V E R K E E R S B E S L U I T

Logo Delfzijl

Zaaknummer: Z-16-064568

Nummer: 2016-14

Burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge waarvan de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge waarvan de plaatsing van de verkeerstekens OB206p van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 24 BABW ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Nederland, district Noord Nederland;

Overwegende dat:

  • -

    binnen het centrum van Delfzijl een voetgangerszone is ingesteld middels een verkeersbesluit dat genomen is op 1 december 1998;

  • -

    deze voetgangerszone van kracht is in de volgende straten of delen van straten: Landstraat, Waterstraat, Binnensingel, Noorderbinnensingel, Oranjestraat, Commandementsstraat, Schoolstraat, Poststraat, Willemstraat en Lijnbaanstraat;

  • -

    in het centrum zowel mensen wonen, werken als verblijven;

  • -

    bij de invoering van de voetgangerszone ook tijden zijn vastgesteld waarop de bevoorradingsverkeer gebruik mag maken van de Landstraat en Waterstraat;

  • -

    zij voor 12:30 uur en na 17:30 uur het centrum het centrum in mogen rijden en dat ook houders van een gehandicaptenparkaart zich aan deze tijden moeten houden;

  • -

    ontheffingen verstrekt zijn aan bedrijven en bewoners om ook buiten de venstertijden door het centrum te mogen rijden;

  • -

    begin 2000 besloten is dat voertuigen voorzien van een gehandicaptenparkeerkaart ten alle tijden gebruik mogen maken van het centrum;

  • -

    in 2010 besloten is om geen ontheffingen meer te verstrekken, doordat het parkeerbeleid van de gemeente veranderde en dit consequenties had voor de handhaving;

  • -

    hierdoor iedereen ongestraft buiten de venstertijden gebruik kon maken van het centrum;

  • -

    dit veel overlast opleverde voor de bedrijven, bewoners en gebruikers van het centrum;

  • -

    de gemeenteraad op 20 juni 2013 besloten heeft om het verblijven in het centrum centraal te gaan stellen en dat hiervoor het 'Actieplan Centrum' is vastgesteld;

  • -

    hierin is aangegeven dat het centrum de huiskamer van Delfzijl moet worden en dat verblijven voorop moet komen te staan;

  • -

    om het verblijfsklimaat te versterken, het centrum geconcentreerder gemaakt wordt en dat hiervoor winkels verplaatst worden naar het 'hart' van het centrum;

  • -

    ook de straten zelf aangepakt worden en dat in oktober 2015 begonnen is met de herinrichting van het centrum en dat deze herinrichting inmiddels gereed is;

  • -

    het profiel van de straten veranderd is door het aanleggen van zogeheten rijlopers en dat diverse bomen en zitgelegenheden geplaatst worden;

  • -

    het dan ook niet meer wenselijk is dat op elk gewenst moment gemotoriseerd verkeer gebruik maakt van het centrum;

  • -

    dit namelijk niet ten goede komt aan het streven van de gemeente om een prettig verblijfsgebied in het centrum van Delfzijl te creëren;

  • -

    het dan ook wenselijk is om het huidige voetgangersgebied in het centrum van Delfzijl weer te voorzien van venstertijden;

  • -

    dit kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording;

  • -

    het hierdoor duidelijk wordt voor alle doelgroepen wanneer men wel en geen gebruik van het centrum mag maken met voertuigen;

  • -

    het gecreëerde verblijfsgebied in het centrum prettiger wordt voor de diverse doelgroepen;

  • -

    gelet op de vergrijzing die gaande is en gelet op de afnemende mobiliteit van deze groep, het wenselijk is om fietsers toe te staan in het voetgangersgebied;

  • -

    de voorzieningen gelegen in het centrum hierdoor beter bereikbaar worden;

  • -

    landelijk onderzoek heeft aangetoond dat het toestaan van fietsers in voetgangersgebieden niet structureel leidt tot meer ongevallen;

  • -

    dit onderzoek heeft aangetoond dat de fietser zich aanpast aan de voetganger en dat zij hun gedrag hierop aanpast, naarmate het drukker wordt;

