VERKEERSBESLUIT

Logo Doetinchem

Nummer 1017729

Onderwerp: Aanpassingen Stationsomgeving Doetinchem

Burgemeester en wethouders van Doetinchem,

gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, en het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2014,

Overwegende:

dat de Stationsstraat, het Stationsplein en de Terborgseweg in beheer zijn van de gemeente Doetinchem;

dat de Terborgseweg in eigendom is van de gemeente Doetinchem;

dat de Stationsstraat en het Stationsplein gedeeltelijk eigendom zijn van de gemeente Doetinchem;

dat de Stationsstraat en het Stationsplein gedeeltelijk eigendom zijn van NS vastgoed B.V.;

dat wij op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;

dat het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om het Stationsplein in te richten als een omgeving voor langzaam verkeer;

dat deze herinrichting een veilige omgeving biedt voor het langzame verkeer;

dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 verkeersmaatregelen genomen worden:

  • om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

  • ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

  • om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

  • ter voorkoming of beperking van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

Nieuw gedeelte Stationsstraat

dat een nieuwe weg wordt aangelegd tussen het Stationsplein en de Terborgseweg;

dat de weg gesitueerd wordt tussen Terborgseweg 70 en 74;

dat deze weg Stationsstraat gaat heten;

dat daarmee de verbinding tussen de Stationsstraat en de Terborgseweg via het Stationsplein vervalt voor het gemotoriseerde verkeer;

30 km/uur zone

dat de beschreven weg volgens het Duurzaam Veilig principe is bestempeld als erftoegangsweg;

dat bij een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom een maximale snelheid hoort van 30 km/uur;

dat fietsers en bestuurders van voertuigen zich allen op dezelfde rijbaan bevinden;

dat het verschil in snelheid tussen gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer laag is;

Parkeerverbod

dat de nieuwe weg onderdeel wordt van de parkeerverbodzone;

dat bestuurders wel in de vakken mogen parkeren;

dat men kan parkeren op een gedeelte van het parkeerterrein (‘Sturkoterrein’) tussen de papierfabriek en het Openbaar vervoer museum en op het parkeerterrein tussen de fietsenstalling en het Openbaar vervoer museum;

Voorrang

dat de Terborgseweg een gebiedsontsluitingsweg is waar een maximum snelheid geldt van 50 km/uur;

dat bestuurders op de Stationsstraat voorrang moet verlenen aan al het verkeer op de Terborgseweg;

Vrachtwagenverbod

dat het gedeelte Stationsstraat tussen de Terborgseweg 70 en 74 verboden is voor de vrachtwagens;

dat dit in de huidige situatie op de verbinding tussen de Stationsstraat en de Terborgseweg via het Stationsplein ook geldt;

dat vrachtwagens gebruik kunnen maken van de Stationsstraat vanaf de Melkweg;

dat deze maatregelen worden ondersteund door middel van het aanbrengen van verkeersborden van het type A1E1(zone)A0130E01zb (maximumsnelheid 30 km/uur en parkeerverbodzone), type A1E1(zone)A0130E01ze (einde maximumsnelheid 30 km/uur en einde parkeerverbodzone), type B06 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en type C07 (Gesloten voor vrachtauto’s) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Huidige verbinding tussen de Stationsstraat en de Terborgseweg via het Stationsplein

dat de huidige weg tussen de Stationsstraat en de Terborgseweg via het Stationsplein vervalt voor het gemotoriseerde verkeer;

dat hiervoor in de plaats een nieuwe weg wordt aangelegd;

dat deze weg aansluit op de Stationsstraat en ook de naam Stationsstraat krijgt;

dat de weg gesitueerd wordt tussen Terborgseweg 70 en 74;

dat de verbinding via het Stationsplein wordt ingericht als verblijfsruimte voor fietsers en voetgangers;

dat de verblijfsruimte vrijliggende fietspaden krijgt;

dat het vrijliggendfietspad vanaf de C.Missetstraat wordt aangesloten op de nieuwe fietsverbinding;

Verboden in te rijden

dat het Stationsplein alleen bestemd is voor fietsers en voetgangers;

dat het overige verkeer een verbod krijgt om in te rijden;

dat verkeer op de Stationsstraat af mag slaan naar het parkeerterrein (‘Sturkoterrein’) tussen de papierfabriek en het Openbaar vervoer museum;

dat het verkeer op de Stationsstraat de weg mag vervolgen richting de Terborgseweg of richting het Openbaar vervoer museum;

dat een uitzondering van toepassing is voor fietsers, bevoorrading- en reinigingsvoertuigen en bewoners en bezoekers van Stationsplein 2;

Opheffen 30 km/ uur zone

dat de 30 km/uur zone borden overbodig worden op het Stationsplein en opgeheven worden;

dat de 30 km/uur zone borden voor het gemotoriseerd verkeer verplaatst worden naar de ingang van de nieuwe weg;

