Paragraaf 24
Uiterlijk 29 november 2016 moet de Richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang
en verblijf van onderdanen van derde landen in het kader van een overplaatsing binnen
een onderneming (PbEU 2014, L 157) geïmplementeerd zijn in de Nederlandse regelgeving.
Hiertoe is een nieuwe vergunning voor verblijf en arbeid voor overplaatsing binnen
een onderneming ingevoerd. In artikel 1n BuWav is geregeld dat een werkgever van een
persoon die in Nederland werkt op grond van deze vergunning is vrijgesteld van de
tewerkstellingsvergunningsplicht.
De doelgroep van de intra-corporate transfer richtijn (ICT-richtlijn) is toegelicht
in de Nota van toelichting van het implementatiebesluit (Stb. 2016, 408). Daarin staat dat de ICT-richtlijn van toepassing is op werknemers die niet de nationaliteit
van een van de EU-lidstaten hebben, die een arbeidsovereenkomst hebben met een buiten
de EU gevestigde onderneming en tijdelijk vanuit een ander land van buiten de EU overgeplaatst
worden naar een of meerdere vestigingen van deze onderneming binnen een of meerdere
lidstaten van de EU. Het criterium dat de arbeidsovereenkomst gesloten is met een
onderneming van buiten de EU geeft het onderscheid met grensoverschrijdende dienstverlening
in de zin van de detacheringsrichtlijn (96/71/EG) weer. In geval van grensoverschrijdende
dienstverlening is er namelijk een arbeidsovereenkomst met een onderneming van binnen
de EU. Er is dan ook geen samenloop mogelijk van overplaatsingen binnen een onderneming
en grensoverschrijdende dienstverlening.
Artikel 2, derde lid, van de ICT-richtlijn bepaalt dat lidstaten het recht hebben
om andere vergunningen voor het verrichten van werk af te geven als een persoon buiten
de doelgroep van de ICT-richtlijn valt. Wanneer een intra-corporate transferee onder
de doelgroep van de richtlijn valt, dient hij een verblijfsvergunning op grond van
de ICT-richtlijn te ontvangen. Dit betekent ook dat indien een persoon onder de doelgroep
van de ICT-richtlijn valt, maar niet aan de voorwaarden van de richtlijn voldoet,
deze persoon is uitgesloten van de toepassing van deze paragraaf. Er kan dan geen
beroep gedaan worden op de regeling zoals in deze paragraaf opgenomen, dus de werkgever
kan geen tewerkstellingsvergunning of GVVA voor deze persoon verkrijgen.
Er zullen situaties zijn waarin intra-corporate transferees niet onder het toepassingsgebied
van de ICT-richtlijn vallen en waarop de regeling van deze paragraaf wel van toepassing
zijn. Het gaat om de volgende situaties:
-
− Intra-corporate transferees die korter dan drie maanden in Nederland komen werken;
-
− Intra-corporate transferees die ten tijde van inwerkingtreding van de ICT-richtlijn
(29 november 2016) als intra-corporate transferee in een andere EU-lidstaat werkzaam
zijn;
-
− Intra-corporate transferees die ten tijde van de inwerkingtreding van de ICT-richtlijn
in een EU-lidstaat verblijven en bij een vestiging in Nederland gaan werken onder
een Nederlandse arbeidsovereenkomst;
-
− Intra-corporate transferees die de nationaliteit van een EU-lidstaat hebben komen
maar nog geen gebruik kunnen maken van het recht op vrij verkeer van werknemers;
-
− Intra-corporate transferees die de nationaliteit van Zwitserland of een EER-land,
niet zijnde een EU-lidstaat, hebben;
-
− Intra-corporate transferees die worden overgeplaatst op grond van een vrijhandelsverdrag;
of
-
− Personen die als intra-corporate transferee een beroep kunnen doen op een standstill-bepaling.
Voor deze intra-corporate transferees gelden onderstaande voorwaarden.
Voor vreemdelingen die door hun internationale werkgever tijdelijk naar Nederland
worden overgeplaatst, wordt afgeweken van artikel 8, eerste lid, onder a, b en c,
van de Wav.
Deze afwijking wordt toegepast voor drie categorieën intra corporate transferees die
naar Nederland worden gezonden binnen een groot zelfstandig op winst gericht bedrijf
of complex van bedrijven. Het UWV stelt met betrekking tot de grootte van het bedrijf
of complex van bedrijven een omzetcriterium vast. Het gaat om de volgende categorieën
werknemers:
-
a. Sleutelpersoneel
Onder een sleutelpositie wordt verstaan een leidinggevende of specialistische functie
op ten minste HBO-niveau met een bruto-maandsalaris dat ten minste gelijk is aan dat
van de kennismigrant van dertig jaar of ouder, genoemd in artikel 1d, eerste lid,
onder a, sub 1°, van het BuWav. De duur van de tewerkstelling bedraagt maximaal drie
jaar. Voor vreemdelingen die als directeur-grootaandeelhouder een leidinggevende positie
binnen een Nederlandse vestiging willen gaan innemen, wordt in acht genomen wat in
paragraaf 6 ter zake is vermeld;
-
b. Trainees
Vreemdelingen die als trainee worden tewerkgesteld, als aan de volgende voorwaarden
is voldaan:
-
1. de trainee beschikt over een diploma op HBO- of universitair niveau;
-
2. er wordt een trainee-programma overgelegd waaruit de noodzaak van tewerkstelling in
Nederland blijkt;
-
3. in dit trainee-programma zijn de leerdoelen geformuleerd;
-
4. de beloning bedraagt een bruto-maandsalaris dat ten minste gelijk is aan dat van de
kennismigrant van jonger dan dertig jaar, genoemd in artikel 1d, eerste lid, onder
a, sub 1, van het BuWav, en
-
5. de periode van tewerkstelling bedraagt maximaal drie jaar;
-
c. Specialisten
Werknemers die naar Nederland worden overgeplaatst in verband met de overdracht van
specifieke kennis en technieken, voor zover de tewerkstelling van deze vreemdelingen
in Nederland de duur van drie jaar niet overschrijdt en de vreemdelingen beschikken
over een diploma op ten minste HBO- of universitair niveau. De beloning bedraagt een
bruto-maandsalaris dat ten minste gelijk is aan dat van de kennismigrant van dertig
jaar of ouder, genoemd in artikel 1d, eerste lid, onder a, sub 1°, van het BuWav.
Handels- en associatieakkoorden bevatten vaak specifieke bepalingen voor de toelating
van deze drie categorieën werknemers waaraan andere voorwaarden verbonden zijn dan
aan deze bovenstaande nationale uitvoeringsvoorschriften. Zie hiervoor onderdeel B
van deze uitvoeringsregels.