De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 21, eerste lid, en 40, derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994;
BESLUIT:
ARTIKEL I
In artikel 3, achtste lid, van de Regeling kentekens en kentekenplaten wordt na ‘een maximumsnelheid van ten hoogste 25 km/h’ ingevoegd: niet zijnde speed-pedelecs,
als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens
1990.
ARTIKEL II
In bijlage IV, artikel 2b, vierde lid, onderdeel a, van de Regeling voertuigen wordt na ‘eisen in bijlage I bij richtlijn 2002/24/EG’ ingevoegd: en bijlage X, aanhangsels
1 en 1.1, bij verordening (EU) 134/2014.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.
TOELICHTING
Inleiding
Deze regeling wijzigt de Regeling kentekens en kentekenplaten en de Regeling voertuigen
in verband met een nieuw innovatief voertuig: de speed-pedelec. Speed-pedelecs zijn
gemotoriseerde tweewielers die elektrische trapondersteuning bieden tot maximaal 45
km/u. Speed-pedelecs die voordien veelal waren voorzien van een snorfietskentekenplaat
gaan met ingang van 1 januari 2017 gelden als bromfietsen. Hierdoor kan het innovatieve
aspect worden benut: de trapondersteuning tot 45 km/u. Deze regeling brengt de regels
voor speed-pedelecs in de Regeling kentekens en kentekenplaten en de Regeling voertuigen
in lijn met de categorisering als bromfiets.
Regeling kentekens en kentekenplaten
Het merendeel van de speed-pedelecs is op dit moment voorzien van een typegoedkeuring
volgens de Richtlijn 2002/24/EG (hierna: Kaderrichtlijn 2002/24/EG).1 Onder de Kaderrichtlijn 2002/24/EG is enkel de autonome snelheid bepalend. De trapondersteunde
snelheid speelt voor de typegoedkeuring geen rol. Om deze reden hebben de speed-pedelecs
met een typegoedkeuring onder de Kaderrichtlijn 2002/24/EG een autonome snelheid van
minder dan 25 km/u. Deze lagere snelheid werd opgenomen als constructiesnelheid en
had tot gevolg dat de speed-pedelecs uiteindelijk nationaalrechtelijk werd behandeld
als een snorfiets (bromfiets met een constructiesnelheid van maximaal 25 km/u, artikel
1, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990). Hierbij hoorde volgens
artikel 3, achtste lid, van de Regeling kentekens en kentekenplaten een lichtblauwe
kentekenplaat met witte letters.
De Verordening (EU) 168/2013 (hierna: Kaderverordening (EU) 168/2013)2 is inmiddels in werking getreden en daarbij is Kaderrichtlijn 2002/24/EG ingetrokken.
Het grote verschil met de Kaderrichtlijn 2002/24/EG is dat de hogere snelheid door
de fysieke inspanning van de bestuurder tot 45 km/u in combinatie met de trapondersteuning
nu wel wordt meegenomen bij de vaststelling van de maximumconstructiesnelheid. Dit
betekent dat speed-pedelecs met trapondersteuning tot 45 km/u door die hogere maximumconstructiesnelheid
een gele bromfietskentekenplaat krijgen.
De Kaderverordening (EU) 168/2013 is niet van toepassing op voertuigen die al volgens
de Kaderrichtlijn 2002/24/EG gekeurd zijn. Hierdoor werden de speed-pedelecs die al
zijn voorzien van een lichtblauwe snorfietskentekenplaat niet automatisch omgezet
naar een gele bromfietskentekenplaat. Deze regeling is een uitwerking van het Besluit
van 17 november 2016 houdende wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens
1990 en het Warenwetbesluit motor- en bromfietshelmen in verband met het vaststellen
van regels inzake de speed-pedelec (Stb. 427), die voorziet in de verplichte omkentekening van speed-pedelecs die op dit moment
van een gele kentekenplaat zijn voorzien. De wijziging in artikel I van deze regeling
zorgt ervoor dat deze speed-pedelecs niet meer voorzien kunnen zijn van een blauwe
snorfietskentekenplaat.
Regeling voertuigen
Naast de Europese regels voor typegoedkeuring kunnen ook speed-pedelecs worden gekeurd
op grond van nationale regelgeving volgens de nationale kleine serie (NKS) of een
individuele keuring. Artikel 2b van bijlage IV van de Regeling voertuigen geeft aan
welke eisen een voertuig moet voldoen om hiervoor in aanmerking te komen. Voor voertuigen
met trapondersteuning met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2016 is al voorgeschreven
dat de maximale snelheid waarbij de trapondersteuning wordt onderbroken gemeten wordt.
De wijziging in artikel II zorgt ervoor dat de maximale snelheid waarbij de trapondersteuning
wordt onderbroken van speed-pedelecs met een datum eerste toelating in de periode
van 1 januari 2006 en 31 december 2015 ook wordt gemeten. Deze snelheid wordt, naast
een eventuele maximale autonome snelheid, opgenomen in het kentekenregister. De hoogst
geregistreerde snelheid is bepalend voor kentekening als snorfiets of bromfiets.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking per 1 januari 2017. Dit is in lijn met de vaste verandermomenten.
Dit is tevens het moment dat het Besluit van 17 november 2016 houdende wijziging van
het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Warenwetbesluit motor-
en bromfietshelmen in verband met het vaststellen van regels inzake de speed-pedelec
(Stb. 427) in werking treedt, zodat alle regels inzake de speed-pedelec op hetzelfde moment
van kracht worden.
Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële
regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking
geschiedt uiterlijk twee maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling
wordt afgeweken van deze termijn van twee maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven
van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 april 2017) zou
leiden tot aanmerkelijke publieke nadelen.
Uitvoering en handhaving
Deze regeling is voor de uitvoeringstoets voorgelegd aan de RDW. De RDW heeft geconcludeerd
dat er geen problemen zijn te voorzien voor de uitvoering.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus