Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Staatscourant 2016, 6366 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Staatscourant 2016, 6366 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland,
Namens dezen,
Mevr. drs. S.E. Lenderink
Manager eenheid Ontwikkeling
De manager van de eenheid Ontwikkeling is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:
De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit
Op het bedrijventerrein van Genemuiden ligt nog een restant van een oude dijk. Dit is de Hasselterdijk. Op deze dijk ligt een openbare weg. Het College van Burgemeester en wethouders heeft in overleg met de Ondernemerskring Genemuiden besloten een gedeelte van de weg af te waarderen tot fiets-/bromfietspad met het oogpunt de verkeersbelasting van de weg te laten afnemen.
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De in het besluit genoemde borden vallen allen onder dit artikel.
In de huidige is de Hasselterdijk over de gehele lengte toegankelijk voor autoverkeer. Door middel van verkeersbord C07 en onderbord OB1080 is de Hasselterdijk gesloten voor vrachtauto’s uitgezonderd bestemmingsverkeer. Deze geslotenverklaring is ingesteld om de verkeersbelasting op de Hasselterdijk te beperken om hierdoor de levensduur van de weg te verlengen. De geslotenverklaring dient tevens de verkeersveiligheid, omdat de Hasselterdijk een veel gebruikte fietsroute is. In de praktijk blijkt het huidige verkeersaanbod een zware belasting te zijn voor de weg en het dijklichaam, waardoor de wegkwaliteit snel verslechterd en de weg onderhoudsintensief is. Door verzakkingen kan de veiligheid voor de weggebruikers niet worden gegarandeerd. In het door de gemeenteraad op 28 augustus 2008 vastgestelde Gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP) is het wegennet gecategoriseerd. Aan de Hasselterdijk is een ondergeschikte functie gegeven. De Hasselterdijk is wel van belang voor de bereikbaarheid van de aanliggende percelen, maar is niet van wezenlijk belang als doorgaande verbindingsweg. Vanuit het oogpunt van de wegfunctie past het binnen het beleid om een gedeelte van de Hasselterdijk aan te wijzen als fiets-/bromfietspadt.
De volgende van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is het voorgenomen besluit voorgelegd aan de politie. Op 26 januari 2016 heeft de politie een advies uitgebracht over de voorgenomen maatregelen. De politie kan instemmen met de voorgenomen besluit.
Het voornemen om een gedeelte van de Hasselterdijk is besproken met de Ondernemerskring Genemuiden. De maatregel heeft tot gevolg dat de Hasselterdijk niet meer kan worden gebruikt als doorgaande weg tussen de woonwijken en het bedrijventerrein. In overleg met de Ondernemerskring is dit afgewogen en is geoordeeld dat er voor het autoverkeer voldoende meer geschikte toegangswegen van het naar het bedrijventerrein beschikbaar zijn. Er zijn geen bedrijven die direct in hun belangen worden geschaad door deze maatregel.
Alle percelen langs de Hasselterdijk blijven bereikbaar, met dien verstande dat de huisnummers 5 t/m 13b alleen bereikbaar via de Hasselterdijk zijn vanaf de Puttenstraat en de huisnummers 15 t/m 23 alleen bereikbaar zijn via de Hasselterdijk vanaf de Nijverheidsstraat. Voor een aantal weggebruikers zal dit, vergeleken met de huidige situatie, leiden tot omrijdafstanden. Gezien het beperkte aantal percelen dat is ontsloten op de Hasselterdijk en het hierdoor beperkte aantal mensen dat wordt getroffen door de verkeersmaatregel, acht het college van burgemeester en wethouders dit opwegen tegen het positieve effect van de verkeersmaatregel op de verkeersveiligheid.
De Hasselterdijk wordt veel gebruikt door fietsers vanuit de woonwijken naar het bedrijventerrein en vice versa. De verkeersmaatregel heeft naast het positieve effect op de onderhoudstoestand van de Hasselterdijk ook tot gevolg dat de hoeveelheid autoverkeer sterk wordt verminderd. Dit effect zal merkbaar zijn over de gehele lengte van de Hasselterdijk, waardoor de Hasselterdijk primair als fietsroute zal gaan fungeren. Het aantal confrontaties tussen fietser en auto’s op de smalle rijbaan zal sterk verminderen, waardoor de veiligheidssituatie van de fietsers sterk verbeterd.
Op 16 december 2015 is het voorgenomen besluit besproken in de gemeentelijke verkeerscommissie. De verkeerscommissie heeft met instemming op het voornemen gereageerd.
De bekendmaking van dit besluit geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW. Het verkeersbesluit ligt gedurende zes weken voor iedereen ter inzage in het gemeentehuis, Telvorenstraat 2 te Hasselt. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.
Bent u het niet eens met dit besluit? Bel of mail eerst!
Bezwaar? Neem dan eerst contact op met het team Ruimtelijke Ontwikkeling. We nemen dan samen met u het besluit door. Dat kan voorkomen dat u bezwaar moet maken. Wanneer na het gesprek een bezwaarprocedure in uw ogen nodig lijkt, kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen. U kunt ook direct een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend. Een mondeling bezwaar of een bezwaar via de e-mail is niet mogelijk.
U stuurt het bezwaarschrift naar:
College van burgemeester en wethouders van Zwartewaterland
t.a.v. de secretaris van de bezwaarschriftencommissie
In uw bezwaarschrift geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Of met het niet nemen van het besluit.
Verder moet u in ieder geval vermelden:
Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit indienen. Wanneer wij uw bezwaar te laat ontvangen, kunnen we het niet meer in behandeling nemen.
Wat gebeurt er met uw bezwaarschrift?
Na de ontvangst van het bezwaarschrift nemen wij contact met u op. Dit is bedoeld om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.
Als het bezwaarschrift aan alle eisen voldoet wordt het voor advies voorgelegd aan de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwartewaterland. Deze Commissie brengt, nadat met u een hoorzitting is gehouden, advies uit aan het orgaan dat het door u bestreden besluit heeft genomen. Daarna neemt het orgaan een nieuw besluit.
Uitstel van de gevolgen van het besluit waartegen u bezwaar maakt
Als u bezwaar maakt tegen een besluit betekent dit meestal niet dat dit besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Een bezwaarprocedure kost tamelijk veel tijd. Als u wilt voorkomen dat door de uitvoering van het besluit onomkeerbare gevolgen ontstaan, kunt u een ’voorlopige voorziening’ vragen bij de rechtbank. Bij een voorlopige voorziening neemt de rechter een voorlopige beslissing over het besluit waartegen u bezwaar heeft gemaakt. De rechter kan dan bijvoorbeeld een bouwstop opleggen of u een tijdelijke uitkering toekennen
De volgende partijen hebben een afschrift ontvangen van dit verkeersbesluit:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-6366.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.