  • -

    in het nieuwe wegprofiel ook rekening is gehouden met de komst van de fietser in het voetgangersgebied;

  • -

    ook nu fietsers gebruik maken van het voetgangersgebied en dat dit in het algemeen niet tot verkeersonveiligheid leidt;

  • -

    door het aanbrengen van een rijloper duidelijk is waar gefietst mag worden en waar voetgangers fietsers kunnen verwachten;

  • -

    in andere gemeente dit ook is toegepast en dat dit niet geleid heeft tot meer ongevallen tussen voetgangers en fietsers en dat er onderling begrip is tussen beide doelgroepen;

  • -

    het daarom dan ook wenselijk is om de fietser toe te staan in het voetgangersgebied;

  • -

    in het centrum diverse mensen woonachtig zijn en dat dit voornamelijk ouderen zijn;

  • -

    veel van deze bewoners niet de beschikking hebben over een eigen auto en afhankelijk zijn van de taxi;

  • -

    het niet wenselijk is om alle taxi's van ontheffing te voorzien, zodat zij door het centrum kunnen rijden om hun klanten op te halen of af te zetten;

  • -

    het daarom wenselijk is om taxi's uit te zonderen van de maatregel en dat zij hierdoor gebruik mogen maken van het voetgangersgebied;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    dit voorstel besproken is met de Handelsvereniging en dat zij hebben aangegeven dat zij akkoord zijn met dit voorstel;

  • -

    bedrijven, ondernemers, bewoners en anderen in aanmerking kunnen komen voor een ontheffing van deze venstertijden;

  • -

    hiervoor een beleidsplan is opgesteld die gelijktijdig met dit verkeersbesluit van kracht wordt;

  • -

    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de door het verkeer veroorzaakte overlast te beperken en het beperken van de door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van het verblijfsgebied;

  • -

    de onder het kopje ‘besluiten’ genoemde straten of delen van straten binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Delfzijl;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 1 oktober 2014 is gemandateerd aan het hoofd afdeling Ontwikkeling;

  • -

    er overeenkomstig artikel 24 van het BABW op overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Nederland, district Noord Nederland en dat er positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    het intrekken van het verkeersbesluit van 1 december 1998 voor zover dit betrekking heeft op de ingestelde venstertijden voor bevoorradingsverkeer;

  • 2.

    het intrekken van het verkeersbesluit van 1 december 1998 voor zover dit betrekking heeft op de uitzondering van voertuigen voorzien van een gehandicaptenparkeerkaart die door het voetgangersgebied mogen rijden;

  • 3.

    het instellen van venstertijden voor het voetgangersgebied in de Landstraat te Delfzijl door het plaatsen van onderborden met de tekst:

    a.maandag t/m vrij van 9:00 uur tot 12:00 uur;

  • 4.

    het instellen van venstertijden voor het voetgangersgebied in de Waterstraat te Delfzijl door het plaatsen van onderborden met de tekst:

    b.maandag t/m vrij van 9:00 uur tot 12:00 uur;

  • 5.

    het toestaan van fietsers en taxi's in het voetgangersgebied door het plaatsen van onderborden met de tekst:

    c.fietsen en taxi's toegestaan;

  • 6.

    de verkeersborden en de fysieke maatregel te plaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer Z-16-064568.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl,

Jaap van Luijk

hoofd afdeling Samenleving en Ontwikkeling

Datum: 11 november 2016

Bijlage: Situatietekening

Op grond van de algemene wet bestuursrecht liggen dit voornemenbesluit en de daarbij behorende situatietekening gedurende 6 weken voor iedere belanghebbende ter inzage bij de Publieksbalie, gevestigd aan de Johan van den Kornputplein 10 te Delfzijl. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Gedurende genoemde periode kunnen belanghebbenden bij het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl, Postbus 20.000, 9930 PA Delfzijl, tegen dit voornemen schriftelijk dan wel mondeling op afspraak hun zienswijzen dan wel bedenkingen indienen.

Naar boven