (EHTX)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Twente (EHTW)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

   

Militaire luchthavens

 

Eindhoven (EHEH)

luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen

Gilze Rijen (EHGR)

idem

Leeuwarden (EHLW)

idem

Volkel (EHVK)

idem

Woensdrecht (EHWO)

idem

De Kooy (EHKD)

idem

TOELICHTING

Algemeen

De onderhavige ministeriële regeling wijzigt de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling vliegplannen in verband met de luchtzijdige bereikbaarheid van de burgerluchthaven Twente. De luchthaven Twente – voorheen luchtvaartterrein Twenthe – was een gecontroleerd militair luchtvaartterrein. De status van gecontroleerd luchtvaartterrein is echter sinds 2007 opgeschort, waardoor er geen plaatselijke luchtverkeersleidingsdiensten worden verleend op het luchtvaartterrein. De Provincie Overijssel heeft een luchthavenbesluit opgesteld ten behoeve van de ontwikkeling en exploitatie van de burgerluchthaven Twente, dat met ingang van 1 april 2017 in werking moet treden. Er zijn enkele aanpassingen in de Regeling luchtverkeersdienstverlening noodzakelijk om de luchtzijdige bereikbaarheid van de luchthaven Twente te regelen.

In de eerste plaats wordt er een Aerodrome Traffic Zone (ATZ) aangewezen. Een ATZ is een begrensd gebied in het luchtruim waarmee het overige luchtverkeer, ter bescherming van het luchthavenverkeer, wordt gewezen op het intensieve gebruik van dat deel van het luchtruim door luchthavenverkeer. Luchtvarenden wordt in de luchtvaartgids sterk aangeraden het aangewezen gebied te mijden. De luchtvaartgids is voor luchtvarenden leidend wat betreft de regels die in het luchtruim gelden. Verder wordt de ATZ Twente aangewezen als Radio Mandatory Zone (RMZ). Tevens worden de aanwijzing van gecontroleerde luchthaven en de aanwijzing van het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied rond de luchthaven Twente ingetrokken. Doordat de status van gecontroleerde luchthaven reeds was opgeschort, worden er geen luchtverkeersleidingsdiensten meer verleend op de luchthaven Twente. Het plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied in het luchtruim rond de luchthaven Twente wordt ook ingetrokken, aangezien er door deze opschorting ook geen plaatselijke luchtverkeersleidingsdiensten worden verleend. Verder wordt opgemerkt dat de vliegprocedures door de minister worden vastgesteld op grond van artikel 7 van het Besluit luchtverkeer 2014. Deze vliegprocedures zullen echter overeenkomstig artikel 23 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening enkel gepubliceerd worden in de luchtvaartgids. Ten slotte wordt in een bijlage bij de Regeling vliegplannen de luchtverkeersmeldingspost van de luchthaven Twente in de opsomming van de burgerluchthavens geplaatst.

Effecten op administratieve lasten of nalevingskosten

De regeling brengt geen administratieve lasten of nalevingskosten mee. Het gebruik van het luchtruim rond de luchthaven Twente verandert niet in wezenlijke mate ten opzichte van het gebruik van het luchtruim rond de militaire luchthaven Twenthe.

Toezicht en handhaving

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is belast met het toezicht op en de handhaving van de regeling die bij deze regeling gewijzigd worden. Onderhavige regeling is tot stand gekomen na het doorlopen van het ‘Werkproces Gezamenlijk Luchtruim- en Procedureontwerp’. Dit beleidsdocument is een door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Defensie, ILT, Luchtverkeersleiding Nederland en Eurocontrol gehanteerde werkwijze ter ondersteuning van het op een zorgvuldige en transparante wijze kunnen besluiten over luchtruim- of vliegprocedurewijzigingen op grond van artikel 5.11 van de Wet luchtvaart. De ILT heeft in dit kader het procedureontwerp luchtruim van de exploitant van de luchthaven Twente op al zijn technisch-operationele facetten getoetst. Tevens is door ILT een HUF-toets (handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid) uitgevoerd en positief beoordeeld.

Internetconsultatie

Er is afgezien van internetconsultatie, omdat het een ministeriële regeling betreft die geen ingrijpende verandering teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.

Vaste verandermomenten

Van de vaste verandermomenten wordt afgeweken om de wijzigingen in het luchtruim aan te laten sluiten bij de publicatie in de luchtgids, de luchtvaartkaart en de inwerkingtreding van het provinciale luchthavenbesluit. Aanpassing van de luchtvaartgids vindt alleen plaats op vooraf gestelde data in Europees verband. Deze internationale regelgeving biedt onvoldoende ruimte voor toepassing van de beginselen van de vaste verandermomenten.

Artikelsgewijs

ARTIKEL I

Onderdeel A

In artikel 5, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening is de luchthaven Twenthe niet meer aangewezen als gecontroleerde luchthaven. Dit betekent dat er op de burgerluchthaven Twente ook geen luchtverkeersleidingsdiensten worden verleend aan het luchthavenverkeer.

Onderdeel B

In het toegevoegde artikel 7h in de Regeling luchtverkeersdienstverlening is in het luchtruim rond de luchthaven Twente een ATZ ingesteld ter bescherming van het luchthavenverkeer. De afmetingen van de ATZ zijn afgestemd op het veilig vliegen tijdens het starten, landen en het luchtverkeerscircuit.

Onderdeel C

De ATZ Twente wordt tevens aangewezen als RMZ. Binnen de RMZ geldt de verplichting voor het luchtverkeer om contact te maken met Twente Radio om intenties kenbaar te maken en informatie over de actuele situatie op de luchthaven uit te luisteren. Het luchtruim rond de luchthaven Twente is ongecontroleerd. De gezagvoerder van een luchtvaartuig is daarmee zelf verantwoordelijk voor voldoende separatie met ander luchtverkeer. Gelet op de verschillende gebruikers van de luchthaven Twente, in het bijzonder het gebruik door grotere (straal)vliegtuigen en lokale droneactiviteiten, dient de RMZ als nadere bescherming voor het luchthavenverkeer dat de ATZ betreedt, teneinde luchtvarenden nader te kunnen informeren over het actuele verkeersbeeld.

Onderdeel D

De aanwijzing van de Minister van Defensie als plaatselijk luchtverkeersdienstverlener is uit de tabel in artikel 10, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening geschrapt.

Onderdeel E

De vaststelling van de luchtruimklasse D in het vervallen plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied, de CTR Twenthe, is uit de tabel in artikel 18, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening geschrapt. Hiermee is het luchtruim rond de luchthaven Twente te beschouwen als ‘overig gebied’ met luchtruimklasse G. Het deel van de ATZ dat is gelegen binnen het naderingsluchtverkeersleidingsgebied Nieuw Milligen C, heeft de luchtruimklasse E.

Onderdeel F

Bijlage 2 bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening is aangevuld met de laterale en verticale begrenzing van de ATZ Twente en een grafische voorstelling.

ARTIKEL II

In Bijlage B bij de Regeling vliegplannen is de luchtverkeersmeldingspost van de luchthaven Twente in de opsomming bij de burgerluchthavens geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven