De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;
Gelet op de artikelen 5, 8, eerste lid, en 16, tweede lid, van het Besluit luchtverkeer
2014;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 5, eerste lid, vervalt onderdeel l onder verlettering van de onderdelen
m en n tot k en l.
B
Na artikel 7g wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 7h. Aerodrome Traffic Zone op luchthaven Twente
-
1. De luchtruimte rond de luchthaven Twente geldt ter bescherming van het luchthavenverkeer
waaronder luchtvaartuigen met de luchthaven Twente als plaats van bestemming of vertrek
als ATZ en wordt aangeduid als ATZ Twente.
-
2. De ATZ Twente is lateraal en verticaal begrensd op de wijze zoals aangegeven in de
bij deze regeling behorende bijlage 2.
C
In artikel 9, tweede lid, wordt ‘en de ATZ Teuge’ vervangen door: , de ATZ Teuge en
de ATZ Twente.
D
In artikel 10, eerste lid, wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:
Verantwoordelijke instantie
|
Soort luchtverkeersdienst
|
Eenheid
|
LVNL
|
Luchtverkeersleidingcentrum
|
ACC Amsterdam
|
Minister van Defensie
|
”
|
AOCS Nieuw Milligen
|
Eurocontrol-organisatie
|
”
|
UAC Maastricht
|
Minister van Defensie
|
Naderingsluchtverkeersleidingsdienst
|
APP De Kooy
|
LVNL
|
”
|
APP Eelde
|
Minister van Defensie
|
”
|
AOCS Nieuw Milligen
|
LVNL
|
”
|
APP Maastricht
|
LVNL
|
”
|
APP Rotterdam
|
LVNL
|
”
|
APP Schiphol
|
Minister van Defensie
|
Plaatselijke luchtverkeersleidingdienst
|
TWR Deelen
|
Minister van Defensie
|
”
|
TWR De Kooy
|
Minister van Defensie
|
”
|
TWR De Peel
|
LVNL
|
”
|
TWR Eelde
|
Minister van Defensie
|
”
|
TWR Eindhoven
|
Minister van Defensie
|
”
|
TWR Gilze-Rijen
|
Minister van Defensie
|
”
|
TWR Leeuwarden
|
LVNL
|
”
|
TWR Maastricht
|
LVNL
|
”
|
TWR Rotterdam
|
LVNL
|
”
|
TWR Schiphol
|
Minister van Defensie
|
”
|
TWR Volkel
|
Minister van Defensie
|
”
|
TWR Woensdrecht
|
LVNL
|
Vluchtinformatiecentrum
|
FIC Amsterdam
|
LVNL
|
”
|
AFIS-unit Budel
|
LVNL
|
”
|
AFIS-unit Lelystad
|
Minister van Defensie
|
”
|
AOCS Nieuw Milligen
|
Minister van Defensie
|
Luchtverkeersmeldingspost
|
AIS-unit De Kooy
|
LVNL
|
”
|
AIS-unit Eelde
|
LVNL
|
”
|
Burger AIS-unit Eindhoven
|
Minister van Defensie
|
”
|
Militaire AIS-unit Eindhoven
|
Minister van Defensie
|
”
|
AIS-unit Gilze-Rijen
|
Minister van Defensie
|
”
|
AIS-unit Leeuwarden
|
LVNL
|
”
|
AIS-unit Maastricht
|
Minister van Defensie
|
”
|
AIS-unit AOCS Nieuw Milligen
|
LVNL
|
”
|
AIS-unit Rotterdam
|
LVNL
|
”
|
AIS-unit Schiphol
|
Minister van Defensie
|
”
|
AIS-unit Volkel
|
Minister van Defensie
|
”
|
AIS-unit Woensdrecht
|
E
In artikel 18, eerste lid, wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:
Luchtverkeersdienstverleningsgebied
|
Klasse
|
Amsterdam UTA
|
C
|
Amsterdam CTA’s Oost 1, Oost 2, West, Zuid 1 en Zuid 2
|
A
|
Nieuw Milligen CTA Noord
|
A
|
L179 tussen de meldpunten Dibir en Sorat
|
B
|
L179 tussen de meldpunten Helen en Gilti
|
A
|
Schiphol TMA’s 1, 2, 3, 4, 5 en 6
|
A
|
Maastricht TMA 1
|
D
|
Maastricht TMA 2
|
B
|
Eelde TMA
|
E
|
Rotterdam TMA’s 1, 2 en 3
|
E
|
Nieuw Milligen TMA’s A, C en E boven FL 065/FL 095*
|
B
|
Nieuw Milligen TMA’s A, C en E op of beneden FL 065/FL 095*
|
E
|
Nieuw Milligen TMA’s B, G1 en G2
|
E
|
Nieuw Milligen TMA D boven FL 065
|
B
|
Nieuw Milligen TMA D op of beneden FL 065
|
E
|
Eindhoven TMA’s 1, 2, 3 en 4
|
C
|
CTR’s Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht en Eindhoven
|
C
|
CTR’s De Kooy, Deelen, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Volkel, Woensdrecht, Kleine
Brogel*** en Niederrhein
|
D**
|
Overige gebieden
|
G
|
F
Bijlage 2, behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, 7b, tweede lid, 7c, tweede lid,
7d, tweede lid, 7e, tweede lid, 7f, tweede lid en 7g, vierde lid, van de Regeling
luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt ‘en 7g, vierde lid’ vervangen door: , 7g, vierde lid en 7h,
tweede lid.