Opheffen v oorrangskruispunt zijweg rechts

dat de voorrangssituatie op de Stationsstraat opgeheven wordt;

dat het gemotoriseerd verkeer op de langzaamverkeersverbinding niet toegestaan is;

dat deze voorrangsituatie in de nieuwe situatie overbodig wordt;

Vervallen kruispunt gemotoriseerd verkeer Terborgseweg - Stationsweg

dat het gemotoriseerd verkeer op de Terborgseweg niet meer af mag slaan het Stationsplein op;

dat daarvoor een nieuwe verbinding via de Stationsstraat is gerealiseerd;

dat de linksafstrook en de markering voor rechtsaf op de Terborgseweg verwijderd worden;

dat deze maatregelen worden ondersteund door middel van het aanbrengen van verkeersborden van het type C01 (Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) met onderbord ‘uitzondering fietsers, bevoorrading- en reinigingsvoertuigen en bewoners en bezoekers van Stationsplein 2’, type D06r (Gebod tot volgen van de rijrichting die op het bod is aangegeven) met onderbord ‘uitzondering fietsers en bevoorrading’, type D06l (Gebod tot volgen van de rijrichting die op het bod is aangegeven) met onderbord ‘uitzondering fietsers en bevoorrading’. Het verwijderen van type A0130zb (maximumsnelheid 30 km/uur), type A0230ze (einde maximumsnelheid 30 km/uur)en type B05 (Voorrangskruispunt zijweg rechts) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Nieuwe fietsverbinding Stationsplein

dat de verbinding via de Stationsstraat naar de Terborgseweg wordt ingericht als verblijfsgebied voor fietsers en voetgangers;

Fietspad

dat de doorgaande fietsverbinding bestemd is voor de fietsers;

dat het gemotoriseerd verkeer hier niet toegestaan is;

Voorrang

dat fietsers op het Stationsplein voorrang moeten geven aan fietsers op de Terborgseweg;

dat hiermee de doorgaande route voor fietsers op de Terborgseweg open blijft en niet voor opstoppingen zorgt;

Opheffen verboden in te rijden vrachtwagens

dat het vrachtwagenverbod overbodig is geworden aan het begin van het Stationsplein;

dat het Stationsplein enkel voor de fietsers en voetgangers bestemd is;

dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type G11 (verplicht fietspad) en type B06 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg). Het verwijderen van type C07 (vrachtwagenverbod) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Parkeerterrein tussen stationsgebouw en Terborgseweg

dat het parkeerterrein tussen de Terborgseweg en de fietsenstalling aan de Stationsstraat opgeheven wordt;

dat deze ruimte gebruikt gaat worden als verblijfgebied rondom het station;

dat gemotoriseerd verkeer op dit gedeelte weg niet is toegestaan met uitzondering van de bevoorrading;

dat men kan parkeren op een gedeelte van het parkeerterrein (‘Sturkoterrein’) tussen de papierfabriek en het Openbaar vervoer museum en op het parkeerterrein tussen de fietsenstalling en het Openbaar vervoer museum;

Opheffen gehandicaptenparkeerplaats

dat de gehandicaptenparkeerplaats vervalt op het parkeerterrein tussen de Terborgseweg en de fietsenstalling aan de Stationsstraat

dat twee gehandicaptenparkeerplaatsen aanwezig zijn op het parkeerterrein tussen de fietsenstalling en het Openbaar vervoer museum;

Opheffen taxistandplaats

dat de taxistandplaats vervalt op het parkeerterrein tussen de Terborgseweg en de fietsenstalling aan de Stationsstraat;

dat de taxi’s gebruik kunnen maken van de Kiss en Ride welke is gelegen op het parkeerterrein tussen de fietsenstalling en het Openbaar vervoer museum;

Opheffen voorrang verlenen

dat de voorrangssituatie opgeheven wordt op het parkeerterrein tussen de Terborgseweg en de fietsenstalling aan de Stationsstraat;

dat het gemotoriseerd verkeer op de langzaamverkeersverbinding niet toegestaan is;

dat deze voorrangsituatie in de nieuwe situatie overbodig wordt;

dat deze maatregelen worden ondersteund door middel van het verwijderen van verkeersborden van het type E06 (Gehandicaptenparkeerplaats), type E05 (taxistandplaats) en type B06 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

dat tegen het ontwerp verkeersbesluit wat ter inzage heeft gelegen van 20 september 2016 tot en met 31 oktober 2016 geen zienswijzen zijn ingediend;

dat conform het bepaalde in artikel 24 van het BABW met betrekking tot dit verkeersbesluit overleg is gevoerd met de Politie, district Noord- en Oost-Gelderland en de politie met dit besluit kan instemmen;

dat de bekendmaking van de terinzagelegging van dit besluit met de daarop betrekking hebbende stukken wordt gepubliceerd in de Staatscourant;

