Verkeersbesluit N372 provinciegrens Groningen/Hoogkerk - rondweg Peize/N386 (hm 0,0 – ca. 6,6) november 2016

Logo Drenthe

Assen, 10 november 2016

Ons kenmerk VV/2016004625

Onderwerp: Verkeersbesluit N372 provinciegrens Groningen/Hoogkerk - rondweg Peize/N386 (hm 0,0 – ca. 6,6) november 2016

De teamleider van Verkeer en Vervoer, daartoe gemandateerd door Gedeputeerde Staten van Drenthe door middel van het Organisatiebesluit provincie Drenthe 2014,

gelet op de relevante verkeerswetgeving en genoemd Organisatiebesluit,

Overwegende dat:

  • de N372 provinciegrens Groningen/Hoogkerk – Leek in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Drenthe 2007-2020 is aangewezen als een provinciale gebiedsontsluitingsweg;

  • de N372 een belangrijke schakel is in de uitwisseling van verkeer tussen het hoofdwegennet voor doorgaand verkeer en een aantal belangrijke bevolkingsconcentraties;

  • de weginrichting van de N372 daarop is afgestemd;

  • ter vervanging van twee, niet meer actueel zijnde, verkeersbesluiten uit 2005, op 3 mei 2016, kenmerk VV/2016002349, een verkeersbesluit is genomen dat

    betrekking heeft op het gedeelte van de N372 tussen de provinciegrens

    Groningen/Hoogkerk en de Rondweg Peize/N386 (circa hm 0,0 -6,6);

  • tegen genoemd verkeersbesluit, dat in de in de Staatscourant van 9 mei 2016 is gepubliceerd, bezwaren zijn ingediend;

  • deze bezwaren aanleiding vormen genoemd verkeersbesluit onderdeel 10 te

    herzien, zodat het bij besluit van 3 mei 2016 ingestelde inhaalverbod voor tractoren tussen hm 3,8 – 5.2 wordt opgeheven en de desbetreffende bebording wordt verwijderd.

Overwegende voorts dat:

  • inhalen gevaarlijk is ter inleiding van voorsorteervakken en onoverzichtelijke

    bogen/bochten;

  • inhalen op rechte overzichtelijke delen van de weg wel mogelijk moet zijn;

  • de N372 gebaat is bij het waarborgen van een goede doorstroming;

  • de N372 gebaat is bij het waarborgen van een goede verkeersveiligheid;

  • tussen circa hm 5,2 – 6,5 geen fietspad is;

  • in verband met de doorstroming en de verkeersveiligheid een rotonde is aangelegd nabij hm 0,3;

  • deze rotonde is aangelegd conform de landelijke CROW-richtlijn;

  • conform deze richtlijn (brom)fietsers uit de voorrang worden gelaten;

  • deze rotonde gelegen is in een van de beoogde fietsroutes van Fietsroute Plus;

  • de voorrangssituatie het gebruik van de fietsroute niet nadelig beïnvloedt;

  • in verband met de doorstroming en de verkeersveiligheid busbanen worden en zijn aangelegd bij P+R Hoogkerk en circa hm 1,45 – 3,9 (Peizermade-Peizerwold);

  • in verband met de doorstroming van verkeer en openbaar vervoer er bushaltes zijn aangelegd;

  • het terrein van P+R Hoogkerk bij de provincie Groningen en bij de gemeente

    Groningen behoort;

  • in verband met de verkeersveiligheid het op diverse gedeelten van de N372 verboden is in te halen;

  • de luchtkwaliteit langs de N372 binnen de gestelde normering blijft (Luchtkwaliteit in Drenthe, mei 2011);

  • derhalve geen aanleiding is extra onderzoek te doen;

  • in het ‘Actieplan omgevingslawaai provinciale wegen tweede tranche 2014-2018’ (GS van Drenthe, maart 2015) o.a. het weggedeelte N372 hm 3,80-4,85 als locatie is aangewezen waar het aanbrengen van een geluidsreducerende wegdekverharding doelmatig is;

  • een vervanging van het wegdek wordt gekoppeld aan het onderhoudsprogramma voor de provinciale wegen;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie;

  • overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is geweest met de gemeente Noordenveld.

Besluit

 

ten aanzien van de N372:

 

  • 1.

    de verkeersbesluiten d.d. 3 februari 2005, kenmerk VV/A8/2005001169 (provinciaal blad nummer 16 van 2005), 16 februari 2005, kenmerk VV/A7/2005001170 (provinciaal blad nummer 17 van 2005) en d.d. 3 mei, kenmerk VV/2016002349 (publicatie Staatscourant 9 mei 2016) in te trekken;

  • 2.

    met de borden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV de N372 provinciegrens Groningen/Hoogkerk tot rondweg Peize/N386 Groningerweg (hm 0,0 – ca. 6,6) incl. naastgelegen (brom)fietspaden aan te wijzen als voorrangsweg;

  • 3.

    met de borden G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV de voor (brom)fietsers bestemde weggedeelten aan te wijzen als (brom)fietspad;

  • 4.

    met het bord B6 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat verkeer op de rotonde voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde nadert;

  • 5.

    met het bord D1 van bijlage 1 van het RVV een verplichte rijrichting in te stellen op de rotonde;

  • 6.

    met het bord D2 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat bestuurders ter plekke het bord voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 7.

    met het bord B6 bij de rotonde te bepalen dat (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer;

  • 8.

    met het bord C15 van bijlage 1 van het RVV het weggedeelte tussen circa hm 5,2 – 6,5 gesloten te verklaren voor (brom)fietsers en gehandicaptenvoertuigen;

  • 9.

    voor weggedeelten met een doorgetrokken asmarkering een inhaalverbod in te stellen;

  • 10.

    door verwijderen van de borden F1 en OB55 van bijlage 1 van het RVV het inhaalverbod uitgezonderd tractoren tussen circa bij hm 3,8 – 5,2 op te heffen;

  • 11

    met het bord D4 van bijlage 1 van het RVV tot instelling van een gebod om recht door te gaan ter hoogte van hm 5,8;

  • 12

    met de borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV tot instelling van een maximumsnelheid van 50 km/u tussen circa hm 6,2 – 7,0;

  • 13

    door van het woord 'LIJNBUS' de voor bussen bestemde weggedeelten aan te wijzen als busstroken;

  • 14

    met het bord C1 met deels onderbord OB62 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat de busstroken in beide richtingen gesloten zijn voor alle verkeer uitgezonderd bussen in de richting Peizermade/Hoogkerk;

  • 15

    met het bord L3 van bijlage 1 van het RVV de desbetreffende locaties aan te wijzen als bushalte.

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

namens dezen,

    

mevrouw mr. A.M. van Schreven,

directeur-secretaris

  

Openbaar making

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).

  

Beroep

Belanghebbenden kunnen tot en met 23 december 2016 een beroepschrift indienen tegen dit besluit bij de Rechtbank Noord-Nederland. Voor meer informatie over het indienen van een beroepschrift verwijzen wij u naar http://www.provincie.drenthe.nl/loket/bezwaarschriften.

  

Naar boven