2. Na onderdeel 7 wordt een nieuw onderdeel 8 toegevoegd, opgenomen in bijlage 1 bij
deze regeling.
ARTIKEL II
Bijlage B. behorende bij artikel 4, eerste en tweede lid, en artikel 6 van de Regeling
vliegplannen wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage 2 bij deze regeling.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 30 maart 2017.
TOELICHTING
Algemeen
De onderhavige ministeriële regeling wijzigt de Regeling luchtverkeersdienstverlening
en de Regeling vliegplannen in verband met de luchtzijdige bereikbaarheid van de burgerluchthaven
Twente. De luchthaven Twente – voorheen luchtvaartterrein Twenthe – was een gecontroleerd
militair luchtvaartterrein. De status van gecontroleerd luchtvaartterrein is echter
sinds 2007 opgeschort, waardoor er geen plaatselijke luchtverkeersleidingsdiensten
worden verleend op het luchtvaartterrein. De Provincie Overijssel heeft een luchthavenbesluit
opgesteld ten behoeve van de ontwikkeling en exploitatie van de burgerluchthaven Twente,
dat met ingang van 1 april 2017 in werking moet treden. Er zijn enkele aanpassingen
in de Regeling luchtverkeersdienstverlening noodzakelijk om de luchtzijdige bereikbaarheid
van de luchthaven Twente te regelen.
In de eerste plaats wordt er een Aerodrome Traffic Zone (ATZ) aangewezen. Een ATZ
is een begrensd gebied in het luchtruim waarmee het overige luchtverkeer, ter bescherming
van het luchthavenverkeer, wordt gewezen op het intensieve gebruik van dat deel van
het luchtruim door luchthavenverkeer. Luchtvarenden wordt in de luchtvaartgids sterk
aangeraden het aangewezen gebied te mijden. De luchtvaartgids is voor luchtvarenden
leidend wat betreft de regels die in het luchtruim gelden. Verder wordt de ATZ Twente
aangewezen als Radio Mandatory Zone (RMZ). Tevens worden de aanwijzing van gecontroleerde
luchthaven en de aanwijzing van het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied rond de
luchthaven Twente ingetrokken. Doordat de status van gecontroleerde luchthaven reeds
was opgeschort, worden er geen luchtverkeersleidingsdiensten meer verleend op de luchthaven
Twente. Het plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied in het luchtruim rond de luchthaven
Twente wordt ook ingetrokken, aangezien er door deze opschorting ook geen plaatselijke
luchtverkeersleidingsdiensten worden verleend. Verder wordt opgemerkt dat de vliegprocedures
door de minister worden vastgesteld op grond van artikel 7 van het Besluit luchtverkeer
2014. Deze vliegprocedures zullen echter overeenkomstig artikel 23 van de Regeling
luchtverkeersdienstverlening enkel gepubliceerd worden in de luchtvaartgids. Ten slotte
wordt in een bijlage bij de Regeling vliegplannen de luchtverkeersmeldingspost van
de luchthaven Twente in de opsomming van de burgerluchthavens geplaatst.