BESLUITEN,

op grond van vorenstaande overwegingen om:

  • 1.

    een nieuwe weg aan te leggen met de naam Stationsstraat en hier een maximumsnelheid van 30 km/uur en een parkeerverbod in te stellen en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type A1E1(zone)A)130E01zb (maximumsnelheid 30 km/uur en parkeerverbodzone) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    de Stationsstraat voorrang te laten verlenen aan de Terborgseweg en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 3.

    een vrachtwagenverbod in te stellen op het nieuwe gedeelte Stationsstraat en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type C07 (Gesloten voor vrachtauto’s) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 4.

    het Stationsplein af te sluiten voor het gemotoriseerd verkeer met uitzondering van bevoorrading- en reinigingsvoertuigen en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type C01 (Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) met onderbord ‘uitzondering fietsers en bevoorrading- en reinigingsvoertuigen en bewoners en bezoekers van Stationsplein 2’, type D06r (Gebod tot volgen van de rijrichting die op het bod is aangegeven) met onderbord ‘uitzondering fietsers en bevoorrading’, type D06l (Gebod tot volgen van de rijrichting die op het bod is aangegeven) met onderbord ‘uitzondering fietsers en bevoorrading’ zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 5.

    de 30 km/uur zone op te heffen op het Stationsplein en deze maatregel te ondersteunen door middel van het verwijderen van een verkeersbord van het type A0130zb (maximumsnelheid 30 km/uur) en type A0230ze (einde maximumsnelheid 30 km/uur) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 6.

    de voorrangssituatie op de Stationsstraat met de weg van rechts op te heffen op en deze maatregel te ondersteunen door middel van het verwijderen van een verkeersbord van het type B05 (Voorrangskruispunt zijweg rechts) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 7.

    het kruispunt Terborgseweg – Stationsweg te laten vervallen voor gemotoriseerd verkeer en deze maatregel te ondersteunen door middel van het verwijderen van de linksafstrook en de markering voor rechtsaf op de Terborgseweg zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 8.

    de huidige fietsverbinding te verlengen en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type G11 (verplicht fietspad) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 9.

    fietsers op het Stationsplein voorrang te laten verlenen aan fietsers op de Terborgseweg en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type B06 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 10.

    het verboden in te rijden verbod voor vrachtwagens op te heffen en te verplaatsen naar de nieuwe Stationsstraat en deze maatregel te ondersteunen door middel van het verwijderen van een verkeersbord van het type C07 (vrachtwagenverbod) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 11.

    de gehandicaptenparkeerplaatsen op het parkeerterrein tussen de Terborgseweg en de Stationsstraat op te heffen en deze maatregel te ondersteunen door middel van het verwijderen van een verkeersbord van het type E06 (Gehandicaptenparkeerplaats) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 12.

    de taxistandplaatsen op het parkeerterrein tussen de Terborgseweg en de Stationsstraat op te heffen en deze maatregel te ondersteunen door middel van het verwijderen van een verkeersbord van het type E05 (Taxistandplaats) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 13.

    de voorrangssituatie bij op het parkeerterrein tussen de Terborgseweg en de Stationsstraat op te heffen en deze maatregel te ondersteunen door middel van het verwijderen van een verkeersbord van het type B06 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 14.

    een en ander als weergegeven in de bij dit besluit gevoegde situatietekeningen met nummers IB0501-61 en IB0501-60;

  • 15.

    dit besluit bekend te maken door publicatie in de Staatscourant.

MEDEDELINGEN

Tegen dit verkeersbesluit kunnen:

 

  • 1.

    belanghebbenden die zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht naar voren hebben gebracht en

  • 2.

    belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht naar voren hebben gebracht

    binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit verkeersbesluit (dus ten en met maandag 26 december 2016) tegen dit verkeersbesluit een gemotiveerd beroepschrift indienen.

     

    Dit kan bij de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te ARNHEM. Tegelijk met het indienen van een beroepschrift kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te ARNHEM, een voorlopige voorziening worden gevraagd. Er is griffierecht verschuldigd.

     

    Nadere informatie is verkrijgbaar bij de gemeentewinkel, telefoonnummer 0314-377 377.

      

    AFSCHRIFTEN

     

    Een afschrift van dit verkeersbesluit is verzonden aan:

    de Politie, district Noord- en Oost-Gelderland.

      

    Doetinchem, 11 november 2016

    namens burgemeester en wethouders van Doetinchem

     

    dr. Eric Wijnroks

    hoofd van de afdeling fysieke ontwikkeling

Naar boven