Effecten op administratieve lasten of nalevingskosten
De regeling brengt geen administratieve lasten of nalevingskosten mee. Het gebruik
van het luchtruim rond de luchthaven Twente verandert niet in wezenlijke mate ten
opzichte van het gebruik van het luchtruim rond de militaire luchthaven Twenthe.
Toezicht en handhaving
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is belast met het toezicht op en de handhaving
van de regeling die bij deze regeling gewijzigd worden. Onderhavige regeling is tot
stand gekomen na het doorlopen van het ‘Werkproces Gezamenlijk Luchtruim- en Procedureontwerp’.
Dit beleidsdocument is een door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie
van Defensie, ILT, Luchtverkeersleiding Nederland en Eurocontrol gehanteerde werkwijze
ter ondersteuning van het op een zorgvuldige en transparante wijze kunnen besluiten
over luchtruim- of vliegprocedurewijzigingen op grond van artikel 5.11 van de Wet
luchtvaart. De ILT heeft in dit kader het procedureontwerp luchtruim van de exploitant
van de luchthaven Twente op al zijn technisch-operationele facetten getoetst. Tevens
is door ILT een HUF-toets (handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid)
uitgevoerd en positief beoordeeld.
Internetconsultatie
Er is afgezien van internetconsultatie, omdat het een ministeriële regeling betreft
die geen ingrijpende verandering teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers
en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.
Vaste verandermomenten
Van de vaste verandermomenten wordt afgeweken om de wijzigingen in het luchtruim aan
te laten sluiten bij de publicatie in de luchtgids, de luchtvaartkaart en de inwerkingtreding
van het provinciale luchthavenbesluit. Aanpassing van de luchtvaartgids vindt alleen
plaats op vooraf gestelde data in Europees verband. Deze internationale regelgeving
biedt onvoldoende ruimte voor toepassing van de beginselen van de vaste verandermomenten.
Artikelsgewijs
ARTIKEL I
Onderdeel A
In artikel 5, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening is de luchthaven
Twenthe niet meer aangewezen als gecontroleerde luchthaven. Dit betekent dat er op
de burgerluchthaven Twente ook geen luchtverkeersleidingsdiensten worden verleend
aan het luchthavenverkeer.
Onderdeel B
In het toegevoegde artikel 7h in de Regeling luchtverkeersdienstverlening is in het
luchtruim rond de luchthaven Twente een ATZ ingesteld ter bescherming van het luchthavenverkeer.
De afmetingen van de ATZ zijn afgestemd op het veilig vliegen tijdens het starten,
landen en het luchtverkeerscircuit.
Onderdeel C
De ATZ Twente wordt tevens aangewezen als RMZ. Binnen de RMZ geldt de verplichting
voor het luchtverkeer om contact te maken met Twente Radio om intenties kenbaar te
maken en informatie over de actuele situatie op de luchthaven uit te luisteren. Het
luchtruim rond de luchthaven Twente is ongecontroleerd. De gezagvoerder van een luchtvaartuig
is daarmee zelf verantwoordelijk voor voldoende separatie met ander luchtverkeer.
Gelet op de verschillende gebruikers van de luchthaven Twente, in het bijzonder het
gebruik door grotere (straal)vliegtuigen en lokale droneactiviteiten, dient de RMZ
als nadere bescherming voor het luchthavenverkeer dat de ATZ betreedt, teneinde luchtvarenden
nader te kunnen informeren over het actuele verkeersbeeld.
Onderdeel D
De aanwijzing van de Minister van Defensie als plaatselijk luchtverkeersdienstverlener
is uit de tabel in artikel 10, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening
geschrapt.
Onderdeel E
De vaststelling van de luchtruimklasse D in het vervallen plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied,
de CTR Twenthe, is uit de tabel in artikel 18, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening
geschrapt. Hiermee is het luchtruim rond de luchthaven Twente te beschouwen als ‘overig
gebied’ met luchtruimklasse G. Het deel van de ATZ dat is gelegen binnen het naderingsluchtverkeersleidingsgebied
Nieuw Milligen C, heeft de luchtruimklasse E.
Onderdeel F
Bijlage 2 bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening is aangevuld met de laterale
en verticale begrenzing van de ATZ Twente en een grafische voorstelling.
ARTIKEL II
In Bijlage B bij de Regeling vliegplannen is de luchtverkeersmeldingspost van de luchthaven
Twente in de opsomming bij de burgerluchthavens geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma